Ja­ko­ść pro­duk­tów, ter­mi­no­wo­ść i naj­ni­ższa ce­na – to da­je prze­wa­gę w sek­to­rze prze­my­sło­wymPoprzedni artykuł 

Źródło: Badanie Instytutu Keralla Research na zlecenie Simens Financial Services w Polsce, wrzesień 2021 r.
Źródło: Ba­da­nie In­sty­tu­tu Ke­ral­la Re­se­arch na zle­ce­nie Si­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce, wrze­sień 2021 r.

We­dług firm prze­my­sło­wych z sek­to­ra MŚP, klu­czo­wy­mi czyn­ni­ka­mi, które umo­żli­wia­ją zdo­by­cie prze­wa­gi nad kon­ku­ren­cją są wy­so­kiej ja­ko­ści pro­duk­ty (58,2 proc.), do­trzy­my­wa­nie ter­mi­nów (44,2 proc.) oraz ofe­ro­wa­nie naj­ni­ższych cen (28,5 proc.). Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce, w po­rów­na­niu do ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go w 2020 ro­ku spa­dło zna­cze­nie do­brych re­la­cji z kon­tra­hen­ta­mi, a wzro­sło ter­mi­no­wo­ści i ni­ższej ce­ny.

Zda­niem pra­wie 60 proc. ba­da­nych firm z sek­to­ra prze­my­sło­we­go, wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów ko­ńco­wych to czyn­nik, który naj­bar­dziej de­cy­du­je o prze­wa­dze na ryn­ku. Na dru­gim miej­scu an­kie­to­wa­ni przed­si­ębior­cy z bra­nży spo­żyw­czej, po­li­gra­ficz­nej, obrób­ki me­ta­li i prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych naj­częściej wska­zu­ją na do­trzy­my­wa­nie ter­mi­nów – 44,2 proc. Z ko­lei 28,5 proc. uwa­ża, że w zdo­by­ciu ta­kiej prze­wa­gi po­ma­ga ofe­ro­wa­nie naj­ni­ższych cen.

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce, co dzie­si­ąty an­kie­to­wa­ny uwa­ża, że o prze­wa­dze kon­ku­ren­cyj­nej de­cy­du­je rów­nież no­wo­cze­sny i od­na­wia­ny park ma­szyn i urządzeń (MiU). Po­dob­na licz­ba przed­si­ębior­ców wy­mie­nia ta­kże do­bre re­la­cje z kon­tra­hen­ta­mi, do­świad­czo­ny i kom­pe­tent­ny ze­spół pra­cow­ni­ków oraz zauto­ma­ty­zo­wa­ny park ma­szynowy.

– Do­brą wia­do­mo­ścią jest to, że po raz ko­lej­ny pol­scy przed­si­ębior­cy wy­mie­nia­ją wy­so­ką ja­ko­ść pro­duk­tów ja­ko głów­ny czyn­nik prze­wa­gi na ryn­ku i to wła­śnie nią chcą kon­ku­ro­wać. W po­rów­na­niu do ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go w 2020 ro­ku, wzro­sło zna­cze­nie do­trzy­my­wa­nia ter­mi­nów – o pra­wie 17 pkt proc. Co­raz wa­żniej­sze dla przed­si­ębior­ców sta­je się rów­nież ofe­ro­wa­nie naj­ni­ższej ce­ny. War­to jed­nak pod­kre­ślić, że sto­pień istot­no­ści tych czyn­ników różni się w za­le­żno­ści od ba­da­nej bra­nży – mówi Grze­gorz Ja­rzęb­ski, Co­un­try He­ad of Sa­les w Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

Ter­mi­no­wo­ść naj­wa­żniej­sze dla obrób­ki me­ta­li

Je­dy­ną z czte­rech ba­da­nych bra­nż, w której naj­częściej wska­zu­je się in­ny czyn­nik niż ja­ko­ść pro­duk­tów, jest obrób­ka me­ta­li. W przy­pad­ku przed­si­ębior­ców z te­go sek­to­ra zna­la­zła się ona do­pie­ro na dru­gim miej­scu (44 proc.). An­kie­to­wa­ni naj­częściej wska­zy­wa­li na do­trzy­my­wa­nie ter­mi­nów (58 proc.), zaś na trze­cim miej­scu – naj­ni­ższe ce­ny (32 proc.).

Co pi­ąty przed­si­ębior­ca z bra­nży obrób­ki me­ta­li wska­zał, że głów­nym czyn­ni­kiem da­jącym prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną jest no­wo­cze­sny i od­na­wial­ny park ma­szyn i urządzeń. Na­to­miast co szósty uwa­ża, że po­moc­ne są do­bre re­la­cje z kon­tra­hen­ta­mi. Zda­niem co dzie­si­ąte­go to do­świad­czo­ny i kom­pe­tent­ny ze­spół pra­cow­ni­ków po­zwa­la zdo­być prze­wa­gę na ryn­ku.

Prze­twór­stwo two­rzyw sztucz­nych częściej kon­ku­ru­je ce­ną

Przed­si­ębior­stwa prze­twa­rza­jące two­rzy­wa sztucz­ne, po­dob­nie jak po­li­gra­ficz­ne i spo­żyw­cze, naj­częściej wska­zu­ją ja­ko prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną wy­so­ką ja­kość pro­duk­tów (59 proc.). Na dru­gim miej­scu zna­la­zła się ter­mi­no­wo­ść. War­to pod­kre­ślić, że fir­my z tej bra­nży du­żo częściej niż z in­nych sek­to­rów wy­mie­nia­ły naj­ni­ższe ce­ny. Zda­niem aż 40 proc. ba­da­nych to wła­śnie ten czyn­nik da­je prze­wa­gę na ryn­ku prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych. Po­nad­to 10 proc. wska­za­ło na do­stęp do fi­nan­so­wa­nia ze­wnętrz­ne­go.

Prze­wa­gi w bra­nży po­li­gra­ficz­nej i spo­żyw­czej

Ofe­ro­wa­nie naj­ni­ższych cen jest istot­ne ta­kże w bra­nży po­li­gra­ficz­nej – wska­zu­je na to pra­wie co trze­ci an­kie­to­wa­ny z tej bra­nży. Co pi­ąta fir­ma po­li­gra­ficz­na ja­ko wa­żną prze­wa­gę na ryn­ku wy­mie­nia zauto­ma­ty­zo­wa­ny park ma­szy­no­wy, a co dzie­si­ąta do­świad­czo­ny i kom­pe­tent­ny ze­spół pra­cow­ni­ków.

W bra­nży spo­żyw­czej przed­si­ębior­stwa kon­ku­ru­ją głów­nie wy­so­ką ja­ko­ścią pro­duk­tów. Na ten czyn­nik wska­zu­je aż 72 proc. an­kie­to­wa­nych – naj­wi­ęcej ze wszyst­kich ba­da­nych bra­nż. Na ko­lej­nych miej­scach zna­la­zła się ter­mi­no­wo­ść (17 proc.), do­świad­czo­ny i kom­pe­tent­ny ze­spół pra­cow­ni­ków (15 proc.) oraz no­wo­cze­sny i od­na­wial­ny park ma­szyn i urządzeń (14 proc.).

- War­to pa­mi­ętać, że prze­wa­gi te często są w pew­nym stop­niu po­wi­ąza­ne. No­wo­cze­sny i od­na­wia­ny park MiU uła­twia utrzy­ma­nie naj­wy­żej ja­ko­ści pro­duk­tów, a zauto­ma­ty­zo­wa­ne ma­szy­ny po­trze­bu­ją wy­so­ko wy­kwa­li­fi­ko­wa­nej ka­dry do ich ob­słu­gi. Wy­ko­rzy­sta­nie naj­no­wo­cze­śniej­szych tech­no­lo­gii sprzy­ja m.in. opty­ma­li­za­cji kosz­tów, co w kon­se­kwen­cji mo­że umo­żli­wić ofe­ro­wa­nie ni­ższych cen. Z ko­lei in­we­sty­cje w no­wo­cze­sne ma­szy­ny często wy­ma­ga­ją do­stępu do fi­nan­so­wa­nia ze­wnętrz­ne­go ofe­ro­wa­ne­go przez part­ne­rów bi­zne­so­wych, którzy ro­zu­mie­ją da­ną bra­nże i jej sy­tu­ację – pod­su­mo­wu­je Grze­gorz Ja­rzęb­ski z Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

No­ta me­to­do­lo­gicz­na:

In­dex MiU przyj­mu­je war­to­ści w ska­li od 0 do 100 pkt. Im wy­ższy od­czyt, tym wy­ższa oce­na zdol­no­ści firm do kon­ku­ro­wa­nia, bar­dziej sku­pia­ją się one na in­we­sty­cjach w roz­wój par­ków ma­szyn i urządzeń, au­to­ma­ty­za­cji oraz m.in. zwi­ęk­sza­ją ska­lę sprze­da­ży kra­jo­wej i za­gra­nicz­nej. Pro­gi new­ral­gicz­ne, które świad­czą o du­żym wzro­ście lub spad­ku kon­ku­ren­cyj­no­ści wy­no­szą od­po­wied­nio 60 pkt i 40 pkt. Kon­struk­cja in­dek­su opie­ra się na ośmiu kom­po­nen­tach, które w różnym stop­niu wpły­wa­ją na ko­ńco­wą war­to­ść in­for­mu­jącą o zdol­no­ści do kon­ku­ro­wa­nia pro­du­cen­ta. Wśród nich są m.in. od­no­wie­nia par­ku ma­szyn i urządzeń oraz ich często­tli­wo­ść, au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów pro­duk­cji, sprze­daż kra­jo­wa i eks­port czy udział oraz do­stęp­no­ść fi­nan­so­wa­nia ze­wnętrz­ne­go.

Ba­da­nie z przed­sta­wi­cie­la­mi 400 ma­łych i śred­nich firm zre­ali­zo­wał In­sty­tut Ba­dań i Ro­zwi­ązań B2B Ke­ral­la Re­se­arch we wrze­śniu 2021 r. Uczest­ni­ka­mi ba­da­nia by­li przed­si­ębior­cy z bra­nży po­li­gra­ficz­nej, spo­żyw­czej, obrób­ki me­ta­li i prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych z ca­łej Pol­ski, po­sia­da­jący wła­sny park ma­szyn i urządzań (MiU). Wy­ko­rzy­sta­no me­to­dę ilo­ścio­wą, tech­ni­kę stan­da­ry­zo­wa­nych wy­wia­dów te­le­fo­nicz­nych (CATI).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces (SFS)

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści