Komentarz Łukasza Kurasińskiego, Business Development Managera Packaging & Commercial Market w Konica Minolta Business Solutions Polska. Nadchodzący rok, w sytuacji, gdy świat stabilizuje się po trudach pandemii, oferuje producentom opakowań i firmom produkującym etykiety wiele nowych możliwości.
Minęły już czasy, w których opakowania i etykiety były projektowane tylko po to, by oznaczyć produkty i chronić je w czasie transportu. Wraz z rozwojem technologii druku cyfrowego etykiety i opakowania stały integralną częścią strategii budowania marki i całego procesu zakupu. Duże możliwości indywidualizacji produktu, czyli wyróżnienia go i dostosowania do szczególnych potrzeb, otworzyły producentom drogę do pozyskania klientów i zwiększenia zysków.
Produkcja cyfrowa jako wartościowe narzędzie marketingowe
Ciągły rozwój technologii pozwoli opakowaniom mocno rozwinąć ich komunikacyjną i marketingową rolę. Trendy na rok 2023 będą obejmowały udoskonalone wykończenie, uszlachetnienia, dostosowywanie procesu druku do mniejszych i zmiennych zamówień, zakupy online, a także, oczywiście, dalsze przechodzenie z technologii analogowej na cyfrową.
Nadal będzie rosło zapotrzebowanie na usługi oferujące kompletny proces produkcyjny „od początku do końca”, z większą liczbą rozwiązań typu "wszystko w jednym", a także na urządzenia produkcyjne, które wymagają mniejszej liczby i mniej wykwalifikowanych operatorów.
Niezbędne narzędzia do przekazywania informacji i wzmacniania marki
Wiadomym jest, że etykiety i opakowania będą nadal stanowić ważną część łańcucha dostaw dla artykułów pierwszej potrzeby jako istotne narzędzia do przekazywania informacji i wzmacniania marki. Sektory opieki zdrowotnej, farmaceutyczny oraz sektor żywności i napojów to obszary, które w przyszłości nadal będą silnie przyczyniać się do rozwoju branży druku cyfrowego etykiet i opakowań.
W najbliższej przyszłości marki coraz chętniej będą wykorzystywać technologię cyfrową do zwiększania zaangażowania i zainteresowania swoimi produktami - a wszystko to w bardziej zrównoważonym środowisku. Z perspektywy dostawców szybkie reagowanie za pomocą wysoce zautomatyzowanych systemów produkujących małe ilości etykiet i opakowań to sposób na sukces, który pomoże zaspokoić szybko zmieniające się potrzeby klientów.
Prostsza produkcja jako odpowiedź na szybko zmieniające się potrzeby
Odpowiednie planowanie strategii i taktyki firmy w celu zachowania konkurencyjności i sprostania oczekiwaniom rynku mają zasadnicze znaczenie. Istotne jest także uproszczenie produkcji, które pozwoli zaspokoić potrzeby klientów, którzy wymagają szybkiego działania. Nie mniej ważne w zwiększaniu zyskowności jest także odpowiednie oprogramowanie pozwalające zoptymalizować wszystkie procesy.
Doskonałym przykładem takich działań jest nasza współpraca z drukarnią MD Labels, specjalizującą się w produkcji najwyższej jakości etykiet samoprzylepnych kolorowych premium, która realizuje swoje zlecenia na naszych urządzeniach produkcyjnych z serii AccurioLabel i MGI.
Współpraca drukarni etykietowej MD Labels z Konica Minolta Business Solutions Polska to dowód na to, że ultrakrótkie nakłady stanowią zauważalny odsetek zamówień, a AccurioLabel 230 do cyfrowego druku etykiet to odpowiedź na oczekiwania coraz bardziej wymagających klientów.
– Szukaliśmy urządzenia o wysokiej wydajności, które sprosta mniejszym nakładom. AccurioLabel 230 to maszyna kompaktowa, szybka w konfiguracji i w obsłudze, niewymagająca znajomości zaawansowanych technik drukarskich, generuje mniej odpadów, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo wysoką jakością druku – komentuje zakup Marcin Jasiński, współwłaściciel drukarni MD Labels.
Najnowszym nabytkiem drukarni jest MGI JETvarnish 3D Web od Konica Minolta dająca możliwości cyfrowego, bezmatrycowego uszlachetniania cyfrowego: lakierowania 3D, 2D oraz zastosowania cyfrowego hot stampingu na szerokiej gamie materiałów w tym papierów ozdobnych.
Nowe możliwości dzięki atrakcyjnym rozwiązaniom w zakresie tworzenia etykiet i opakowań
Właściciele firm poszukują innowacyjnych i atrakcyjnych rozwiązań w produkcji etykiet i opakowań do zastosowań konsumenckich i przemysłowych. Dzięki dedykowanemu wsparciu globalnemu, świadczonemu lokalnie na całym świecie, ściśle współpracujemy z naszymi klientami i markami, stosując partnerskie podejście i pomagając im na nowo poznać możliwości druku. Rozwój handlu elektronicznego to trend, który z pewnością w przyszłości przyczyni się do dalszego rozwoju cyfrowej produkcji opakowań i etykiet, co będzie miało z kolei duży wpływ na działalność drukarni komercyjnych. W szczególności muszą one być gotowe do szybkiego działania i tworzenia projektów opakowań przeznaczonych do handlu internetowego, które sprostają wyzwaniom związanym z dostawą do klienta. Coraz popularniejsze staje się także personalizowanie opakowań i etykiet.
Jako globalny dostawca technologii z lokalną strukturą usług, dostrzegamy ciągle rosnące możliwości związane z drukiem cyfrowym, zarówno w produkcji etykiet, jak i opakowań.
Wyróżnienie produktu na zatłoczonym rynku
Wydaje się, że taki jest również pogląd analityków. Raport Future of Packaging Long-term Strategic Forecasts to 2030[1] zwraca uwagę na to, że postęp technologiczny zwiększa możliwości zastosowań dla etykiet i opakowań. „Coraz więcej marek pragnie, aby ich opakowania opowiadały konsumentom pewną historię i dzięki temu produkt wyróżni się na coraz bardziej zatłoczonym rynku” - czytamy w raporcie. „Personalizacja pozwala markom nawiązać osobistą więź z konsumentem dając nadzieję, że pozytywna interakcja będzie oznaczać większą sprzedaż w przyszłości”.
W 2019 roku firma Smithers wyceniła rynek druku cyfrowego dla opakowań na 18,9 mld USD przy całkowitej ilości wyprodukowanych 2,54 mln ton. Szacuje się, że wzrost będzie wynosił 10,9% założonego rocznego wzrostu do 2024 r., a następnie utrzyma się na tym samym poziomie.[2]
Pandemia zwiększyła produkcję cyfrową
Jak wynika z opracowania firmy IDC „Growth Opportunities in Digital Label and Packaging”, nieuchronny marsz w kierunku cyfrowej produkcji etykiet i opakowań nabiera tempa (dok. nr EUR146199521, sierpień 2021). „Pandemia posłużyła jako czynnik zakłócający i przyspieszający” - czytamy w raporcie. „Automatyzacja to kolejne cyfrowe dobrodziejstwo. Łatwość obsługi i zautomatyzowane przepływy pracy, które umożliwia technologia cyfrowa, napędzają rozwój biznesu. Integracja kolejnych procesów, takich jak powlekanie cyfrowe, wytłaczanie cyfrowe i wykrawanie, pomoże w znacznym rozwoju łańcucha procesów.”
Wniosek: „Wygląda na to, że szala przechyla się zdecydowanie na korzyść technologii cyfrowej”.
Cyfrowa produkcja etykiet i opakowań ciągle zyskuje na popularności
Jednym z przykładów technologicznego kroku w przód, który ma duże znaczenie dla rynku, jest produkt naszego partnera. AlphaJET, maszyna, która zapewnia kompletny system produkcyjny uszlachetnionych opakowań oraz wysoko przetworzonych druków komercyjnych. Zaprojektowana zgodnie z filozofią Factory 4.0, gdzie w ramach jednego procesu technologicznego mamy możliwość druku, całopowierzchniowego lakierowania, lakierowania wybiórczego 2d/3d oraz cyfrowego hotstampingu. Daje to niemal nieograniczone możliwości kreacji opakowań oraz druków komercyjnych.
Dzięki dodatkowym korzyściom płynącym z wprowadzenia na rynek naszej nowej cyfrowej prasy atramentowej do opakowań z tektury falistej i kartonu (biały niepowlekany, brązowy kraft) o maksymalnej grubości 16 mm, weszliśmy w nowy rok pewni przyszłych sukcesów. PKG-675i umożliwia drukarniom, twórcom i właścicielom marek korzystanie z łatwego w obsłudze rozwiązania do produkcji opakowań na żądanie - odpowiadającego trendowi w kierunku bardziej zindywidualizowanego druku na opakowaniach z tektury falistej.
Nasze wiodące na rynku urządzenie AccurioLabel 230 wykorzystujące technologię tonerową nadal wyznacza nowe standardy i ze zrozumiałych względów jesteśmy dumni, że obecnie mamy ponad 1000 instalacji na całym świecie. Zgodnie z prognozą rynkową IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025 [3], nasz udział w rynku cyfrowych drukarek etykiet i opakowań wzrósł do 19,9% pod względem dostaw i wartości w 2020 roku. I ten wzrost będzie kontynuowany. Etykiety to rynek, na który weszliśmy zaledwie pięć lat temu, a już udało nam się przejąć jedną piątą wartości dostaw drukarek na rynku cyfrowych etykiet i opakowań.
Według danych firmy IDC4 w 2020 r. w Europie Zachodniej zamówiono 186 sztuk cyfrowych drukarek do etykiet i opakowań o wartości 97,6 mln USD. Oczekuje się, że w latach 2020-2025 zachodnioeuropejski rynek cyfrowych drukarek produkcyjnych do drukowania i pakowania będzie rósł w tempie 13,1% (CAGR). Dostawy drukarek opartych na tonerze nadal mają większy udział wśród drukarek do drukowania. Oczekuje się, że dostawy drukarek do etykiet i opakowań wzrosną ze 186 sztuk w 2020 r. do 344 sztuk w 2025 r.
Obecnie wszyscy wracamy do „normalności” po dwuletnim okresie pandemii. Wznawiamy stacjonarne spotkania, a także planujemy naszą obecność na targach. Już teraz czekamy z niecierpliwością na rozmowy z naszymi klientami oraz partnerami podczas branżowych eventów.
Oprócz wydarzeń na żywo będziemy nadal obecni Internecie, ponieważ nasza misja – nadawanie kształtu ideom naszych klientów – jest wykonywana bez względu na kanał komunikacji. Naszym celem jest nadal dostarczanie najlepszych usług wszystkim naszym klientom. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej Konica Minolta. Nieuchronny marsz w kierunku cyfrowej produkcji etykiet i opakowań nabiera tempa. Będziemy kontynuować partnerską współpracę z naszymi klientami, aby oferować im jak najlepszą obsługę i doradztwo.
[1] Strona 37, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[2] Strona 38, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[3] IDC, „Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, 2021, doc #EUR147967021, July 2021)
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta Business Solutions Polska