Na­wet o po­nad 50% mo­gą w tym ro­ku wzro­snąć w Pol­sce ce­ny opa­ko­wań kar­to­no­wych – w efek­cie podro­że­ją le­ki czy ar­ty­ku­ły spo­żyw­czePoprzedni artykuł 

Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex
Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex

Na­wet o po­nad 50% mo­gą w 2022 ro­ku wzro­snąć w Pol­sce ce­ny opa­ko­wań kar­to­no­wych pro­gno­zu­je Za­rząd Gru­py Ako­mex. To przede wszyst­kim efekt wzro­stu cen su­row­ców, w szcze­gól­no­ści kar­to­nu i pa­pie­ru oraz kosz­tów ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych, w tym opłat za prąd i gaz, a ta­kże mi­ędzy in­ny­mi ogra­ni­czeń trans­por­to­wych, w szcze­gól­no­ści w trans­por­cie mor­skim i dro­go­wym.

Na podwy­żki nie­wąt­pli­wie wpływ będzie mia­ła ta­kże woj­na w Ukra­inie. Dla nie­których pro­du­cen­tów su­row­ców ozna­cza ona prze­rwa­nie ła­ńcu­cha do­staw ich su­row­ców, ko­lej­ne za­chwia­nie cen ga­zu i ener­gii. Ob­ser­wo­wa­ne podwy­żki w sek­to­rze będą mia­ły ta­kże wpływ na wy­ższe ce­ny na przy­kład za le­ki czy ar­ty­ku­ły spo­żyw­cze, do których uży­wa się opa­ko­wań kar­to­no­wych. Za­rząd Ako­me­xu prze­wi­du­je dal­szy wzrost cen opa­ko­wań w per­spek­ty­wie naj­bli­ższych mie­si­ęcy, to efekt za­po­wia­da­nych ko­lej­nych podwy­żek głów­ne­go su­row­ca, czy­li kar­to­nu. War­to ta­kże wspo­mnieć o pro­ble­mach z re­ali­za­cją do­staw – pro­du­cen­ci kar­to­nu, abs­tra­hu­jąc od nie­ustan­nych podwy­żek cen, nie są w sta­nie za­pew­nić ter­mi­no­wej i ca­ło­ścio­wej re­ali­za­cji za­mówio­nych wo­lu­me­nów.

W sek­to­rze opa­ko­wań kar­to­no­wych w ci­ągu ostat­nich kil­ku­na­stu mie­si­ęcy na­stąpił gwa­łtow­ny wzrost kosz­tów su­row­ca (na­wet o 100%) oraz wszyst­kich ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Pa­le­ty uży­wa­ne w trans­por­cie zdro­ża­ły o 170%, fo­lia do pa­ko­wa­nia o 60%, la­kie­ry i far­by uży­wa­ne w pro­ce­sie pro­duk­cji opa­ko­wań kar­to­no­wych o 20% a sa­me pu­dła tek­tu­ro­we uży­wa­ne w trans­por­cie o 40%. Oczy­wi­ście trud­no też nie za­uwa­żyć wzro­stu ogól­no­pol­skich opłat za ener­gię, gaz czy ma­ku­la­tu­rę. Do­dat­ko­wo do­szły też zmia­ny w in­nych sek­to­rach go­spo­dar­ki, które ma­ją ogrom­ny wpływ na wi­ęk­szy po­pyt na ryn­ku opa­ko­wań kar­to­no­wych. Zde­cy­do­wa­nie wzro­sły wo­lu­me­ny za­ku­pów przez in­ter­net mi­ędzy in­ny­mi wsku­tek pan­de­mii. Na­stąpi­ło ta­kże ogrom­ne za­po­trze­bo­wa­nie na opa­ko­wa­nia do żyw­no­ści w okre­sie oży­wie­nia go­spo­dar­cze­go, kie­dy za­częto zno­sić ob­ostrze­nia wpro­wa­dzo­ne wcze­śniej z po­wo­du za­cho­ro­wań na Co­vid. Do­dat­ko­wo w Chi­nach ob­ser­wo­wa­li­śmy ogrom­ny we­wnętrz­ny po­pyt na pa­pier, a pa­piernie w USA wstrzy­ma­ły pro­duk­cję su­row­ca, co zna­cząco podnio­sło ma­rżę wi­ęc eu­ro­pej­scy pro­du­cen­ci pa­pieru wo­lą sprze­da­wać swo­je wy­ro­by klien­tom ze Sta­nów Zjed­no­czo­nych.

„Głów­ny su­ro­wiec uży­wa­ny przez nas w cza­sie pro­duk­cji, czy­li kar­ton podro­żał w ci­ągu ostat­nich kil­ku­na­stu mie­si­ęcy po­nad 50% a nie­które je­go ro­dza­je po­nad 100%. Nic nie wska­zu­je na to, aby sy­tu­acja mia­ła się usta­bi­li­zo­wać. Nie­ste­ty ta­kże woj­na w Ukra­inie i sank­cje na­ło­żo­ne na Ro­sję ne­ga­tyw­nie wpły­wa­ją na ca­ły sek­tor. Co wi­ęcej za­kła­dy pa­pier­ni­cze już te­raz za­po­wia­da­ją ko­lej­ne podwy­żki. To nie­sie za so­bą pro­ble­my w ofer­to­wa­niu i wy­ce­nie na­szych wy­ro­bów na­wet w per­spek­ty­wie kwar­tal­nej, nie mówi­ąc już o półro­czu czy ro­ku. Mo­żli­we, że z te­go po­wo­du będzie­my pod­pi­sy­wać umo­wy krót­ko­ter­mi­no­we z na­szy­mi klien­ta­mi. Po­nie­waż w obec­nej sy­tu­acji, gdy ce­ny ro­sną z dnia na dzień ci­ężko do­ko­ny­wać na­wet wy­cen w per­spek­ty­wie mie­si­ąca. Wszyst­kie te czyn­ni­ki za­pew­ne wpły­ną na wzrost cen opa­ko­wań kar­tonowych na­wet po­nad 50% co mo­że prze­ło­żyć się na ce­ny np. le­ków czy ar­ty­ku­łów spo­żyw­czych. Ako­mex nie ma obec­nie wi­ęk­szych pro­ble­mów z re­ali­za­cją do­staw i nie sprze­da­je­my bez­po­śred­nio na­szych pro­duk­tów do Ukra­iny czy Ro­sji” – ko­men­tu­je Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex.

Zde­cy­do­wa­nie wzra­sta­ją ta­kże kosz­ty trans­por­tu mi­ędzy­na­ro­do­we­go. W 2021 ro­ku ce­ny frach­tów wzro­sły śred­nio o ok 10%. Po­czątek 2022 przy­ni­ósł ko­lej­ne podwy­żki w gra­ni­cach 5%, ale na­le­ży spo­dzie­wać się ko­lej­nych podwy­żek zwi­ąza­nych ze wzro­stem ce­ny pa­li­wa i bra­kiem wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych kie­row­ców. Sza­cu­je się, że w ca­łej Eu­ro­pie bra­ku­je oko­ło 400 ty­si­ęcy kie­row­ców a w sa­mej Pol­sce oko­ło 120 tys. wi­ęc to na pew­no prze­ło­ży się na dal­szy wzrost cen usług trans­por­to­wych.

„Do­dat­ko­wo do­cho­dzą prze­pi­sy wpro­wa­dzo­ne w Unii Eu­ro­pej­skiej ma­jące na ce­lu zmniej­sze­nie zu­ży­cia opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych. Są one za­stępo­wa­ne wła­śnie opa­ko­wa­nia­mi kar­to­no­wy­mi. To oczy­wi­ście do­bre, eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nie, ale zwi­ęk­szo­ny po­pyt z te­go po­wo­du ku­mu­lu­je się z in­ny­mi czyn­ni­ka­mi, które po­wo­dują wzrost cen w ła­ńcu­chu do­staw. Od kil­ku­na­stu dni w za­sa­dzie co­dzien­nie do­sta­je­my in­for­ma­cje i pi­sma od na­szych do­stawców, w tym ta­kże pro­du­cen­tów pa­pie­ru, którzy podno­szą nam ce­ny różnych su­row­ców. My też nie­ste­ty mu­si­my podno­sić ce­ny na­szych pro­duk­tów, aby zbi­lan­so­wać ra­chu­nek eko­no­micz­ny” – do­da­je Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Ako­me­xu.

We­dług różnych sza­cun­ków eu­ro­pej­ski ry­nek opa­ko­wań kar­to­no­wych jest wart po­nad 10,5 mld USD. Pol­skie fir­my z te­go sek­to­ra go­spo­dar­ki na­le­żą do naj­prężniej roz­wi­ja­jących się na Sta­rym Kon­ty­nen­cie do­star­cza­jąc swo­je pro­duk­ty do wie­lu kra­jów. War­to­ść pol­skie­go ryn­ku opa­ko­wań kar­to­no­wych sza­co­wa­na jest na po­nad 800 mln USD.

Gru­pa Ako­mex ma po­nad 50 lat do­świad­cze­nia na ryn­ku, za­rządza trze­ma fa­bry­ka­mi: w Pol­sce oraz w Da­nii. Za­trud­nia po­nad 600 osób. W jej skład wcho­dzą 3 spółki: Ako­mex, Dru­kPak oraz du­ńska Pla­no Pack. Oko­ło po­ło­wa pro­duk­tów fir­my jest eks­por­to­wa­na po­za gra­ni­ce kra­ju, głów­nie do pa­ństw Eu­ro­py Za­chod­niej. Pro­du­cent do­star­cza opa­ko­wa­nia, a ta­kże ulot­ki, ety­kie­ty, tac­ki i ar­ku­sze la­mi­no­wa­ne dla ta­kich bra­nż jak far­ma­ceu­tycz­na, spo­żyw­cza, hi­gie­na oso­bi­sta, elek­tro­ni­ka czy ak­ce­so­ria do­mo­we. Rocz­nie, za­kła­dy pro­duk­cyj­ne fir­my opusz­cza 1,3 mi­liar­da opa­ko­wań, do­star­czanych wio­dącym mar­kom bra­nży spo­żyw­czej i far­ma­ceu­tycz­nej. W ubie­głym ro­ku Gru­pa Ako­mex za­no­to­wa­ła oko­ło 280 mln zło­tych przy­cho­du.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści