Według wielu ekspertów zaproszonych do dyskusji podczas Zielonego Tygodnia proste i zrozumiałe zasady sortowania i recyklingu są kluczem do zwiększenia zrozumienia i świadomości konsumentów na temat recyklingu i materiałów opakowaniowych. Okrągły stół, którego gospodarzem był Pro Carton – Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Kartonowego i Kartonowego – przyglądał się, w jaki sposób umowa wpływa na przemysł opakowań oraz rolę opakowań opartych na włóknach drzewnych w egzekwowaniu gospodarki o obiegu zamkniętym. Wszyscy uczestnicy zgodzili się, że zaangażowanie konsumentów jest najważniejszym elementem dla branży opakowaniowej we wdrażaniu wytycznych Europejskiego Zielonego Ładu.
W dyskusji panelistami ze wszystkich etapów łańcucha dostaw byli: Tiina Pursula, SVP Sustainability, Division Packaging Materials, Stora Enso, Monika Romenska, Regulatory & Public Affairs Manager, EXPRA, Klaus Hockl, Managing Director Cardbox Packaging oraz Winfried Mühling , dyrektor generalny Pro Carton, brak zrozumienia przez konsumentów programów recyklingu został zidentyfikowany jako jedna z największych przeszkód dla branży w realizacji elementów transakcji.
Winfried Mühling skomentował: „Konsumenci potrzebują przekonującego, łatwego do zrozumienia systemu, jeśli chodzi o recykling, ponieważ jeśli go nie zrozumieją, nie zrobią tego, czego od nich oczekujemy… na dłuższą metę wszystko zawiedzie”. Hockl dodał z aprobatą: „Stoprocentowy udział konsumentów jest kluczem do sukcesu i dalszego zwiększania i tak już wysokich wskaźników recyklingu”. Romeńska dodała: „Aby przekonać konsumentów, że ich wysiłki generalnie przyczyniają się do ochrony środowiska, muszą być odpowiednio motywowani”.
W debacie podkreślono również znaczenie rozwoju systemów recyklingu i zbiórki na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Według Tiiny Pursuli, „dostęp do selektywnej zbiórki wszystkich opakowań jest kluczem… to jedyna rzecz, która umożliwia recykling, a także jest ekonomicznie opłacalna.” Hockl dodał, że systemy we wszystkich państwach członkowskich muszą być jednolite i zrozumiałe oraz narzekał: „W ciągu ostatnich dwóch lat wiele krajów zastosowało wiele różnych przepisów, co oznacza, że Zielony Ład UE nie jest jasny i zrozumiały dla wszystkich”.
W maju Komisja Europejska przedstawiła szczegóły swojego rozporządzenia w sprawie odpadów opakowaniowych, którego celem jest wprowadzenie zharmonizowanego rozwiązania. Zdaniem Romeńskiej jest to bardzo ambitny cel, ponieważ trudno jest zbierać opakowania w ten sam sposób w różnych krajach. Zwróciła również uwagę na znaczne inwestycje wymagane do wprowadzenia zmian w systemach zbierania i sortowania. Chociaż Mühling wyraził również pewne wątpliwości co do wykonalności, potwierdził, że pożądane byłoby zharmonizowane rozwiązanie: „Sama możliwość oddzielenia opakowań włóknistych od innych odpadów byłaby fundamentalną zaletą”.
Chociaż z pewnością na drodze do osiągnięcia celów Zielonego Ładu stoi wiele wyzwań, nadal może on dać impuls branży opakowaniowej i otworzyć nowe możliwości. Według Pursuli będzie „wiele możliwości rozwoju produktów, które są naprawdę cyrkularne i dalszego ulepszania systemu recyklingu włókien.” Romenska wskazała na inicjatywy w różnych krajach, takich jak Malta, gdzie do sortowania wykorzystywany jest Internet Rzeczy (IoT). bins , „co daje dalszą perspektywę z innowacji w cyfryzacji”.
W odniesieniu do sposobów wdrażania wytycznych, oprócz przyjazności dla konsumenta, podkreślono również funkcjonalność i bezpieczeństwo żywności jako ważne aspekty dla branży. Niektóre, takie jak B. Pursula od Stora Enso, za punkt wyjścia patrz funkcjonalność – służy ochronie produktu, tak aby użyte materiały trzeba było dostosować do końcowego zastosowania. Hockl zgodził się, mówiąc: „Bezpieczeństwo żywności jest obowiązkowe. Wprowadzanie na rynek – i dla konsumentów – opakowań najlepiej dostosowanych do ich pracy i celu, jest ważne dla wiarygodności branży”.
Podczas gdy w dyskusji uznano, że plastik może w niektórych przypadkach być odpowiednim materiałem opakowaniowym do ochrony produktów, konsekwentnie podkreślano ogólnie przyjazność dla środowiska kartonu jako środka realizacji celów Zielonego Ładu UE. Według Mühlinga: „Jednym z największych wyzwań dla właścicieli marek jest dziś zapewnienie, aby ich produkty nie miały negatywnego wpływu na środowisko. Jednym z największych zagrożeń jest potępianie w tym zakresie przez organizacje konsumenckie”.
Mühling wyjaśnił, że włókna tektury można poddawać recyklingowi ponad 25 razy bez utraty ich integralności, co oznacza, że nie ma negatywnego wpływu na właściwości mechaniczne materiału. Ma to ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę, że 60% konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych bierze pod uwagę wpływ na środowisko.
Na zakończenie dyskusji Mühling podkreślił znaczenie współpracy międzybranżowej: „Nikt nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać dzisiejszych problemów. Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom, konieczne jest zaangażowanie wszystkich podmiotów w łańcuchu wartości. Przemysł i środowisko potrzebują otwartych dyskusji i opracowywania najlepszych koncepcji - i jestem pewien, że branża kartonu zrobi swoją część, aby rozwiązać stojące przed nami zadania."
Okrągły Stół Pro Carton został zorganizowany we współpracy z Packaging Europe i moderowany przez redaktorkę publikacji Elisabeth Skoda. Pełna dyskusja przy okrągłym stole oraz raport Pro Carton „Opakowania oparte na włóknach a dążenie do gospodarki o obiegu zamkniętym” są dostępne na stronie www.procarton.com.
Na podstawie informacji organizatora