Sto­ra En­so na tar­gach In­ter­pack 2023: zrów­no­wa­żo­ne ma­te­ria­ły i roz­wi­ąza­nia dla bra­nży opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Sto­ra En­so zna­la­zła się wśród po­nad 2800 wy­staw­ców tar­gów In­ter­pack 2023 w Düs­sel­dor­fie, zor­ga­ni­zo­wa­nych po 6-let­niej prze­rwie. Wy­da­rze­nie – jak po­da­je or­ga­ni­za­tor – zgro­ma­dzi­ło po­nad 140 ty­si­ęcy zwie­dza­jących ze 155 kra­jów ca­łe­go świa­ta.

Dla fir­my Sto­ra En­so, od wie­lu lat uczest­ni­czącej w tej pre­sti­żo­wej i wa­żnej dla ca­łej bra­nży wy­sta­wie, sta­łą się ona oka­zją do za­pre­zen­to­wa­nia różno­rod­nych roz­wi­ązań de­dy­ko­wa­nych licz­nym za­sto­so­wa­niom opa­ko­wa­nio­wym – w ta­ki spo­sób zo­sta­ło rów­nież za­pro­jek­to­wa­ne sto­isko fir­my. Kil­ka z nich – m.in. pro­eko­lo­gicz­na, pa­pie­ro­wa tub­ka ba­zu­jąca na kar­to­nie Na­tu­ra Sha­pe czy odzy­ski­wal­na i zry­wal­na tek­tu­ra do opa­ko­wań spo­żyw­czych Tray­for­ma Bar­rPe­el – mia­ło swo­ją ofi­cjal­ną pre­mie­rę wła­śnie pod­czas tar­gów. Fir­ma za­anon­so­wa­ła też ofi­cjal­nie no­wą, ulep­szo­ną wer­sję kar­to­nów Tam­bri­te, ja­ka po­ja­wi się w jej ofer­cie w 2024 ro­ku.

„Tar­gi mo­że­my uznać za uda­ne – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski, Sa­les Ma­na­ger Sto­ra En­so, który był jed­ną z osób z ra­mie­nia pol­skie­go od­dzia­łu fir­my obec­nych na tar­gach. – Zor­ga­ni­zo­wa­ne zo­sta­ły po sze­ściu la­tach – do­tych­cza­so­wy 3-let­ni cykl zo­stał za­kłóco­ny przez pan­de­mię. W na­tu­ral­ny spo­sób za­tem wi­ęcej by­ło do po­ka­za­nia przez po­szcze­gól­nych wy­staw­ców, bo bra­nża wci­ąż się prze­cież roz­wi­ja­ła, a pro­du­cen­ci sprzętu, ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych i podło­ży wpro­wa­dza­li w tym cza­sie no­we roz­wi­ąza­nia na ry­nek bądź je udo­sko­na­la­li. Do­ty­czy to rów­nież Sto­ra En­so, dla której seg­ment opa­ko­wań od­na­wial­nych jest jed­nym z trzech głów­nych fi­la­rów dzia­łal­no­ści. Sta­le tu in­we­stu­je­my, nie tyl­ko w roz­wój za­kła­dów pro­duk­cyj­nych, no­we ma­te­ria­ły i ca­łe roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we, ale też w prze­jęcia in­nych firm – ubie­gły rok ozna­czał np. włącze­nie do ro­dzi­ny Sto­ra En­so ho­len­der­skiej fir­my De Jong Pac­ka­ging Gro­up. Pod­czas roz­mów z na­szy­mi go­śćmi do­mi­no­wa­ły dwa tren­dy, w które zna­ko­mi­cie wstrze­li­li­śmy się z na­szą ofer­tą i dzia­ła­nia­mi już wie­le lat te­mu, dzi­ęki cze­mu je­ste­śmy tu do­sko­na­le przy­go­to­wa­ni. Pierw­szy to zgła­sza­ne przez wła­ści­cie­li ma­rek zwi­ęk­szo­ne za­po­trze­bo­wa­nie na roz­wi­ąza­nia ba­rie­ro­we. Te­mat ten prze­wi­jał się przez wie­le roz­mów, ja­kie mia­łem oka­zję prze­pro­wa­dzić z go­śćmi tar­go­wy­mi z różnych stron świa­ta, wi­ęc mo­że­my tu mówić o tren­dzie glo­bal­nym. Dru­gi to dąże­nie do sze­ro­ko ro­zu­mia­ne­go zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, a wi­ęc po­trze­ba wdra­ża­nia roz­wi­ązań co­raz bar­dziej pro­eko­lo­gicz­nych: od­na­wial­nych, odzy­ski­wal­nych, bio­de­gra­do­wal­nych. W tle z jed­nej stro­ny są ocze­ki­wa­nia kon­su­men­tów w tym ob­sza­rze, z dru­giej – co­raz bar­dziej re­stryk­cyj­ne prze­pi­sy praw­ne wpro­wa­dza­ne w wie­lu kra­jach. Cie­szy­my się, że ja­ko pro­du­cent ma­te­ria­łów i roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych wy­cho­dzi­my na­prze­ciw klu­czo­wym tren­dom ob­ser­wo­wa­nym w tym prze­my­śle”.

Ulep­szo­na wer­sja kar­to­nów Tam­bri­te, ryn­ko­wa pre­mie­ra Tam­bri­te Aqu­a+

Pod­czas tar­gów In­ter­pack fir­ma Sto­ra En­so wpro­wa­dzi­ła do swo­jej ofer­ty kil­ka no­wych pro­duk­tów, których prób­ki mo­żna by­ło zo­ba­czyć na sto­isku, a na te­mat ich wdro­że­nia po­roz­ma­wiać z obec­ny­mi na nim eks­per­ta­mi. „Pol­skich klien­tów z bra­nży opa­ko­wań z pew­no­ścią za­in­te­re­su­je ofi­cjal­nie za­anon­so­wa­na na tar­gach ulep­szo­na wer­sja bar­dzo po­pu­lar­nych w na­szym kra­ju kar­to­nów FBB z se­rii Tamr­bi­te – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski. – Ich za­sto­so­wa­nia są bar­dzo różno­rod­ne, ale naj­częściej znaj­du­ją one za­sto­so­wa­nie w bra­nżach spo­żyw­czej i far­ma­ceu­tycz­ne­j”.

Tar­gi sta­ły się też pre­mie­rą ryn­ko­wą Tam­bri­te Aqu­a+ – pro­eko­lo­gicz­nej tek­tu­ry opa­ko­wa­nio­wej do mro­żo­nej i świe­żej żyw­no­ści. „Jest to nasz ko­lej­ny krok w kie­run­ku zre­du­ko­wa­nia ilo­ści two­rzyw sztucz­nych w opa­ko­wa­niach spo­żyw­czych oraz po­pra­wy pa­ra­me­trów w ob­sza­rze ich odzy­ski­wal­no­ści – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski. – Z my­ślą o świe­żych i mro­żo­nych pro­duk­tach spo­żyw­czych zna­la­zła tu za­sto­so­wa­nie spe­cjal­na, wod­na po­wło­ka dys­per­syj­na – Aqu­a+ za­pew­nia­jąca wła­ści­wą ochro­nę m.in. przed tłusz­czem i wil­go­cią oraz bez­pie­cze­ństwo znaj­du­jącej się we­wnątrz żyw­no­ści. No­wa tek­tu­ra ce­chu­je się pa­ra­me­tra­mi, zna­ny­mi na ryn­ku od po­nad półwie­cza w kon­te­kście se­rii Tamr­bi­te: wy­so­ką tr­wa­ło­ścią, sztyw­no­ścią, pulch­no­ścią, mo­żli­wo­ścią na­no­sze­nia na­dru­ku oraz ła­two­ścią w dal­szej obrób­ce”.

Tray­for­ma Bar­rPe­el – ko­lej­ne roz­wi­ąza­nie ba­rie­ro­we w ofer­cie Sto­ra En­so

In­nym no­wym roz­wi­ąza­niem za­pre­zen­to­wa­nym na In­ter­pack przez fir­mę Sto­ra En­so, uwzględ­nia­jącym sze­ro­ko obec­ny pod­czas tar­go­wych roz­mów te­mat ba­rier i ochro­ny pro­duk­tów spo­żyw­czych, by­ła tek­tu­ra Tray­for­ma Bar­rPe­el. „Jest to ła­two zry­wal­ny, odzy­ski­wal­ny ma­te­riał świe­żej żyw­no­ści, pa­ko­wa­nej próżnio­wo z za­sto­so­wa­niem ta­cek pa­pie­ro­wych ty­pu „ski­n” – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski. – Po­dob­nie jak w przy­pad­ku Tam­bri­te Aqu­a+, tu rów­nież jed­nym z ce­lów przy­świe­ca­jących jej stwo­rze­niu by­ło mo­żli­wie naj­wi­ęk­sze wy­eli­mi­no­wa­nie two­rzy­wa sztucz­ne­go. Tek­tu­ra ta skła­da się w 90% z od­na­wial­nych włókien drzew­nych, a udział pla­sti­ku w opa­ko­wa­niu wy­two­rzo­nym z jej udzia­łem nie prze­kra­cza 10%. Tray­for­ma Bar­rPe­el jest wy­po­sa­żo­na w spe­cjal­ną po­wło­kę ba­rierową, co czy­ni ją ide­al­nym ma­te­riałem przy próżnio­wym pa­ko­wa­niu ta­kich pro­duk­tów spo­żyw­czych jak wędli­ny, mi­ęso, ry­by czy se­ry. Ła­twą zry­wal­no­ść fo­lii ty­pu skin po­kry­wa­jącej tac­kę za­pew­nia tu spe­cjal­na po­wło­ka apli­ko­wa­na na tek­tu­rę. Ca­ło­ść jest ła­twa w uży­ciu i pro­eko­lo­gicz­na, wy­cho­dząc na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom wła­ści­cie­li ma­rek oraz kon­su­men­tów”.

No­wa pa­pie­ro­wa tub­ka dla bra­nży ko­sme­tycz­nej

Już w 2019 ro­ku Sto­ra En­so za­ini­cjo­wa­ła pro­jekt sys­te­ma­tycz­ne­go za­stępo­wa­nia two­rzyw sztucz­nych ma­te­ria­ła­mi wy­ko­na­ny­mi z pa­pie­ru w opa­ko­wa­niach do ko­sme­ty­ków, środ­ków hi­gie­ny oso­bi­stej itd. Na ryn­ku po­ja­wi­ła się m.in. wy­ko­na­na z włókien drzew­nych tub­ka, do której w ostat­nim cza­sie – dzi­ęki współpra­cy z Blue Oce­an Clo­su­res i AISA – Sto­ra En­so do­łączy­ła pro­eko­lo­gicz­ną za­kręt­kę. W efek­cie, jak pod­kre­śla fir­ma, ca­ły pro­dukt w 85% jest wy­ko­na­ny z su­row­ców od­na­wial­nych. „Tub­ka by­ła pre­zen­to­wa­na na sto­isku, mo­żna by­ło za­bie­rać ze so­bą jej eg­zem­pla­rze – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski. – Bra­nża ko­sme­tycz­na, po­dob­nie jak np. spo­żyw­cza, jest szcze­gól­nie wra­żli­wa na pro­eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we, które ma­ją ko­re­lo­wać z pro­duktami ba­zu­jący­mi na su­row­cach na­tu­ral­nych. Stąd na­sza ak­tyw­no­ść w tym wła­śnie ob­sza­rze. No­wa tub­ka – obec­nie już w ca­ło­ści, łącz­nie z za­kręt­ką – jest wy­two­rzo­na z su­row­ców od­na­wial­nych, wi­ęc mo­żna ją bez pro­ble­mu pod­dać re­cy­klin­go­wi w ci­ągach prze­my­sło­wych na pa­pier i kar­ton. To by­ło jed­no z klu­czo­wych wy­zwań ca­łe­go pro­jektu i uda­ło się je osi­ągnąć”.

Pian­ki opa­ko­wa­nio­we Sto­ra En­so: eko­lo­gia i wy­daj­no­ść w trans­por­cie

Tar­gi In­ter­pack 2023 by­ły też miej­scem pro­mo­cji pia­nek opa­ko­wa­nio­wych, znaj­du­jących się w ofer­cie Sto­ra En­so. Pierw­sza z nich to Pa­pi­ra, ba­zu­jąca na pa­pie­rze i w pe­łni odzy­ski­wal­na. „Pa­pi­ra to pro­jekt suk­ce­syw­nie roz­wi­ja­ny od kil­ku lat – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski. – Z my­ślą o nim w na­szych za­kła­dach Fors zo­stał zbu­do­wa­ny spe­cjal­ny za­kład pi­lo­ta­żo­wy. Tu od­by­wa się te­sto­wa­nie ma­te­ria­łu i je­go opty­ma­li­za­cja pod kątem różnych za­sto­so­wań ryn­ko­wych. Ce­lem jest jej pe­łna ko­mer­cja­li­za­cja i po­wszech­ne wdra­ża­nie w licz­nych apli­ka­cjach prze­my­sło­wych. Za­in­te­re­so­wa­nie pian­ką Pa­pi­ra, jak też dru­gim, zbli­żo­nym pro­duk­tem w na­szej ofer­cie – Fa­bri­ce – jest bar­dzo du­że. To m.in. efekt roz­kwi­tu e-han­dlu, którym praw­dzi­wy bo­om miał w la­tach 2020–2021 i który wci­ąż się roz­wi­ja”.

Dru­gie z pro­mo­wa­nych na tar­gach roz­wi­ązań to po­wsta­ła we współpra­cy z fir­mą Ne­fab pian­ka Fi­bre­ase, ba­zu­jąca na włók­nach drzew­nych i mo­gąca – w oce­nie jej twór­ców – z po­wo­dze­niem za­stępo­wać po­li­me­ro­we ma­te­ria­ły opa­ko­wa­nio­we. „W po­rów­na­niu z pian­ką Pa­pi­ra, ma­te­riał Fi­bre­ase jest nie­co bar­dziej mi­ęk­ki i ela­stycz­ny w uży­ciu, wi­ęc mo­że być za­sto­so­wa­ny np. za­miast po­wszech­nie uży­wa­nych pia­nek po­li­ure­ta­no­wych. Tak też się sta­ło w przy­pad­ku jej pi­lo­ta­żo­we­go wdro­że­nia w fir­mie Tha­les – wdro­że­nie Fi­bre­ase ma jej po­móc w zna­czącym zre­du­ko­wa­niu śla­du węglo­we­go w jej dzia­ła­nia­ch”.

„Dzi­ęku­je­my wszyst­kim, którzy zna­le­źli czas, by od­wie­dzić na­sze sto­isko pod­czas tar­gów In­ter­pack 2023. Ma­my na­dzie­ję, że za­rów­no je­go sty­li­za­cja, pod­kre­śla­jąca na­szą pro­eko­lo­gicz­no­ść, a za­ra­zem in­no­wa­cyj­no­ść, jak też za­pre­zen­to­wa­ne na nim prób­ki pro­duk­tów i fil­my im de­dy­ko­wa­ne, sta­nie się dla wie­lu na­szych go­ści in­spi­ra­cją i wska­zów­ką dla ich dal­szych dzia­łań. Tym bar­dziej, że część z nich jest zmu­szo­na wpro­wa­dzić zmia­ny w swo­jej dzia­łal­no­ści m.in. z uwa­gi na co­raz bar­dziej re­stryk­cyj­ne prze­pi­sy względem two­rzyw sztucz­nych. Mie­li­śmy od­wie­dzi­ny ze stro­ny pro­du­cen­tów (wła­ści­cie­li ma­rek) np. kub­ków, których wspo­mnia­ne ob­ostrze­nia praw­ne w du­żej mie­rze do­ty­czą (cho­ćby unij­na dy­rek­ty­wa SUP), jak też prze­twór­ców, którzy w zwi­ąz­ku z tym mu­szą mo­dy­fi­ko­wać swo­je li­nie wy­twór­cze i ma­te­ria­ły w nich sto­so­wa­ne. Wszyst­kich za­in­te­re­so­wa­nych wdro­że­niem pro­eko­lo­gicz­nych, wy­so­ko­ja­ko­ścio­wych i tr­wa­łych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych za­pra­sza­my do kon­tak­tu z na­szą fir­mą” – pod­su­mo­wu­je Ma­riusz Le­wan­dow­ski.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści