Pian­ka ceu­lo­lo­zo­wa Pa­pi­ra fir­my Sto­ra En­so i tren­dy sty­mu­lu­jące zmia­ny na ryn­ku opa­ko­wa­nio­wymPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Dy­na­micz­ny roz­wój e-han­dlu spo­wo­do­wał, że do ty­si­ęcy do­mów na ca­łym świe­cie w wi­ęk­szej niż do­tych­czas ilo­ści za­częły do­cie­rać pro­duk­ty w różne­go ro­dza­ju opa­ko­wa­niach. Jak wy­ni­ka z pu­bli­ka­cji Eu­ro­pe­an E-Com­mer­ce Re­port, w ro­ku 2021 ry­nek ten – tyl­ko na ob­sza­rze Eu­ro­py – wzrósł o 13% do po­zio­mu 718 mld eu­ro. Sto­ra En­so, zaj­mu­jąca się pro­duk­cją ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych, jak też ca­łych roz­wi­ązań im de­dy­ko­wa­nych, wska­zu­je, że dy­na­mi­ka han­dlu in­ter­ne­to­we­go, obra­zo­wa­na m.in. przez czte­ry – jak po­da­je – tren­dy, wy­mu­sza od­po­wied­nie zmia­ny rów­nież w za­kre­sie pa­ko­wa­nia, do­pa­so­wa­ne do spe­cy­fi­ki e-bi­zne­su. Jed­ną z pro­po­zy­cji fir­my, ma­jącą wes­przeć dal­sze wzro­sty w tym seg­men­cie, jest pian­ka ce­lu­lo­zo­wa Pa­pi­ra, prze­zna­czo­na do apli­ka­cji opa­ko­wa­nio­wych.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że wzro­sty od­no­to­wy­wa­ne w han­dlu in­ter­ne­to­wym two­rzą no­we mo­żli­wo­ści dla do­staw­ców opa­ko­wań ochron­nych, gdyż wie­le wy­sy­ła­nych pro­duk­tów mu­si prze­być dłu­gą dro­gę, za­nim do­trze do od­bior­ców. Ja­ko przy­kład fir­ma po­da­je np. urządze­nia elek­tro­nicz­ne, do­bra użyt­ko­we i in­ne pro­duk­ty wy­ma­ga­jące ostro­żno­ści w trans­por­cie, w przy­pad­ku których nie­zbęd­ne są szcze­gól­ne ro­dza­je za­bez­pie­czeń w opa­ko­wa­niu.

„Me­ga tren­dy” z ostat­nich lat – wci­ąż ak­tu­al­ne

Sto­ra En­so wska­zu­je, że w ostat­nich kil­ku­na­stu la­tach po­ja­wi­ły się czte­ry klu­czo­we tren­dy ryn­ko­we w kon­te­kście za­cho­wań kon­su­menc­kich, a spo­tęgo­wa­ne zo­sta­ły one w 2020 ro­ku, wraz z po­cząt­kiem pan­de­mii. Wó­wczas bo­wiem – jak do­da­je fir­ma – roz­po­częły się zna­czące prze­kszta­łce­nia w han­dlu in­ter­ne­to­wym. Sto­ra En­so pod­kre­śla, że wi­ęk­szo­ść z ob­ser­wo­wa­nych od tej po­ry tren­dów ryn­ko­wych w e-han­dlu będzie ak­tu­al­na nie tyl­ko w 2023 r., ale też w la­tach ko­lej­nych.

Bo­om w e-han­dlu zmie­nia wy­ma­ga­nia od­no­śnie opa­ko­wań

Wraz z dy­na­micz­nym wzro­stem sprze­da­ży in­ter­ne­to­wej, ro­śnie też ro­la opa­ko­wań sto­so­wa­nych w e-han­dlu. Sto­ra En­so wska­zu­je, że obec­nie ka­żdy pro­dukt mu­si być za­pa­ko­wa­ny z uwzględ­nie­niem je­go in­dy­wi­du­al­nej do­sta­wy – wcze­śniej za­zwy­czaj sta­no­wił on ele­ment ca­łej par­tii to­wa­rów, ści­śle za­pa­ko­wa­nych na pa­le­cie. Jak do­da­je fir­ma, opa­ko­wa­nie jed­nost­ko­we mu­si przy tym co­raz częściej spe­łniać re­stryk­cyj­ne wy­mo­gi sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej, pod­czas gdy opa­ko­wa­nie wtór­ne (zbior­cze) ma po­zwo­lić na ze­bra­nie różnych pro­duktów w pa­kiet i wspól­ną wy­sy­łkę w jed­nej pacz­ce.

Za­ku­py re­ali­zo­wa­ne z do­mu zwi­ęk­sza­ją za­po­trze­bo­wa­nie na do­dat­ko­we do­świad­cze­nia zwi­ąza­ne z roz­pa­ko­wy­wa­niem prze­sy­łek

Sto­ra En­so wska­zu­je, że po­cząt­ko­wo ro­lą opa­ko­wa­nia by­ło wy­łącz­nie za­bez­pie­cze­nie znaj­du­jących się w środ­ku pro­duk­tów w cza­sie trans­por­tu. Z cza­sem jed­nak –za­częto do­strze­gać rów­nież je­go funk­cje mar­ke­tin­go­we i mo­żli­wo­ść od­dzia­ły­wa­nia na za­cho­wa­nia kon­su­men­ta. Fir­ma pod­kre­śla, że przy od­po­wied­nim pro­jek­cie i wy­ko­na­niu, do­świad­cze­nia od­bior­cy zwi­ąza­ne z roz­pa­ko­wy­wa­niem pacz­ki sta­ją się szan­są dla wła­ści­cie­la mar­ki, by z jed­nej stro­ny – do­star­czyć funk­cjo­nal­ny pro­dukt, z dru­giej – za­pew­nić do­dat­ko­we wra­ża­nia przy otwie­ra­niu.

Ro­sną ocze­ki­wa­nia klien­tów względem pro­eko­lo­gicz­nych za­cho­wań firm

Ko­lej­nym me­ga tren­dem, na ja­ki wska­zu­je Sto­ra En­so, jest ro­snąca wśród kon­su­men­tów świa­do­mo­ść, do­ty­cząca kon­se­kwen­cji wy­ni­ka­jących z po­ja­wia­nia się zna­czącej ilo­ści od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych i ich wpły­wu na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne. W od­po­wie­dzi na ich ocze­ki­wa­nia z tym zwi­ąza­ne, wie­lu wła­ści­cie­li ma­rek i sie­ci de­ta­licz­nych wdro­ży­ło dzia­ła­nia ma­jące ogra­ni­czyć ilo­ść ge­ne­ro­wa­nych przez nich od­pa­dów, jak też zre­du­ko­wać za­sto­so­wa­nie two­rzyw sztucz­nych. Sto­ra En­so przy­ta­cza w tym kon­te­kście nie­daw­ne ba­da­nia ryn­ko­we prze­pro­wa­dzo­ne przez Ste­na Re­cyc­ling. Wy­ni­ka z nich, że kon­su­men­ci ocze­ku­ją wi­ęk­sze­go za­sto­so­wa­nia ma­te­ria­łów zgod­nych z za­sa­da­mi GOZ, re­zy­gnu­jąc jed­no­cze­śnie z ma­rek po­strze­ga­nych przez nich ja­ko „nie­eko­lo­gicz­ne”. Sto­ra En­so pod­kre­śla, że bio­rąc pod uwa­gę te tren­dy kon­su­menc­kie fir­my nie tyl­ko mu­szą wdra­żać za­sa­dy zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, ale też sku­tecz­nie o tym fak­cie in­for­mo­wać opi­nię pu­blicz­ną.

Po­li­tycz­ne aspek­ty wi­ęk­szej odzy­ski­wal­no­ści opa­ko­wań

Jak wy­ni­ka z przy­wo­ły­wa­ne­go przez Sto­ra En­so ra­por­tu fir­my McKin­sey, na ryn­ku do­strze­ga­ne są sil­ne tren­dy sty­mu­lu­jące zmia­ny na ryn­ku opa­ko­wań kon­su­menc­kich – tu pierw­szym wa­żnym czyn­ni­kiem by­ły po­wszech­nie wpro­wa­dzo­ne prze­pi­sy praw­ne, ogra­ni­cza­jące za­sto­so­wa­nie opa­ko­wań jed­no­ra­zo­wych z pla­sti­ku, ma­jące zre­du­ko­wać ilo­ść od­pa­dów w zwi­ąz­ku z tym ge­ne­ro­wa­nych. Sto­ra En­so za­uwa­ża, że rządy wie­lu kra­jów z różnych kon­ty­nen­tów od­nio­sły się do ob­ser­wo­wa­nych wśród kon­su­men­tów obaw i trosk zwi­ąza­nych z od­pa­da­mi opa­ko­wa­nio­wy­mi. W ślad za wspo­mnia­ny­mi prze­pi­sa­mi do­ty­czący­mi opa­ko­wań jed­no­ra­zo­wych, wpro­wa­dza­ne są licz­ne re­gu­la­cje praw­ne ma­jące zmi­ni­ma­li­zo­wać ilo­ść od­pa­dów oraz po­pra­wić pro­ce­sy zwi­ąza­ne z ich odzy­skiem.

Pa­pi­ra – od­po­wie­dź Sto­ra En­so

Wśród wie­lu pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań Sto­ra En­so, de­dy­ko­wa­nych bra­nży opa­ko­wań jest m.in. Pa­pi­ra – ce­lu­lo­zo­wa pian­ka, będąca pa­pie­ro­wą al­ter­na­ty­wą dla sto­so­wa­nych po­wszech­nie pia­nek, ba­zu­jących na su­row­cach ko­pal­nych. Fir­ma pod­kre­śla, że mo­że pe­łnić ona funk­cję ochron­ną i amor­ty­zu­jącą wstrząsy pod­czas trans­por­tu. Od­po­wia­da przy tym na wy­zwa­nia ryn­ko­we zo­bra­zo­wa­ne we wcze­śniej wy­mie­nio­nych tren­dach: zwi­ęk­sza bez­pie­cze­ństwo za­pa­ko­wa­ne­go pro­duk­tu dzi­ęki swo­im wła­ści­wo­ściom amor­ty­zu­jącym, a ta­kże wy­cho­dzi na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom pro­śro­do­wi­sko­wym; jest bo­wiem wy­ko­na­na z włókien drzew­nych, bio­de­gra­do­wal­na i wol­na od pla­sti­ku. Co wi­ęcej – jak po­da­je Sto­ra En­so – pian­kę Pa­pi­ra mo­żna z ła­two­ścią pod­dać re­cy­klin­go­wi. Nie ma bo­wiem ko­niecz­no­ści od­dzie­la­nia jej od resz­ty opa­ko­wa­nia – ca­ło­ść wędru­je do po­jem­ni­ka de­dy­ko­wa­ne­go od­pa­dom pa­pie­ro­wym i kar­to­no­wym. Pro­du­cent pod­kre­śla też jej wa­lo­ry es­te­tycz­ne, wy­cho­dzące na­prze­ciw ten­den­cji wła­ści­cie­li ma­rek do wzbo­ga­ca­nia do­świad­czeń i prze­żyć kon­su­men­tów ob­cu­jących z ich pro­duk­ta­mi i de­dy­ko­wa­ny­mi im opa­ko­wa­niami. Ja­ko pro­dukt bio­od­na­wial­ny, po­zwa­la też w spo­sób otwar­ty ar­ty­ku­ło­wać pro­eko­lo­gicz­ne aspek­ty da­ne­go bran­du.

Za­pro­sze­nie od Sto­ra En­so do pro­gra­mów pi­lo­ta­żo­wych

Sto­ra En­so za­pra­sza fir­my, których am­bi­cją jest by­cie pio­nie­rem w kon­te­kście sto­so­wa­nia zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań, do pro­gra­mu pi­lo­ta­żo­we­go i wdro­że­nia pian­ki Pa­pi­ra. Pro­du­cent do­da­je, że ka­żdy z klien­tów, który zde­cy­du­je się na udział w tej ini­cja­ty­wie, będzie mógł prze­te­sto­wać ma­te­riał w sto­so­wa­nych przez sie­bie apli­ka­cjach i brać ak­tyw­ny udział w pra­cach nad roz­wo­jem i udo­sko­na­la­niem ca­łe­go roz­wi­ąza­nia.

Wi­ęcej in­for­ma­cji na te­mat pian­ki Pa­pi­ra mo­żna zna­le­źć na stro­nie in­ter­ne­to­wej https://www.sto­ra­en­so.co­m/e­n/pro­duct­s/bio­-ba­se­d-ma­te­rial­s/cel­lu­lo­se­-fo­am.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści