Sto­ra En­so w 2. kwar­ta­le 2021: kon­ty­nu­acja tren­du wzro­sto­we­go, so­lid­ny wy­nik fi­nan­so­wyPoprzedni artykuł 

Wzrost przy­cho­dów ze sprze­da­ży o 22,6%, zysk ope­ra­cyj­ny EBIT do po­zio­mu 364 mln eu­ro i ma­rży zy­sku EBIT do 14% – to klu­czo­we in­for­ma­cje fi­nan­so­we prze­ka­za­ne przez Sto­ra En­so w kon­te­kście wy­ni­ków kon­cer­nu za 2. kwar­tał 2021 r. Jak pod­kre­śla kie­row­nic­two fir­my, jest to efekt wła­ści­wej po­li­ty­ki ce­no­wej i zwi­ęk­szo­nych do­staw, zre­ali­zo­wa­nych przede wszyst­kim przez dzia­ły Bio­ma­te­rials, Wo­od Pro­ducts i Pac­ka­ging Ma­te­rials. Sto­ra En­so po­in­for­mo­wa­ła też o ko­lej­nych kro­kach zwi­ąza­nych z jej stra­te­gią. Pro­gno­zy na ko­lej­ny kwar­tał i po­zo­sta­łą część ro­ku za­kła­da­ją utrzy­ma­nie wy­so­kie­go po­py­tu na wszyst­kie pro­duk­ty ofe­ro­wa­ne przez Sto­ra En­so (po­za pa­pie­ra­mi). Zysk ope­ra­cyj­ny EBIT w ca­łym ro­ku ma – w za­ło­że­niach kie­row­nic­twa – prze­wy­ższyć ten z 2020.

„Glo­bal­na go­spo­dar­ka otrząsa się ze skut­ków pan­de­mii, co zna­la­zło swo­je odzwier­cie­dle­nie w na­szych so­lid­nych wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 2. kwar­tał te­go ro­ku – pi­sze w ko­mu­ni­ka­cie do in­we­sto­rów i ak­cjo­na­riu­szy An­ni­ca Bre­sky, CEO i pre­zes fir­my Sto­ra En­so. – Wy­łącza­jąc dział Pa­per, osi­ągnęli­śmy w nim wzrost o 28%, co raz jesz­cze do­wo­dzi po­ten­cja­ły na­szych ba­zo­wych jed­no­stek bi­zne­so­wych. To ta­kże efekt ści­słej współpra­cy z wła­ści­cie­la­mi ma­rek oraz klien­ta­mi, jak też kro­ków, które po­dej­mu­je­my re­ali­zu­jąc na­szą dłu­go­fa­lo­wą stra­te­gi­ę”.

Wy­ni­ki za 2. kwar­tał 2021

Przy­cho­dy ze sprze­da­ży w 2. kwar­ta­le br. wy­nio­sły 2 592 mln eu­ro (przy 2 114 mln eu­ro przed ro­kiem), co ozna­cza wzrost o 22,6%. Bio­rąc pod uwa­gę ca­łe półro­cze, sprze­daż wzro­sła z 4 321 mln eu­ro do 4 868 mln eu­ro. Zysk ope­ra­cyj­ny EBIT w 2. kwar­ta­le br. wy­ni­ósł 364 mln eu­ro (178 mln eu­ro przed ro­kiem), zaś w 1. półro­czu je­go war­to­ść osi­ągnęła po­ziom 692 mln eu­ro (przy 357 mln eu­ro przed ro­kiem). Ma­rża zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT wzro­sła do 14% (z 8,4%), na­to­miast zysk z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej (IFRS) wy­ni­ósł 182 mln eu­ro (przy 226 mln eu­ro przed ro­kiem).
Wy­łącza­jąc dział Pa­per, zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wy­ni­ósł 2 oma­wia­nym okre­sie po­nad 410 mln eu­ro, co ozna­cza wzrost 90% rok do ro­ku. Jak pod­kre­śla An­ni­ca Bre­sky, jest to za­słu­gą przede wszyst­kim trzech jed­no­stek bi­zne­so­wych, wcho­dzących w skład fir­my: Bio­ma­te­rials, Wo­od Pro­ducts i Pac­ka­ging Ma­te­rials. Prze­pły­wy go­tów­ko­we z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej – rów­nież w ujęciu rok­rocz­nym – po­pra­wi­ły się o nie­mal 30% i osi­ągnęły war­to­ść 463 mln eu­ro (339 mln eu­ro po uwzględ­nie­niu ak­tyw­no­ści in­we­sty­cyj­nej). „Dzi­ęki te­mu wróci­li­śmy na wła­ści­we to­ry je­że­li cho­dzi o sto­su­nek dłu­gu net­to do zy­sku EBITDA (wy­ni­ósł on 1,8) – pi­sze CEO kon­cer­nu. – Z za­do­wo­le­niem mo­że­my rów­nież ogło­sić za­ko­ńcze­nie, o dwa kwar­ta­ły wcze­śniej niż za­kła­da­li­śmy, na­sze­go pro­gra­mu ochro­ny zy­skow­no­ści. Za­ku­mu­lo­wa­ne, ca­łko­wi­te oszczęd­no­ści dzi­ęki nie­mu osi­ągni­ęte za­mknęły się kwo­tą 510 mln eu­ro”.

Prze­gląd dy­wi­zji: krok po kro­ku

An­ni­ca Bre­sky pod­kre­śla ko­lej­ny re­kor­do­wy wy­nik zre­ali­zo­wa­ny przez dział Wo­od Pro­ducts. Sty­mu­la­to­rem wzro­stu w tym przy­pad­ku był wy­jąt­ko­wo wy­so­ki po­pyt w ska­li glo­bal­nej, przede wszyst­kim na kla­sycz­ne pro­duk­ty drzew­ne. Re­kor­do­wy kwar­tał od­no­to­wa­ła rów­nież dy­wi­zja Bio­ma­te­rials – o jej suk­ce­sie zde­cy­do­wa­ła w du­żej mie­rze sprzy­ja­jąca ko­niunk­tu­ra na ryn­ku ce­lu­lo­zy. Dział Pac­ka­ging Ma­te­rials sko­rzy­stał na zna­czącym wzro­ście za­mówień – wy­ni­ósł on po­nad 20%. „Po za­ko­ńcze­niu fa­zy tech­nicz­ne­go i ko­mer­cyj­ne­go roz­ru­chu, nie­daw­no zmo­dy­fi­ko­wa­ny pod kątem pro­duk­cji tek­tu­ry ty­pu kraft za­kład w Ou­lu osi­ągnął ocze­ki­wa­ny zysk EBITDA na trzy kwar­tały wcze­śniej niż za­kładaliśmy – pi­sze An­ni­ca Bre­sky. – Co wi­ęcej, za­ko­ńczy­li­śmy in­we­sty­cję zwi­ąza­ną z uru­cho­mie­niem pro­duk­cji no­wych po­włok dys­per­syj­nych w za­kładach For­sha­ga. Zde­cy­do­wa­nie je­ste­śmy w okre­sie prze­si­le­nia i po­zy­tyw­ne­go kro­ku na­przód dla ca­łej dy­wi­zji Pac­ka­ging Ma­te­rials”.
Zna­czący wzrost sprze­da­ży od­no­to­wał rów­nież dział Pac­ka­ging So­lu­tions: „Cho­ciaż je­go zy­skow­no­ść wci­ąż po­zo­sta­je wy­zwa­niem z uwa­gi na wy­so­kie ce­ny su­row­ców, sta­ra­my się ją re­kom­pen­so­wać wła­ści­wą po­li­ty­ką ce­no­wą”. An­ni­ca Bre­sky wska­zu­je rów­nież na so­lid­ny zysk i wy­so­ką wy­daj­no­ść ope­ra­cyj­ną dzia­łu Fo­rest. W tym przy­pad­ku na zwi­ęk­szo­ną sprze­daż wpły­nęły zna­czące do­sta­wy do Fin­lan­dii, Szwe­cji i kra­jów re­gio­nu ba­łtyc­kie­go. CEO Sto­ra En­so do­da­je, że w re­ali­zo­wa­nych co pół ro­ku sza­cun­kach war­to­ść za­so­bów le­śnych skan­dy­naw­skie­go kon­cer­nu wzro­sła o po­nad 200 mln eu­ro.
Du­że za­mówie­nia od­no­to­wał rów­nież dział Pa­per, jed­nak – jak pod­kre­śla An­ni­ca Bre­sky – w tym przy­pad­ku kosz­ty zwi­ąza­ne z po­zy­ska­niem su­row­ców są wci­ąż wy­so­kie i nie­mo­żli­we do zre­kom­pen­so­wa­nia po­przez podwy­żki cen. To zaś wpły­wa na nie­sa­tys­fak­cjo­nu­jące wy­ni­ki ca­łej dy­wi­zji. „Mie­li­śmy też pew­ne za­wi­ro­wa­nia zwi­ąza­ne z pro­duk­cją w Lan­ger­brug­ge i Ma­xau – oba za­kła­dy pra­cu­ją już pe­łną pa­rą. Nie­daw­ne zmia­ny struk­tu­ral­ne i re­ali­zo­wa­ne przez nas in­we­sty­cje wzmac­nia­ją we mnie prze­ko­na­nie, że kszta­łtu­je­my przy­szło­ść dzia­łu Pa­per w spo­sób wła­ści­wy i eko­no­micz­nie uza­sad­nio­ny. Wi­dzi­my tu za­tem mo­żli­wo­ść dal­szej po­pra­wy je­go sy­tu­acji”.

Nie­zmien­ny cel: ba­zo­wać na ma­te­ria­łach od­na­wial­nych

„Ja­ko fir­ma, której ce­lem jest by­cie przed­si­ębior­stwem w pe­łni ba­zu­jącym na su­row­cach od­na­wial­nych, z za­do­wo­le­niem od­no­to­wu­je­my fakt, że co­raz wi­ęk­sza gru­pa na­szych part­ne­rów bi­zne­so­wych ocze­ku­je pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych: wol­nych od pa­liw ko­pal­nych, od­na­wial­nych i odzy­ski­wal­nych. Z my­ślą o nich Sto­ra En­so wpro­wa­dzi­ła w mi­nio­nym kwar­ta­le na ry­nek no­wy, ba­zu­jący na włók­nach drzew­nych ma­te­riał do pro­duk­cji ta­cek wy­ko­rzy­sty­wa­nych przy pa­ko­wa­niu dań go­to­wych do pod­grze­wa­nia w ku­chen­kach mi­kro­fa­lo­wych – Tray­for­ma. „Wspól­nie z fir­mą Pul­pex, spe­cja­li­zu­jącą się w tech­no­lo­giach opa­ko­wa­nio­wych, roz­po­częli­śmy pro­duk­cję – na ska­lę prze­my­sło­wą – pro­eko­lo­gicz­nych, pa­pie­ro­wych bu­te­lek i po­jem­ni­ków wy­ko­na­nych z włókien drzew­nych. Wpro­wa­dzi­li­śmy też na ry­nek Ne­oLi­gno – bio­spo­iwo za­pew­nia­jące zdrow­sze wa­run­ki pra­cy, ta­kże w po­miesz­cze­niach za­mkni­ęty­ch”.
An­ni­ca Bre­sky wska­zu­je na li­gni­nę ja­ko je­den z klu­czo­wych ob­sza­rów in­no­wa­cji wpro­wa­dza­nych na ry­nek przez dział Bio­ma­te­rials i po­zwa­la­jących mu na re­ali­zo­wa­nie wzro­stów na no­wych ryn­kach. Jed­nym z te­go ro­dza­ju roz­wi­ązań jest Li­gno­de, które ma za­stąpić syn­te­tycz­ny gra­fit sto­so­wa­ny w ba­te­riach po­jaz­dów elek­trycz­nych. „Za spra­wą te­go roz­wi­ąza­nia chce­my zwi­ęk­szyć do­stęp­no­ść ma­te­ria­łu stra­te­gicz­ne­go z punk­tu wi­dze­nia eu­ro­pej­skie­go sek­to­ra mo­to­ry­za­cyj­ne­go – pi­sze An­ni­ca Bre­sky. – Je­ste­śmy obec­nie na eta­pie roz­ru­chu pi­lo­ta­żo­wej pro­duk­cji Li­gno­de, po­szu­ku­je­my też stra­te­gicz­nych part­ne­rów, którzy po­mo­gą nam przy­spie­szyć ten pro­ces i do­pro­wa­dzić do je­go ko­mer­cja­li­za­cji”.

Pro­gno­zy na resz­tę ro­ku

Kie­row­nic­two kon­cer­nu za­kła­da, że – bio­rąc pod uwa­gę szyb­ką od­bu­do­wę świa­to­wej go­spo­dar­ki po okre­sie ob­ostrzeń i re­stryk­cji ­– za­po­trze­bo­wa­nie na wszyst­kie pro­duk­ty Sto­ra En­so, z wy­jąt­kiem pa­pie­ru, po­zo­sta­nie na wy­so­kim po­zio­mie. Wo­bec po­wy­ższe­go pro­gno­zy na ca­ły rok 2021 po­zo­sta­ją nie­zmie­nio­ne, a zysk ope­ra­cyj­ny EBIT prze­wy­ższy – zgod­nie z pla­nem fi­nan­so­wym fir­my – ten ubie­gło­rocz­ny.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści