W firmie Stora Enso przyspiesza proces komercjalizacji Lignode – anodowego materiału na bazie włókien drzewnych, skierowanego m.in. na rynek baterii i akumulatorów znajdujących zastosowanie w pojazdach elektrycznych. Może on – zdaniem firmy – z powodzeniem zastąpić grafit, będący wciąż obecnie dominującym składnikiem anodowym, stosowanym w bateriach litowo- jonowych (jego udział wynosi w nich prawie 30%).
Wyzwanie: popyt na anodowe składniki akumulatorów na rynek pojazdów elektrycznych wkrótce przekroczy podaż
W kontekście swoich inwestycji w Lignode nordycki koncern wskazuje, że wiele znaczących światowych gospodarek stopniowo odchodzi od paliw kopalnych i promuje politykę opartą na e-mobilności, dzięki czemu rynek pojazdów elektrycznych (EV) przeżywa prawdziwy boom. To zaś – zdaniem Stora Enso – wskazuje, że zapotrzebowanie na baterie i materiały stosowane do ich wytworzenia będzie znacząco rósł w nadchodzących latach. Obecnie dominującym składnikiem anodowym stosowanym w procesach wytwarzania baterii pozostaje grafit – jak podaje Bank Światowy, wypełnia on w 54% zapotrzebowanie na minerały wykorzystywane w ich produkcji.
„W przyszłości dostępność tego typu materiałów może znacząco spaść, gdyż polityka interwencyjna wielu krajów – wymuszona przez zmiany klimatyczne – spowoduje zwiększone zainteresowanie rozwiązaniami bazującymi na elektryczności” – mówi Otto Kivi, Senior Business Development Specialist odpowiedzialny w Stora Enso za segment rozwiązań do baterii.
Jak dodaje, sektor motoryzacyjny generuje 4% PKB Unii Europejskiej, będąc istotnym elementem całej jej gospodarki. Jednak największym obecnie rynkiem EV pozostają Chiny, gdzie jest też wytwarzany surowiec wykorzystywany w bateriach: „Już teraz globalna produkcja baterii EV stanowi kluczowy element łańcucha dostaw w tym segmencie. Nawet 95% materiałów anodowych jest obecnie wytwarzanych w Chinach, ale rosnące na nie zapotrzebowanie powoduje, że musimy znaleźć tu odpowiednie rozwiązanie”.
Rozwiązanie: Lignode firmy Stora Enso, bazujący na drewnie materiał dedykowany produkcji baterii
Lignode to – jak podkreśla producent – materiał umożliwiający zastąpienie syntetycznego grafitu przez ligninę, pozyskiwaną podczas wytwarzania włókien celulozowych i będącą jednym z największych odnawialnych źródeł węgla niekopalnego. Może on znaleźć zastosowanie w produkcji baterii, również tych wykorzystywanych w elektronice konsumenckiej czy branży motoryzacyjnej, a także – na dużą skalę – w kontekście systemów magazynowania energii. Jak podkreśla Stora Enso, pod względem jakościowym węgiel pozyskiwany z ligniny jest porównywalny do innych nie zawierających grafitu, anodowych materiałów węglowych. W przypadku przemysłu motoryzacyjnego, inwestowanie w wolne od paliw kopalnych alternatywne rozwiązania może stanowić znaczącą przewagę marketingową i odpowiedź na nowe polityki środowiskowe stymulowane przez zmiany klimatyczne i zapotrzebowanie na „zieloną” energię.
Korzyści: szybsze ładowanie baterii, europejski łańcuch dostaw, proekologiczne źródła niekopalne
Wraz z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych, rośnie zapotrzebowanie na infrastrukturę niezbędną do ich ładowania. Stora Enso wskazuje na przewagi stworzonego przez nią materiału Lignode: jego struktura pozwala na szybsze ładowanie czy rozładowywanie baterii niż ma to miejsce w przypadku węgla grafitowego.
Co więcej, szybszy wskaźnik ładowania redukuje zapotrzebowanie na infrastrukturę niezbędną w tym procesie i umożliwia zastosowanie rozwiązań, uwzględniających akumulatory o mniejszych rozmiarach, jakie instalowane będą w samochodach. Obecnie, jak zapewnia Otto Kivi, anoda bazująca na ligninie oferuje najtańszy sposób zwiększenia wskaźników ładowania.
Surowiec ten jest jednocześnie materiałem proekologicznym, więc jego zastosowanie jest zbieżne ze stymulowanymi przez odpowiednie polityki i regulacje długoterminowymi celami środowiskowymi. Zarazem – jak wskazuje Stora Enso – może być wykorzystywany jako atrakcyjna przewaga w działaniach marketingowych, gdyż pochodzi od dostawcy posiadającego certyfikat odpowiedzialnej gospodarki leśnej. Lignode powstaje bowiem na bazie ligniny ze znakami FSC i PEFC. Jak podkreśla Otto Kivi, firma Stora Enso może pochwalić się jednym z nielicznych surowców w przemyśle baterii i akumulatorów, który posiada certyfikat pochodzenia.
Przewaga marketingowa pionierów nowego rozwiązania
Aby móc obsłużyć dynamiczne rosnący rynek materiałów anodowych, Stora Enso poszukuje strategicznych partnerów, którzy zapewnią jej samowystarczalność w obrębie europejskiego łańcucha dostaw. „Jeżeli wierzysz, że zrównoważony materiał anodowy produkowany w Europie może być dla ciebie atrakcyjną opcją do zainwestowania, zapraszamy do kontaktu z nami i do rozważania możliwości nawiązania współpracy w tym obszarze” – podsumowuje Otto Kivi.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej