Zastosowanie bazujących na drewnie rozwiązań konstrukcyjnych Stora Enso CLT w AustriiPoprzedni artykuł 

Przemysł budowlany, według założeń przyjętych przez kierownictwo Stora Enso, to jeden ze strategicznych obszarów wzrostu dla nordyckiego koncernu. Firma jest jednym z globalnych liderów w zakresie proekologicznych, bazujących na drewnie elementów konstrukcyjnych, m.in. typu CLT (cross laminated timber). Znajdują one coraz częściej zastosowanie w różnego rodzaju budynkach m.in. biurowcach czy szkołach.

Jak podaje Stora Enso, w austriackim kraju związkowym Salzburg około 80% nowo wybudowanych szkół i przedszkoli jest budowanych z drewna. Przykładem proekologicznego podejścia przy projektowaniu i konstruowaniu tego typu ośrodków edukacyjnych, także w kontekście zdrowia i bezpieczeństwa uczęszczających do nich dzieci, jest szkoła podstawowa Hallwang w Salzburgu.

Jak tłumaczy Thomas Hartl – CEO i dyrektor zarządzający Innovaholz ZT GmbH, będący głównym kontraktorem budowy - za zwiększonym zainteresowaniem inwestorów budujących nowe szkoły czy przedszkola stoją takie czynniki jak zrównoważony rozwój, redukcja emisji CO2 i śladu węglowego. Dodaje przy tym, że równie ważne jest stworzenie dla dzieci przyjaznego otoczenia sprzyjającego nauce, generującego pozytywne bodźce, stymulującego kreatywność. „Co więcej – dodaje – drewno to bezkonkurencyjny materiał konstrukcyjny w kontekście jak najszybszego czasu realizacji danej budowy, nawet w przypadku projektów o dużej skali”. Zdaniem Thomasa Hartla budowa z zastosowaniem drewna może zostać ukończona co najmniej 30% wcześniej niż gdy bazuje się na tradycyjnych surowcach jakimi są beton i stal. „Szybkie jej zrealizowanie było jednym z wymagań stawianych przez inwestora – Radę Miejską w Hallwang – gdyż nowa szkoła musiała zostać wybudowana w zaledwie rok (w tym czasie dzieci uczyły się tymczasowo w specjalnych kontenerach)”.

Do jej budowy w dużej mierze zostały zastosowane materiały konstrukcyjne Stora Enso, dystrybuowane na obszarze Austrii (jak też Niemiec i Włoch) przez firmę DMH Handels GmbH – wyłącznego partnera nordyckiego koncernu w tych krajach od 2008 roku, w którym także miały premiery rozwiązania CLT. Reprezentujący ją Klaus Artinger mówi: „Gdy wykończone elementy ścian i sufitów zostały dostarczone z zakładu produkcyjnego Stora Enso na miejsce budowy, firma Innovaholz mogła rozpocząć ich kompletowanie odbierając je bezpośrednio z ciężarówek. To dodatkowo skróciło czas realizacji budowy”.

Thomas Hartl mówi: „Zastosowanie drewna było nieuniknione, gdyż nie mogliśmy przekroczyć maksymalnego czasu budowy wynoszącego rok. W ciągu zaledwie czterech tygodni udało nam się wykonać całą drewnianą powłokę, dzięki czemu można było szybko przeprowadzić prace wewnętrzne”. Jak dodaje, drewno jako preferowany surowiec zostało wskazane przez Toma Lechnera z biura architektonicznego LP architektur ZT GmbH, którego projekt szkoły zwyciężył w konkursie rozpisanym przez Radę Miejską w Hallwang. Ta firma architektoniczna specjalizuje się w projektach bazujących na drewnie. Z drugiej strony Rada Miejska również uwarunkowała wykorzystanie drewna jako głównego surowca w dopuszczeniu prac do konkursu. „W projekcie zastosowaliśmy prefabrykowane elementy ścian i dachów wykonane z materiałów CLT firmy Stora Enso, jak też prefabrykowane, wentylowane elementy fasad – mówi Tom Lechner. – Elementy, które docelowo miały być wykorzystane w klasach, zostały poddane platerowaniu tylko tu gdzie wymagała tego konstrukcja budynku”.

Zdaniem Stora Enso, będącej dostawcą kluczowych elementów wykorzystanych przy budowie szkoły w Hallwang, pozostawienie odsłoniętego drewna przynosi szereg korzyści, gdyż istnieją dowody na związek biofilicznego designu (tj. wkomponowania naturalnych elementów w wyposażenie klas) z lepszymi efektami nauczania, wpływem na pamięć, emocje i zachowania społeczne. Ponieważ uczniowie i nauczyciele spędzają we wnętrzu szkoły ok. 90% całkowitego czasu związanego z edukacją szkolną, priorytetem projektantów było zagwarantowanie jak najlepszego ich samopoczucia. Jak podkreśla Stora Enso, projekt szkoły ma wpływ na to jak dzieci się w niej uczą i rozwijają, więc właściwy projekt architektoniczny może mieć pozytywny wpływ na współpracę między uczniami, ich kreatywność oraz tworzy otoczenie, w którym łatwiej można się skoncentrować.

Thomas Hartl podsumowuje: „Dzięki otwartej formie nauki i sprzyjających jej przytulnych wnętrzach wykonanych z drewna, szkoła Hallwang jest jednym z pokazowych tego typu ośrodków edukacyjnych w całym kraju związkowym Salzburg. Zarówno dla nauczyciel jak i uczniów przebywanie w takim otoczeniu to prawdziwa przyjemność”.

W szkole Hallwang uczy się ok. 20 dzieci w wieku od 6 do 10 lat.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności