Sub­skryp­cje co­raz po­pu­lar­niej­sze. Mo­żesz za­ma­wiać na­wet pie­lusz­kiPoprzedni artykuł 

Po­pu­lar­no­ść sub­skryp­cji w Pol­sce wzro­sła w osza­ła­mia­jący spo­sób w ci­ągu ostat­nich kil­ku lat. To nie tyl­ko me­dia in­ter­ne­to­we, ale co­raz częściej też pro­duk­ty do nie­daw­na do­stęp­ne tyl­ko w skle­pach, do­bra luk­su­so­we, ubra­nia, a ta­kże pro­duk­ty ko­sme­tycz­ne, pie­lęgna­cyj­ne i hi­gie­ny oso­bi­stej.

Świat kręci się wo­kół sub­skryp­cji

Ile masz sub­skryp­cji? Je­że­li nie po­tra­fisz od ra­zu od­po­wie­dzieć na to py­ta­nie, nic dziw­ne­go. W ostat­nich la­tach sub­skryp­cje bły­ska­wicz­nie za­wład­nęły umy­sła­mi i port­fe­la­mi Po­la­ków. Nie wy­gląda na to, że­by w naj­bli­ższym cza­sie mia­ło się to zmie­nić. Trend jest glo­bal­ny – na­dal z ro­ku na rok sta­ją się co­raz po­pu­lar­niej­sze na ca­łym świe­cie. Z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go w ubie­głym ro­ku przez gi­gan­ta ban­ko­we­go UBS Gro­up AG wy­ni­ka, że łącz­na glo­bal­na war­to­ść te­go sek­to­ra bi­zne­so­we­go osi­ągnie do 2025 ro­ku aż 1,5 bi­lio­na do­la­rów, czy­li zwi­ęk­szy się dwu­krot­nie w sto­sun­ku do 2020. Za­in­te­re­so­wa­nie cy­klicz­ny­mi za­ku­pa­mi zwi­ęk­szyło się gwa­łtow­nie w po­cząt­ko­wym okres pan­de­mii, kie­dy dla wie­lu osób za­ku­py on­li­ne by­ły je­dy­ną opcją. We­dług McKin­sey & Com­pa­ny przez ostat­ni rok licz­ba użyt­kow­ni­ków sub­skryp­cji wzro­sła glo­bal­nie o po­nad 17%. Co nas do nich prze­ko­nu­je? Na pierw­szym miej­scu oszczęd­no­ść – stan­dar­dem są zni­żki i ce­ny ko­rzyst­niej­sze niż przy jed­no­ra­zo­wym za­ku­pie. Na dru­gim miej­scu wy­go­da – za­ku­py ro­bią się sa­me i do­cie­ra­ją pod na­sze drzwi, dzi­ęki cze­mu nie mu­si­my ci­ągle o nich pa­mi­ętać.

Pa­pier to­a­le­to­wy, ko­ły­ska na wy­na­jem i in­ne nie­spo­dzian­ki

W USA i Eu­ro­pie Za­chod­niej różno­rod­no­ść usług i pro­duk­tów, po które nie mu­si­my oso­bi­ście je­chać do skle­pu, przy­pra­wia o za­wrót gło­wy. Wci­ąż naj­po­pu­lar­niej­sze są plat­for­my z do­stępem do fil­mów, se­ria­li, mu­zy­ki i opro­gra­mo­wa­nia. Re­kor­dy po­pu­lar­no­ści bi­ją tzw. sub­scrip­tion bo­xes, czy­li co­mie­si­ęcz­ne pa­cze­ki z mniej lub bar­dziej spo­dzie­wa­ną za­war­to­ścią – za­baw­ka­mi dla ła­two nu­dzące­go się dziec­ka, za­gad­ka­mi kry­mi­nal­ny­mi do sa­mo­dziel­ne­go roz­wi­kła­nia przez do­ro­słe­go, psi­mi przy­sma­ka­mi, a na­we­t… eko­lo­gicz­nym pa­pie­rem to­a­le­to­wym z bam­bu­sa. Są wśród nich ta­kże pre­zen­ty­-nie­spo­dzian­ki – pew­nie ka­żdy zna to uczu­cie pust­ki w gło­wie, gdy zno­wu trze­ba ku­pić coś naj­bli­ższej oso­bie na uro­dzi­ny.

Na Za­cho­dzie pro­gno­zu­je się ta­kże, że w naj­bli­ższych la­tach do­staw­cy sub­skryp­cji będą kon­so­li­do­wać i in­te­gro­wać pro­duk­ty oraz usłu­gi w co­raz bar­dziej zło­żo­ne struk­tu­ry lub wręcz eko­sys­te­my tak, by za­pew­nić nam bar­dziej ca­ło­ścio­we do­świad­cze­nia. Do­ty­czy to łącze­nia różnych mo­de­li za­ku­pów cy­klicz­nych oraz ofer­ty pod­sta­wo­wej skle­pów. Mo­żli­we, że już nie­ba­wem pral­ki będą mo­gły sa­mo­dziel­nie skła­dać za­mówie­nia na pro­szek do pra­nia ana­li­zu­jąc mie­si­ęcz­ne zu­ży­cie. W wie­lu kra­jach, ta­kże w Pol­sce, funk­cjo­nu­je rów­nież abo­na­ment na wy­na­jem dóbr luk­su­so­wych. Ele­ganc­ka ko­la­cja? Ofi­cjal­ne oka­zje? Za­miast wy­da­wać for­tu­nę na jed­no­ra­zo­wą kre­ację, mo­żna wy­ku­pić sub­skryp­cję na su­kien­ki w jed­nej z wy­po­ży­czal­ni mar­ko­wych ubrań. Jak to dzia­ła? Na przy­kład w mo­de­lu: jed­ną za­ma­wiasz, in­ną zwra­casz. Mło­dzi ro­dzi­ce ta­kże mo­gą za­znać ulgi wy­naj­mu­jąc ra­tu­jącą prze­spa­ne no­ce, nie­zwy­kle sku­tecz­ną ko­ły­skę SNOO kosz­tu­jącą po­za sub­skryp­cją for­tu­nę.

Zwy­cza­je Po­la­ków

A jak sub­skry­bu­ją Po­la­cy? Co­raz wi­ęcej, co­raz bar­dziej różno­rod­ne oraz do­pa­so­wa­ne do po­trzeb pro­duk­ty i usłu­gi. W ubie­głym ro­ku sta­ty­stycz­ny Po­lak pła­cił za różne sub­skryp­cje śred­nio pra­wie 480 zł mie­si­ęcz­nie. Po­rów­nu­jąc wy­ni­ki ra­por­tów Blue Me­dia “Fi­nan­se Po­laków w cza­sach pan­de­mii” (2021) oraz “Fi­nan­se Po­laków w cza­sach po­pan­de­micz­ny­ch” (2022) wi­dać, że wzrost po­pu­lar­no­ści sub­skryp­cji tro­chę zwol­nił, ale na­dal jest jed­nym z naj­wa­żniej­szych tren­dów do­ty­czących na­szych zwy­cza­jów za­ku­po­wych. Naj­wa­żniej­sze na­dal są przede wszyst­kim oszczęd­no­ści w sto­sun­ku do jed­no­ra­zo­wych za­ku­pów – tak orze­kło po­nad 70% ba­da­nych. W mniej­szym stop­niu niż na po­cząt­ku pan­de­mii, ale na­dal pra­wie tak sa­mo istot­ne są: wy­go­da (szcze­gól­nie dla ko­biet w naj­wi­ęk­szych mia­stach) oraz ła­two­ść użyt­ko­wa­nia i pła­ce­nia (mężczy­źni i oso­by star­sze).

W 2021 i 2022 ro­ku po­nad po­ło­wa Po­la­ków ko­rzy­sta­ła z in­ter­ne­to­wych usług abo­na­men­to­wych. Naj­po­pu­lar­niej­sze by­ły – po­dob­nie jak w in­nych kra­jach – do­stęp do fil­mów i se­ria­li, opro­gra­mo­wa­nie, a ta­kże pra­sa i gry on­li­ne. Po­nad 30% Po­lek i Po­la­ków ko­rzy­sta do­dat­ko­wo z niein­ter­ne­to­wych sub­skryp­cji: opie­ki me­dycz­nej, je­dze­nia do­star­cza­ne­go do do­mu, klu­bów fit­ness i ksi­ążek.

Ko­sme­ty­ki, wła­sna grząd­ka, pie­lusz­ki pod drzwi

Czy w na­szym kra­ju da się sub­skry­bo­wać coś cie­ka­we­go? Pierw­sze sko­ja­rze­nie – die­ta pu­de­łko­wa i pra­sa – są co­raz mniej po­pu­lar­ne. Naj­wy­ra­źniej­szy wzrost za­in­te­re­so­wa­nia – i różno­rod­no­ści usług – wi­dać wśród ko­sme­ty­ków, pro­duk­tów pie­lęgna­cyj­nych i hi­gie­ny oso­bi­stej. Co­raz częściej zda­rza­ją się wy­jąt­ko­wo ory­gi­nal­ne pro­po­zy­cje – jak wy­na­jem grząd­ki Wła­sny Ogródek na po­mor­skiej wsi z mo­żli­wo­ścią upra­wy wa­rzyw, ca­ło­do­bo­we­go pod­glądu wi­deo i pro­fe­sjo­nal­nej ob­słu­gi ogrod­ni­czej na miej­scu. To jed­nak na­dal ni­szo­we. Praw­dzi­wy bo­om w trak­cie pan­de­mii prze­ży­ły na przy­kład mar­ki, która ofe­ru­je ela­stycz­ne sub­skryp­cje na ko­sme­ty­ki i pro­duk­ty hi­gie­nicz­ne dla ko­biet.

Cie­ka­wą no­wo­ścią na ryn­ku pro­duk­tów dla osób, które dra­ma­tycz­nie po­trze­bu­ją ka­żdej for­my uła­twie­nia ży­cia – mło­dych ro­dzi­ców – jest sub­skryp­cja pie­lu­szek wpro­wa­dzo­na przez Bam­bi­boo. To pol­ska mar­ka eko­cer­ty­fi­ko­wa­nych pie­lu­szek z ba­we­łną or­ga­nicz­ną i włók­nem bam­bu­so­wym. Od 2017 ro­ku są one do­stęp­ne w naj­wi­ęk­szej sie­ci dro­ge­rii w Pol­sce – Ros­smann i zdo­by­wa­ją co­raz wi­ęk­szą po­pu­lar­no­ść.

“Na­sza sub­skryp­cja to roz­wi­ąza­nie, które przede wszyst­kim ma uła­twiać ży­cie mło­dym ro­dzi­com, którym często bra­ku­je cza­su nie­mal na wszyst­ko. W co­dzien­nym pędzie ła­two o czy­mś za­po­mnieć, zwłasz­cza że ta­kie pro­duk­ty jak pie­lusz­ki idą jak wo­da i nie da się ku­pić na­praw­dę du­żej ilo­ści na za­pas.” – mówi An­na Ku­biel­ska, współzałoży­cielka Bam­bi­boo. “Sub­skryp­cja oszczędza czas i wi­ąże się ze sta­łą zni­żką na pro­duk­ty pre­mium.”

Sam pie­lusz­ko­wy kal­ku­la­tor obec­ny na stro­nie in­ter­ne­to­wej jest po­moc­nym na­rzędziem w pla­no­wa­niu za­ku­pów. Sub­skryp­cja jest wy­jąt­ko­wo ela­stycz­na – w ka­żdej chwi­li mo­żna zmie­nić roz­miar i ilo­ść pie­lu­szek, a ta­kże często­tli­wo­ść (co 21 lub 42 dni) lub ad­res do­sta­wy.

Sub­skryp­cja ja­ko zja­wi­sko nie jest ni­czym no­wym – jed­ną z jej daw­nych form by­ła na przy­kład pre­nu­me­ra­ta ksi­ążek funk­cjo­nu­jąca w Eu­ro­pie już 400 lat te­mu. Jed­nak po­stępu­jąca di­gi­ta­li­za­cja na­sze­go ży­cia i bo­om na sub­skryp­cje on­li­ne w okre­sie pan­de­mii otwo­rzy­ły zu­pe­łnie no­wą per­spek­ty­wę w prze­mia­nach na­szych zwy­cza­jów za­ku­po­wych. Sub­skryp­cje będą co­raz po­pu­lar­niej­sze a my będzie­my co­raz od­wa­żniej­si w ko­rzy­sta­niu z nich – dla wła­snej wy­go­dy i oszczęd­no­ści.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my All Hands Agen­cy

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści