Ba­da­nie Le­asing In­dex – dy­na­micz­nie ro­śnie świa­do­mo­ść eko­lo­gicz­na firmPoprzedni artykuł 

Jak wy­ni­ka z naj­now­sze­go ba­da­nia Le­asing In­dex prze­pro­wa­dzo­ne­go przez San­tan­der Le­asing za­uwa­żal­ny jest zna­czący wzrost za­in­te­re­so­wa­nia firm kwe­stia­mi ochro­ny śro­do­wi­ska, w po­rów­na­niu do wy­ni­ków ba­da­nia z 2019 r. Już 69 proc. ma­łych firm de­kla­ru­je, że przy pro­wa­dze­niu fir­my kie­ru­je się tro­ską o ochro­nę śro­do­wi­ska (o 18 punk­tów pro­cen­to­wych wi­ęcej niż 3 la­ta te­mu).

Je­ste­śmy przed­si­ębior­ca­mi, pra­cow­ni­ka­mi, kon­su­men­ta­mi i w ka­żdej z tych ról ma­my wpływ na śro­do­wi­sko. Po­sta­wa pro­eko­lo­gicz­na znaj­du­je ro­snące odzwier­cie­dle­nie w prio­ry­te­tach firm. Bu­do­wa eco­-frien­dly i no­wo­cze­sne­go wi­ze­run­ku rów­nież sta­je się co­raz częściej ce­lem ma­łych firm w Pol­sce. Ta­ki kie­ru­nek w swo­ich dzia­ła­niach sta­wia so­bie już 51 proc. firm, na­to­miast w ba­da­niu z 2019 r. by­ło to za­le­d­wie 27 proc.

  • 73 proc. ma­łych przed­si­ębiorstw na­ma­wia pra­cow­ni­ków do pro­eko­lo­gicz­nych za­cho­wań, ta­kich jak oszczędza­nie wo­dy czy se­gre­ga­cja śmie­ci.
  • 79 proc. firm sta­ra się mi­ni­ma­li­zo­wać ilo­ść wy­twa­rza­nych śmie­ci.
  • 64 proc. przed­si­ębior­ców chce wy­ko­rzy­sty­wać e-do­ku­men­ty w ce­lu re­duk­cji zu­ży­cia pa­pie­ru.
  • dla 83 proc. firm pla­nu­jących za­kup eko­po­jaz­du le­asing wy­da­je się naj­bar­dziej praw­do­po­dob­ną for­mą fi­nan­so­wa­nia.

- Na­le­ży wzi­ąć pod uwa­gę, że na­sze ba­da­nie do­ty­czy firm za­trud­nia­jących do 49 osób. Przed­si­ębior­stwa te często nie mo­gą so­bie po­zwo­lić na przy­go­to­wy­wa­nie stra­te­gii ESG czy na du­że in­we­sty­cje w eko­lo­gię. Op­ty­mi­zmem na­pa­wa w zwi­ąz­ku z tym fakt, że aż o 18 pproc. w ci­ągu 3 lat wzro­sła świa­do­mo­ść przed­si­ębior­ców w tym za­kre­sie. Fir­my, ta­kże te ma­łe, do­strze­ga­ją kwe­stie od­dzia­ły­wa­nia na śro­do­wi­sko i nie są wo­bec nich obo­jęt­ne. Ba­da­nia po­ka­zu­ją, że w wie­lu ob­sza­rach czy też dzia­ła­niach po­sta­wy pro­eko­lo­gicz­ne sta­ją się nor­mą, co wi­ęcej z ro­ku na rok ro­śnie po­wszech­no­ść ta­kich po­staw. To już nie mo­da, to styl i spo­sób dzia­ła­nia – pod­kre­śla Ma­riusz Wło­dar­czyk, dy­rek­tor za­rządza­jący San­tan­der Le­asing.

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia „Le­asing In­de­x” ta­kże w za­kre­sie kon­kret­nych dzia­łań na­stąpi­ła zna­cząca zmia­na. Zde­cy­do­wa­nie wi­ęcej firm de­kla­ru­je, że na­ma­wia pra­cow­ni­ków do pro­eko­lo­gicz­nych za­cho­wań (ta­kich jak oszczędza­nie wo­dy czy se­gre­ga­cja śmie­ci), sta­ra się mi­ni­ma­li­zo­wać ilo­ść wy­twa­rza­nych śmie­ci czy chce wy­ko­rzy­sty­wać e-do­ku­men­ty w ce­lu re­duk­cji zu­ży­cia pa­pie­ru (od­po­wied­nio 73, 79 i 64 proc.). W ba­da­niu zre­ali­zo­wa­nym przez San­tan­der Le­asing w 2019 r. wy­ko­rzy­sta­nie eko­lo­gicz­nych pro­duk­tów, półpro­duk­tów, ma­te­ria­łów w dzia­łal­no­ści fir­my de­kla­ro­wa­ło 30 proc. ba­da­nych, obec­nie de­kla­ru­je to już 56 proc.

- Bez wąt­pie­nia opty­mi­stycz­nym wnio­skiem z na­sze­go ba­da­nia jest od­se­tek przed­si­ębiorstw, które na­ma­wia­ją pra­cow­ni­ków do pro­eko­lo­gicz­nych za­cho­wań. San­tan­der Le­asing sam jest fir­mą, która dzia­ła­nia przy­ja­zne śro­do­wi­sku wpi­su­je nie tyl­ko w stra­te­gię bi­zne­so­wą po­sia­da­jąc li­stę wła­snych, we­wnętrz­nych prio­ry­te­tów w tym za­kre­sie. Do­dat­ko­wo nie­prze­rwa­nie od 2010 r wspie­ra­my pro­eko­lo­gicz­ne in­we­sty­cje firm w Pol­sce. Ca­ły 2021 rok wy­pa­dł re­we­la­cyj­nie je­śli cho­dzi o fi­nan­so­wa­nie po­jaz­dów elek­trycz­nych i hy­bry­do­wych, gdzie dy­na­mi­ka r/r wy­nio­sła +66 proc. Ale to nie wszyst­ko – w po­ło­wie stycz­nia br. pod­pi­sa­li­śmy z Ban­kiem Och­ro­ny Śro­do­wi­ska umo­wę o współpra­cy przy pro­gra­mie „Mój elek­try­k”. Dzi­ęki te­mu umo­żli­wi­my przed­si­ębior­com uzy­ska­nie do­pła­ty do le­asin­gu po­jaz­dów ze­ro­emi­syj­nych. Je­stem prze­ko­na­ny, że ten pro­gram przy­czy­ni się do dal­sze­go sil­ne­go wzro­stu za­in­te­re­so­wa­nia le­asin­giem „czy­sty­ch” sa­mo­cho­dów – wska­zu­je Ma­riusz Wło­dar­czyk.

Wśród firm, które roz­wa­ża­ją za­kup sa­mo­cho­du elek­trycz­ne­go lub hy­bry­do­we­go, le­asing wy­da­je się naj­bar­dziej praw­do­po­dob­ną for­mą fi­nan­so­wa­nia te­go za­kupu (83 proc. od­po­wie­dzia­ło „z­de­cy­do­wa­nie ta­k” lub „ra­czej ta­k”). W przy­pad­ku sprzętu, ma­szyn i pa­ne­li fo­to­wol­ta­icz­nych fi­nan­so­wa­nie po­przez le­asing by­ło wska­zy­wa­ne na po­zio­mie 71 proc.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my San­ten­der Le­asing

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści