Świa­to­wa pre­mie­ra pro­eko­lo­gicz­nej, pa­pie­ro­wej tub­ki Sto­ra En­soPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Jed­nym z pre­mie­ro­wych roz­wi­ązań, ja­kie Sto­ra En­so za­pre­zen­to­wa­ła na swo­im sto­isku pod­czas tar­gów In­ter­pack w Düs­sel­dor­fie, by­ło prze­ło­mo­we – jak pod­kre­śla – roz­wi­ąza­nie w za­kre­sie opa­ko­wań na pro­duk­ty ko­sme­tycz­ne i hi­gie­nicz­ne ofe­ro­wa­ne w tub­kach. Wspól­nie z Blue Oce­an Clo­su­res i AISA fir­ma opra­co­wa­ła pierw­szą na świe­cie tub­kę wy­ko­na­ną z pa­pie­ru, z za­mkni­ęciem rów­nież ba­zu­jącym na włók­nach. Sto­ra En­so wska­zu­je, że ta no­wa­tor­ska kon­cep­cja mo­że po­móc wła­ści­cie­lom ma­rek w szer­szym niż do­tych­czas za­sto­so­wa­niu ma­te­ria­łów od­na­wial­nych w opa­ko­wa­niach.

Tub­ka, pre­zen­to­wa­na na sto­isku Sto­ra En­so, skła­da się z pro­du­ko­wa­nej przez tę fir­mę tek­tu­ry Na­tu­ra Sha­pe (po­kry­tej nie­zbęd­ną po­wło­ką ba­rie­ro­wą) oraz spe­cjal­nej za­kręt­ki, która po­wsta­ła we współpra­cy z Bleu Oce­an Clo­su­res i AISA. Ca­ło­ść skła­da się w po­nad 85% z su­row­ców ba­zu­jących na włók­nach, co – jak pod­kre­śla­ją jej twór­cy – sta­no­wi naj­wi­ęk­szy na chwi­lę obec­ną ich udział w te­go ro­dza­ju pro­duk­cie. Za­pro­jek­to­wa­na z my­ślą o wy­ro­bach ko­sme­tycz­nych i środ­kach hi­gie­ny oso­bi­stej, w wer­sji ryn­ko­wej ma po­ja­wić się w 2024 ro­ku.

Sto­ra En­so do­da­je, że pla­stik wci­ąż po­zo­sta­je naj­częściej sto­so­wa­nym ma­te­ria­łem ba­zo­wym do pro­duk­cji te­go ty­pu tu­bek, co sta­no­wi wy­zwa­nie dla wie­lu wła­ści­cie­li ma­rek po­szu­ku­jących no­wych, pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań al­ter­na­tyw­nych. Mar­tin Ham­mer, Bu­si­ness De­ve­lo­per w fir­mie Sto­ra En­so, mówi: „Wie­rzy­my, że zwi­ęk­sze­nie za­war­to­ści włókien jest klu­czo­we dla przy­szło­ści pa­pie­ro­wych tu­bek, które będą dzi­ęki te­mu ła­twiej­sze w re­cy­klin­gu, ge­ne­ru­jąc ni­ższy ślad węglo­wy i wy­cho­dząc na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom kon­su­men­tów w kon­te­kście zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i do­świad­czeń z użyt­ko­wa­nia pro­duk­tu”.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że wspo­mnia­na po­moc dla wła­ści­cie­li ma­rek w osi­ąga­niu przez nich za­ło­żo­nych ce­lów śro­do­wi­sko­wych – bez kom­pro­mi­su w kon­te­kście funk­cjo­nal­no­ści i atrak­cyj­no­ści wi­zu­al­nej pro­duk­tu – wy­ma­ga sze­ro­kiej współpra­cy w ca­łym ła­ńcu­chu do­staw. „Pa­pie­ro­wa tub­ka to zna­ko­mi­ty przy­kład te­go ty­pu ko­ope­ra­cji, która jest nie­zbęd­na, by po­zo­stać kon­ku­ren­cyj­nym na współcze­snych, szyb­ko zmie­nia­jących się ryn­kach – za­rów­no obec­nie jak i w przy­szło­ści. Aby jed­nak te­go ty­pu pro­dukt mógł zo­stać sze­ro­ko roz­po­wszech­nio­ny, zwłasz­cza bio­rąc pod uwa­gę co­raz bar­dziej re­stryk­cyj­ne wy­ma­gania wo­bec opa­ko­wań, ko­niecz­ne by­ło wy­na­le­zie­nie pro­eko­lo­gicz­ne­go za­mkni­ęcia – w tym przy­pad­ku za­kręca­ne­go. Dzi­ęki współpra­cy z Blue Oce­an Clo­su­res i AISA, mo­gli­śmy przy­spie­szyć pra­ce nad stwo­rze­niem no­we­go, pro­eko­lo­gicz­ne­go roz­wi­ąza­nia w tym ob­sza­rze ryn­ko­wy­m” – do­da­je Sa­lva­to­re Sor­ti­no, kie­ru­jący Bu­si­ness Al­lian­ce w fir­mie Sto­ra En­so.

Pre­zen­to­wa­na na tar­gach In­ter­pack tub­ka to ci­ąg dal­szy in­no­wa­cyj­nych prac Sto­ra En­so w dzie­dzi­nie pro­eko­olo­gicz­nych opa­ko­wań dla bra­nży ko­sme­tycz­nej. Już w 2019 ro­ku fir­ma za­pre­zen­to­wa­ła swo­ją kon­cep­cję sys­te­ma­tycz­ne­go za­stępo­wa­nia tub wy­ko­na­nych z two­rzy­wa sztucz­ne­go no­wy­mi, przy­ja­zny­mi dla śro­do­wi­ska al­ter­na­tyw­ny­mi roz­wi­ąza­nia­mi.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści