Stora Enso znalazła się wśród ponad 2800 wystawców targów Interpack 2023 w Düsseldorfie, zorganizowanych po 6-letniej przerwie. Wydarzenie – jak podaje organizator – zgromadziło ponad 140 tysięcy zwiedzających ze 155 krajów całego świata.
Dla firmy Stora Enso, od wielu lat uczestniczącej w tej prestiżowej i ważnej dla całej branży wystawie, stałą się ona okazją do zaprezentowania różnorodnych rozwiązań dedykowanych licznym zastosowaniom opakowaniowym – w taki sposób zostało również zaprojektowane stoisko firmy. Kilka z nich – m.in. proekologiczna, papierowa tubka bazująca na kartonie Natura Shape czy odzyskiwalna i zrywalna tektura do opakowań spożywczych Trayforma BarrPeel - miało swoją oficjalną premierę właśnie podczas targów. Firma zaanonsowała też oficjalnie nową, ulepszoną wersję kartonów Tambrite, jaka pojawi się w jej ofercie w 2024 roku.
„Targi możemy uznać za udane – mówi Mariusz Lewandowski, Sales Manager Stora Enso, który był jedną z osób z ramienia polskiego oddziału firmy obecnych na targach. – Zorganizowane zostały po sześciu latach – dotychczasowy 3-letni cykl został zakłócony przez pandemię. W naturalny sposób zatem więcej było do pokazania przez poszczególnych wystawców, bo branża wciąż się przecież rozwijała, a producenci sprzętu, materiałów eksploatacyjnych i podłoży wprowadzali w tym czasie nowe rozwiązania na rynek bądź je udoskonalali. Dotyczy to również Stora Enso, dla której segment opakowań odnawialnych jest jednym z trzech głównych filarów działalności. Stale tu inwestujemy, nie tylko w rozwój zakładów produkcyjnych, nowe materiały i całe rozwiązania opakowaniowe, ale też w przejęcia innych firm – ubiegły rok oznaczał np. włączenie do rodziny Stora Enso holenderskiej firmy De Jong Packaging Group. Podczas rozmów z naszymi gośćmi dominowały dwa trendy, w które znakomicie wstrzeliliśmy się z naszą ofertą i działaniami już wiele lat temu, dzięki czemu jesteśmy tu doskonale przygotowani. Pierwszy to zgłaszane przez właścicieli marek zwiększone zapotrzebowanie na rozwiązania barierowe. Temat ten przewijał się przez wiele rozmów, jakie miałem okazję przeprowadzić z gośćmi targowymi z różnych stron świata, więc możemy tu mówić o trendzie globalnym. Drugi to dążenie do szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju, a więc potrzeba wdrażania rozwiązań coraz bardziej proekologicznych: odnawialnych, odzyskiwalnych, biodegradowalnych. W tle z jednej strony są oczekiwania konsumentów w tym obszarze, z drugiej – coraz bardziej restrykcyjne przepisy prawne wprowadzane w wielu krajach. Cieszymy się, że jako producent materiałów i rozwiązań opakowaniowych wychodzimy naprzeciw kluczowym trendom obserwowanym w tym przemyśle”.
Ulepszona wersja kartonów Tambrite, rynkowa premiera Tambrite Aqua+
Podczas targów Interpack firma Stora Enso wprowadziła do swojej oferty kilka nowych produktów, których próbki można było zobaczyć na stoisku, a na temat ich wdrożenia porozmawiać z obecnymi na nim ekspertami. „Polskich klientów z branży opakowań z pewnością zainteresuje oficjalnie zaanonsowana na targach ulepszona wersja bardzo popularnych w naszym kraju kartonów FBB z serii Tamrbite – mówi Mariusz Lewandowski. – Ich zastosowania są bardzo różnorodne, ale najczęściej znajdują one zastosowanie w branżach spożywczej i farmaceutycznej”.
Targi stały się też premierą rynkową Tambrite Aqua+ – proekologicznej tektury opakowaniowej do mrożonej i świeżej żywności. „Jest to nasz kolejny krok w kierunku zredukowania ilości tworzyw sztucznych w opakowaniach spożywczych oraz poprawy parametrów w obszarze ich odzyskiwalności – mówi Mariusz Lewandowski. – Z myślą o świeżych i mrożonych produktach spożywczych znalazła tu zastosowanie specjalna, wodna powłoka dyspersyjna – Aqua+ zapewniająca właściwą ochronę m.in. przed tłuszczem i wilgocią oraz bezpieczeństwo znajdującej się wewnątrz żywności. Nowa tektura cechuje się parametrami, znanymi na rynku od ponad półwiecza w kontekście serii Tamrbite: wysoką trwałością, sztywnością, pulchnością, możliwością nanoszenia nadruku oraz łatwością w dalszej obróbce”.
Trayforma BarrPeel – kolejne rozwiązanie barierowe w ofercie Stora Enso
Innym nowym rozwiązaniem zaprezentowanym na Interpack przez firmę Stora Enso, uwzględniającym szeroko obecny podczas targowych rozmów temat barier i ochrony produktów spożywczych, była tektura Trayforma BarrPeel. „Jest to łatwo zrywalny, odzyskiwalny materiał świeżej żywności, pakowanej próżniowo z zastosowaniem tacek papierowych typu „skin” – mówi Mariusz Lewandowski. – Podobnie jak w przypadku Tambrite Aqua+, tu również jednym z celów przyświecających jej stworzeniu było możliwie największe wyeliminowanie tworzywa sztucznego. Tektura ta składa się w 90% z odnawialnych włókien drzewnych, a udział plastiku w opakowaniu wytworzonym z jej udziałem nie przekracza 10%. Trayforma BarrPeel jest wyposażona w specjalną powłokę barierową, co czyni ją idealnym materiałem przy próżniowym pakowaniu takich produktów spożywczych jak wędliny, mięso, ryby czy sery. Łatwą zrywalność folii typu skin pokrywającej tackę zapewnia tu specjalna powłoka aplikowana na tekturę. Całość jest łatwa w użyciu i proekologiczna, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli marek oraz konsumentów”.
Nowa papierowa tubka dla branży kosmetycznej
Już w 2019 roku Stora Enso zainicjowała projekt systematycznego zastępowania tworzyw sztucznych materiałami wykonanymi z papieru w opakowaniach do kosmetyków, środków higieny osobistej itd. Na rynku pojawiła się m.in. wykonana z włókien drzewnych tubka, do której w ostatnim czasie – dzięki współpracy z Blue Ocean Closures i AISA – Stora Enso dołączyła proekologiczną zakrętkę. W efekcie, jak podkreśla firma, cały produkt w 85% jest wykonany z surowców odnawialnych. „Tubka była prezentowana na stoisku, można było zabierać ze sobą jej egzemplarze – mówi Mariusz Lewandowski. – Branża kosmetyczna, podobnie jak np. spożywcza, jest szczególnie wrażliwa na proekologiczne rozwiązania opakowaniowe, które mają korelować z produktami bazującymi na surowcach naturalnych. Stąd nasza aktywność w tym właśnie obszarze. Nowa tubka – obecnie już w całości, łącznie z zakrętką – jest wytworzona z surowców odnawialnych, więc można ją bez problemu poddać recyklingowi w ciągach przemysłowych na papier i karton. To było jedno z kluczowych wyzwań całego projektu i udało się je osiągnąć”.
Pianki opakowaniowe Stora Enso: ekologia i wydajność w transporcie
Targi Interpack 2023 były też miejscem promocji pianek opakowaniowych, znajdujących się w ofercie Stora Enso. Pierwsza z nich to Papira, bazująca na papierze i w pełni odzyskiwalna. „Papira to projekt sukcesywnie rozwijany od kilku lat – mówi Mariusz Lewandowski. – Z myślą o nim w naszych zakładach Fors został zbudowany specjalny zakład pilotażowy. Tu odbywa się testowanie materiału i jego optymalizacja pod kątem różnych zastosowań rynkowych. Celem jest jej pełna komercjalizacja i powszechne wdrażanie w licznych aplikacjach przemysłowych. Zainteresowanie pianką Papira, jak też drugim, zbliżonym produktem w naszej ofercie – Fabrice - jest bardzo duże. To m.in. efekt rozkwitu e-handlu, którym prawdziwy boom miał w latach 2020-2021 i który wciąż się rozwija”.
Drugie z promowanych na targach rozwiązań to powstała we współpracy z firmą Nefab pianka Fibrease, bazująca na włóknach drzewnych i mogąca – w ocenie jej twórców – z powodzeniem zastępować polimerowe materiały opakowaniowe. „W porównaniu z pianką Papira, materiał Fibrease jest nieco bardziej miękki i elastyczny w użyciu, więc może być zastosowany np. zamiast powszechnie używanych pianek poliuretanowych. Tak też się stało w przypadku jej pilotażowego wdrożenia w firmie Thales – wdrożenie Fibrease ma jej pomóc w znaczącym zredukowaniu śladu węglowego w jej działaniach”.
„Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by odwiedzić nasze stoisko podczas targów Interpack 2023. Mamy nadzieję, że zarówno jego stylizacja, podkreślająca naszą proekologiczność, a zarazem innowacyjność, jak też zaprezentowane na nim próbki produktów i filmy im dedykowane, stanie się dla wielu naszych gości inspiracją i wskazówką dla ich dalszych działań. Tym bardziej, że część z nich jest zmuszona wprowadzić zmiany w swojej działalności m.in. z uwagi na coraz bardziej restrykcyjne przepisy względem tworzyw sztucznych. Mieliśmy odwiedziny ze strony producentów (właścicieli marek) np. kubków, których wspomniane obostrzenia prawne w dużej mierze dotyczą (choćby unijna dyrektywa SUP), jak też przetwórców, którzy w związku z tym muszą modyfikować swoje linie wytwórcze i materiały w nich stosowane. Wszystkich zainteresowanych wdrożeniem proekologicznych, wysokojakościowych i trwałych rozwiązań opakowaniowych zapraszamy do kontaktu z naszą firmą” – podsumowuje Mariusz Lewandowski.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej