TOP 5 branż finansujących pojazdy, maszyny i urządzeniaPoprzedni artykuł 

Otoczenie makroekonomiczne powoduje, że bieżący rok jest pełen trudnych wyzwań dla przedsiębiorców, a tym samym dla leasingu. Z drugiej strony nie oznacza to, że mamy zupełne wstrzymanie inwestycji w całej gospodarce. Santander Leasing wskazuje te sektory, które pomimo spowolnienia jednak nadal realizują zakupy, są przedsiębiorcy którzy kontynuują i rozwijają działalność. Te sektory to m.in. handel, transport, budowlanka, produkcja czy rolnictwo.

Z analiz Santander Leasing opracowanych w listopadzie br. wynika, że do końca października w segmencie pojazdów osobowych najczęściej decyzję o inwestycji jak dotąd podejmowali przedsiębiorcy reprezentujący branżę handlową, transportową, budowlaną oraz opieka zdrowotna. W przypadku aut ciężarowych jest to sektor transportowy, handel, produkcja i budowlanka. Jeśli zaś chodzi o maszyny to na inwestycje decydują się najczęściej firmy z branży rolniczej, handlowej i produkcyjnej.

- Na podstawie przygotowanej przez nas analizy po 10 miesiącach br. wynika, że zarówno w przypadku inwestycji w pojazdy oraz maszyny i urządzenia dominuje różnorodność jeśli chodzi o profil działalności przedsiębiorstw. W tym kontekście z jednej strony przedsiębiorcy napotykają obecnie masę problemów i wyzwań, z którymi muszą na co dzień się borykać. Ceny energii, wysokie stopy procentowe, długi czas oczekiwania na zamówione przedmioty nie wspierają prowadzenia biznesu.

Z drugiej strony, taki czas to również okazja do realizacji inwestycji dla branż, które tę szansę chcą efektywnie wykorzystać – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

Obecny i najbliższy rok będzie pełen wyzwań także dla leasingu, właśnie z uwagi na otoczenie makroekonomiczne. Stopy procentowe, które stanowią o koszcie leasingu, pozostają nadal wysokie, a zainteresowanie aktywnością inwestycyjną firm w warunkach pełnych stanów magazynowych firm i hamowania strony popytowej gospodarki są nadal niższe od możliwości inwestycyjnych w dobie hossy. Generalnie obecna sytuacja nie dotyczy jednak wyłącznie rynku leasingu.

Wzrost cen oraz stóp procentowych podraża adekwatnie wszelkie formy finansowania środków trwałych. Podstawowym problemem w sektorze usług i handlu na dziś staje się kwestia utrzymania płynności, ale też wykazania adekwatnej zdolności kredytowej.

- Warto jednak podkreślić, że leasing pozostaje optymalną formą finansowania aktywów w przedsiębiorstwie. Ma wiele atutów docenianych przez firmy, od prostszych i szybszych procedur w porównaniu z kredytem, przez elastyczne warunki, możliwość zastosowania sezonowości spłaty, po korzyści podatkowe. Produkty finansowe bazujące na leasingu ewoluują wraz z oczekiwaniami nabywców. Dlatego moim zdaniem pozostaną nadal pierwszym wyborem przedsiębiorców, nawet w mniej korzystnych inwestycyjnie czasach – podkreśla Mariusz Włodarczyk.

Inwestycje w regionach

Jak wskazują dane Ministerstwo Rozwoju i Technologii od początku br. do końca czerwca zostało wydanych łącznie 157 decyzji o wsparciu inwestycji w ramach Polskich Stref Inwestycji (PSI), co stanowiło łączną wartość 5 578 mln zł z równoczesną deklaracją utworzenia 1 521 nowych miejsc pracy. Największa wartość inwestycji w 2022 r. dotyczy takich sektorów jak żywność wysokiej jakości (917 mln zł nakładów) oraz sektora profesjonalnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych (514 mln zł nakładów). Warto podkreślić, że projekty z polskim kapitałem stanowią obecnie 73 proc. wszystkich inwestycji realizowanych na terenie PSI, a ich łączna wartość to 30,2 mld zł, co przekłada się na 11 582 nowe miejsca pracy.

- Na tej podstawie z oczywistych względów ma to również bezpośrednie odzwierciedlenie jeśli chodzi o finansowanie poczynionych przez firmy inwestycji w środki niezbędne do prowadzonej działalności. Na podstawie przygotowanej przez nas analizy po 10 miesiącach br. wynika, że zarówno w przypadku inwestycji w podziale na rodzaj środka trwałego, ale i również rejony w Polsce dominuje dosyć spora różnorodność. W przypadku inwestycji realizowanych przez firmy w pojazdy osobowe, ciężarowe czy ciągniki siodłowe w pierwszej trójce województw dominuje mazowieckie, wielkopolskie i śląskie. Jeśli zaś chodzi o maszyny i sprzęt rolniczy – dominują tu takie województwa jak Wielkopolska, Mazowsze, Dolny Śląsk, Śląsk, Lubelszczyzna czy Podlasie – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.

Na podstawie informacji firmy Santander Leasing

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności