Ba­rie­ry i klu­czo­we eta­py trans­for­ma­cji cy­fro­wej w bi­zne­siePoprzedni artykuł 

Trans­for­ma­cja cy­fro­wa nie­sie ze so­bą no­we mo­żli­wo­ści roz­wo­ju i suk­ce­su. Choć trze­ba prze­zwy­ci­ężyć pew­ne wy­zwa­nia, to dzi­ęki od­po­wied­niej stra­te­gii i współpra­cy z part­ne­rem z bra­nży IT zmia­ny będą ła­twiej­sze, niż mo­gło­by się wy­da­wać.

Trans­for­ma­cja cy­fro­wa ozna­cza wpro­wa­dze­nie tech­no­lo­gii cy­fro­wych do wszyst­kich ob­sza­rów dzia­łal­no­ści przed­si­ębior­stwa. Eli­mi­nu­jąc pra­co­chłon­ne za­da­nia do­tych­czas wy­ko­ny­wa­ne ręcz­nie, w za­sad­ni­czy spo­sób zmie­nia funk­cjo­no­wa­nie fir­my i jest źródłem praw­dzi­wej war­to­ści dla klien­tów. Ewo­lu­cja w tym za­kre­sie to coś wi­ęcej niż wdro­że­nie no­wych tech­no­lo­gii: obej­mu­je ona go­to­wo­ść na zmia­ny, po­sta­wie­nie in­no­wa­cji i ela­stycz­no­ści na pierw­szym pla­nie w pro­ce­sie roz­wo­ju bi­zne­su. Od­po­wied­nie po­de­jście do trans­for­ma­cji cy­fro­wej prze­ło­ży się nie tyl­ko na uspraw­nie­nie pro­ce­sów, ale ta­kże na ob­ni­że­nie kosz­tów i do­stęp do in­for­ma­cji ana­li­tycz­nych, który umo­żli­wią or­ga­ni­za­cji szyb­kie re­ago­wa­nie na no­we tren­dy i zmia­ny na ryn­ku. Od­po­wied­nia stra­te­gia trans­for­ma­cji cy­fro­wej to ta­ka, która two­rzy fun­da­ment umo­żli­wia­jący stop­nio­we wdra­ża­nie tech­no­lo­gii sztucz­nej in­te­li­gen­cji. W kon­se­kwen­cji za­pew­nia to fir­mie wi­ęk­szą kon­ku­ren­cyj­no­ść na ryn­ku.

Ba­rie­ry na dro­dze ku trans­for­ma­cji cy­fro­wej

Wdro­że­nie trans­for­ma­cji cy­fro­wej mo­że być wy­zwa­niem dla or­ga­ni­za­cji ka­żdej wiel­ko­ści, po­nie­waż wy­ma­ga po­ko­na­nia kil­ku ba­rier.

Naj­wi­ęk­szą ba­rie­rą dla wie­lu MŚP jest bu­dżet. Wdra­ża­nie ini­cja­tyw w za­kre­sie trans­for­ma­cji cy­fro­wej mo­że być kosz­tow­ne, a ogra­ni­cze­nia bu­dżetowe utrud­nia­ją za­kup no­wych tech­no­lo­gii i na­rzędzi.

W wie­lu przy­pad­kach ist­nie­ją jed­nak ba­rie­ry, które na­le­ży po­ko­nać na dłu­go przed dys­ku­sją na te­mat kwe­stii bu­dże­to­wych. Trans­for­ma­cja cy­fro­wa wy­ma­ga sil­ne­go przy­wódz­twa, ja­sno sfor­mu­ło­wa­nej wi­zji i pre­cy­zyj­nie zde­fi­nio­wa­nej stra­te­gii. Bez wspar­cia i za­an­ga­żo­wa­nia kie­row­nic­twa naj­wy­ższe­go szcze­bla za­pew­nie­nie pro­ce­so­wi wpro­wa­dza­nia zmian szer­sze­go wspar­cia w ca­łej or­ga­ni­za­cji mo­że być praw­dzi­wym wy­zwa­niem. Po­dob­nie, brak pre­cy­zyj­ne­go pla­nu i ja­sno okre­ślo­ne­go kie­run­ku mo­że spra­wić, że dzia­ła­nia będą po­dej­mo­wa­ne cha­otycz­nie.

Z bar­dziej prak­tycz­ne­go punk­tu wi­dze­nia wy­gląda to tak, że wie­le firm nie jest w sta­nie prze­jść na no­we spo­so­by pra­cy. Star­sze sys­te­my i pro­ce­sy, w które już za­in­we­sto­wa­no, mo­gą nie być kom­pa­ty­bil­ne z no­wo­cze­sny­mi roz­wi­ąza­nia­mi cy­fro­wy­mi. Istot­ny­mi ba­rie­ra­mi są oba­wy do­ty­czące bez­pie­cze­ństwa da­nych i pry­wat­no­ści, zmu­sza­jące or­ga­ni­za­cje do wdra­ża­nia so­lid­nych i bez­piecz­nych roz­wi­ązań w za­kre­sie cyberbez­pie­cze­ństwa w ce­lu ochro­ny wra­żli­wych in­for­ma­cji.

Ostat­nią ba­rie­rą często jest per­so­nel. Opór wo­bec zmian po­strze­ga się często ja­ko wła­ści­wy na­tu­rze ludz­kiej i mo­że wy­ni­kać ze stra­chu przed utra­tą pra­cy, nie­zna­jo­mo­ści no­wych tech­no­lo­gii lub, po pro­stu, nie­chęci do zmian. W wie­lu przy­pad­kach mo­żna te­mu za­ra­dzić po­przez szko­le­nia i edu­ka­cję. Od­po­wied­nie prze­szko­le­nie ca­łe­go per­so­nelu w za­kre­sie no­wych spo­so­bów pra­cy z pew­no­ścią zła­go­dzi te­go ro­dza­ju opór kul­tu­ro­wy.

Klu­czo­we eta­py trans­for­ma­cji cy­fro­wej

We współcze­snym śro­do­wi­sku bi­zne­so­wym fir­my są zmu­szo­ne do­sto­so­wy­wać i prze­kszta­łcać swo­ją dzia­łal­no­ść, aby za­pew­nić so­bie kon­ku­ren­cyj­no­ść. W prze­ciw­nym ra­zie ry­zy­ku­ją, że po­zo­sta­ną w ty­le za swo­imi ry­wa­la­mi na ryn­ku, a po­nad­to że stra­cą pra­cow­ni­ków, którzy odej­dą w po­szu­ki­wa­niu sta­no­wisk ofe­ru­jących im in­te­li­gent­niej­sze i bar­dziej za­awan­so­wa­ne me­to­dy pra­cy. Przed wdro­że­niem zmian w or­ga­ni­za­cji war­to pa­mi­ętać o kil­ka klu­czo­wych kro­kach:

Zde­fi­nio­wa­nie wi­zji: Dla wie­lu naj­trud­niej­szym eta­pem podróży jest jej po­czątek, dla­te­go nie­zwy­kle istot­ne jest zro­zu­mie­nie za­ło­żeń i ce­lów pro­jek­tu. Trze­ba wie­dzieć, co do­kład­nie ozna­cza suk­ces trans­for­ma­cji cy­fro­wej dla da­nej or­ga­ni­za­cji. Po­par­cie kie­row­nic­twa ma klu­czo­we zna­cze­nie dla alo­ka­cji za­so­bów i in­spi­ro­wa­nia zmian. Kie­dy kie­row­nic­two jest za­an­ga­żo­wa­ne w pro­ces wpro­wa­dza­nia zmian, ła­twiej unik­nąć pu­ła­pek w po­sta­ci krót­ko­ter­mi­no­wych wi­zji i pre­sji na na­tych­mia­sto­we re­zul­ta­ty.

Stra­te­gia i oce­na: Nie­zbęd­ne jest zde­fi­nio­wa­nie kom­plek­so­wej stra­te­gii trans­for­ma­cji cy­fro­wej, obej­mu­jącej jej po­szcze­gól­ne eta­py, har­mo­no­gram i wy­ma­ga­ne za­so­by. Stra­te­gia mu­si być zgod­na z ce­la­mi bi­zne­so­wy­mi, a ta­kże iden­ty­fi­ko­wać ob­sza­ry wy­ma­ga­jące po­pra­wy oraz mo­żli­wo­ści w za­kre­sie in­no­wa­cji cy­fro­wych. Opra­co­wa­nie stra­te­gii wy­ma­ga ana­li­zy obec­nej in­fra­struk­tu­ry tech­no­lo­gicz­nej, pro­ce­sów i mo­żli­wo­ści oraz zde­fi­nio­wa­nia kro­ków, które mo­gą do­pro­wa­dzić do zmian.

Zwin­ne wdra­ża­nie tech­no­lo­gii: Współpra­cu­jąc z za­ufa­nym part­ne­rem IT, war­to oce­nić i wy­brać od­po­wied­nie tech­no­lo­gie i roz­wi­ąza­nia – ta­kie, które naj­le­piej pa­su­ją do re­ali­zo­wa­nej stra­te­gii cy­fro­wej. Żad­na trans­for­ma­cja nie jest mo­żli­wa z dnia na dzień, a zmia­ny trze­ba wpro­wa­dzać stop­nio­wo i ite­ra­cyj­nie. Aby do­sto­so­wać się do zmie­nia­jących się po­trzeb i re­ago­wać na we­wnętrz­ne in­for­ma­cje zwrot­ne, naj­le­piej spraw­dza­ją się tak zwa­ne zwin­ne me­to­dy­ki.

Za­rządza­nie da­ny­mi i zgod­no­ść z prze­pi­sa­mi: No­wa in­fra­struk­tu­ra jest tak do­bra, jak jej pro­ce­sy i pro­to­ko­ły bez­pie­cze­ństwa. Nie­zbęd­ne jest wpro­wa­dze­nie so­lid­nych za­sad za­rządza­nia da­ny­mi, za­pew­nia­jących ochro­nę wszyst­kich da­nych przed po­ten­cjal­ny­mi za­gro­że­nia­mi. Jed­no­cze­śnie istot­ne jest spraw­dze­nie, czy wszyst­kie da­ne są do­kład­ne, bez­piecz­ne i do­stęp­ne na po­trze­by ana­li­zy i po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji.

Sz­ko­le­nia i podno­sze­nie kwa­li­fi­ka­cji: Stwo­rze­nie w or­ga­ni­za­cji kul­tu­ry otwar­to­ści na zmia­ny i trans­for­ma­cję cy­fro­wą wy­ma­ga mo­ty­wo­wa­nia pra­cow­ni­ków do zdo­by­wa­nia no­wych umie­jęt­no­ści, do­sto­so­wy­wa­nia się do pro­ce­sów cy­fro­wych i ak­cep­to­wa­nia zmian. Wi­ążą się z tym in­we­sty­cje w szko­le­nia i podno­sze­nie kwa­li­fi­ka­cji oraz wy­po­sa­że­nie per­so­ne­lu w nie­zbęd­ne umie­jęt­no­ści cy­fro­we, aby wszy­scy pra­cow­ni­cy nie tyl­ko an­ga­żo­wa­li się w no­we pro­ce­sy, ale ta­kże czu­li, że uczest­ni­czą w zmia­nach.

Po­mia­ry i KPI: Je­śli cho­dzi o trans­for­ma­cję cy­fro­wą, nie ma jed­nej, nie­za­wod­nej me­to­dy. Co wi­ęcej, pro­ces ten ni­gdy nie jest sko­ńczo­ny. War­to zde­fi­nio­wać klu­czo­we wska­źni­ki wy­daj­no­ści (KPI), aby śle­dzić po­stępy w za­kre­sie trans­for­ma­cji cy­fro­wej i stwo­rzyć ci­ągły pro­ces oce­ny i do­sko­na­le­nia stra­te­gii or­ga­ni­za­cji z uwzględ­nie­niem jej wła­snych po­trzeb oraz zmian za­cho­dzących na ryn­ku.

Trans­for­ma­cja cy­fro­wa z Sharp Eu­ro­pe

Je­śli kro­ki pro­wa­dzące do zmia­ny cy­fro­wej zo­sta­ną wy­ko­na­ne pra­wi­dło­wo, trans­for­ma­cja cy­fro­wa fir­my do­pro­wa­dzi do uspraw­nie­nia pro­ce­sów, au­to­ma­ty­za­cji po­wta­rzal­nych za­dań i ob­ni­że­nia kosz­tów bie­żących, a w kon­se­kwen­cji do zwi­ęk­sze­nia wy­daj­no­ści ope­ra­cyj­nej. Jed­no­cze­śnie przy­czy­ni się do stwo­rze­nia kul­tu­ry in­no­wa­cyj­no­ści wśród pra­cow­ni­ków, za­pew­nia­jąc im na­rzędzia i in­for­ma­cje po­trzeb­ne do wy­daj­niej­szej pra­cy i po­dej­mo­wa­nia lep­szych de­cy­zji.

Żad­na fir­ma nie jest jed­nak w sta­nie prze­pro­wa­dzić trans­for­ma­cji cy­fro­wej sa­mo­dziel­nie. Po­trze­bu­je wska­zówek, po­rad i wspar­cia na ka­żdym eta­pie swo­jej cy­fro­wej podróży. Współpra­cu­jąc z wła­ści­wym do­staw­cą wspar­cia IT, który ro­zu­mie nie tyl­ko po­trze­by fir­my, ale ta­kże bie­żące tren­dy i zmia­ny na ryn­ku, fir­ma mo­że sko­rzy­stać z wie­dzy i wspar­cia, do których w in­nym przy­pad­ku nie mia­ła­by do­stępu.

Sharp IT Se­rvi­ces po­ma­ga MŚP okre­ślić, co chcą osi­ągnąć i ja­kich wy­ni­ków ocze­ku­ją od swo­ich in­we­sty­cji. Sharp ofe­ru­je sze­ro­ką ga­mę usług wspar­cia IT, w tym usłu­gi bez­pie­cze­ństwa IT, wdra­ża­nia in­fra­struk­tu­ry oraz wspar­cie w ca­łej Eu­ro­pie. Je­śli chcesz do­wie­dzieć się wi­ęcej, skon­tak­tuj się z na­mi.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sharp

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści