Zie­lo­ny Ład UE: Za­an­ga­żo­wa­nie kon­su­men­tów jest klu­czem do go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętymPoprzedni artykuł 

We­dług wie­lu eks­per­tów za­pro­szo­nych do dys­ku­sji pod­czas Zie­lo­ne­go Ty­god­nia pro­ste i zro­zu­mia­łe za­sa­dy sor­to­wa­nia i re­cy­klin­gu są klu­czem do zwi­ęk­sze­nia zro­zu­mie­nia i świa­do­mo­ści kon­su­men­tów na te­mat re­cy­klin­gu i ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych. Okrągły stół, które­go go­spo­da­rzem był Pro Car­ton – Eu­ro­pej­skie Sto­wa­rzy­sze­nie Prze­my­słu Kar­to­no­we­go i Kar­to­no­we­go – przy­glądał się, w ja­ki spo­sób umo­wa wpły­wa na prze­my­sł opa­ko­wań oraz ro­lę opa­ko­wań opar­tych na włók­nach drzew­nych w eg­ze­kwo­wa­niu go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym. Wszy­scy uczest­ni­cy zgo­dzi­li się, że za­an­ga­żo­wa­nie kon­su­men­tów jest naj­wa­żniej­szym ele­men­tem dla bra­nży opa­ko­wa­nio­wej we wdra­ża­niu wy­tycz­nych Eu­ro­pej­skiego Zie­lo­ne­go Ła­du.

W dys­ku­sji pa­ne­li­sta­mi ze wszyst­kich eta­pów ła­ńcu­cha do­staw by­li: Tii­na Pur­su­la, SVP Su­sta­ina­bi­li­ty, Di­vi­sion Pac­ka­ging Ma­te­rials, Sto­ra En­so, Mo­ni­ka Ro­men­ska, Re­gu­la­to­ry & Pu­blic Af­fa­irs Ma­na­ger, EXPRA, Klaus Hockl, Ma­na­ging Di­rec­tor Card­box Pac­ka­ging oraz Win­fried Müh­ling , dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Pro Car­ton, brak zro­zu­mie­nia przez kon­su­men­tów pro­gra­mów re­cy­klin­gu zo­stał zi­den­ty­fi­ko­wa­ny ja­ko jed­na z naj­wi­ęk­szych prze­szkód dla bra­nży w re­ali­za­cji ele­men­tów trans­ak­cji.

Win­fried Müh­ling sko­men­to­wał: „Kon­su­men­ci po­trze­bu­ją prze­ko­nu­jące­go, ła­twe­go do zro­zu­mie­nia sys­te­mu, je­śli cho­dzi o re­cy­kling, po­nie­waż je­śli go nie zro­zu­mie­ją, nie zro­bią te­go, cze­go od nich ocze­ku­je­my… na dłu­ższą me­tę wszyst­ko za­wie­dzie”. Hockl do­dał z apro­ba­tą: „Sto­pro­cen­to­wy udział kon­su­men­tów jest klu­czem do suk­ce­su i dal­sze­go zwi­ęk­sza­nia i tak już wy­so­kich wska­źni­ków re­cy­klingu”. Ro­me­ńska do­dała: „Aby prze­ko­nać kon­su­men­tów, że ich wy­si­łki ge­ne­ral­nie przy­czy­nia­ją się do ochro­ny śro­do­wi­ska, mu­szą być od­po­wied­nio mo­ty­wo­wa­ni”.

W de­ba­cie pod­kre­ślo­no rów­nież zna­cze­nie roz­wo­ju sys­te­mów re­cy­klin­gu i zbi­ór­ki na po­zio­mie kra­jo­wym, re­gio­nal­nym i lo­kal­nym. We­dług Tii­ny Pur­su­li, „do­stęp do se­lek­tyw­nej zbi­ór­ki wszyst­kich opa­ko­wań jest klu­cze­m… to je­dy­na rzecz, która umo­żli­wia re­cy­kling, a ta­kże jest eko­no­micz­nie opła­cal­na.” Hockl do­dał, że sys­te­my we wszyst­kich pa­ństwach człon­kow­skich mu­szą być jed­no­li­te i zro­zu­mia­łe oraz na­rze­kał: „W ci­ągu ostat­nich dwóch lat wie­le kra­jów za­sto­so­wa­ło wie­le różnych prze­pi­sów, co ozna­cza, że ​​Zie­lo­ny Ład UE nie jest ja­sny i zro­zu­mia­ły dla wszyst­kich”.

W ma­ju Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska przed­sta­wi­ła szcze­góły swo­je­go roz­po­rządze­nia w spra­wie od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych, które­go ce­lem jest wpro­wa­dze­nie zhar­mo­ni­zo­wa­ne­go roz­wi­ąza­nia. Zda­niem Ro­me­ńskiej jest to bar­dzo am­bit­ny cel, po­nie­waż trud­no jest zbie­rać opa­ko­wa­nia w ten sam spo­sób w różnych kra­jach. Zw­róci­ła rów­nież uwa­gę na znacz­ne in­we­sty­cje wy­ma­ga­ne do wpro­wa­dze­nia zmian w sys­te­mach zbie­ra­nia i sor­to­wa­nia. Cho­ciaż Müh­ling wy­ra­ził rów­nież pew­ne wąt­pli­wo­ści co do wy­ko­nal­no­ści, po­twier­dził, że po­żąda­ne by­ło­by zhar­mo­ni­zo­wa­ne roz­wi­ąza­nie: „Sa­ma mo­żli­wo­ść od­dzie­le­nia opa­ko­wań włók­ni­stych od in­nych od­pa­dów by­ła­by fun­da­men­tal­ną za­le­tą”.

Cho­ciaż z pew­no­ścią na dro­dze do osi­ągni­ęcia ce­lów Zie­lo­ne­go Ła­du stoi wie­le wy­zwań, na­dal mo­że on dać im­puls bra­nży opa­ko­wa­nio­wej i otwo­rzyć no­we mo­żli­wo­ści. We­dług Pur­su­li będzie „wie­le mo­żli­wo­ści roz­wo­ju pro­duk­tów, które są na­praw­dę cyr­ku­lar­ne i dal­sze­go ulep­sza­nia sys­te­mu re­cy­klin­gu włókien.” Ro­men­ska wska­za­ła na ini­cja­ty­wy w różnych kra­jach, ta­kich jak Mal­ta, gdzie do sor­to­wa­nia wy­ko­rzy­sty­wa­ny jest In­ter­net Rze­czy (IoT). bins , „co da­je dal­szą per­spek­ty­wę z in­no­wa­cji w cy­fry­za­cji”.

W od­nie­sie­niu do spo­so­bów wdra­ża­nia wy­tycz­nych, oprócz przy­ja­zno­ści dla kon­su­men­ta, pod­kre­ślo­no rów­nież funk­cjo­nal­no­ść i bez­pie­cze­ństwo żyw­no­ści ja­ko wa­żne aspek­ty dla bra­nży. Niek­tóre, ta­kie jak B. Pur­su­la od Sto­ra En­so, za punkt wy­jścia patrz funk­cjo­nal­no­ść – słu­ży ochro­nie pro­duk­tu, tak aby uży­te ma­te­ria­ły trze­ba by­ło do­sto­so­wać do ko­ńco­we­go za­sto­so­wa­nia. Hockl zgo­dził się, mówi­ąc: „Bez­pie­cze­ństwo żyw­no­ści jest obo­wi­ąz­ko­we. Wpro­wa­dza­nie na ry­nek – i dla kon­su­men­tów – opa­ko­wań naj­le­piej do­sto­so­wa­nych do ich pra­cy i ce­lu, jest wa­żne dla wia­ry­god­no­ści bra­nży”.

Pod­czas gdy w dys­ku­sji uzna­no, że pla­stik mo­że w nie­których przy­pad­kach być od­po­wied­nim ma­te­ria­łem opa­ko­wa­nio­wym do ochro­ny pro­duk­tów, kon­se­kwent­nie pod­kre­śla­no ogól­nie przy­ja­zno­ść dla śro­do­wi­ska kar­to­nu ja­ko środ­ka re­ali­za­cji ce­lów Zie­lo­ne­go Ła­du UE. We­dług Müh­lin­ga: „Jed­nym z naj­wi­ęk­szych wy­zwań dla wła­ści­cie­li ma­rek jest dziś za­pew­nie­nie, aby ich pro­duk­ty nie mia­ły ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu na śro­do­wi­sko. Jed­nym z naj­wi­ęk­szych za­gro­żeń jest po­tępia­nie w tym za­kre­sie przez or­ga­ni­za­cje kon­su­menc­kie”.

Müh­ling wy­ja­śnił, że włók­na tek­tu­ry mo­żna pod­da­wać re­cy­klin­go­wi po­nad 25 ra­zy bez utra­ty ich in­te­gral­no­ści, co ozna­cza, że ​​nie ma ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu na wła­ści­wo­ści me­cha­nicz­ne ma­te­ria­łu. Ma to ogrom­ne zna­cze­nie, bio­rąc pod uwa­gę, że 60% kon­su­men­tów przy po­dej­mo­wa­niu de­cy­zji za­ku­po­wych bie­rze pod uwa­gę wpływ na śro­do­wi­sko.

Na za­ko­ńcze­nie dys­ku­sji Müh­ling pod­kre­ślił zna­cze­nie współpra­cy mi­ędzy­bra­nżo­wej: „Nikt nie jest w sta­nie sa­mo­dziel­nie roz­wi­ązać dzi­siej­szych pro­ble­mów. Aby spro­stać nad­cho­dzącym wy­zwa­niom, ko­niecz­ne jest za­an­ga­żo­wa­nie wszyst­kich podmio­tów w ła­ńcu­chu war­to­ści. Prze­my­sł i śro­do­wi­sko po­trze­bu­ją otwar­tych dys­ku­sji i opra­co­wy­wa­nia naj­lep­szych kon­cep­cji – i je­stem pe­wien, że bra­nża kar­to­nu zro­bi swo­ją część, aby roz­wi­ązać sto­jące przed na­mi za­da­nia.”

Okrągły Stół Pro Car­ton zo­stał zor­ga­ni­zo­wa­ny we współpra­cy z Pac­ka­ging Eu­ro­pe i mo­de­ro­wa­ny przez re­dak­tor­kę pu­bli­ka­cji Eli­sa­beth Sko­da. Pe­łna dys­ku­sja przy okrągłym sto­le oraz ra­port Pro Car­ton „Opa­ko­wa­nia opar­te na włók­nach a dąże­nie do go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ęty­m” są do­stęp­ne na stro­nie www.pro­car­ton.com.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści