Firmy technologiczne, które dążą do innowacyjności muszą pamiętać o środowisku i kompetencjach pracownikówPoprzedni artykuł 

Czy potrafimy w pełni wykorzystywać technologie chmurowe? Dlaczego inwestowanie w kompetencje pracowników zwiększa bezpieczeństwo firmy? Skąd bierze się popularność zagadnień zrównoważonego rozwoju wśród przedsiębiorców? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w opiniach respondentów, którzy wzięli udział w badaniu firmy Canon realizowanym we współpracy z agencją badawczą K+ Research. Jego wynikami firma dzieli się od początku tego roku, teraz je podsumowuje.

W badaniu B2B wzięli udział przedstawiciele dużych i średnich polskich firm: osoby odpowiedzialne za zaplecze IT i organizowanie pracy biurowej oraz dyrektorzy administracyjni. Opinie w nim wyrażone potwierdzają, że polscy menedżerowie coraz bardziej ufają cyfryzacji, uświadamiając sobie przy tym, jak istotne dla powodzenia transformacji cyfrowych jest stałe podnoszenie kompetencji pracowników. Ewolucja polskich biur przejawia się w coraz większej uwadze, jaką pracownicy obdarzają kwestie środowiskowe – nie pozostają one bez znaczenia dla decyzji o zakupie sprzętów biurowych, w tym rozwiązań do druku.

Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur

Opinie respondentów wyrażone w badaniu wyraźnie pokazują, że nie ma od niej odwrotu, a digitalizacja zasobów i procesów w firmach z roku na rok nabiera rozpędu. W procesach cyfryzacji istotną rolę odgrywają technologie chmurowe. Największy odsetek respondentów – 43% wskazywał, że ich firma od dłuższego czasu używa „chmury” do przechowywania dokumentów lub zarządzania drukowaniem i skanowaniem. Jako powody, dla których firmy zdecydowały się na ich wprowadzenie, badani wskazują na realizację długoterminowej strategii cyfryzacji firmy, chęć podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w średnich firmach).

Implementacja nowych technologii nie może odbywać się w oderwaniu od kwestii kompetencji pracowników. Otwierając się coraz bardziej na najnowsze technologie polscy menedżerowie wspomagają pracowników w procesach transformacji cyfrowej. W średnich i dużych polskich firmach stawia się na programy szkoleniowe lub wsparcie techniczne dla pracowników korzystających w biurach z urządzeń drukujących – aż 61% badanych potwierdza tego rodzaju pomoc.

Kroczymy ścieżką zrównoważonego rozwoju

Klienci zwracają uwagę na zrównoważony rozwój i wybierają partnerów biznesowych, którzy dbają o otoczenie. Na pytanie o pierwsze skojarzenia z pojęciem zrównoważonego rozwoju, przeważająca liczba respondentów wskazała na odpowiedzialną produkcję. Waga przykładana do kwestii środowiskowych nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe. Aż 85% kupujących, niezależnie od wielkości firmy, podczas nabywaniu sprzętu zwraca uwagę na jego zrównoważone parametry oraz działania producenta w tym obszarze. Większość respondentów - 75% zwraca uwagę na ekonomiczność urządzeń, czyli niskie zużycie energii, atramentów/tonerów, deklarując jednocześnie otwartość na wprowadzanie do swojej floty sprzętu odnowionego – musi on jednak dawać pełną gwarancję bezpieczeństwa podczas użytkowania.

Innowacje, odwaga, wizjonerstwo

Przeprowadzone badanie B2B umożliwiły wgląd w trendy rynkowe i postawy klientów, pomagając realizować długoterminową strategię marki Canon. Opiera się ona na wyprzedzaniu oczekiwań klientów ze szczególnym akcentem kładzionym na kwestie bezpieczeństwa, łatwości obsługi systemów do druku i możliwości szybkiego dostosowania nowych rozwiązań do infrastruktury firmy. Dzięki temu Canon z sukcesem od 30 lat buduje silną pozycję na polskim rynku zaawansowanych technologii. Z twierdzeniem, że Canon to innowacyjna marka zgadza się 65% badanych, 63% z nich uważa, że jest marką odważną, a 60%, że jest wizjonerska (Top 2 Box odpowiedzi; T2B oznacza sposób podsumowania pozytywnych odpowiedzi na pytanie w ankiecie w skali Likerta – łączy dwie najwyższe odpowiedzi skali, tworząc jedną liczbę).

To, że klienci dostrzegają w nas dążenie do innowacyjności, odwagę i wizjonerstwo jest efektem naszych wieloletnich starań, aby oferować firmom najlepsze produkty i usługi, które nie są wyłącznie odpowiedzią na bieżącą sytuację na rynku. Wartość naszych rozwiązań opiera się na tym, że obserwujemy rynek z szerszej perspektywy. Przejawem proaktywnego podejścia do klienta jest stałe wzbogacanie naszej oferty produktowej o jeszcze więcej aspektów zrównoważonego rozwoju we wszystkich segmentach. W tym roku obchodzimy 30-lecie działalności w Polsce, co jest świadectwem naszego zaangażowania i nieustannego dążenia do doskonałości. Jesteśmy dumni z osiągnięć firmy i z optymizmem patrzymy w przyszłość –komentuje Jaap van ’t Ooster, Managing Director Canon 4CE.

Wszystkie publikacje szczegółowo analizujące wyniki badania dostępne są na stronie https://www.canon.pl/business/insights/articles/zrownowazony-rozwoj-w-polskich-biurach/

Wyniki badania podsumowali w podcaście firmy Canon z cyklu „Rozmowy o druku”: Dariusz Szwed, ekspert od tematu cyfryzacji biur oraz cyberbezpieczeństwa w Canon Polska, Michał Kanownik, Prezes Związku Cyfrowa Polska i Przemysław Huk, Research Manager w firmie K+ Research by Insight Lab.

Odcinka można wysłuchać tu: https://www.canon.pl/business/insights/articles/obraz-rynku-biurowego-w-polsce/, a także jest on bezpłatnie dostępny na platformach Google Podcast, Apple Podcast i Spotify.

Badanie powstało w listopadzie 2023 roku. Agencja K+Research by Insight Lab przeprowadziła 200 wywiadów z przedstawicielami średnich (od 50 do 249 pracowników) i dużych (powyżej 250 pracowników) firm.

Na podstawie informacji firmy Canon

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności