Tri­fic – zrów­no­wa­żo­ny ze­staw podróżny po­ka­zu­je war­to­ść współpra­cyPoprzedni artykuł 

W go­spo­dar­ce o obie­gu za­mkni­ętym na­szym wspól­nym obo­wi­ąz­kiem jest eli­mi­na­cja od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych po­przez pro­jek­to­wa­nie, da­jąc kon­su­men­tom bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne opcje do wy­bo­ru. Pro­jekt Tri­fic to efekt współpra­cy czte­rech firm: Hol­men Ig­ge­sund, Yan­gi®, Op­ti­ma Pac­ka­ging Gro­up oraz Fu­tu­re­Lab & Part­ners. Pro­jekt ma na ce­lu przy­spie­sze­nie wpro­wa­dza­nia no­wych, zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ązań w za­kre­sie opa­ko­wań pre­mium dla prze­my­słu zdro­wia, cia­ła i uro­dy. Je­go po­de­jście po­ka­zu­je, w ja­ki spo­sób fir­my i mar­ki mo­gą wspól­nie po­szu­ki­wać roz­wi­ązań, aby szyb­ko do­star­czać al­ter­na­ty­wy dla swo­ich do­tych­cza­so­wych sztyw­nych opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych

Opra­co­wu­jąc kon­cep­cję opar­tą na bio­lo­gii, we współpra­cy zba­da­no pro­jek­to­wa­nie o obie­gu za­mkni­ętym, ma­te­ria­ły, tech­no­lo­gię for­mo­wa­nia na su­cho i roz­wi­ąza­nia ba­rie­ro­we na ko­ńcu li­nii. Efek­tem ko­ńco­wym jest opa­ko­wa­nie o obie­gu za­mkni­ętym, w którym nic się nie mar­nu­je, które za­wie­ra trzy ele­men­ty no­wo­cze­sne­go opa­ko­wa­nia podróżne­go: ma­te­ria­ły od­na­wial­ne, ni­sko­ener­ge­tycz­ną pro­duk­cję i do­świad­cze­nie użyt­kow­ni­ka.

Pro­to­typ, który po­wstał w ci­ągu sze­ściu mie­si­ęcy, to wy­jąt­ko­wy 48-go­dzin­ny ze­staw podróżny dla osób, które podróżu­ją od­po­wie­dzial­nie i do­brze. Za­wie­ra trzy su­che pro­duk­ty: my­dło do rąk, my­dło do cia­ła i pa­stę do zębów, które roz­pusz­cza­ją się po uży­ciu. Sa­mo opa­ko­wa­nie oraz rękaw wy­ko­na­ne są z roz­wi­ązań w 100% bio­de­gra­do­wal­nych i od­na­wial­nych.

„To wszyst­ko brzmi tak pro­sto, ale do­star­cza­nie su­chych ko­sme­ty­ków w ze­sta­wie podróżnym wy­ko­na­nym z ma­te­ria­łów od­na­wial­nych ni­gdy wcze­śniej nie by­ło ro­bio­ne” – mówi He­in van den Re­ek, Di­rec­tor Fu­tu­re Pac­ka­ging, Hol­men Ig­ge­sund. „I uda­ło się to osi­ągnąć do­pie­ro te­raz dzi­ęki współpra­cy. Ist­nie­je po­czu­cie pil­nej po­trze­by uczy­nie­nia opa­ko­wań jesz­cze bar­dziej zrów­no­wa­żo­ny­mi i ce­lo­wy­mi, aw Hol­men Ig­ge­sund do­strze­ga­my ko­rzy­ści pły­nące ze współpra­cy z in­ny­mi w ce­lu szyb­sze­go roz­wi­ązy­wa­nia pro­ble­mów”.

Hol­men Ig­ge­sund do­star­czył od­na­wial­ne su­row­ce drew­no­po­chod­ne, z których wy­ko­na­ny jest kon­cept Tri­fic. Ja­ko część gru­py prze­my­słu le­śne­go Hol­men, Hol­men Ig­ge­sund ma do­stęp do po­nad 1,3 mi­lio­na hek­ta­rów la­sów w Szwe­cji.

„Wy­ko­rzy­stu­je­my po­zo­sta­ło­ści z drew­na ro­snące­go w la­sach do pro­duk­cji przy­ja­znej dla kli­ma­tu ma­sy ce­lu­lo­zo­wej i tek­tu­ry, będącej pod­sta­wą opa­ko­wa­nia Tri­fi­c”, mówi van den Re­ek. „Łącząc od­po­wied­ni ma­te­riał z ce­lo­wą współpra­cą z na­szy­mi part­ne­ra­mi, chce­my po­ka­zać, jak mo­żna do­ko­nać rze­czy­wi­stej zmia­ny w naj­bli­ższej przy­szło­ści”.

Ko­lej­ny etap roz­wo­ju Tri­fic zo­stał prze­pro­wa­dzo­ny przez in­ną szwedz­ką fir­mę Yan­gi®. Dzi­ęki re­wo­lu­cyj­nej tech­no­lo­gii for­mo­wa­nia na su­cho prze­kszta­łci­li na­tu­ral­ne włók­na drzew­ne fir­my Hol­men Ig­ge­sund w na­da­jące się do for­mo­wa­nia opa­ko­wa­nia. Pro­ces prze­kszta­łca ma­sę pa­pier­ni­czą w go­to­we opa­ko­wa­nia na jed­nej li­nii ma­szy­no­wej, bez uży­cia wo­dy pro­ce­so­wej i mi­ni­mal­nej ener­gii.

„Dzi­ęki na­szej prze­ło­mo­wej tech­no­lo­gii for­mo­wa­nia na su­cho je­ste­śmy pio­nie­ra­mi no­wej ge­ne­ra­cji roz­wi­ązań opar­tych na włók­nach i zmie­nia­my świat opa­ko­wa­ń” — mówi An­na Alt­ner, za­ło­ży­ciel­ka Yan­gi®. „Kon­cep­cja Tri­fic jest do­sko­na­łym przy­kła­dem te­go, co mo­żna osi­ągnąć, gdy part­ne­rzy w ca­łym ła­ńcu­chu war­to­ści opa­ko­wań po­dzie­la­ją wspól­ną wi­zję i współpra­cu­ją w ce­lu stwo­rze­nia bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych, które pa­su­ją do ist­nie­jących sys­te­mów re­cy­klin­gu”.

Po utwo­rze­niu opa­ko­wa­nia Tri­fic zo­sta­ło ono prze­ka­za­ne nie­miec­kiej fir­mie Op­ti­ma Pac­ka­ging Gro­up, świa­to­we­mu li­de­ro­wi w tech­no­lo­gii do­zo­wa­nia, na­pe­łnia­nia i pa­ko­wa­nia, która oce­nia różne opcje ba­rier, aby spe­łnić różne wy­ma­ga­nia.

„Na­sze ma­te­ria­ły i tech­no­lo­gie pro­duk­cji do for­mo­wa­nia, roz­wi­ązań ba­rie­ro­wych, na­pe­łnia­nia i ob­słu­gi wno­szą cen­ny wkład w po­pra­wę zdro­wia, wi­ęk­sze bez­pie­cze­ństwo i wy­ższą ja­ko­ść ży­cia” — mówi Ste­fan König, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Op­ti­ma Pac­ka­ging Gro­up.

Fu­tu­re­Lab & Part­ners, czwar­ta fir­ma we współpra­cy Tri­fic, to ak­ce­le­ra­to­ry no­wych tech­no­lo­gii i sys­te­mów o obie­gu za­mkni­ętym. Ma­ją mo­del bi­zne­so­wy opar­ty na ści­słej współpra­cy z part­ne­ra­mi w ła­ńcu­chu war­to­ści ma­te­ria­łów, pro­duk­tów i opa­ko­wań. Fu­tu­re­Lab & Part­ners by­li ko­or­dy­na­to­ra­mi oraz part­ne­ra­mi w za­kre­sie kon­cep­cji i pro­jek­to­wa­nia sys­te­mów we współpra­cy Tri­fic.

„Zdol­no­ść po­przez pro­jek­to­wa­nie do syn­te­zy esen­cji te­go, co mo­że za­ofe­ro­wać tech­no­lo­gia i cze­go po­trze­bu­ją użyt­kow­ni­cy, prze­ja­wia się w zdol­no­ści do wi­zu­ali­za­cji i two­rze­nia pro­to­ty­pów” — mówi Li­se­lot­te Tin­gvall, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Fu­tu­re­Lab & Part­ners.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Hol­men Ig­ge­sund

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści