Drukarnia Edica z Poznania od wielu lat specjalizuje się w produkcji wysoko uszlachetnionych kalendarzy i notesów książkowych oraz książek (głównie w oprawie twardej), dostarczając je do licznych zleceniodawców z Polski i zagranicy. Firma stale się rozwija, inwestuje w kolejne rozwiązania automatyzujące procesy oraz zwiększające wydajność i jakość. Jak podkreśla właściciel i prezes drukarni – Przemysław Gębala – podstawą jej sukcesów i stabilnego działania są w dużej mierze bliskie, wieloletnie relacje z klientami, jak również z dostawcami. Wśród tych ostatnich od niemal dekady znajduje się ABC/Allied Pressroom Products Europe – producent chemii poligraficznej, w szerokim stopniu wykorzystywanej przez drukarnię Edica.
Ponad 30 lat doświadczeń rynkowych
Edica to marka znana od kilku dekad zarówno na rynku produkcji dziełowej, jak też reklamowej. Założona w 1989 roku firma specjalizuje się niezmiennie w dwóch rodzajach asortymentu. Pierwszym są kalendarze książkowe, w obszarze których – jak podkreśla Przemysław Gębala – jest ona liderem na rynku polskim, chociaż ich udział w produkcji realizowanej przez drukarnię systematycznie maleje na rzecz książek. „A to z uwagi na coraz większy wolumen realizowanej produkcji dziełowej, w tym w oprawie twardej, zamawianej przez wydawców polskich i zagranicznych – mówi.
–Pomimo fluktuacji związanych z globalną sytuacją i sporych zawirowań w pierwszych 2-3 miesiącach pandemii, udało nam się utrzymać produkcję na stabilnym poziomie. W tym kontekście kluczowe okazały się nasze bliskie, wieloletnie relacje z klientami, jak też stosowane przez nas biznesie podejście 3K: konkurencja, koopetycja i koewolucja. Jednym słowem – konkurujmy ze sobą, ale też współpracujmy, wspierajmy się i starajmy się razem rozwijać umiejętnie różnicując się między sobą, iść do przodu w tych niełatwych czasach”.
Od ponad 20 lat Edica świadczy również usługi w zakresie przygotowalni cyfrowej (z myślą o tej ostatniej wydzielona została dedykowana struktura – Prepress Edica). Jej produkcja - w proporcjach 50/50 - trafia na potrzeby własne oraz innych drukarń. Na wyposażenie drukarni składają się pełnoformatowe maszyny offsetowe (w sumie firma dysponuje 22 zespołami w tym formacie), bogato rozbudowana introligatornia (także w zakresie uszlachetniania i zdobienia finalnych produktów) oraz studio CtP. Uzupełnienie parku sprzętowego stanowią zakupione niedawno rozwiązania do małoformatowego druku cyfrowego. Wśród kluczowych dostawców materiałów eksploatacyjnych, w tym przypadku – chemii drukarskiej znajduje się firma ABC/Allied Pressroom Products Europe.
Edica i ABC/Allied: stabilna współpraca od niemal 10 lat
„Mamy przyjemność obsługiwać drukarnię Edica od blisko dekady – potwierdza Tomasz Reczka, koordynator ds. wdrożeń w firmie ABC/Allied Pressroom Products Europe – i jesteśmy dumni z faktu, że nasze rozwiązania wspierają rozwój tego przedsiębiorstwa. Z uwagi na kompleksowość wieloletniej już współpracy uwzględnia ona – poza bieżącymi dostawami chemii – także regularne wizyty techniczno- serwisowe”.
„Bardzo sobie cenimy te spotkania – dodaje Tomasz Świętek, kierownik drukarni Edica. – Każda z nich obejmuje szczegółowe pomiary w używanych przez nas maszynach. Traktujemy zatem wizytujących nas techników tej firmy nie tylko jako przedstawicieli dostawcy, ale przede wszystkim – naszych partnerów i doradców”.
„Z firmą ABC/Allied Pressroom Products Europe staraliśmy się wypracować standardy, wpisujące się we wspomnianą strategię 3K – uzupełnia Przemysław Gębala. – Stabilna współpraca, płynne dostawy – także w obecnym, bezprecedensowym czasie, regularne wizyty nie tylko serwisowe, ale też doradcze – wszystko to wpisuje się w tę filozofię, co – jak sądzę – obu stronom przynosi wiele satysfakcji”.
Kompleksowe zaopatrzenie w chemię do druku
Obecnie drukarnia Edica korzysta w codziennej produkcji z kilku rozwiązań produkowanych przez polski zakład ABC/Allied. Jednym z nich jest bufor Combisol EW. „Cenimy go sobie szczególnie, gdyż sprawdza się zarówno przy druku farbami procesowymi, jak też – co ma dla nas ogromne znaczenie – przy produkcji bloków kalendarzowych farbami w kolorach z biblioteki Pantone – kontynuuje Tomasz Świętek. – Odnotowaliśmy też w jego przypadku spadek makulatury rozruchowej, co generuje określone oszczędności materiałowe i czasowe, a więc wpływa na ekonomikę całego procesu. Podkreślić warto również wysoką jakość pudru Spray Powder marki ABC/Allied, który zdecydowanie się wyróżnia na tle konkurencyjnych rozwiązań, a tych mieliśmy okazję sprawdzić już bardzo dużo”.
Pozostałe produkty ABC/Allied, znajdujące w drukarni Edica zastosowanie, to: dotwardzacz do wody po odwróconej osmozie – WaterFixer, pasta do czyszczenia wałków farbowych – Crud, emulsja do czyszczenia i regeneracji wałków farbowych – Dynaclean, preparat do czyszczenia układu wodnego – System Cleaner A+B, środek do czyszczenia osłon maszyn – Press Shop Cleaner oraz zmywacz regenerujący do duktorów wodnych – MRC88. Wszystkie one są wytwarzane i konfekcjonowane w zakładzie produkcyjnym firmy ABC/Allied w Piasecznie k. Warszawy, skąd docierają bezpośrednio do drukarni. „Fakt posiadania lokalnej produkcji przez dostawcę chemii okazał się bardzo istotny, zwłaszcza w ostatnich miesiącach – mówi Tomasz Świętek. – Bliskość geograficzna jest też odczuwana przez nas na co dzień i daje poczucie bezpieczeństwa w kontekście sprawnych, bieżących dostaw czy też obsługi posprzedażowej. To jedna z dużych zalet kompleksowej współpracy z ABC/Allied”.
„Aspekty współpracy wymieniane przez kierownika naszej drukarni potwierdzają filozofię działania, jakiej staramy się być wierni. Wzajemne zaufanie, bliskie relacje, otwarta komunikacja, pomoc i doradztwo – bez tego współczesny biznes, w moim mniemaniu, nie ma racji bytu. Życzyłbym sobie, aby tego typu działania były bardziej powszechne, nie tylko w branży poligraficznej. W regionie Wielkopolski, będącym jednym z zagłębi poligraficznych naszego kraju, staramy się wdrażać te aspekty w praktyce i przenosimy je także na relacje z dostawcami. Cieszymy się, że w firmie ABC/Allied znaleźliśmy partnera, który także im hołduje” – mówi Przemysław Gębala. W kontekście planów prezes drukarni Edica nie chce wybiegać zbyt daleko w przyszłość: „Czasy są na tyle zmienne i niepewne, mam na myśli całe otoczenie biznesowe, że prognozowanie określonych zjawisk czy zdarzeń w perspektywie lat nie ma uzasadnienia. Nasze plany sięgają zatem najbliższych miesięcy i tu chcemy wdrożyć kolejne działania w jeszcze większym stopniu usprawniające, automatyzujące i optymalizujące funkcjonowanie drukarni. Staramy się też w coraz większym stopniu komunikować z rynkiem, m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych czy branżowych. Jako zwolennicy bliskich relacji biznesowych mamy nadzieję, że już niebawem uda nam się spotkać z naszymi klientami i partnerami podczas wydarzeń branżowych np. dedykowanych książce. Czekamy zatem na powrót szeroko rozumianej normalności” – podsumowuje Przemysław Gębala.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej