De­li­ca­to: au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów pa­ko­wa­nia, zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści i po­pra­wa śro­do­wi­ska pra­cy z roz­wi­ąza­nia­mi Sto­ra En­soPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Szwedz­ka fir­ma De­li­ca­to, spe­cja­li­zu­jąca się w pro­duk­cji sło­dy­czy, zde­cy­do­wa­ła się w ostat­nim cza­sie na zauto­ma­ty­zo­wa­nie swo­ich pro­ce­sów w ob­sza­rze pa­ko­wa­nia przy wy­ko­rzy­sta­niu roz­wi­ązań z ofer­ty Sto­ra En­so. Krok ten umo­żli­wił suk­ce­syw­ne od­cho­dze­nie od pa­ko­wa­nia ręcz­ne­go, re­ali­zo­wa­ne­go na naj­bar­dziej obło­żo­nej li­nii wy­twór­czej. Tym sa­mym pro­ces ten zo­stał w du­żym stop­niu uspraw­nio­ny i umo­żli­wił fir­mie dal­szy roz­wój. Po­pra­wi­ły się ta­kże wa­run­ki pra­cy osób za­trud­nio­nych przy pa­ko­wa­niu. Po­za wdro­że­niem sys­te­mów au­to­ma­ty­zu­jących pro­cesy, De­li­ca­to roz­wi­ja rów­nież li­nie pa­ko­wa­nia ręcz­ne­go o mo­żli­wo­ść wy­ko­ny­wa­nia pu­de­łek do­sto­so­wa­nych do kon­kret­nych po­trzeb klien­ta.

Wy­ro­by De­li­ca­to – jak pod­kre­śla fir­ma – od lat cie­szą się nie­słab­nącą po­pu­lar­no­ścią wśród kon­su­men­tów. Od po­cząt­ku jej dzia­łal­no­ści pa­ko­wa­nie go­to­wych pro­duk­tów od­by­wa­ło się tu w spo­sób ma­nu­al­ny. Pro­ces ten jed­nak, wraz z ro­snącym po­py­tem ryn­ko­wym, sta­wał się dla za­trud­nio­nych przy nim pra­cow­ni­ków co­raz bar­dziej męczący i stre­su­jący. W przy­pad­ku naj­po­pu­lar­niej­sze­go pro­duk­tu De­li­ca­to, cze­ko­la­do­wo­-ow­sia­ne­go przy­sma­ku pod na­zwą De­li­ca­toboll, sta­ło się nie­mo­żli­wym utrzy­ma­nie tem­pa pa­ko­wa­nia przy za­cho­wa­niu zdro­we­go śro­do­wi­ska pra­cy. Ko­niecz­ne by­ło uspraw­nie­nie ca­łej li­nii pro­duk­cyj­nej, zwłasz­cza w kon­te­kście zauto­ma­ty­zo­wa­nia pro­ce­su pa­ko­wa­nia. Za­częły się wi­ęc po­szu­ki­wa­nia od­po­wied­nie­go sprzętu.

Pro­ces au­to­ma­ty­za­cji roz­po­czął się od wdro­że­nia zro­bo­ty­zo­wa­nych po­daj­ni­ków zbie­ra­jących ciast­ka i umiesz­cza­jących je na tac­kach. Fir­ma dzien­nie wy­pie­ka 200 tys. przy­sma­ków De­li­ca­to­boll, wi­ęc już ten krok miał zna­czący wpływ na kom­fort pra­cy osób za­trud­nio­nych w dzia­le pa­ko­wa­nia. Jed­nak na tym nie po­prze­sta­no w kon­te­kście au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów. Kie­row­nic­two De­li­ca­to zwróci­ło się do kil­ku do­staw­ców sprzętu, po­szu­ku­jąc ma­szy­ny, która umo­żli­wi­ła­by umiesz­cza­nie po­je­dyn­czych opa­ko­wań kon­su­menc­kich w pu­de­łkach (opa­ko­wa­niach zbior­czych), a na­stęp­nie ich pa­le­ty­zo­wa­nie. W tym ce­lu zde­cy­do­wa­no się na za­kup spe­cja­li­stycz­nej pa­ko­war­ki ty­pu wra­pa­ro­und.

„Wy­bra­li­śmy roz­wi­ąza­nie Sto­ra En­so, gdyż wy­da­wa­ło nam się ono bez­pro­ble­mo­we. Zo­ba­czy­li­śmy te­go ro­dza­ju ma­szy­nę w ak­cji – wy­ko­ny­wa­ła swo­ją pra­cę bar­dzo spraw­nie, a ca­ły pro­ces mo­żna by­ło wy­god­nie ob­ser­wo­wać. Im wi­ęcej au­to­ma­ty­za­cji w pro­duk­cji, tym wi­ęcej po­ja­wia się po­ten­cjal­nych pro­ble­mów. Dlate­go też po­szu­ki­wa­li­śmy roz­wi­ąza­nia ła­twe­go w użyt­ko­wa­niu i ta­kie też uda­ło nam się zna­le­źć” – mówi Kal­le Sund­back, Pro­ject En­gi­ne­er w fir­mie De­li­ca­to.

Na kło­po­ty… pa­ko­war­ka ty­pu wra­pa­ro­und

Pierw­szym eta­pem po­wsta­wa­nia opa­ko­wa­nia zbior­cze­go jest wpro­wa­dze­nie do ma­szy­ny pła­skich ar­ku­szy tek­tu­ry fa­li­stej. Na­stęp­nie tra­fia do niej pro­dukt, tj. opa­ko­wa­nie jed­nost­ko­we ze sło­dy­cza­mi. W ma­szy­nie ma miej­sce zła­my­wa­nie, owi­ja­nie i kle­je­nie tek­tu­ry wo­kół pu­de­łek z ciast­ka­mi – w ten spo­sób po­wsta­je opa­ko­wa­nie zbior­cze, które jest go­to­we do trans­por­tu. Na­no­szo­na jest na nie ety­kie­ta i tak przy­go­to­wa­ne pu­de­łka są au­to­ma­tycz­nie pa­ko­wa­ne na pa­le­tę przed do­star­cze­niem ich do punk­tów sprze­da­ży de­ta­licz­nej. Co­dzien­nie ma­szy­na za­in­sta­lo­wa­na w De­li­ca­to przy­go­to­wu­je do dal­szej wy­sy­łki 35 tys. opa­ko­wań jed­nost­ko­wych, za­wie­ra­jących w su­mie 200 tys. pro­duktów cu­kier­ni­czych. „Mówi­ąc wprost, ma­szy­na ty­pu wra­pa­ro­und oka­za­ła się an­ti­do­tum na na­sze pro­ble­my. Po­ja­wie­nie się te­go urządze­nia mo­żli­wo­ść wy­ko­ny­wa­nia w nim opa­ko­wań zbior­czych zli­kwi­do­wa­ły wąskie gar­dło, ja­kie mie­li­śmy na tym eta­pie pro­duk­cji. Umo­żli­wi­ła nam bo­wiem nie tyl­ko utrzy­ma­nie, ale na­wet zwi­ęk­sze­nie licz­by prze­twa­rza­nych pro­duktów, bez na­ra­ża­nia pra­cow­ni­ków na po­ten­cjal­ne ura­zy cha­rak­te­ry­stycz­ne dla po­wta­rzal­nych za­jęć” – mówi Kal­le Sund­back.

Opa­ko­wa­nia „szy­te na mia­rę”

Dzi­ęki in­we­sty­cji w zro­bo­ty­zo­wa­ne po­daj­ni­ki i ma­szy­nę ty­pu wra­pa­ro­und fir­ma De­li­ca­to we­szła na dro­gę do au­to­ma­ty­za­cji. Jed­nak nie­które jej pro­duk­ty wci­ąż wy­ma­ga­ją pa­ko­wa­nia ręcz­ne­go. W tym kon­te­kście fir­ma zma­ga­ła się z wy­zwa­nia­mi, ja­kie wi­ążą się z opa­ko­wa­niami pu­de­łko­wy­mi wy­ko­ny­wa­ny­mi we wła­snym za­kre­sie. Przy­kła­dem jest ocze­ki­wa­ne przez jed­ną ze współpra­cu­jących z De­li­ca­to sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej opa­ko­wa­nie ła­twiej­sze w roz­pa­ko­wy­wa­niu od stan­dar­do­we­go. Za­da­niem fir­my by­ło za­sto­so­wa­nie wie­ka przy­twier­dzo­ne­go w spo­sób bar­dzo so­lid­ny, by pu­dła mo­gły być podno­szo­ne za po­mo­cą przy­ssaw­ki – te­go ro­dza­ju roz­wi­ąza­nie nie mia­ło szan­sy po­wo­dze­nia w przy­pad­ku wcze­śniej sto­so­wa­nych przez klien­ta „lu­źny­ch” wie­czek. Ro­zwi­ąza­niem oka­za­ło się opa­ko­wa­nie, które zo­sta­ło stwo­rzo­ne przez De­li­ca­to zgod­nie z wy­tycz­ny­mi klien­ta.

„Ja­ko do­staw­ca kom­plek­so­wych roz­wi­ązań po­ma­ga­my na­szym klien­tom w do­bo­rze wła­ści­we­go opa­ko­wa­nia, ma­te­ria­łów nie­zbęd­nych do je­go pro­duk­cji, a ta­kże przy pro­jek­cie, dru­ko­wa­niu, zauto­ma­ty­zo­wa­niu pro­ce­sów opa­ko­wa­nio­wych oraz in­nych ele­men­tach nie­zbęd­nych w pro­duk­cji. Opa­ko­wa­nie, ja­kie po­wsta­ło w De­li­ca­to z my­śląo jej kon­kret­nym klien­cie mo­żna ła­two unie­ść, jest pro­ste w ob­słu­dze, mo­żna na nim na­nie­ść nie­zbęd­ne in­for­ma­cje, a wie­ko jest so­lid­nie przy­twier­dzo­ne, dzi­ęki cze­mu pu­de­łka mo­gą być podno­szo­ne za po­mo­cą przy­ssaw­ki i ukła­da­ne na pa­le­ta­ch” – mówi Mar­tin Alm­stedt, Sa­les Ma­na­ger w fir­mie Sto­ra En­so.

Wszyst­kie ma­te­ria­ły opa­ko­wa­nio­we do­star­cza­ne przez Sto­ra En­so do De­li­ca­to są wy­ko­na­ne z tek­tu­ry fa­li­stej. Mo­żna je pod­dać re­cy­klin­go­wi w stru­mie­niach prze­my­sło­wych prze­zna­czo­nych na pa­pier i kar­ton.

Ko­rzy­ści ocze­ki­wa­ne i za­ska­ku­jące

Wdro­żo­ną w De­li­ca­to ma­szy­nę ty­pu wra­pa­ro­und ce­chu­je za­mkni­ęta bu­do­wa, z oświe­tle­niem znaj­du­jącym się w środ­ku, co czy­ni ją bez­piecz­ną dla ope­ra­to­ra, a przy tym ła­twą w kon­te­kście mo­ni­to­ro­wa­nia za­cho­dzących w niej pro­ce­sów.

Jej wdro­że­nie po­zwo­li­ło też na uwol­nie­nie spo­rej prze­strze­ni. Po­nie­waż do urządze­nia po­da­wa­ne są pła­skie ar­ku­sze , za­osz­czędzo­no wie­le miej­sca, gdyż nie ma już po­trze­by ma­ga­zy­no­wa­nia skła­da­nych pu­deł, ja­kie tu wcze­śniej sto­so­wa­no.

„Eli­mi­nu­jąc pu­dła ma­ga­zy­no­wa­ne wcze­śniej na podło­dze, uzy­ska­li­śmy wie­le wol­nej prze­strze­ni co jest istot­ne cho­cia­żby w kon­te­kście bez­pie­cze­ństwa prze­ciw­po­ża­ro­we­go. To ko­rzy­ść, ja­kiej wcze­śniej nie bra­li­śmy pod uwa­gę, a która ob­ja­wi­ła się już po wdro­że­niu ma­szy­ny – mówi Kal­le Sund­back. – Co wi­ęcej, in­sta­la­cja urządze­nia rów­nież prze­bie­gł bar­dzo spraw­nie. Pod­su­mo­wu­jąc, od kie­dy za­częli­śmy na­szą współpra­cę ze Sto­ra En­so, wszyst­ko w kon­te­kście pro­ce­sów pa­ko­wa­nia ukła­da się zna­ko­mi­cie”.

Ba­zu­jąc na po­zy­tyw­nych do­świad­cze­niach z pierw­szą ma­szy­ną wra­pa­ro­und, fir­ma De­li­ca­to zde­cy­do­wa­ła się na wdro­że­nie dru­gie­go, po­dob­ne­go roz­wi­ąza­nia. Urządze­nie jest już w dro­dze, a roz­po­częta nie­daw­no przez szwedz­ką fir­mę ście­żka pro­wa­dząca do au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów jest tu kon­ty­nu­owa­na.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści