Co pi­ąte przed­si­ębior­stwo po­li­gra­ficz­ne in­we­stu­je w ma­szy­ny i urządze­niaPoprzedni artykuł 

W cza­sie pan­de­mii Co­vi­d-19 co pi­ąta fir­ma po­li­gra­ficz­na podnio­sła na­kła­dy na od­no­wie­nia par­ku ma­szyn i urządzeń, a co szósta zwi­ęk­szy­ła po­ziom au­to­ma­ty­za­cji pro­duk­cji. Nie­co wi­ęcej przed­si­ębiorstw pla­nu­je in­we­sto­wać w te ob­sza­ry rów­nież w naj­bli­ższych mie­si­ącach. W po­rów­na­niu do po­mia­ru prze­pro­wa­dzo­ne­go przed wy­bu­chem pan­de­mii, fir­my z tej bra­nży in­we­stu­ją mniej. Wpływ na to ma­ją praw­do­po­dob­nie spad­ki w sprze­da­ży kra­jo­wej i za­gra­nicz­nej, po­nie­waż jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, od­no­to­wa­ło je wi­ęk­szo­ść an­kie­to­wa­nych przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych.

Część firm jed­nak in­we­stu­je

Pan­de­mia ko­ro­no­wi­ru­sa w zna­czący spo­sób wpły­nęła na wie­le bra­nż, w tym rów­nież po­li­gra­ficz­ną. Mi­mo spad­ków w sprze­da­ży, 19 proc. an­kie­to­wa­nych firm z tej bra­nży podnio­sło bu­dżet na od­no­wie­nia par­ku ma­szyn i urządzeń (MiU). Po­dob­na licz­ba przed­si­ębiorstw (18 proc.) pla­nu­je prze­zna­czyć wi­ęk­sze środ­ki na in­we­sty­cje w ten ob­szar ta­kże w naj­bli­ższych mie­si­ącach. Nie­co mniej (16 proc.) firm z tej bra­nży zwi­ęk­szy­ło po­ziom au­to­ma­ty­za­cji pro­duk­cji, a w przy­szło­ści in­we­sto­wać w au­to­ma­ty­za­cję chce 22 proc. ba­da­nych.

– Rok 2020 był dla bra­nży po­li­gra­ficz­nej wy­ma­ga­jący. Zam­ro­że­nie wy­da­rzeń, tar­gów czy ro­snąca cy­fry­za­cja wi­ęk­szo­ści ob­sza­rów to część wy­zwań, z który­mi mu­sie­li zmie­rzyć się przed­si­ębior­cy z tej bra­nży. O ile w przy­szło­ści mo­że­my spo­dzie­wać się od­mro­że­nia even­tów lub tar­gów, to cy­fry­za­cja i prze­jście do świa­ta on­li­ne będzie praw­do­po­dob­nie po­stępo­wać. Aby spro­stać tym wy­zwa­niom po­trze­ba od­po­wied­nich in­we­sty­cji w no­wo­cze­sny tech­no­lo­gicz­nie sprzęt, który z jed­nej stro­ny podnie­sie wy­daj­no­ść i ob­ni­ży kosz­ty, a z dru­giej zwi­ęk­szy kon­ku­ren­cyj­no­ść. Łącze­nie dru­ku z ka­na­ła­mi cy­fro­wy­mi czy je­go wi­ęk­sza per­so­na­li­za­cja to tyl­ko część tren­dów, które bra­nża mo­że wy­ko­rzy­stać dzi­ęki no­wym tech­no­lo­giom – mówi To­masz Ku­kul­ski, Pre­zes Za­rządu Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

Ni­ższa zdol­no­ść firm po­li­gra­ficz­nych do kon­ku­ro­wa­nia

Mniej­sza ska­la in­we­sty­cji wpły­wa na kon­ku­ren­cyj­no­ść an­kie­to­wa­nych firm. Ak­tu­al­ny po­miar bra­nżo­we­go wska­źni­ka kon­ku­ren­cyj­no­ści Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce (In­dex MiU) wska­zu­je na ni­ższą oce­nę zdol­no­ści do kon­ku­ro­wa­nia przed­si­ębiorstw z tej bra­nży. Su­b-in­deks MiU dla po­li­gra­fii wy­no­si obec­nie 33,05 pkt i jest to spa­dek o 15,15 pkt w sto­sun­ku do po­miaru z mar­ca ubie­głe­go ro­ku. Wy­nik po­ni­żej 40 pkt wska­zu­je, że pro­du­cen­ci będą sku­piać się te­raz i w naj­bli­ższej przy­szło­ści przede wszyst­kim na utrzy­ma­niu obec­ne­go nie na je­go roz­wo­ju. Naj­wi­ęk­szy wpływ na ob­ni­że­nie sub­-in­dek­su mia­ły zmia­ny w ob­sza­rze au­to­ma­ty­za­cji i od­no­wień MiU, które z ko­lei są po­chod­ną spad­ków w sprze­da­ży kra­jo­wej i za­gra­nicz­nej.

Mniej­szą ska­lę in­we­sty­cji po­twier­dza­ją ta­kże da­ne Zwi­ąz­ku Pol­skie­go Le­asin­gu. Łącz­ne fi­nan­so­wa­nie udzie­lo­ne przez bra­nżę le­asin­go­wą na ma­szy­ny po­li­gra­ficz­ne spa­dło w 2020 r. o 20,9 proc. r/r.

Zna­czące spad­ki sprze­da­ży

Fir­my po­li­gra­ficz­ne zna­cząco od­czu­ły pan­de­mię ko­ro­na­wi­ru­sa w ob­sza­rze sprze­da­ży. Wi­ęk­sze przy­cho­dy z ryn­ku kra­jo­we­go od­no­to­wa­ło tyl­ko 6 proc. an­kie­to­wa­nych pro­du­cen­tów, a spad­ki aż 72 proc. Bar­dziej opty­mi­stycz­nie przed­si­ębior­cy pa­trzą w przy­szło­ść, po­nie­waż bli­sko 30 proc. spo­dzie­wa się wzro­stów sprze­da­ży kra­jo­wej. Po­dob­na licz­ba re­spon­den­tów (28 proc.) nie prze­wi­du­je zmian w tym ob­sza­rze, a 24 proc. spo­dzie­wa się spad­ków.

W przy­pad­ku sprze­da­ży za­gra­nicz­nej wzrost od­no­to­wał co dzie­si­ąty pro­du­cent, a co dru­gi in­for­mu­je o spad­kach. Z ko­lei wi­ęk­sze­go eks­por­tu w naj­bli­ższych mie­si­ącach spo­dzie­wa się po­nad 18 proc. ba­da­nych, ta­ka sa­ma licz­ba firm prze­wi­du­je rów­nież spad­ki.

Wi­ęk­szo­ść dy­wer­sy­fi­ku­je źródła fi­nan­so­wa­nia

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce, fir­my po­li­gra­ficz­ne naj­częściej fi­nan­su­ją in­we­sty­cje w ma­szy­ny i urządze­nia z różnych źródeł (49 proc.), wy­ko­rzy­stu­jąc jed­no­cze­śnie środ­ki wła­sne i ka­pi­tał ze­wnętrz­ny. Na dru­gim miej­scu są wy­łącz­nie środ­ki wła­sne, z których ko­rzy­sta 35 proc. an­kie­to­wa­nych. Z ko­lei tyl­ko ze środ­ków ze­wnętrz­nych in­we­stu­je 16 proc. pro­du­cen­tów z tej bra­nży.

– W po­rów­na­niu do po­mia­ru prze­pro­wa­dzo­ne­go tuż przed wy­bu­chem pan­de­mii, wy­ra­źnie wi­ęcej firm po­li­gra­ficz­nych zwi­ęk­szy­ło dy­wer­sy­fi­ka­cję źródeł fi­nan­so­wa­nia. Co istot­ne, zna­cząco wzrósł rów­nież od­se­tek przed­si­ębior­ców, którzy pla­nu­ją in­we­sty­cje tyl­ko w no­we ma­szy­ny, z 37,9 do 64,3 proc. Naj­now­sze tech­no­lo­gicz­nie ma­szy­ny z pew­no­ścią po­mo­gą do­sto­so­wać się do no­wych re­ali­ów i spro­stać wy­zwa­niom sto­jącym przed bra­nżą. War­to rów­nież pa­mi­ętać, że sy­tu­acja firm po­li­gra­ficz­nych jest bar­dzo zróżni­co­wa­na. Na przy­kład po­li­gra­fia opa­ko­wa­nio­wa jest w du­żo lep­szej sy­tu­acji niż po­zo­sta­łe fir­my z tej bra­nży. Niem­niej ro­snąca cy­fry­za­cja i zna­le­zie­nie no­wych ryn­ków zby­tu będą wy­zwa­nia­mi, którym trud­no będzie spro­stać bez no­wych tech­no­lo­gii. Klu­czo­wy będzie w tym przy­pad­ku ta­kże do­stęp do ela­stycz­ne­go fi­nan­so­wa­nia ze­wnętrz­ne­go – pod­su­mo­wu­je Ani­ta Gry­go­ro­wicz, Szef Ze­spo­łu Ven­dor­skie­go w Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens
Obraz Ste­ve Bu­is­sin­ne Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści