Dru­kar­nia Kar­to­n-Pak z No­wej So­li in­we­stu­je w dru­gą li­nię pro­duk­cyj­ną B0 ba­zu­jącą na wiel­ko­for­ma­to­wej ma­szy­nie Ko­enig & Bau­erPoprzedni artykuł 

Od lewej: Robert Pezda (Karton-Pak), Jan Korenc (Koenig & Bauer), Jerzy Sarama (Karton-Pak), Waldemar Sulikowski (Karton-Pak) i Grzegorz Szymczykowski (Koenig & Bauer);Fot.: Koenig & Bauer (CEE)
Od le­wej: Ro­bert Pez­da (Kar­to­n-Pak), Jan Ko­renc (Ko­enig & Bau­er), Je­rzy Sa­ra­ma (Kar­to­n-Pak), Wal­de­mar Su­li­kow­ski (Kar­to­n-Pak) i Grze­gorz Szym­czy­kow­ski (Ko­enig & Bau­er);Fot.: Ko­enig & Bau­er (CEE)

Gdy przed czte­re­ma la­ty dru­kar­nia Kar­to­n-Pak z No­wej So­li uro­czy­ście otwie­ra­ła no­wy za­kład po­li­gra­ficz­ny, jej pre­zes – Je­rzy Sa­ra­ma, za­po­wia­dał, że obok uru­cho­mio­nej wó­wczas li­nii pro­duk­cyj­nej w for­ma­cie B0 z cza­sem po­ja­wią się tu ko­lej­ne. Stra­te­gicz­ny plan roz­wo­ju przed­si­ębior­stwa za­kładał, że dru­ga z nich zo­sta­nie wdro­żo­na w 2022 ro­ku. Jed­nak sy­tu­acja ryn­ko­wa, przede wszyst­kim dy­na­micz­ny wzrost za­po­trze­bo­wa­nia na opa­ko­wa­nia kar­to­no­we na ba­zie tek­tu­ry li­tej ze stro­ny firm z bra­nży spo­żyw­czej (z który­mi Kar­to­n-Pak od lat współpra­cu­je), spo­wo­do­wa­ły, że in­we­sty­cja zo­sta­ła prze­pro­wa­dzo­na z rocz­nym wy­prze­dze­niem.

Jej klu­czo­wym ele­men­tem by­ły roz­wi­ąza­nia Ko­enig & Bau­er: wiel­ko­for­ma­to­wa ma­szy­na Ra­pi­da 145–7+L ALV3, uzu­pe­łnio­na o zauto­ma­ty­zo­wa­ny sys­tem lo­gi­sty­ki su­row­ca. Po­dob­nie jak wcze­śniej­sza li­nia B0, zo­sta­ły one do­star­czo­ne przez fir­mę Ko­enig & Bau­er (CEE). Ma­szy­ny te­go nie­miec­kie­go pro­du­cen­ta od kil­ku­dzie­si­ęciu lat sta­no­wią pod­sta­wę par­ku sprzęto­we­go Kar­to­n-Pak.

Kar­to­n-Pak i Ko­enig & Bau­er: 25 lat stra­te­gicz­nej współpra­cy

„Kon­trakt na pierw­szą ma­szy­nę Ko­enig & Bau­er pod­pi­sy­wa­łem ja­ko pre­zes spry­wa­ty­zo­wa­nej już wó­wczas spółki Kar­to­n-Pak w 1996 ro­ku – przy­zna­je Je­rzy Sa­ra­ma. – Ob­cho­dzi­my za­tem w tym ro­ku swe­go ro­dza­ju 25-le­cie ści­słej współpra­cy obu firm w no­wej rze­czy­wi­sto­ści go­spo­dar­czej i po istot­nych zmia­nach, ja­kie u nas za­szły w po­ło­wie lat 90. ubie­głe­go wie­ku. Ko­enig & Bau­er to­wa­rzy­szy nam przez te wszyst­kie la­ta ja­ko stra­te­gicz­ny do­staw­ca ma­szyn dru­ku­jących, wi­ęc wdro­że­nie ko­lej­nej li­nii tej mar­ki, a za­ra­zem dru­giej w for­ma­cie B0, to na­tu­ral­na ko­lej rze­czy”.

„W 2017 ro­ku, przy oka­zji otwar­cia no­we­go za­kła­du pro­duk­cyj­ne­go Kar­to­n-Pak i uru­cho­mie­nia tu pierw­szej ma­szy­ny w wiel­kim for­ma­cie, wspól­nie świ­ęto­wa­li­śmy 25-le­cie pry­wa­ty­za­cji dru­kar­ni – do­da­je Grze­gorz Szym­czy­kow­ski, dy­rek­tor ds. sprze­da­ży i ser­wi­su Ko­enig & Bau­er (CEE). – Je­ste­śmy dum­ni, że za­le­d­wie czte­ry la­ta później mo­że­my za­anon­so­wać wdro­że­nie ko­lej­nej li­nii B0, wy­po­sa­żo­nej rów­nie bo­ga­to jak po­przed­nia ma­szy­na”.

Dy­na­micz­ny roz­wój sty­mu­la­to­rem in­we­sty­cji i wzro­stu za­trud­nie­nia

Je­rzy Sa­ra­ma pod­kre­śla, że ostat­nie czte­ry la­ta by­ły dla dru­kar­ni Kar­to­n-Pak okre­sem dy­na­micz­nych wzro­stów (kil­ka­na­ście pro­cent rok do ro­ku), po­zy­ski­wa­nia no­wych klien­tów – głów­nie za­gra­nicz­nych (udział eks­por­tu wy­no­si tu obec­nie ok. 45%; pla­no­wa­ne jest je­go zwi­ęk­sze­nie do 50% jesz­cze w tym ro­ku), zwi­ęk­sza­nia za­trud­nie­nia (obec­nie pra­cu­je tu ok. 300 osób), jak też re­ali­zo­wa­nia ko­lej­nych in­we­sty­cji. „Otwar­cie w 2017 ro­ku no­we­go za­kła­du pro­duk­cyj­ne­go, w do­dat­ku w nie­zwy­kle sprzy­ja­jącej – jak się oka­za­ło – lo­ka­li­za­cji (kil­ka­dzie­si­ąt ki­lo­me­trów od za­chod­niej gra­ni­cy) by­ło nie­zwy­kle traf­ną de­cy­zją. Je­go wy­po­sa­że­nie, ba­zu­jące na wy­so­ko­wy­daj­nej li­nii w for­ma­cie B0, zna­cząco zwi­ęk­szy­ło ela­stycz­no­ść na­szych dzia­łań i wy­ge­ne­ro­wa­ło po­ten­cjał po­zwa­la­jący na po­zy­ska­nie ko­lej­nych klien­tów. Za spra­wą tej in­we­sty­cji, dzi­ęki której umoc­ni­li­śmy na­szą po­zy­cję na ryn­kach kra­jo­wych i eu­ro­pej­skich pro­du­cen­tów opa­ko­wań kartono­wych dla bra­nży spo­żyw­czej, sta­li­śmy się bar­dzo wia­ry­god­ni dla obec­nych i po­ten­cjal­nych part­ne­rów bi­zne­so­wych z te­go seg­men­tu. Współpra­cu­jemy z wie­lo­ma glo­bal­ny­mi mar­ka­mi spo­żyw­czy­mi i – co istot­ne – bar­dzo często je­ste­śmy jed­nym z ich stra­te­gicz­nych do­staw­ców. To po­wód do du­my, ale też ogrom­ne zo­bo­wi­ąza­nie. Stąd ko­niecz­no­ść roz­bu­do­wy mo­cy pro­duk­cyj­nych i jej re­ali­za­cja z wy­prze­dze­niem cza­so­wym. By­ła ona wy­pad­ko­wą zna­czące­go wzro­stu za­po­trze­bo­wa­nia na opa­ko­wa­nia jed­nost­ko­we na żyw­no­ść, przede wszyst­kim wy­ko­na­ne z su­row­ców od­na­wial­nych (na których ba­zu­je­my w 100%). W efek­cie za­miast w ro­ku 2022, no­wa ma­szy­na dru­ku­jąca Ra­pi­da, wraz z urządze­nia­mi pe­ry­fe­ryj­ny­mi, roz­po­częła pra­cę już w 3. kwar­ta­le br., dwu­krot­nie zwi­ęk­sza­jąc mo­ce pro­duk­cyj­ne na­sze­go no­we­go za­kła­du”.

Licz­by, ja­kie przed­sta­wia Je­rzy Sa­ra­ma, wska­zu­ją na wy­so­ką dy­na­mi­kę wzro­stów re­ali­zo­wa­nych przez Kar­to­n-Pak: „W ci­ągu czte­rech lat zwi­ęk­szy­li­śmy na­sze przy­cho­dy o po­nad 50%, za­trud­nie­nie – o 32%, zaś udział eks­por­tu wzrósł z 28% do 45% – mówi pre­zes dru­kar­ni. – Ro­śnie­my wraz z ca­łym ryn­kiem: seg­ment opa­ko­wań kar­to­no­wych ma się bar­dzo do­brze, gdyż za­po­trze­bo­wa­nie na nie zgła­sza­ją za­rów­no pro­du­cen­ci dóbr spo­żyw­czych, z który­mi przede wszyst­kim współpra­cu­je­my, jak też wła­ści­cie­le ma­rek z in­nych bra­nż”.

Ra­pi­da po raz ósmy

Li­nia w for­ma­cie B0, ja­ka roz­po­częła tu pra­cę z po­cząt­kiem wrze­śnia br., to ko­lej­ne już roz­wi­ąza­nie mar­ki Ko­enig & Bau­er, do­star­czo­ne do dru­kar­ni Kar­to­n-Pak: „Ba­zu­je­my na roz­wi­ąza­niach te­go do­staw­cy od wie­lu lat i nie­zwy­kle ce­ni­my so­bie tę współpra­cę, za­rów­no z uwa­gi na tech­no­lo­gicz­ne za­awan­so­wa­nie sa­mych ma­szyn, jak też ja­ko­ść ob­słu­gi po­sprze­da­żo­wej i ser­wi­so­we­j” – pod­kre­śla Je­rzy Sa­ra­ma. No­wa ma­szyna to mo­del Ra­pi­da 145–7+L ALV3 – iden­tycz­ny jak ten wdro­żo­ny w fir­mie Kar­to­n-Pak przed czte­re­ma la­ty. „Po­dwo­jo­ne mo­ce pro­duk­cyj­ne no­we­go za­kła­du wpły­ną z jed­nej stro­ny na wi­ęk­szy kom­fort i ela­stycz­no­ść w ob­słu­dze obec­nych klien­tów, z dru­giej – po­zwo­lą po­zy­skać no­wych zle­ce­nio­daw­ców, przede wszyst­kim za­gra­nicz­nych, których udział w na­szym port­fo­lio sys­te­ma­tycz­nie ro­śnie” – do­da­je Je­rzy Sa­ra­ma.

„No­wa Ra­pi­da to ósma ma­szy­na z tej se­rii do­star­czo­na do fir­my Kar­to­n-Pak, a za­ra­zem dwu­na­sta po­cho­dząca z fa­bry­ki w Ra­de­beul. Obec­nie pra­cu­je tu w su­mie pi­ęć ma­szyn mar­ki Ko­enig & Bau­er: dwie li­nie B0 w no­wym za­kła­dzie, zaś w star­szym – dwie ma­szyny pe­łno­for­ma­to­we i jed­na wiel­ko­for­ma­to­wa – mówi Grze­gorz Szym­czy­kow­ski. – Tym sa­mym Kar­to­n-Pak dys­po­nu­je nie­zwy­kle roz­bu­do­wa­nym par­kiem sprzęto­wym, pre­de­sty­nu­jącym tę dru­kar­nię do mia­na jed­ne­go z li­de­rów ryn­ko­wych w seg­men­cie opa­ko­wań kar­to­no­wych z tek­tu­ry li­tej nie tyl­ko w Pol­sce, ale w ca­łym re­gio­nie Eu­ro­py Środ­ko­wo­-Wschod­nie­j”.

Wiel­ki for­mat, sie­dem ko­lo­rów i sta­le ro­snące mo­żli­wo­ści

Na wy­po­sa­że­nie no­wo uru­cho­mio­nej ma­szy­ny skła­da­ją się: sie­dem ze­spo­łów dru­ku­jących; wie­ża la­kie­ru­jąca z tech­no­lo­gią tu­lei ra­stro­wych; pa­kiet CX do dru­ko­wa­nia na podło­żach o gru­bo­ści mak­sy­mal­nej 1,2 mm; au­to­ma­ty­ka non­stop (wraz ze wspo­mnia­ną wcze­śniej lo­gi­sty­ką sto­su); sys­tem bez mar­ki bocz­nej – SIS; sys­temy jed­no­cze­sne­go my­cia wa­łków – SRW; dwa sys­temy do­zo­wa­nia la­kie­ru (dys­per­syj­ne­go i UV) oraz bo­ga­ta tech­ni­ka kon­tro­l­no­-po­mia­ro­wa (sys­temy Er­go­Tro­nic Co­lo­rCon­trol Lab, Qu­ali­Tro­nic Prin­tCheck). Po­dob­nie jak wcze­śniejsze, no­wa ma­szy­na zo­sta­ła podłączo­na do cen­tral­ne­go sys­temu za­rządza­nia pro­duk­cją Lo­go­Tro­nic. „To ko­lej­na za­le­ta współpra­cy z jed­nym pro­du­cen­tem ma­szyn i kon­se­kwent­ne ba­zo­wa­nie na je­go roz­wi­ąza­niach przez wie­le lat – kon­ty­nu­uje Je­rzy Sa­ra­ma. – No­wa Ra­pi­da zo­sta­ła zin­te­gro­wa­na z kom­plek­so­wym sys­temem ste­ro­wa­nia pro­duk­cją. Jest ona rów­nież ob­jęta ca­ło­do­bo­wą, zdal­ną kon­tro­lą dia­gno­stycz­no­-ser­wi­so­wą Pres­sSu­por­t24, za­pew­nia­ną przez Ko­enig & Bau­er. W pe­łni ko­rzy­sta­my za­tem z mo­żli­wo­ści, ja­kie ofe­ru­je współcze­sna tech­no­lo­gia i ba­zu­jące na niej roz­wi­ąza­nia ser­wi­so­we, propono­wane nam przez do­staw­cę”.

Wy­po­sa­że­nie ma­szy­ny w sie­dem ze­spo­łów dru­ku­jących (po­dob­nie jak tej za­in­sta­lo­wa­nej tu czte­ry la­ta te­mu) po­zwa­la na re­ali­za­cję prac z szer­szym ga­mu­tem ko­lo­ry­stycz­nym, z cze­go – jak przy­zna­je Je­rzy Sa­ra­ma – ko­rzy­sta co­raz wi­ęk­sza gru­pa klien­tów: „Ro­zwi­ąza­nie to zy­sku­je na po­pu­lar­no­ści, cho­ciaż te­mat sam w so­bie nie jest pro­sty. Ta­kie pra­ce wy­ma­ga­ją bo­wiem spe­cjal­ne­go przy­go­to­wa­nia na eta­pie pre­press, a wi­ęc i świa­do­mo­ści różnych aspek­tów tech­nicz­nych po stro­nie wła­ści­cie­la mar­ki i współpra­cu­jącej z nim agen­cji re­kla­mo­wej czy stu­dia gra­ficz­ne­go. Dru­ko­wa­nie w sied­miu ko­lo­rach, gdzie bar­wy spe­cjal­ne czy fir­mo­we za­stępo­wa­nie są przez ze­staw ba­zu­jący na sys­te­mie CMYK + OGV, da­je bar­dzo du­że mo­żli­wo­ści, ta­kże w kon­te­kście pro­duk­tyw­no­ści i oszczęd­no­ści ma­te­ria­ło­wych. Jest też du­żą wy­go­dą, gdyż z jed­nej stro­ny po­zwa­la na wspo­mnia­ną kon­wer­sję barw­ną, z dru­giej – na dru­ko­wa­nie zle­ceń o różnej ko­lo­ry­sty­ce na tym sa­mym ar­ku­szu.

Eko­lo­gia wśród prio­ry­te­tów

Je­rzy Sa­ra­ma zwra­ca uwa­gę, że wła­ści­cie­le ma­rek co­raz częściej zwra­cają uwa­gę na pro­eko­lo­gicz­no­ść ma­te­ria­łów, ja­kie znaj­du­ją za­sto­so­wa­nie przy pro­duk­cji opa­ko­wań. „Wzrost za­po­trze­bo­wa­nia na su­row­ce od­na­wial­ne, a wi­ęc si­łą rze­czy co­raz wi­ęk­sza ich ilo­ść w obie­gu jesz­cze bar­dziej wzmoc­ni­ły ten trend – mówi. – Po­dob­nie jak sy­tu­acja na świe­cie w ostat­nich kil­ku­na­stu mie­si­ącach, gdy dy­na­mi­ka pro­duk­tów za­ma­wia­nych z do­sta­wą do do­mu (w tym spo­żyw­czych i ga­stro­no­micz­nych), zna­cząco się zwi­ęk­szy­ła. W tym kon­te­kście za­rów­no pro­du­cen­ci, jak i kon­su­men­ci, ma­ją co­raz wi­ęk­szą świa­do­mo­ść ko­niecz­no­ści ko­rzy­sta­nia z ma­te­ria­łów, które mo­żna pod­dać re­cy­klin­go­wi, bez­pro­ble­mo­wych w kon­te­kście se­gre­ga­cji od­pa­dów. Na­sza dru­kar­nia re­ali­zu­je za­ło­że­nia po­li­ty­ki zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju od wie­lu lat, ba­zu­je­my w 100% na su­row­cach od­na­wial­nych, wi­ęc ta­kże tu uda­ło nam się wy­prze­dzić w cza­sie ocze­ki­wa­nia ryn­ko­we. Obec­nie jest to je­den z istot­nych ar­gu­men­tów w roz­mo­wach han­dlo­wych z klien­ta­mi, którym za­le­ży by ele­men­ty pla­sti­ko­we opa­ko­wań (np. okien­ka) za­stępo­wać ma­te­ria­ła­mi przy­ja­zny­mi dla śro­do­wi­ska na­tu­ral­ne­go. Chęt­nie im w tym po­ma­ga­my, nie tyl­ko na eta­pie pro­duk­cji, ale też pro­jek­to­wa­nia ca­łe­go opa­ko­wa­nia”.

„Na­sza fir­ma ta­kże wpi­su­je się w ten pro­eko­lo­gicz­ny trend, ofe­ru­jąc ma­szy­ny, które – m.in. dzi­ęki roz­bu­do­wa­nej tech­ni­ce kon­tro­l­no­-po­mia­ro­wej czy wy­so­kiej au­to­ma­ty­za­cji – wpły­wa­ją na wy­ższą efek­tyw­no­ść pro­ce­su pro­duk­cji, re­duk­cję ge­ne­ro­wa­nej ma­ku­la­tu­ry i wi­ęk­szą ener­go­osz­częd­no­ść. Ta­kim jest rów­nież naj­now­szy na­by­tek dru­kar­ni Kar­to­n-Pak – wiel­ko­for­ma­to­wa ma­szy­na Ra­pi­da 145” – do­da­je Grze­gorz Szym­czy­kow­ski.

„Wpi­ęcie w glo­bal­ny sys­tem pro­du­cen­ta da­je nam wgląd w to, ja­ki po­ziom pro­duk­tyw­no­ści re­pre­zen­tu­ją po­szcze­gól­ni użyt­kow­ni­cy ma­szyn Ra­pi­da z ca­łe­go świa­ta. Cie­szy­my się, że je­ste­śmy tu w ści­słej czo­łów­ce, gdyż z ową efek­tyw­no­ścią wi­ążą się nie­odłącz­nie dwa aspek­ty – eko­no­micz­ny i eko­lo­gicz­ny. Oba są nie­zwy­kle wa­żne w kon­te­kście ryn­ku, na ja­kim od lat dzia­ła­my oraz klien­tów, których ob­słu­gu­je­my i z my­ślą o których re­ali­zu­je­my ko­lej­ne in­we­sty­cje” – pod­su­mo­wu­je Je­rzy Sa­ra­ma.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści