Poznaliśmy dane dotyczące sprzedaży w obszarze druku produkcyjnego w Polsce w 2021 roku. Jak wynika z szacunków agencji badawczej IDC, opublikowanych w zestawieniu „Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker – Final Historical, Q4 2021” na polskim rynku druku produkcyjnego wyraźnie zaznacza się dominacja urządzeń do druku w kolorze. W całorocznych statystykach można także zaobserwować znaczne wzrosty sprzedaży urządzeń produkcyjnych Canon – producent zajął pierwsze miejsce w segmencie urządzeń czarno–białych i drugie w kategorii urządzeń kolorowych.
Z danych IDC wynika, że w ubiegłym roku w całej Polsce sprzedano 112 laserowych czarno-białych urządzeń produkcyjnych i 304 urządzenia kolorowe. To wyraźne odbicie po gorszym, pandemicznym roku 2020. Statystyki wskazują, że oba segmenty – monochromatyczny i kolorowy – cieszą się sporym zainteresowaniem. Jednak drukarze coraz częściej wybierają technologie druku w kolorze.
– Ten trend widoczny jest kilku już lat poza granicami Polski: na rynkach europejskich i światowych. W mojej ocenie będzie się on umacniał wraz z rozwojem technologii kolorowego druku cyfrowego, która już dziś w wielu aspektach przewyższa offset. Zaczyna też z nim konkurować cenowo – komentuje Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska.
Wiodąca marka na polskim rynku
Dane IDC zawarte w „Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker – Final Historical, Q4 2021” wskazują, że Canon, z udziałami wynoszącymi 49,1 proc. sprzedaży, utrzymał pozycję zdecydowanego lidera rynku produkcyjnych czarno-białych urządzeń w 2021 roku. W segmencie urządzeń kolorowych producent zajął drugie miejsce z wynikiem 23 procent sprzedanych maszyn.
Jak wyjaśnia Michał Młynarczyk, za sukces producenta w dużej mierze odpowiedzialne są cenione od lat linie urządzeń, takie jak Canon varioPRINT (czarno-białe), cechujące się wysoką niezawodnością, jakością druku i nadzwyczajną szybkością druku. Natomiast w dziedzinie druku kolorowego przedstawiciel Canon Polska zdecydowanie wskazuje na flagowy model imagePRESS C10010VP. – To nasze najszybsze urządzenie w segmencie druku produkcyjnego, które od chwili jego wprowadzenia na polski rynek cieszy się wysoką popularnością.
Canon omija kryzys światowej logistyki
W ubiegłym roku, podobnie jak w wielu innych obszarach gospodarki, na dynamikę sprzedaży urządzeń do druku produkcyjnego wyraźnie wpływała sytuacja na światowych rynkach. Duże znaczenie dla wielu producentów miały problemy z łańcuchami dostaw i dostępność podzespołów.
Jednak te problemy, według Michała Młynarczyka, nie dotyczyły rozwiązań oferowanych przez Canon: – Jednym z czynników, dla których możemy poszczycić się tak dobrymi wynikami, jest fakt, że nie notowaliśmy kłopotów z dostępnością urządzeń i materiałów eksploatacyjnych Canon. Wierzymy, że w najbliższych latach cały rynek będzie się stabilizował – podkreśla ekspert.
Na podstawie informacji firmy Canon