TOP 5 tren­dów dla cy­fro­we­go miej­sca pra­cy, które będą na­pędzać suk­ces bi­zne­so­wy w 2023 r.Poprzedni artykuł 

Michał Bojanowski
Mi­chał Bo­ja­now­ski

Rok 2022 był ko­lej­nym ro­kiem ewo­lu­cji cy­fro­we­go miej­sca pra­cy. Po bez­pre­ce­den­so­wym wzro­ście je­go wy­ko­rzy­sta­nia w zwi­ąz­ku z pan­de­mią,znacz­ny od­se­tek pra­cow­ni­ków za­czął wy­ko­ny­wać pra­cę zdal­nie, a no­wo­cze­sne, wol­ne od ogra­ni­czeń geo­gra­ficz­nych biu­ro wir­tu­al­ne na­pędza trend pra­cy hy­bry­do­wej w wie­lu bra­nżach. Kry­zys kli­ma­tycz­ny, wzrost kosz­tów utrzy­ma­nia dzia­łal­no­ści czy wresz­cie tr­wa­jąca woj­na w Ukra­inie, będą przy­czy­niać się do dal­sze­go kszta­łto­wa­nia cy­fro­we­go miej­sca pra­cy. Ko­ni­ca Mi­nol­ta zi­den­ty­fi­ko­wa­ła pi­ęć klu­czo­wych tren­dów, które szcze­gól­nie wpły­ną na bi­znes i zde­fi­niu­ją cy­fro­we miej­sce pra­cy w 2023 ro­ku.

Trend 1: Bar­dziej re­stryk­cyj­ne re­gu­la­cje do­ty­czące ochro­ny śro­do­wi­ska: CSRD nad­cho­dzi.

Unia Eu­ro­pej­ska za­twier­dzi­ła w li­sto­pa­dzie ub.r. dy­rek­ty­wę w spra­wie spra­woz­daw­czo­ści na te­mat zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju przed­si­ębiorstw (CSRD). Na­kła­da ona na fir­my obo­wi­ązek co­rocz­ne­go ra­por­to­wa­nia na te­mat za­rządza­nia, wpły­wu spo­łecz­ne­go i śro­do­wi­sko­we­go oraz ry­zy­ka zwi­ąza­ne­go z ich dzia­łal­no­ścią. Przed­si­ębior­stwa mu­szą przy­go­to­wać się do CSRD, po­nie­waż od 2024 r. będzie ona stop­nio­wo sto­so­wa­na do różnych ka­te­go­rii firm. Znacz­nie roz­sze­rzy się ta­kże licz­ba spółek w Eu­ro­pie, które będą mia­ły obo­wi­ązek ra­por­to­wa­nia – za­miast obec­nych 11 700, ra­por­to­wać zgod­nie z CSRD będzie mu­sia­ło oko­ło 50 000 firm.

Wraz z ro­snącą pre­sją na zrów­no­wa­żo­ny roz­wój firm, wy­ni­ka­jącą z kon­kret­nych prze­pi­sów praw­nych oraz ocze­ki­wań zwi­ąza­nych ze spo­łecz­ną od­po­wie­dzial­no­ścią bi­zne­su, spo­sób pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści przez wszyst­kie or­ga­ni­za­cje będzie pod­le­gał ści­ślej­szej kon­tro­li.

Trend 2: Ro­snące zna­cze­nie na­rzędzi do ko­mu­ni­ka­cji i współpra­cy w cza­sach pra­cy hy­bry­do­wej

Prze­jście na mo­del pra­cy hy­bry­do­wej uświa­do­mi­ło wie­lu fir­mom, że star­sze plat­for­my ko­mu­ni­ka­cyj­ne, jak pocz­ta elek­tro­nicz­na, nie są już od­po­wied­nie wo­bec wi­ęk­szych po­trzeb w za­kre­sie współpra­cy on­li­ne. Mi­cro­soft Te­ams, klu­czo­wy dla pra­cy zdal­nej pod­czas pan­de­mii, udo­wod­nił, że jest czy­mś wi­ęcej niż tyl­ko kon­ku­ren­tem Zo­oma do roz­mów wi­deo. Te­ams słu­ży ja­ko cen­trum pra­cy ze­spo­ło­wej, uła­twia­jąc za­rządza­nie pro­jek­ta­mi, za­da­nia­mi oraz udo­stęp­nia­niem tre­ści – wszyst­ko w jed­nym miej­scu. Ro­snące zna­cze­nie wy­ra­ża się rów­nież w sta­ty­sty­kach, przy­kła­do­wo od lu­te­go 2020 ro­ku ty­go­dnio­wy czas spo­tkań prze­ci­ęt­ne­go użyt­kow­ni­ka Te­amsa zwi­ęk­szył się o 252 proc.

Ko­rzy­sta­jąc z Mi­cro­soft Te­ams i szer­sze­go pa­kie­tu Mi­cro­soft 365, or­ga­ni­za­cje mo­gą zmo­der­ni­zo­wać i zdi­gi­ta­li­zo­wać pro­ce­sy bi­zne­so­we, aby bez­pro­ble­mo­wo pa­so­wa­ły do hy­bry­do­we­go śro­do­wi­ska pra­cy i by­ły do­stęp­ne w do­wol­nym miej­scu, na do­wol­nym urządze­niu, za­pew­nia­jąc pe­łną zwin­no­ść ope­ra­cji bi­zne­so­wych.

Trend 3: Pra­cow­ni­cy ocze­ku­ją ela­stycz­no­ści w za­kre­sie go­dzin i miej­sca pra­cy

Ma­jąc w pa­mi­ęci „wiel­ką re­zy­gna­cję” po pan­de­mii, or­ga­ni­za­cje mu­szą za­pew­nić jak naj­lep­sze wa­run­ki, aby utrzy­mać obec­nych pra­cow­ni­ków, a jed­no­cze­śnie przy­ci­ągnąć no­we ta­len­ty. Do­ty­czy to w szcze­gól­no­ści pra­cow­ni­ków z po­ko­le­nia Z – 58 proc. z nich (w po­rów­na­niu do 43 proc. ogółem) jest skłon­nych roz­wa­żyć zmia­nę pra­co­daw­cy w tym ro­ku. Jed­na trze­cia eu­ro­pej­skich pra­cow­ni­ków zmie­ni­ła już pra­cę w ci­ągu ostat­nich dwóch lat. Do naj­wa­żniej­szych po­wo­dów nie­przy­jęcia ofer­ty pra­cy na­le­ży brak ela­stycz­nych go­dzin pra­cy (37 proc.) i ela­stycz­no­ści lo­ka­li­za­cji (28 proc.). W po­rów­na­niu do cza­sów przed pan­de­mią, 53 proc. z pra­cow­ni­ków jest bar­dziej skłon­nych nadać prio­ry­tet zdro­wiu i do­bre­mu sa­mo­po­czu­ciu. Fir­my, które bio­rą to pod uwa­gę i za­pew­nia­ją lep­szy work li­fe ba­lan­ce, utrzy­mu­ją swo­ich pra­cow­ni­ków, przy­ci­ąga­ją no­we ta­len­ty, a co za tym idzie zwi­ęk­sza­ją wy­daj­no­ść i są bar­dziej kon­ku­ren­cyj­ne.

Trend 4: IT-a­s-a­-Se­rvi­ce i De­sk­to­p-a­s-a­-Se­rvi­ce dla wi­ęk­szej ela­stycz­no­ści w wy­ma­ga­jących cza­sach

IT-a­s-a­-Se­rvi­ce za­pew­nia znacz­ne ko­rzy­ści dla ka­żdej fir­my. Za­miast ku­po­wać sprzęt, opro­gra­mo­wa­nie i usłu­gi IT, fir­ma otrzy­mu­je wszyst­ko, co jest po­trzeb­ne, po usta­lo­nych kosz­tach dla ka­żde­go człon­ka ze­spo­łu. Po­zwa­la to unik­nąć wy­so­kich po­cząt­ko­wych na­kła­dów ka­pi­ta­ło­wych i ko­niecz­no­ści po­sia­da­nia we­wnętrz­ne­go za­ple­cza in­for­ma­tycz­ne­go, gwa­ran­tu­jąc jed­no­cze­śnie prze­wi­dy­wal­ne i przy­stęp­ne kosz­ty kon­ser­wa­cji i ak­tu­ali­za­cji. Fir­ma mo­że ła­two ska­lo­wać swo­je funk­cje IT w górę lub w dół, aby spro­stać po­trze­bom han­dlo­wym i ze­spo­ło­wym. Usłu­ga De­sk­to­p-a­s-a­-Se­rvi­ce idzie o krok da­lej, do­star­cza­jąc wir­tu­al­ny pul­pit po­szcze­gól­nym oso­bom lub okre­ślo­nym gru­pom osób w za­le­żno­ści od ich wy­ma­gań za­wo­do­wych. Gdy pra­cow­nik od­cho­dzi i nie po­trze­bu­je już do­stępu do da­nych fir­mo­wych, mo­żna szyb­ko i ła­two ode­brać mu upraw­nie­nia, co spra­wia, że jest to roz­wi­ąza­nie wy­so­ce bez­piecz­ne, a ta­kże opła­cal­ne.

Trend 5: Ro­bie­nie wi­ęcej za mniej – AI i bar­dziej wci­ąga­jący świat cy­fro­wy

Wraz z kon­ty­nu­acją roz­wo­ju In­ter­ne­tu rze­czy (IoT), który wy­da­je się nie mieć gra­nic, co­raz wi­ęcej sys­te­mów jest obej­mo­wa­nych przez sie­ci bi­zne­so­we. Ta eks­plo­zja w za­kre­sie do­stęp­no­ści da­nych w miej­scu pra­cy spra­wia, że sztucz­na in­te­li­gen­cja (AI), która uczy się pro­ce­sów i wzor­ców, mo­że za­ofe­ro­wać ogrom­ne mo­żli­wo­ści w za­kre­sie au­to­ma­ty­za­cji prze­pły­wów pra­cy, a tym sa­mym zna­le­źć wi­ęk­sze ko­rzy­ści dzi­ęki oszczęd­no­ściom kosz­tów i lep­sze­mu wy­ko­rzy­sta­niu cza­su wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych pra­cow­ni­ków.

Wi­ąże się z tym Ro­bo­tic Pro­cess Au­to­ma­tion (RPA), dzi­ęki które­mu AI przej­mu­je pew­ne pro­ce­sy (często po­wta­rzal­ne za­da­nia wy­ma­ga­jące du­że­go na­kła­du pra­cy). Ko­lej­nym wa­żnym aspek­tem tej au­to­ma­ty­za­cji jest ana­li­ty­ka wi­deo.

Mi­chał Bo­ja­now­ski, ITS Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger w Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska, ko­men­tu­je: „Po­nie­waż fir­my i or­ga­ni­za­cje ka­żde­go ty­pu sta­ra­ją się ro­bić wi­ęcej za mniej, cy­fro­we miej­sce pra­cy sta­nie się w 2023 ro­ku i ko­lej­nych la­tach jesz­cze wa­żniej­sze. Pre­sja na zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, przy jed­no­cze­snym wspie­ra­niu pra­cy hy­bry­do­wej i za­pew­nie­niu ela­stycz­no­ści miej­sca pra­cy, będzie ozna­czać wi­ęk­szy na­cisk na za­opa­trze­nie w sprzęt Mi­chał Bo­ja­now­ski, ITS Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger w Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska, ko­men­tu­je: „Po­nie­waż fir­my i or­ga­ni­za­cje ka­żde­go ty­pu sta­ra­ją się ro­bić wi­ęcej za mniej, cy­fro­we miej­sce pra­cy sta­nie się w 2023 ro­ku i ko­lej­nych la­tach jesz­cze wa­żniej­sze. Pre­sja na zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, przy jed­no­cze­snym wspie­ra­niu pra­cy hy­bry­do­wej i za­pew­nie­niu ela­stycz­no­ści miej­sca pra­cy, będzie ozna­czać wi­ęk­szy na­cisk na za­opa­trze­nie w sprzęt in­for­ma­tycz­ny i zwi­ęk­szo­ne wykorzysta­nie au­to­ma­ty­za­cji. Port­fo­lio Ko­ni­ca Mi­nol­ta In­tel­li­gent Con­nec­ted Work­pla­ce zo­sta­ło za­pro­jek­to­wa­ne tak, aby za­spo­ko­ić wszyst­kie te po­trze­by od jed­ne­go do­staw­cy­-ek­sper­ta, umo­żli­wia­jąc or­ga­ni­za­cjom spo­koj­ne skon­cen­tro­wa­nie się na ich pod­sta­wo­wych dzia­ła­niach”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­ni­ca Mi­nol­ta

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści