Jednym z premierowych rozwiązań, jakie Stora Enso zaprezentowała na swoim stoisku podczas targów Interpack w Düsseldorfie, było przełomowe – jak podkreśla – rozwiązanie w zakresie opakowań na produkty kosmetyczne i higieniczne oferowane w tubkach. Wspólnie z Blue Ocean Closures i AISA firma opracowała pierwszą na świecie tubkę wykonaną z papieru, z zamknięciem również bazującym na włóknach. Stora Enso wskazuje, że ta nowatorska koncepcja może pomóc właścicielom marek w szerszym niż dotychczas zastosowaniu materiałów odnawialnych w opakowaniach.
Tubka, prezentowana na stoisku Stora Enso, składa się z produkowanej przez tę firmę tektury Natura Shape (pokrytej niezbędną powłoką barierową) oraz specjalnej zakrętki, która powstała we współpracy z Bleu Ocean Closures i AISA. Całość składa się w ponad 85% z surowców bazujących na włóknach, co – jak podkreślają jej twórcy – stanowi największy na chwilę obecną ich udział w tego rodzaju produkcie. Zaprojektowana z myślą o wyrobach kosmetycznych i środkach higieny osobistej, w wersji rynkowej ma pojawić się w 2024 roku.
Stora Enso dodaje, że plastik wciąż pozostaje najczęściej stosowanym materiałem bazowym do produkcji tego typu tubek, co stanowi wyzwanie dla wielu właścicieli marek poszukujących nowych, proekologicznych rozwiązań alternatywnych. Martin Hammer, Business Developer w firmie Stora Enso, mówi: „Wierzymy, że zwiększenie zawartości włókien jest kluczowe dla przyszłości papierowych tubek, które będą dzięki temu łatwiejsze w recyklingu, generując niższy ślad węglowy i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w kontekście zrównoważonego rozwoju i doświadczeń z użytkowania produktu”.
Stora Enso podkreśla, że wspomniana pomoc dla właścicieli marek w osiąganiu przez nich założonych celów środowiskowych – bez kompromisu w kontekście funkcjonalności i atrakcyjności wizualnej produktu – wymaga szerokiej współpracy w całym łańcuchu dostaw. „Papierowa tubka to znakomity przykład tego typu kooperacji, która jest niezbędna, by pozostać konkurencyjnym na współczesnych, szybko zmieniających się rynkach – zarówno obecnie jak i w przyszłości. Aby jednak tego typu produkt mógł zostać szeroko rozpowszechniony, zwłaszcza biorąc pod uwagę coraz bardziej restrykcyjne wymagania wobec opakowań, konieczne było wynalezienie proekologicznego zamknięcia – w tym przypadku zakręcanego. Dzięki współpracy z Blue Ocean Closures i AISA, mogliśmy przyspieszyć prace nad stworzeniem nowego, proekologicznego rozwiązania w tym obszarze rynkowym” – dodaje Salvatore Sortino, kierujący Business Alliance w firmie Stora Enso.
Prezentowana na targach Interpack tubka to ciąg dalszy innowacyjnych prac Stora Enso w dziedzinie proekoologicznych opakowań dla branży kosmetycznej. Już w 2019 roku firma zaprezentowała swoją koncepcję systematycznego zastępowania tub wykonanych z tworzywa sztucznego nowymi, przyjaznymi dla środowiska alternatywnymi rozwiązaniami.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej