Rozszerzona rzeczywistość druku, personalizacja przekazu oraz oczekiwane wsparcie klientów ze strony drukarzy – to trendy w branży poligraficznej, a przede wszystkim szansa na rozwój dostawców tych usług. Jak przekonuje Canon w najnowszym raporcie „Insight Report”, zdecydowana większość klientów oczekuje dziś od drukarzy tego, że ci zaoferują im nie tylko produkt, ale przede wszystkim konkretne pomysły, które będą mogli wykorzystać np. w swoich kampaniach marketingowych.
– Druk może dziś współgrać ze światem cyfrowym. Strony internetowe, aplikacje, e-maile, media społecznościowe, audio, video, świat wirtualny, a nawet rozszerzona rzeczywistość. Wszystko to może urozmaicać przekaz utrwalony na papierze – wylicza Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska. I dodaje, że jednym z najprostszych sposobów łączenia światów analogowych i cyfrowych są kody QR lub elementy AR. Jak pokazują liczne przykłady, niejedna marka potrafiła przy ich pomocy stworzyć innowacyjną kampanię marketingową.
Problem w tym, że wielu nabywców postrzega usługi druku w tradycyjny sposób, nie umiejąc w pełni wykorzystać możliwości, jakie niesie nowoczesna technologia. Klienci czują się zagubieni i dlatego aż 80 procent z nich oczekuje, że dostawcy usług druku udzielą im więcej informacji o możliwościach technicznych i rynkowych innowacjach (obecnie te oczekiwania spełnia zaledwie jeden na pięciu dostawców). Co więcej, aż 86 procent klientów chciałoby uzyskać konkretne porady dotyczące możliwości łączenia druku z kanałami cyfrowymi.
Dobre wiadomości dla branży druku
To dane, które podaje firma Canon w najnowszym „Insight Report”, pokazującym szanse i perspektywy dla branży druku. Aby lepiej poznać oczekiwania klientów, niezależna firma badawcza w okresie od marca do czerwca 2020 r. przeprowadziła i przeanalizowała 235 rozmów z doświadczonymi menadżerami ds. marketingu z regionu EMEA (Europa, Afryka i Bliski Wschód).
Wnioski są korzystne dla całej branży poligraficznej. Jeszcze parę lat temu nadzieje marketingowców skupiały się głównie na kanałach cyfrowych. To one obiecywały najszybsze i najbardziej nowatorskie sposoby dotarcia do klienta. Dziś wiemy, że nadmiar treści cyfrowych powoduje coraz większe zmęczenie odbiorców. I tu na scenę wraca druk, który pozwala markom wyróżnić się spośród ogromnej ilości treści internetowych… a przy okazji nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z cyfrowych nowinek z rozszerzonej rzeczywistości.
- Nie ulega wątpliwości, że kontakt z papierem wywołuje znacznie więcej emocji, niż przekaz na ekranie monitora. Otrzymując materiał drukowany, na przykład w postaci tradycyjnej przesyłki pocztowej, odbiorca czuje się potraktowany indywidualnie – wyjaśnia Michał Młynarczyk. - Dlatego tak ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z możliwości, jakie daje nam dzisiejsza technologia. Każdy materiał drukowany można urozmaicać na dziesiątki sposobów. Liczy się treść, sposób prezentacji, rodzaj użytego nośnika, uszlachetnienie wydruku, a nawet korespondencja z cyfrową rzeczywistością - tłumaczy ekspert.
Dlatego, jak przewidują autorzy raportu, największy nacisk w dziedzinie rozwoju druku należy postawić na promocję produktów najwyższej jakości oraz kierowanych do konkretnych nisz odbiorców. W ciągu najbliższych pięciu lat marketingowe znaczenie druku wzrośnie też w hotelarstwie, handlu detalicznym i hurtowym oraz w sektorze użyteczności publicznej.
Jest o co walczyć, bo - jak czytamy w „Insight Report” - aż dwie trzecie ekspertów ds. marketingu, z którymi przeprowadzono wywiad, twierdzi, że podczas wyboru dostawcy nie kieruje się niską ceną. Co więcej, ponad 80 procent nabywców konsekwentnie korzysta z wybranego, stałego dostawcy usług druku.
Jak rozmawiać z klientami?
Opracowanie Canon wskazuje też na wizerunkowe wyróżniki druku. Ankietowani wskazali, że druk wyraża jakość, jest kreatywny i niesie dużą wymowę. Jednakże jedna trzecia badanych marketingowców zwraca uwagę, że nie zawsze może zmierzyć skuteczność dotarcia druku do odbiorców.
- To kolejny fakt, który wskazuje, że nadszedł odpowiedni moment na wejście do gry komunikacji multikanałowej. Czyli druku oferującego rozszerzenie przekazu w przestrzeni cyfrowej – wyjaśnia Michał Młynarczyk. – Technologie rozszerzonego druku mogą nie tylko urozmaicić przekaz, ale też skuteczniej poznać potrzeby klientów i umożliwić pozostanie z nimi w stałym kontakcie – tłumaczy ekspert Canon Polska.
Przekazywanie wiedzy o możliwościach drzemiących w druku wydaje się być zatem kluczem do sukcesu. Umiejętne doradztwo powoduje, że klient drukarni może uzyskać znacznie więcej zwrotu z inwestycji w reklamę drukowaną. A to cementuje jego więzi z dostawcą.
Współcześni marketingowcy oczekują przede wszystkim innowacyjnego podejścia. Szukają świeżych pomysłów, które dotrą do konkretnej grupy odbiorców. To właśnie te aspekty trzeba rozwijać, tłumaczyć i pokazywać – przekonują badacze.
Na podstawie informacji firmy Canon