He­idel­berg roz­po­czy­na no­wy rok fi­nan­so­wy z du­żą licz­bą za­mówień i wy­ższą ren­tow­no­ścią ope­ra­cyj­nąPoprzedni artykuł 

He­idel­ber­ger Druck­ma­schi­nen AG (He­idel­berg) po­zy­tyw­nie roz­po­czął rok fi­nan­so­wy 2021/22 (od 1 kwiet­nia 2021 do 31 mar­ca 2022).

Dzi­ęki sze­ro­kie­mu oży­wie­niu ryn­ku w prak­tycz­nie wszyst­kich re­gio­nach oraz ro­snącym suk­ce­som stra­te­gii trans­for­ma­cji Gru­py, fir­mie uda­ło się za­pew­nić obie­ca­ną po­pra­wę sprze­da­ży i ren­tow­no­ści ope­ra­cyj­nej w pierw­szym kwar­ta­le. Sprze­daż za pierw­szy kwar­tał wzro­sła o oko­ło jed­ną trze­cią w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem po­przed­nie­go ro­ku, z 330 mln do 441 mln EUR. Wska­źnik EBITDA, na który w ana­lo­gicz­nym kwar­ta­le po­przed­nie­go ro­ku wpły­nęły wy­so­kie do­cho­dy w wy­so­ko­ści 73 mln EUR z re­or­ga­ni­za­cji świad­czeń eme­ry­tal­nych i po­wszech­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia skróco­ne­go cza­su pra­cy, ule­gł znacz­nej po­pra­wie do po­zio­mu ope­ra­cyj­ne­go 15 mln EUR.

W zwi­ąz­ku z tym, po­mi­mo wy­ra­źnie zmniej­szo­nej sprze­da­ży, war­to­ść za ten okres prze­kro­czy­ła na­wet po­ziom sprzed kry­zy­su od­no­to­wa­ny w ro­ku obro­to­wym 2019/20 (11 mln EUR).

„Jak po­ka­zał za­chęca­jący pierw­szy kwar­tał ro­ku fi­nan­so­we­go 2021/22, He­idel­berg na­praw­dę do­star­cza! Za­chęce­ni glo­bal­nym oży­wie­niem go­spo­dar­czym i wy­ra­źną po­pra­wą ren­tow­no­ści ope­ra­cyj­nej, je­ste­śmy rów­nież bar­dzo opty­mi­stycz­nie na­sta­wie­ni co do re­ali­za­cji ce­lów ogło­szo­nych na ca­ły ro­k”, mówi Pre­zes Za­rządu He­idel­berga Ra­iner Hunds­dör­fer.

Kon­ty­nu­acja po­zy­tyw­ne­go tren­du w ob­sza­rach wzro­stu – znacz­ny skok po­py­tu w Chi­nach i dal­sza dy­na­micz­na eks­pan­sja w sek­to­rze e-mo­bi­li­ty

Prze­ko­nu­jący ca­ły rok fi­nan­so­wy 2020/21 na­pędza sze­ro­kie oży­wie­nie na ryn­ku, które wraz z za­mówie­nia­mi z uda­nych tar­gów w Chi­nach do­pro­wa­dzi­ło do na­pły­wu za­mówień o war­to­ści 652 mln EUR – to wzrost o oko­ło 89 pro­cent w po­rów­na­niu z od­po­wied­nim kwar­ta­łem po­przed­nie­go ro­ku. Bio­rąc pod uwa­gę znacz­ny wzrost po­py­tu – zwłasz­cza na in­no­wa­cyj­ne no­we pro­duk­ty, ta­kie jak uni­wer­sal­na ma­szy­na dru­ku­jąca Spe­ed­ma­ster CX 104 – He­idel­berg jest prze­ko­na­ny, że war­to ko­rzy­stać z wio­dącej po­zy­cji fir­my w Chi­nach, naj­wi­ęk­szym na świe­cie ryn­ku roz­wi­ja­jącym się.

Opie­ra­jąc się na so­lid­nym roz­wo­ju go­spo­dar­czym, He­idel­berg spo­dzie­wa się kon­ty­nu­acji zy­skow­ne­go tren­du wzro­sto­we­go rów­nież w ko­lej­nych la­tach. Jest to spo­wo­do­wa­ne wdro­że­niem przez fir­mę dzia­łań ko­ry­gu­jących, sku­pie­niem się na ren­tow­nej dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej oraz roz­sze­rze­niem ob­sza­rów wzro­stu. Prze­wi­du­je się oszczęd­no­ści w wy­so­ko­ści oko­ło 140 mln EUR w ca­łym ro­ku fi­nan­so­wym 2021/22. Ocze­ku­je się, że ca­łko­wi­te oszczęd­no­ści prze­kra­cza­jące 170 mln EUR będą wi­docz­ne w ro­ku fi­nan­so­wym 2022/23, wraz z tr­wa­łym ob­ni­że­niem pro­gu ren­tow­no­ści ope­ra­cyj­nej Gru­py, mie­rzo­nej wy­ni­kiem ope­ra­cyj­nym EBIT, do oko­ło 1,9 mld EUR. Po­ten­cjał tr­wa­łe­go wzro­stu i wzro­stu war­to­ści opie­ra się przede wszyst­kim na mo­żli­wo­ściach w dru­ku opa­ko­wań, cy­fro­wych mo­de­lach bi­zne­so­wych, dzia­łal­no­ści w Chi­nach i za­sto­so­wa­niach no­wych tech­no­lo­gii. Na przy­kład mo­żli­wo­ści pro­duk­cyj­ne He­idel­berg Wal­l­box w sek­to­rze e-mo­bil­no­ści zo­sta­ną w tym ro­ku po­now­nie po­dwo­jo­ne, aby spro­stać dy­na­micz­ne­mu wzro­sto­wi po­py­tu. Roz­po­częto już dzia­ła­nia w tym za­kre­sie uru­cha­mia­jąc trze­cią li­nię pro­duk­cyj­ną. Pla­no­wa­na eks­pan­sja mi­ędzy­na­ro­do­wa ozna­cza rów­nież, że ten po­zy­tyw­ny roz­wój praw­do­po­dob­nie będzie kon­ty­nu­owa­ny. Bi­znes e-mo­bil­no­ści fir­my już przy­no­si zy­ski.

„Ogrom­ne wy­si­łki, które pod­jęli­śmy, aby prze­kszta­łcić fir­mę, te­raz przy­no­szą owo­ce. Dzi­ęki ocze­ki­wa­nej po­pra­wie na­sze­go wy­ni­ku ope­ra­cyj­ne­go, znacz­ne­mu po­ten­cja­ło­wi wol­nych prze­pły­wów pie­ni­ężnych oraz hi­sto­rycz­nie ni­skie­mu po­zio­mo­wi za­dłu­że­nia, rów­nież pod względem fi­nan­so­wym je­ste­śmy bar­dzo pew­ni, że mo­że­my wy­ko­rzy­stać na­sze ogrom­ne szan­se na przy­szło­ść. Mi­nęło wie­le lat, od­kąd He­idel­berg był ostat­ni raz w ta­kiej sy­tu­acji” – do­da­je dy­rek­tor fi­nan­so­wy Mar­cus A. Was­sen­berg.

Zna­cząca po­pra­wa wy­ni­ków ope­ra­cyj­nych w pierw­szym kwar­ta­le

Dzi­ęki sze­ro­kie­mu oży­wie­niu ryn­ku w prak­tycz­nie wszyst­kich sek­to­rach, He­idel­berg od­no­to­wał sprze­daż w wy­so­ko­ści oko­ło 441 mln EUR w pierw­szym kwar­ta­le ro­ku fi­nan­so­we­go 2021/22, co by­ło znacz­nie lep­szym wy­ni­kiem niż w ana­lo­gicz­nym okre­sie ro­ku po­przed­nie­go (330 mln EUR). Wi­ęk­sze za­ufa­nie i od­po­wied­nio wi­ęk­sza go­to­wo­ść do in­we­sto­wa­nia spra­wi­ły, że za­mówie­nia wzro­sły o bli­sko 90 pro­cent (w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ro­ku po­przed­nie­go), z 346 mln EUR do 652 mln EUR. Zwi­ęk­szy­ło to port­fel za­mówień do 840 mln EUR, co sta­no­wi do­brą pod­sta­wę do osi­ągni­ęcia ce­lów na ca­ły rok.

War­to­ść EBITDA wy­nio­sła 15 mln EUR (w ana­lo­gicz­nym kwar­ta­le po­przed­nie­go ro­ku: 40 mln EUR), a ma­rża EBITDA wy­nio­sła 3,5 pro­cent. Na­stąpi­ła znacz­na po­pra­wa ja­ko­ści wy­ni­ków w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ro­ku po­przed­nie­go. W pierw­szym kwar­ta­le te­go ro­ku bar­dzo po­zy­tyw­ny wpływ mia­ły do­cho­dy w wy­so­ko­ści oko­ło 73 mln EUR z re­struk­tu­ry­za­cji pra­cow­ni­czych pro­gra­mów eme­ry­tal­nych i sze­ro­kie­go wy­ko­rzy­sta­nia skróco­ne­go cza­su pra­cy. W tym ro­ku zwi­ęk­szo­na sprze­daż i oszczęd­no­ści z trans­for­ma­cji fir­my by­ły wy­ra­źnie ko­rzyst­ne. Na przy­kład fir­ma po­pra­wi­ła na­wet EBITDA za­no­to­wa­ną w ana­lo­gicz­nym kwar­ta­le ro­ku obro­to­we­go 2019/20, tj. przed pan­de­mią ko­ro­na­wi­ru­sa (11 mln EUR, w tym skut­ki re­struk­tu­ry­za­cji), po­mi­mo ni­ższej sprze­daży niż w tam­tym ro­ku. EBIT wy­ni­ósł -4 mln EUR (w od­po­wied­nim kwar­ta­le po­przed­nie­go ro­ku: 20 mln EUR). Znacz­nie ni­ższe za­dłu­że­nie mia­ło zna­czący po­zy­tyw­ny wpływ na wy­nik fi­nan­so­wy (-8 mln EUR w po­rów­na­niu z -13 mln EUR w ro­ku po­przed­nim). Do­pro­wa­dzi­ło to do ogól­ne­go wy­niku net­to po opo­dat­ko­wa­niu w wy­so­ko­ści -14 mln EUR (w od­po­wied­nim kwar­ta­le po­przed­nie­go ro­ku: 5 mln EUR).

Tr­wa po­zy­tyw­ny roz­wój wol­nych prze­pły­wów pie­ni­ężnych

W ana­li­zo­wa­nym okre­sie wy­ra­źna po­pra­wa ka­pi­ta­łu obro­to­we­go net­to i na­pływ środ­ków rzędu kil­ku­dzie­si­ęciu mi­lio­nów EUR ze sprze­da­ży dzia­łki w Wie­sloch do­pro­wa­dzi­ły do znacz­nej po­pra­wy wol­nych prze­pły­wów pie­ni­ężnych z -63 EUR mln do 29 mln EUR. Na ko­niec czerw­ca 2021 r. fir­mie uda­ło się zre­du­ko­wać za­dłu­że­nie fi­nan­so­we net­to do hi­sto­rycz­nie ni­skie­go po­zio­mu 41 mln EUR (rok ubie­gły: 122 mln EUR). Dźwi­gnia (wska­źnik za­dłu­że­nia fi­nan­so­wego net­to do EBITDA) wy­nio­sł 1,7. Wska­źnik ka­pi­ta­łu wła­sne­go Gru­py spa­dł do ok. 4 proc., w szcze­gól­no­ści za spra­wą ob­ni­że­nia ak­tu­arial­nej sto­py pro­cen­to­wej wy­ce­ny zo­bo­wi­ązań eme­ry­tal­nych w Niem­czech oraz ujem­ne­go wy­ni­ku net­to po opo­dat­ko­wa­niu. Jed­nak wska­źnik ka­pi­ta­łu wła­sne­go spółki ma­cie­rzy­stej, He­idel­ber­ger Druck­ma­schi­nen AG, po­zo­sta­je na so­lid­nym po­zio­mie oko­ło 28 pro­cent.

Ro­snący opty­mizm co do po­zy­tyw­ne­go roz­wo­ju na ca­ły rok

W zwi­ąz­ku z wy­ra­źnie po­zy­tyw­nym roz­wo­jem za­mówień i za­chęca­jący­mi tren­da­mi wy­ni­ku ope­ra­cyj­ny­ego w pierw­szym kwar­ta­le – po­mi­mo utrzy­mu­jącej się nie­pew­no­ści zwi­ąza­nej z pan­de­mią COVID-19 – He­idel­berg pod­trzy­mu­je swo­je ce­le na rok fi­nan­so­wy 2021/22. Fir­ma prze­wi­du­je wzrost sprze­da­ży do co naj­mniej 2 mi­liar­dów EUR (rok ubie­gły: 1 913 mi­lio­nów EUR). W opar­ciu o bie­żące pro­jek­ty kon­cen­tru­jące się na ren­tow­nej dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, He­idel­berg spo­dzie­wa się rów­nież dal­szych zy­sków z za­rządza­nia ak­ty­wa­mi w ro­ku fi­nan­so­wym 2021/22. Po­nie­waż nie mo­żna jesz­cze z wy­star­cza­jącą pew­no­ścią oce­nić po­zio­mu i har­mo­no­gra­mu zy­sków ze zby­cia z pla­no­wa­nych trans­ak­cji, na­dal ocze­ku­je się ma­rży EBITDA na po­zio­mie od 6 do 7 pro­cent, która jest wy­ższa niż w ro­ku po­przed­nim (rok po­przed­ni: oko­ło 5 pro­cent, w tym skut­ki re­struk­tu­ry­za­cji). Aby le­piej odzwier­cie­dlić kon­cen­tra­cję na wy­ma­ga­niach klien­tów, ren­tow­no­ści i po­ten­cja­le zgod­nie z no­wym mo­de­lem ope­ra­cyj­nym, który zo­stał wpro­wa­dzo­ny w ra­mach re­or­ga­ni­za­cji fir­my, He­idel­berg od 1 kwiet­nia 2021 r. sto­su­je no­wą struk­tu­rę seg­men­tów do ce­lów spra­woz­daw­czo­ści. No­we seg­men­ty Print So­lu­tions (Dru­ku) i Pac­ka­ging So­lu­tions (Opa­ko­wań) będą ge­ne­ro­wać umiar­ko­wa­ny wzrost ma­rży dzi­ęki za­chęca­jącej dy­na­mi­ce ryn­ku i wpro­wa­dzo­nym ini­cja­ty­wom ryn­ko­wym. No­wy seg­ment Tech­no­lo­gy So­lu­tions (Tech­no­lo­gie) na­dal będzie miał nie­znacz­nie ujem­ny wkład w wy­nik ze względu na in­we­sty­cje w roz­wój ob­sza­rów bi­zne­so­wych w tym seg­men­cie.

Po znacz­nych stra­tach w po­przed­nich la­tach, He­idel­berg spo­dzie­wa się nie­znacz­nie do­dat­nie­go wy­ni­ku net­to po opo­dat­ko­wa­niu w ro­ku fi­nan­so­wym 2021/22 – po­mi­mo fak­tu, że sprze­daż na­dal ma być znacz­nie po­ni­żej po­zio­mów sprzed kry­zy­su. Dźwi­gnia ma po­zo­stać na ni­skim po­zio­mie ro­ku fi­nan­so­we­go 2020/21.

Je­śli cho­dzi o próg ren­tow­no­ści ope­ra­cyj­nej mie­rzo­nej wy­ni­kiem ope­ra­cyj­nym EBIT, który przed pan­de­mią wy­no­sił od 2,1 do 2,2 mld EUR, ocze­ku­je się je­go tr­wa­łe­go zmniej­sze­nia do oko­ło 1,9 mld EUR do ro­ku fi­nan­so­we­go 2022/23.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my He­idel­berg
Obraz mo­ha­med Has­san Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści