Eti­cod i API Fo­lie Pol­ska: kom­plek­so­wa współpra­ca przy wdro­że­niu tech­no­lo­gii hot stam­pin­guPoprzedni artykuł 

Andrzej Twardowski i Estera Proba w hali produkcyjnej drukarni Eticod; Fot.: Eticod
An­drzej Twar­dow­ski i Este­ra Pro­ba w ha­li pro­duk­cyj­nej dru­kar­ni Eti­cod; Fot.: Eti­cod

W ostat­nim cza­sie w dru­kar­ni Eti­cod z Ka­to­wic, spe­cja­li­zu­jącej się w pro­duk­cji różne­go ro­dza­ju ety­kiet (ta­kże wy­so­ko uszla­chet­nio­nych), wdro­żo­na zo­sta­ła tech­no­lo­gia tło­cze­nia fo­lią na go­rąco. W tym ce­lu w 1. po­ło­wie ro­ku uru­cho­mio­ne zo­sta­ło pra­cu­jące w try­bie of­f-li­ne urządze­nie do hot stam­pin­gu. Wó­wczas też roz­po­częły się te­sty fo­lii i wszech­stron­ne szko­le­nia dla osób za­an­ga­żo­wa­nych nie tyl­ko w dzia­ła­nia pro­duk­cyj­ne, ale też re­pre­zen­tu­jących po­zo­sta­łe dzia­ły dru­kar­ni – sprze­da­ży, mar­ke­tin­gu itd.

Kie­row­nic­two fir­my pod­jęło de­cy­zję o na­wi­ąza­niu w tym ce­lu kom­plek­so­wej współpra­cy z API Fo­lie Pol­ska. Sta­ła się ona – jak pod­kre­śla An­drzej Twar­dow­ski, dy­rek­tor han­dlo­wy dru­kar­ni Eti­cod – jej part­ne­rem tech­no­lo­gicz­nym w ca­łym pro­ce­sie wdro­że­nio­wym, nie tyl­ko do­star­cza­jąc wy­so­kiej ja­ko­ści fo­lie, ale też prze­pro­wa­dza­jąc wszech­stron­ne szko­le­nie dla za­ło­gi, ofe­ru­jąc kno­w-how tech­no­lo­gicz­ny i pe­łni­ąc ro­lę pro­fe­sjo­nal­ne­go kon­sul­tan­ta i do­rad­cy.

Eti­cod to dru­kar­nia o nie­mal 30-let­nim sta­żu na pol­skim ryn­ku po­li­gra­ficz­nym. Fir­ma za­czy­na­ła od wy­twa­rza­nia pro­stych, tech­nicz­nych ety­kiet sa­mo­przy­lep­nych, ale z bie­giem lat jej ofer­ta by­ła suk­ce­syw­nie roz­bu­do­wy­wa­na o co­raz bar­dziej za­awan­so­wa­ne pro­duk­ty. Obec­nie są one re­ali­zo­wa­ne w tech­no­lo­giach cy­fro­wej i kon­wen­cjo­nal­nej (flek­so­gra­ficz­nej) i wzbo­ga­ca­ne różny­mi efek­ta­mi spe­cjal­ny­mi (np. la­kie­ra­mi wy­bi­ór­czy­mi i spe­cjal­ny­mi, fo­lia­mi w tech­no­lo­giach col­d- i hot stam­pin­gu, si­to­dru­kiem). Są wśród nich m.in. ety­kiety pro­duk­to­we, tech­nicz­ne i ter­mo­kurcz­li­we (shrink sle­eve), w tym nie­stan­dar­do­we: wie­lo­war­stwo­we (pe­el-off), nu­me­ro­wa­ne (SKU), ty­pu „o­twórz-za­mkni­j”, ter­mo­ch­ro­mo­we czy za­pa­cho­we. „Na­szą si­łą są do­świad­czo­na za­ło­ga o nie­zwy­kle wy­so­kich, wci­ąż podno­szo­nych kwa­li­fi­ka­cjach i sta­le mo­der­ni­zo­wa­ny park sprzęto­wy, umo­żli­wia­jący re­ali­za­cję na­wet bar­dzo wy­su­bli­mo­wa­nych prac – mówi An­drzej Twar­dow­ski. – Po­za wy­so­ko­wy­daj­ny­mi ma­szy­na­mi dru­ku­jący­mi, m.in. po­zwa­la­jący­mi na per­so­na­li­za­cję i dru­ko­wa­nie różnych wer­sji tej sa­mej ety­kiety (co jest zbie­żne z obec­ny­mi tren­da­mi ryn­ko­wy­mi), du­żą uwa­gę przy­wi­ązu­je­my do eta­pów wy­ka­ńcza­nia i uszla­chet­nia­nia. Stąd różne tech­no­lo­gie wy­ko­rzy­sty­wa­ne w ob­sza­rze post­press są przez nas wdra­ża­ne suk­ce­syw­nie – chce­my mieć bo­wiem pew­no­ść, że zna­my je bar­dzo do­brze w kon­te­kście ofe­ro­wa­nych klien­tom ety­kiet. Od nie­daw­na na­sza ofer­ta w tym za­kre­sie uwzględ­nia hot stam­ping, czy­li tło­cze­nie fo­lią na go­rąco. Po­dob­nie jak wcze­śniej, tu rów­nież po­szu­ki­wa­li­śmy od­po­wied­nie­go part­ne­ra, który po­mo­że nam z suk­ce­sem wdro­żyć ca­ły pro­ces tech­no­lo­gicz­ny. Ta­kim oka­za­ła się fir­ma API Fo­lie Pol­ska, która do­star­czy­ła nam ma­te­ria­ły, ale przede wszyst­kim – wie­dzę teo­re­tycz­ną i prak­tycz­ną na te­mat hot stam­pin­gu”.

Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska, dy­rek­tor za­rządza­jąca API Fo­lie Pol­ska do­da­je: „Z dru­kar­nią Eti­cod i oso­bi­ście z pa­nem An­drze­jem Twar­dow­skim mam przy­jem­no­ść znać się od wie­lu lat. O na­szym wszech­stron­nym za­an­ga­żo­wa­niu we wdro­że­nie tech­no­lo­gii hot stam­pin­gu w tym dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jącym się za­kła­dzie po­li­gra­ficz­nym roz­ma­wia­li­śmy od dłu­ższe­go cza­su. Mot­tem API Fo­il­ma­kers jest bo­wiem by­cie „bli­żej klien­ta”, co prze­kła­da się na kom­plek­so­we po­de­jście do współpra­cy – do­sta­wa fo­lii jest tyl­ko jed­nym z jej ele­men­tów. Ca­ły pro­ces zo­stał prze­su­ni­ęty w cza­sie z uwa­gi na okres pan­de­mii, wi­ęc mo­gli­śmy go za­cząć wdra­żać do­pie­ro w tym ro­ku – po uru­cho­mie­niu przez Eti­cod nie­zbęd­nej ma­szy­ny”.

Wszech­stron­ne wspar­cie tech­no­lo­gicz­ne API Fo­lie Pol­ska

„Urządze­nie do­ta­rło do nas w 1. kwar­ta­le te­go ro­ku – kon­ty­nu­uje An­drzej Twar­dow­ski – i za­raz po je­go mon­ta­żu przez do­staw­cę za­pro­si­li­śmy do nas przed­sta­wi­cie­li API Fo­lie Pol­ska w ce­lu prze­pro­wa­dze­nia kom­plek­so­we­go szko­le­nia dla osób z różnych dzia­łów na­szej dru­kar­ni, za­an­ga­żo­wa­nych w pro­ce­sy zwi­ąza­ne ze sprze­da­żą i wy­twa­rza­niem ety­kiet. Hot stam­ping to dla nas i dla na­szych pra­cow­ni­ków zu­pe­łnie no­wy ob­szar dzia­ła­nia, wi­ęc przed roz­po­częciem dzia­łań pro­duk­cyj­nych i han­dlo­wych z je­go udzia­łem nie­zbęd­ne by­ło po­zy­ska­nie od­po­wied­niej wie­dzy tech­no­lo­gicz­ne­j”. „Na­sze szko­le­nia dzie­li­my za­zwy­czaj na kil­ka części, uwzględ­nia­jących po­trze­by we­wnętrz­ne dru­kar­ni i jej ko­mu­ni­ka­cję ze­wnętrz­ną ze zle­ce­nio­daw­ca­mi – wy­ja­śnia Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska. – Do­pa­so­wu­je­my je też do po­trzeb klien­ta. W przy­pad­ku dru­kar­ni Eti­cod mia­ło ono bar­dzo roz­bu­do­wa­ny, wszech­stron­ny cha­rak­ter, uwzględ­nia­jący różne gru­py pra­cow­ni­ków ma­jących stycz­no­ść z te­ma­tem hot stam­pingu: oso­by z dzia­łu pro­duk­cji, tech­no­lo­gów, han­dlow­ców, dział mar­ke­tin­gu, gra­fi­ków. Z jed­nej stro­ny po­ru­sza­li­śmy kwe­stie tech­nicz­ne, pro­duk­cyj­ne, nie­zbęd­ne do wła­ści­we­go zro­zu­mie­nia sa­me­go pro­ce­su tło­cze­nia fo­lią na go­rąco, sto­so­wa­nych w nim podło­ży, ewen­tu­al­nych pro­ble­mów na ja­kie mo­żna tu na­po­tkać, a za­tem na wie­dzy nie­zbęd­nej do wła­ści­we­go wdro­że­nia tech­no­lo­gii. Z dru­giej – uwzględ­nia­li­śmy kwe­stie sprze­da­żo­we czy­li wła­ści­we pre­zen­to­wa­nie za­let hot stam­pingu w roz­mo­wach z klien­tami. Oba aspek­ty rzecz ja­sna ści­śle wi­ążą się ze so­bą, oba wi­ęc po­ja­wia­ły się w po­szcze­gól­nych se­sja­ch”.

Hot stam­ping: ko­lej­ny krok tech­no­lo­gicz­ny w roz­wo­ju dru­kar­ni Eti­cod

W ślad za wdro­że­niem ma­szy­ny i szko­le­niem tech­no­lo­gicz­nym ze stro­ny API Fo­lie Pol­ska, hot stam­ping za­czął być wpro­wa­dza­ny w co­dzien­nej pro­duk­cji re­ali­zo­wa­nej przez Eti­cod. „Ma­my już za so­bą wie­le prac, ta­kże trud­nych, uwzględ­nia­jących tło­cze­nie fo­lią na go­rąco, wy­ko­na­nych z udzia­łem ma­te­ria­łów API Fo­il­ma­kers – mówi An­drzej Twar­dow­ski. – Wdro­że­nie tej tech­no­lo­gii to ko­lej­ny, zna­czący krok w na­szym roz­wo­ju. Ro­zu­mie­my bo­wiem do­sko­na­le, że współcze­sny ry­nek ocze­ku­je ety­kiet różne­go ro­dza­ju – części z nich mu­si uwzględ­niać wy­su­bli­mo­wa­ne efek­ty spe­cjal­ne, które mo­żna uzy­skać wy­łącz­nie me­to­dą hot stam­pingu. Sta­ra­my się wy­cho­dzić tym tren­dom na­prze­ciw, a nasz dy­na­micz­ny roz­wój – cze­go po­twier­dze­niem jest po­tro­je­nie sprze­da­ży w ci­ągu ostat­nich pi­ęciu lat – po­twier­dza słusz­no­ść obra­nej stra­te­gii”. Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska do­da­je: „Cie­szy­my się, że mo­że­my brać ak­tyw­ny udział w ko­lej­nym, stra­te­gicz­nym z punk­tu wi­dze­nia dru­kar­ni Eti­cod kro­ku, ja­kim jest wdro­że­nie hot stam­pingu. Jest to trud­na tech­no­lo­gia, ale też – po jej im­ple­men­ta­cji – przy­no­sząca użyt­kow­ni­ko­wi, a przede wszyst­kim je­go klien­tom z seg­men­tu pre­mium – du­żą prze­wa­gę ryn­ko­wą w po­sta­ci war­to­ści do­da­nej re­ali­zo­wa­nych pro­duk­tów”.

Usz­la­chet­nia­nie ety­kiet: wa­żny kon­tekst dzia­łań han­dlo­wych i mar­ke­tin­go­wych dru­kar­ni Eti­cod

Dru­kar­nia Eti­cod pro­mu­je swo­je roz­wi­ąza­nia nie tyl­ko w bez­po­śred­nich dzia­ła­niach han­dlo­wych czy za po­śred­nic­twem pre­zen­tu­jącej jej ofer­tę stro­ny in­ter­ne­to­wej, ale też po­przez du­żą ak­tyw­no­ść mar­ke­tin­go­wą. „Sta­ra­my się być obec­ni na różnych tar­gach z wła­snym sto­iskiem, ale też od­wie­dza­my wy­da­rze­nia skie­ro­wa­ne do klu­czo­wych dla nas grup do­ce­lo­wych jak np. bra­nża al­ko­ho­lo­wa, ko­sme­tycz­na, far­ma­ceu­tycz­na, spo­żyw­cza czy au­to­mo­ti­ve – mówi Este­ra Pro­ba, kie­ru­jąca dzia­łem mar­ke­tin­gu w fir­mie Eti­cod. – Od wie­lu lat je­ste­śmy ak­tyw­ni ta­kże w bra­nży po­li­gra­ficz­no- opa­ko­wa­nio­wej, wspie­ra­jąc ta­kie ini­cja­ty­wy jak kon­kurs Art of Pac­ka­ging, tar­gi Pac­ka­ging In­no­va­tions czy kon­fe­ren­cja „Ety­kie­ty sa­mo­przy­lep­ne – naj­now­sze tech­no­lo­gie”. Wy­da­rze­nia te trak­tu­je­my ja­ko do­sko­na­łą oka­zję do prak­tycz­ne­go za­pre­zen­to­wa­nia na­szych mo­żli­wo­ści tech­no­lo­gicz­nych, ta­kże w kon­te­kście uszla­chet­nia­nia, które jest dziś nie­zwy­kle istot­nym ele­men­tem dla ka­żdej dru­kar­ni chcącej wy­różnić sie­bie i swo­ją ofer­tę na ryn­ku. Stwo­rzy­li­śmy też spe­cjal­ny wzor­nik z prób­ka­mi ety­kiet wy­ko­na­nych na ma­te­ria­łach struk­tu­ral­nych, po­cho­dzących ze zre­ali­zo­wa­nych u nas par­tii pro­duk­cyj­nych. Obec­nie, m.in. we współpra­cy z API Fo­lie Pol­ska, pra­cu­je­my nad ko­lej­nym wzor­nikiem, uwzględ­nia­jącym różne for­my wy­ka­ńcza­nia i wzbo­ga­ca­nia ety­kiet, ja­kie sto­su­je­my”.

An­drzej Twar­dow­ski do­da­je: „Ma­jąc za so­bą bar­dzo uda­ne do­świad­cze­nia z API Fo­lie Pol­ska w kon­te­kście hot stam­pin­gu, roz­po­czy­na­my te­sty in­nych ma­te­ria­łów z ofer­ty te­go do­staw­cy, m.in. do cold stam­pin­gu. Ma­my na­dzie­ję, że efek­ty będą rów­nie sa­tys­fak­cjo­nu­jące co za­owo­cu­je roz­sze­rze­niem współpra­cy z tą fir­mą”.

Do­ce­nia­ni przez klien­tów i ry­nek

Ja­ko­ść ety­kiet re­ali­zo­wa­nych przez Eti­cod do­ce­nia­ją nie tyl­ko jej licz­ni klien­ci, ale też ju­ro­rzy kon­kur­sów bra­nżo­wych ta­kich jak wspo­mnia­ny Art of Pac­ka­ging (w ka­te­go­riach na ety­kietę ro­ku i Gol­den Pi­xel, gdzie wy­różnia­ne są wy­jąt­ko­we uszla­chet­nie­nia) czy HP In­spi­ra­tion Award. W pierw­szym z wy­mie­nio­nych fir­ma przez dwa la­ta pod rząd zdo­by­wa­ła na­gro­dę w edy­cji Pro­fes­sio­nal dla naj­le­piej wy­dru­ko­wa­nej ety­kiety a w ro­ku ubie­głym – 1. miej­sce w ka­te­go­rii „Ety­kie­ta cy­fro­wa”. „Cie­szy­my się, że na­sze pro­duk­ty zo­sta­ły do­strze­żo­ne i do­ce­nio­ne w tak pre­sti­żo­wych kon­kur­sach, ale praw­dzi­wym po­twier­dze­niem ich ja­ko­ści są sta­le spły­wa­jące za­mówie­nia ze stro­ny klien­tów. To ich za­do­wo­le­nie, ale też za­do­wo­le­nie ko­ńco­wych kon­su­men­tów, są dla nas naj­wa­żniej­sze” – mówi An­drzej Twar­dow­ski.

„Z praw­dzi­wą przy­jem­no­ścią i sa­tys­fak­cją ob­ser­wu­je­my roz­wój dru­kar­ni Eti­cod oraz do­strze­ga­my nie­zwy­kle du­żą chęć i otwar­to­ść – za­rów­no po stro­nie jej kie­row­nic­twa, jak i ca­łej ka­dry pra­cow­ni­czej – do nie­ustan­ne­go podno­sze­nia kwa­li­fi­ka­cji. War­to do­dać, że te­go­rocz­ne szko­le­nia obie stro­ny po­trak­to­wa­ły ja­ko pierw­szy etap dłu­go­ter­mi­no­wej współpra­cy i roz­ło­żo­ne­go w cza­sie pro­ce­su do­rad­czo­-w­dro­że­nio­we­go. Cie­szy­my się, że uda­ło się nam za­pre­zen­to­wać ol­brzy­mi po­ten­cjał, ja­ki drze­mie w tech­no­lo­gii hot stam­pin­gu oraz po­ka­zać na­rzędzia umo­żli­wia­jące jej wdro­że­nie. To praw­dzi­wa przy­jem­no­ść i sa­tys­fak­cja móc do­łączyć do gro­na part­ne­rów tech­no­lo­gicz­nych dru­kar­ni Eti­cod i do­staw­ców sto­so­wa­nych przez nią fo­lii. Ma­my na­dzie­ję, że zre­ali­zo­wa­ne w tym ro­ku dzia­ła­nia to po­czątek wie­lo­let­niej, owoc­nej dla obu stron współpra­cy” – pod­su­mo­wu­je Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści