Wy­ni­ki San­tan­der Le­asing – wzrost o 8 proc. r/r w seg­men­cie ma­szyn i urządzeńPoprzedni artykuł 

Jak po­da­je ZPL w pierw­szym półro­czu 2022 r. bra­nża le­asin­go­wa sfi­nan­so­wa­ła środ­ki tr­wa­łe o łącz­nej war­to­ści po­nad 41,6 mld zł (-2,8 proc. r/r). Na tle ryn­ku przy­zwo­icie wy­pa­dł San­tan­der Le­asing, który sfi­nan­so­wał in­we­sty­cje o łącz­nej war­to­ści 3,2 mld zł (-2,7 proc r/r) i od­no­to­wu­jąc przy tym spo­ry wzrost w ca­łym seg­men­cie ma­szyn i urządzeń (+8 proc. r/r).

Na wy­ni­ki bra­nży le­asin­go­wej w dal­szym ci­ągu ma­ją wpływ du­że trud­no­ści w do­stęp­no­ści przedmio­tów, kom­po­nen­tów do nich oraz su­row­ców.

- Za na­mi trud­ne i pe­łne wy­zwań 6 mie­si­ęcy. Po ze­szło­rocz­nym wzro­ście ry­nek le­asin­gu wy­ha­mo­wał. Wi­dzi­my spo­wol­nie­nie pra­wie we wszyst­kich głów­nych ka­te­go­riach fi­nan­so­wa­nych ak­ty­wów. Oczy­wi­ście wy­ni­ka to z moc­no ogra­ni­czo­nej do­stęp­no­ści przedmio­tów na ryn­ku, nie­sprzy­ja­jące­go oto­cze­nia ma­kro­eko­no­micz­ne­go oraz nie­pew­no­ści zwi­ąza­nej z woj­ną w Ukra­inie – wska­zu­je Ma­riusz Wło­dar­czyk, dy­rek­tor za­rządza­jący San­tan­der Le­asing. - Jak wska­zu­ją ana­li­ty­cy w pol­skiej go­spo­dar­ce wi­dać co­raz wi­ęcej do­wo­dów na to, że roz­po­częło się spo­wol­nie­nie, które praw­do­po­dob­nie ob­ni­ży wzrost PKB do oko­ło 1 proc. r/r na ko­niec 2022 r. i nie­co po­ni­żej ze­ra na po­cząt­ku 2023 r. Ob­ser­wo­wa­ne są jed­nak szan­se na stop­nio­we oży­wie­nie w dal­szej części przy­szłe­go ro­ku, je­śli zo­sta­ną od­blo­ko­wa­ne środ­ki z KPO i usta­bi­li­zu­je się sy­tu­acja w Ukra­inie, jak i sy­tu­acja na ryn­ku źródeł ener­gii – do­da­je.

Ma­szy­ny i urządze­nia na­pędza­ją wy­ni­ki SL

W tej ka­te­go­rii ry­nek le­asin­gu od­no­to­wał wy­nik na po­zio­mie 12,2 mld zł (10 proc. r/r). Mo­to­rem na­pędo­wym za­re­je­stro­wa­nych wy­ników przez San­tan­der Le­asing w pierw­szym półro­czu był seg­ment ma­szyn i urządzeń, gdzie spółka od lat umac­nia swo­ją po­zy­cję, a fi­nan­so­wa­nie in­we­sty­cji wy­nio­sło po­nad 1,5 mld zł (+8 proc. r/r). Naj­wi­ęk­szy udział w tym wy­niku mia­ły ma­szyny rol­ni­cze, ma­szyny i urządze­nia do obrób­ki me­ta­li, sprzęt bu­dow­la­ny, ma­szyny po­li­gra­ficz­ne, ma­szyny do pro­duk­cji two­rzyw sztucz­nych oraz sprzęt me­dycz­ny.

- W ce­lu zwi­ęk­sze­nia im­pul­sów do re­ali­za­cji in­we­sty­cji w tym seg­men­cie, w klu­czo­wym dla nas ryn­ku ja­kim jest sek­tor rol­ni­czy, po­sta­no­wi­li­śmy jesz­cze moc­niej zwi­ęk­szyć do­stęp­no­ść fi­nan­so­wa­nia dla klien­tów agro, zwi­ęk­sza­jąc do­stęp­no­ść fi­nan­so­wa­nia w ra­mach uprosz­czo­nych pro­ce­dur. Dla na­szych klien­tów ma­my do­stęp­ną ofer­tę, w której mo­żli­we jest zre­ali­zo­wa­nie in­we­sty­cje w try­bie uprosz­czo­nym na­wet do kwo­ty 700 tys. zł. Ch­ce­my utrzy­mać naj­wi­ęk­szy udział w ryn­ku w fi­nan­so­wa­niu pol­skie­go rol­nic­twa, tak istot­ne­go z per­spek­ty­wy pol­skiej go­spo­dar­ki – mówi Ma­riusz Wło­dar­czyk.

Seg­ment po­jaz­dów w dół

Ca­ły ry­nek le­asin­gu od­no­to­wał wi­docz­ny, co zro­zu­mia­łe, spa­dek w fi­nan­so­wa­niu po­jaz­dów, gdzie je­go war­to­ść wy­nio­sła 27,8 mld zł (-6,9 proc. r/r). W przy­pad­ku San­tan­der Le­asing fi­nan­so­wa­nie te­go seg­men­tu od­no­to­wał po­ziom po­nad 1,6 mld zł (-11 proc. r/r).

- Sy­tu­acja na ryn­ku po­jaz­dów obec­nie sta­no­wi dla ca­łej bra­nży ogrom­ne wy­zwa­nie. Tyl­ko od stycz­nia do ma­ja br. łącz­na licz­ba re­je­stra­cji po­jaz­dów w UE spa­dła o 13,7 proc. r/r. Spad­ki sprze­da­ży od­no­to­wa­no na wi­ęk­szo­ści ryn­ków, w tym na czte­rech głów­nych: we Wło­szech (-24,3 proc.), Fran­cji (-16,9 proc.), Hisz­pa­ni (-11,5 proc.) i Niem­czech (-9,3 proc.) – mówi Ja­kub Po­ręc­ki, dy­rek­tor za­rządza­jący, ob­szar ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw w San­tan­der Le­asing - Z uwa­gi na mniej­szą do­stęp­no­ść po­jaz­dów wzra­sta za to ilo­ść umów na le­asin­go­wa­ne po­jaz­dy z mo­żli­wo­ścią później­sze­go ter­mi­nu od­bio­ru – do­da­je.

San­tan­der Le­asing mi­ni­ma­li­zu­je spad­ki, bio­rąc pod uwa­gę słab­szą kon­dy­cję bra­nży mo­to­ry­za­cyj­nej, kon­se­kwent­nym fi­nan­so­wa­niem zie­lo­nych in­we­sty­cji i na­dal bar­dzo dy­na­micz­nie ro­śnie w tej ka­te­go­rii. W ni­sko­emi­syj­nym trans­por­cie (po­jaz­dy elek­trycz­ne i hy­bry­do­we) od­no­to­wa­ny zo­stał wzrost dy­na­mi­ki na po­zio­mie aż +173 proc. r/r, a pa­ne­li fo­to­wol­ta­icz­nych +140 proc. r/r.

- Przy­stąpi­li­śmy do pro­gra­mu do­płat rządo­wych do sa­mo­cho­dów ze­ro­emi­syj­nych – Mój Elek­tryk. Dzi­ęki ofer­cie le­asin­gu klien­ci ma­ją mo­żli­wo­ść sko­rzy­sta­nia z do­płaty do 27 tys. zł do oso­bo­we­go sa­mo­cho­du elek­trycz­ne­go, lub na­wet do 70 tys. zł do sa­mo­cho­du do­staw­cze­go, co jed­no­cze­śnie do­star­cza przed­si­ębior­com ko­lej­ne­go im­pul­su do na­by­wa­nia eko­po­jaz­dów – pod­su­mo­wu­je Ja­kub Po­ręc­ki.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my San­tan­der Le­asing

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści