Po­mi­mo woj­ny i in­fla­cji zmia­ny kli­ma­tycz­ne po­zo­sta­ją naj­wi­ęk­szym pro­ble­mem kon­su­men­tówPoprzedni artykuł 

Wy­ni­ki no­we­go eu­ro­pej­skie­go ba­da­nia do­ty­czące­go po­strze­ga­nia opa­ko­wań przez kon­su­men­tów po­ka­zu­ją, że zmia­ny kli­ma­tycz­ne (68%), kosz­ty utrzy­ma­nia (66%) i woj­ny (56%) to trzy kwe­stie, które naj­bar­dziej do­ty­ka­ją kon­su­men­tów. Po­nad­to 62% re­spon­den­tów w Eu­ro­pie stwier­dzi­ło, że zrów­no­wa­żo­ny styl ży­cia stał się „wa­żniej­szy” lub „znacz­nie wa­żniej­szy” w ci­ągu ostat­nich dwóch lat.

W ba­da­niu prze­pro­wa­dzo­nym przez Per­spec­tus Glo­bal na zle­ce­nie Pro Car­ton, wio­dące­go eu­ro­pej­skie­go sto­wa­rzy­sze­nia pro­du­cen­tów kar­to­nów i pu­de­łek skła­da­nych, wzi­ęło udział po­nad 5000 kon­su­men­tów w pi­ęciu kra­jach eu­ro­pej­skich – Niem­czech, Fran­cji, Wło­szech, Hisz­pa­nii i Wiel­kiej Bry­ta­nii – na te­mat ich po­staw i po­strze­ga­nie śro­do­wi­ska opa­ko­wań.

Naj­wi­ęk­szym pro­ble­mem są pro­ble­my glo­bal­ne

We Wło­szech (77%), Hisz­pa­nii (72%) i Fran­cji (70%) kon­su­men­ci uzna­li zmia­nę kli­ma­tu za naj­wa­żniej­szą kwe­stię, pod­czas gdy w Wiel­kiej Bry­ta­nii za naj­po­wa­żniej­szy pro­blem uzna­no kosz­ty utrzy­ma­nia (75%). W Niem­czech, gdzie prze­by­wa mi­lion ucho­dźców z Ukra­iny, głów­nym zmar­twie­niem jest woj­na (66%). Star­sze po­ko­le­nia są naj­bar­dziej za­nie­po­ko­jo­ne zmia­na­mi kli­ma­tycz­ny­mi – w przy­pad­ku osób w wie­ku po­wy­żej 60 lat od­se­tek ten wy­no­si 71%, czy­li wi­ęcej niż śred­nia eu­ro­pej­ska.

Mi­mo to z ba­da­nia wy­ni­ka, że kon­su­men­ci na­dal moc­no an­ga­żu­ją się w ochro­nę śro­do­wi­ska, m.in. B. po­przez re­cy­kling: Pra­wie po­ło­wa (49%) an­kie­to­wa­nych stwier­dzi­ła, że obec­nie pod­da­je re­cy­klingowi wi­ęcej niż rok te­mu.

So­lid­na wie­dza na te­mat re­cy­klin­gu

Od­po­wie­dzi na py­ta­nie, które ma­te­ria­ły opa­ko­wa­nio­we na­da­ją się do re­cy­klin­gu, świad­czą o god­nym po­chwa­ły po­zio­mie wie­dzy wśród eu­ro­pej­skich kon­su­men­tów. 82% an­kie­to­wa­nych ma wy­star­cza­jącą pew­no­ść, że po­tra­fi roz­różnić opa­ko­wa­nia na­da­jące się do re­cy­klin­gu i niena­da­jące się do re­cy­klin­gu.

God­ny uwa­gi jest wy­so­ki po­ziom za­ufa­nia kon­su­men­tów co do mo­żli­wo­ści re­cy­klin­gu zrów­no­wa­żo­nych ma­te­ria­łów, ta­kich jak tek­tu­ra fa­li­sta i tek­tu­ra. Tek­tu­ra fa­li­sta i kar­ton, od­po­wied­nio 90% i 87%, osi­ągnęły naj­wy­ższe war­to­ści ze wszyst­kich ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych w bie­żącym ba­da­niu. Świad­czy to o ogól­nej ak­cep­ta­cji i wspar­ciu ugrun­to­wa­nych prak­tyk zbi­ór­ki i re­cy­klin­gu tek­tu­ry.

Po­wa­żne trak­to­wa­nie opi­nii kon­su­men­tów, aby zdo­być za­ufa­nie

Cho­ciaż znacz­na część eu­ro­pej­skich kon­su­men­tów jest skłon­na za­pła­cić wi­ęcej za opa­ko­wa­nia przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska, ba­da­nie po­ka­zu­je różne po­strze­ga­nie wy­si­łków po­dej­mo­wa­nych przez sprze­daw­ców de­ta­licz­nych i wła­ści­cie­li ma­rek.

58,2% kon­su­men­tów w UE uwa­ża, że przed­si­ębior­stwa ro­bią wy­star­cza­jąco du­żo, a 41,8% uwa­ża, że na­le­ży zro­bić wi­ęcej. Naj­bar­dziej wy­różnia­ją się Wło­chy, gdzie 66% kon­su­men­tów uwa­ża, że fir­my podąża­ją we wła­ści­wym kie­run­ku, za ni­mi pla­su­ją się Wiel­ka Bry­ta­nia (63%), Niem­cy i Hisz­pa­nia (56%), na­to­miast Fran­cja ma mniej opty­mi­stycz­ne po­glądy (50%).

Fir­my po­win­ny uznać to za szan­sę: od­po­wia­da­jąc na oba­wy kon­su­men­tów, sku­tecz­nie in­for­mu­jąc o swo­ich ini­cja­ty­wach w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i ofe­ru­jąc bar­dziej przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska opcje opa­ko­wań, po­win­ny być w sta­nie po­zy­tyw­nie kszta­łto­wać po­strze­ga­nie kon­su­men­tów i zdo­by­wać za­ufa­nie.

Ko­men­tu­jąc wy­ni­ki naj­now­sze­go ba­da­nia, Win­fried Müh­ling, dy­rek­tor ds. mar­ke­tin­gu i ko­mu­ni­ka­cji w Pro Car­ton, po­wie­dział: „Po­mi­mo ci­ągłych obaw zwi­ąza­nych z glo­bal­ny­mi kon­flik­ta­mi i pro­ble­ma­mi go­spo­dar­czy­mi ja­sne jest, że kwe­stie ochro­ny śro­do­wi­ska po­zo­sta­ją prio­ry­te­tem kon­su­men­tów. Wy­ni­ki trze­cie­go ba­da­nia Pro Car­ton do­ty­czące­go po­strze­ga­nia opa­ko­wań przez kon­su­men­tów wy­ra­źnie to odzwier­cie­dla­ją i wy­ra­źnie po­ka­zu­ją, że eu­ro­pej­scy kon­su­men­ci dba­ją o zrów­no­wa­żo­ny roz­wój i są skłon­ni do od­po­wied­nie­go dzia­ła­nia.

Fir­my, które prio­ry­te­to­wo trak­tu­ją roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska, uni­ka­ją nie­po­trzeb­nych opa­ko­wań i wspie­ra­ją re­cy­kling, są do­brze przy­go­to­wa­ne do zdo­by­cia te­go ro­snące­go seg­men­tu ryn­ku i za­pew­nie­nia so­bie prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej. Kon­su­men­ci w Eu­ro­pie ufa­ją usta­lo­ne­mu sys­te­mo­wi zbi­ór­ki i re­cy­klingu tek­tu­ry i z pa­sją go wspie­ra­ją. Wy­nik ten jest bar­dzo po­zy­tyw­ny i w imie­niu Pro Car­ton i je­go człon­ków chcia­łbym wy­ra­zić ży­cze­nie, aby to wni­kli­we ba­da­nie otwo­rzy­ło drzwi do dys­ku­sji i po­słu­ży­ło ja­ko mo­ty­wa­cja do dal­sze­go podąża­nia na­sze­go spo­łe­cze­ństwa w kie­run­ku na­sze­go wspól­ne­go ce­lu, ja­kim jest zrów­no­wa­żo­ny roz­wój „ Wpro­wa­dze­nie go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym.”

Pe­łną an­kie­tę i jej wy­ni­ki mo­żna zna­le­źć na stro­nie https://www.pro­car­ton.co­m/w­p-con­ten­t/u­plo­ad­s/2024/03/EU-Sum­ma­ry­-Sli­de­s-Fi­nal.pdf

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji sto­wa­rzy­sze­nia Pro Car­ton
Pho­to by Li­-An Lim on Un­splash

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści