Ba­da­nie Ze­bra: tyl­ko 15% eu­ro­pej­skich pro­du­cen­tów ma wgląd w pro­duk­cję w cza­sie rze­czy­wi­stymPoprzedni artykuł 

Ze­bra Tech­no­lo­gies Cor­po­ra­tion (NASDAQ: ZBRA), wio­dący do­staw­ca roz­wi­ązań cy­fro­wych umo­żli­wia­jących przed­si­ębior­stwom in­te­li­gent­ne łącze­nie da­nych, za­so­bów i lu­dzi, ogło­sił dziś wy­ni­ki ba­da­nia Ma­nu­fac­tu­ring Vi­sio­nStu­dy 2024. Ba­da­nie wy­ka­za­ło, że 54% pro­du­cen­tów w Eu­ro­pie (61% na ca­łym świe­cie) spo­dzie­wa się, że do 2029 ro­ku sztucz­na in­te­li­gen­cja będzie mo­to­rem na­pędo­wym wzro­stu go­spo­dar­cze­go. 37% (41% na ca­łym świe­cie) ba­da­nych uwa­ża, że AI na­pędzi wzrost już w 2024 ro­ku. Po­nad­to aż 92% re­spon­den­tów prio­ry­te­to­wo trak­tu­je trans­for­ma­cję cy­fro­wą. Do­da­jąc do te­go gwa­łtow­ny wzrost po­pu­lar­no­ści AI, ba­da­nie ja­sno wska­zu­je, że pro­du­cen­ci dążą do lep­sze­go za­rządza­nia da­ny­mi i wy­ko­rzy­sta­nia no­wych tech­no­lo­gii, które po­pra­wia­ją wi­docz­no­ść za­so­bów i ja­ko­ść w ca­łym pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym.

Pod­czas gdy trans­for­ma­cja cy­fro­wa jest dla pro­du­cen­tów prio­ry­te­tem, osi­ągni­ęcie jej wi­ąże się z wie­lo­ma prze­szko­da­mi, w tym kosz­ta­mi i do­stęp­no­ścią si­ły ro­bo­czej, ska­lo­wa­niem roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych oraz zbie­żno­ścią tech­no­lo­gii in­for­ma­cyj­nych i ope­ra­cyj­nych (IT/OT). Wi­docz­no­ść za­so­bów jest pierw­szym kro­kiem ku trans­for­ma­cji, a wdro­że­nie sztucz­nej in­te­li­gen­cji i in­nych no­wych tech­no­lo­gii umo­żli­wia pro­du­cen­tom sku­tecz­niej­sze wy­ko­rzy­sty­wa­nie da­nych do iden­ty­fi­ko­wa­nia, re­ago­wa­nia i usta­la­nia prio­ry­te­tów dla po­szcze­gól­nych wy­zwań i pro­jek­tów. Dzi­ęki te­mu fir­my mo­gą osi­ągać ro­snącą wy­daj­no­ść w ca­łym pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym, która mo­że przy­nie­ść naj­wi­ęk­sze ko­rzy­ści.

„Pro­du­cen­ci ma­ją trud­no­ści z efek­tyw­nym wy­ko­rzy­sta­niem swo­ich da­nych, dla­te­go ro­zu­mie­ją, że mu­szą wdro­żyć sztucz­ną in­te­li­gen­cję i in­ne cy­fro­we roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne, aby stwo­rzyć ela­stycz­ne i wy­daj­ne śro­do­wi­sko pro­duk­cyj­ne” – po­wie­dział En­ri­que Her­re­ra, In­du­stry Prin­ci­pal for Ma­nu­fac­tu­ring w Ze­bra Tech­no­lo­gies. – „Ze­bra po­ma­ga fir­mom z sek­to­ra pro­duk­cyj­ne­go pra­co­wać z tech­no­lo­gią w no­wy spo­sób, umo­żli­wia­jąc au­to­ma­ty­za­cję i roz­sze­rze­nie prze­pły­wów pra­cy. Ma to na ce­lu stwo­rze­nie do­brze po­łączo­nej ha­li pro­duk­cyj­nej, w której lu­dzie i tech­no­lo­gia współpra­cu­ją na du­żą ska­lę”.

Ze­bra Tech­no­lo­gies udo­stęp­nia pro­du­cen­tom stra­te­gicz­ne in­for­ma­cje i tech­no­lo­gie, które umo­żli­wia­ją po­pra­wę wi­docz­no­ści za­so­bów, opty­ma­li­za­cję ja­ko­ści i zwi­ęk­sze­nie si­ły ro­bo­czej, co przy­czy­nia się do roz­wo­ju po­łączo­nej fa­bry­ki. Wi­ęcej in­for­ma­cji na te­mat naj­wa­żniej­szych wy­zwań zwi­ąza­nych z cy­fry­za­cją i au­to­ma­ty­za­cją, przed­sta­wio­nych przez fir­mę Her­re­ra i in­nych eks­per­tów, mo­żna zna­le­źć tu­taj.

Pro­du­cen­ci sku­pia­ją się na usu­wa­niu luk w wi­docz­no­ści za­so­bów

Cho­ciaż pro­du­cen­ci twier­dzą, że trans­for­ma­cja cy­fro­wa jest stra­te­gicz­nym prio­ry­te­tem, w pe­łni po­łączo­ne fa­bry­ki wci­ąż są nie­osi­ągal­ne. Wi­docz­no­ść za­so­bów jest klu­czo­wa dla opty­ma­li­za­cji wy­daj­no­ści, pro­duk­tyw­no­ści i ja­ko­ści w ha­li pro­duk­cyj­nej, ale ist­nie­je du­ża lu­ka w tym za­kre­sie. Tyl­ko 15% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej w Eu­ro­pie (16% na ca­łym świe­cie) twier­dzi, że mo­ni­to­ru­je pro­duk­cję w cza­sie rze­czy­wi­stym (WIP) w ca­łym za­kła­dzie.

Pod­czas gdy 57% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej na świe­cie (49% w Eu­ro­pie) spo­dzie­wa się zwi­ęk­sze­nia wi­docz­no­ści pro­duk­cji i ca­łe­go ła­ńcu­cha do­staw do 2029 r., jed­na trze­cia twier­dzi, że klu­czo­wą prze­szko­dą w trans­for­ma­cji cy­fro­wej jest uzgod­nie­nie przez IT i OT pla­nów in­we­sty­cyj­nych or­ga­ni­za­cji. Co wi­ęcej, 84% eu­ro­pej­skich li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej (86% na świe­cie) przy­zna­je, że ma trud­no­ści z do­trzy­ma­niem tem­pa in­no­wa­cjom tech­no­lo­gicz­nym i bez­piecz­ną in­te­gra­cją urządzeń, czuj­ni­ków i tech­no­lo­gii w swo­ich za­kła­dach, a ta­kże ła­ńcu­chu do­staw. Przed­si­ębior­stwa mo­gą ko­rzy­stać z roz­wi­ązań fir­my Ze­bra Tech­no­lo­gies, aby wyko­rzy­stać swo­je da­ne do pra­cy, za­pew­nia­jąc wy­ższy po­ziom bez­pie­cze­ństwa i ła­two­ści za­rządza­nia, a ta­kże no­we funk­cje ana­li­tycz­ne, które mo­gą zwi­ęk­szyć wy­daj­no­ść dzia­łal­no­ści.

Wspie­ra­nie si­ły ro­bo­czej, zwi­ęk­sza­nie wy­daj­no­ści i war­to­ści bi­zne­so­wej przed­si­ębior­stwa

Ba­da­nie Ze­bra Tech­no­lo­gies wy­ka­za­ło, że pro­du­cen­ci zmie­nia­ją swo­je stra­te­gie roz­wo­ju, in­te­gru­jąc pra­cow­ni­ków ze sztucz­ną in­te­li­gen­cją i in­ny­mi tech­no­lo­gia­mi, aby w ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu lat prze­kszta­łcić pro­duk­cję i zbu­do­wać wy­kwa­li­fi­ko­wa­ną si­łę ro­bo­czą. Nie­mal trzy czwar­te li­de­rów prze­my­słu pro­duk­cyj­ne­go (71% w Eu­ro­pie, 73% glo­bal­nie) pla­nu­je prze­kwa­li­fi­ko­wa­nie pra­cow­ni­ków w za­kre­sie umie­jęt­no­ści ko­rzy­sta­nia z da­nych i tech­no­lo­gii, a sied­miu na dzie­si­ęciu (70% na świe­cie w po­rów­na­niu do 62% w Eu­ro­pie) spo­dzie­wa się zwi­ęk­szyć licz­bę pra­cow­ni­ków dzi­ęki tech­no­lo­gii zwi­ęk­sza­jącej mo­bil­no­ść. Na­rzędzia tech­no­lo­gicz­ne wdra­ża­ne przez li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej obej­mu­ją ta­ble­ty (54% w Eu­ro­pie, 51% na świe­cie), kom­pu­te­ry mo­bil­ne (54% w Eu­ro­pie, 55% na świe­cie) i opro­gra­mo­wa­nie do za­rządza­nia pra­cow­ni­ka­mi (57% w Eu­ro­pie, 56% na świe­cie). Po­nad­to, 61% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej pla­nu­je wy­ko­rzy­stać ubie­ral­ne kom­pu­te­ry mo­bil­ne ma­jące na ce­lu wspar­cie si­ły ro­bo­czej.

Li­de­rzy w bra­nży pro­duk­cyj­nej, za­rów­no w ob­sza­rze C-Su­ite, IT i OT ro­zu­mie­ją, że ini­cja­ty­wy zwi­ąza­ne z pra­cą mu­szą wy­kra­czać po­za po­pra­wę wy­daj­no­ści i pro­duk­tyw­no­ści pra­cow­ni­ków dzi­ęki tech­no­lo­gii. Sze­ściu na dzie­si­ęciu li­de­rów uzna­je ci­ągły roz­wój (61% w Eu­ro­pie, 65% na świe­cie), prze­kwa­li­fi­ko­wa­nie­/up­skil­ling (66% w Eu­ro­pie, 65% na świe­cie) i roz­wój ście­żki ka­rie­ry (63% w Eu­ro­pie, 62% na świe­cie) za wy­so­ki prio­ry­tet dla swo­ich or­ga­ni­za­cji.

Za­awan­so­wa­na au­to­ma­ty­za­cja w ce­lu opty­ma­li­za­cji ja­ko­ści

Dąże­nie do jak naj­wy­ższej ja­ko­ści na­si­li­ło się, po­nie­waż pro­du­cen­ci we wszyst­kich seg­men­tach mu­szą osi­ągać wi­ęcej przy mniej­szych za­so­bach. Ba­da­nie Ze­bra Tech­no­lo­gies wska­zu­je, że dla glo­bal­nych li­de­rów pro­duk­cji naj­wa­żniej­szy­mi obec­nie pro­ble­ma­mi zwi­ąza­ny­mi z za­rządza­niem ja­ko­ścią są wi­docz­no­ść za­so­bów w cza­sie rze­czy­wi­stym (28% w Eu­ro­pie, 33% na ca­łym świe­cie), nadąża­nie za no­wy­mi stan­dar­da­mi i prze­pi­sa­mi (28% w Eu­ro­pie, 29% na ca­łym świe­cie), in­te­gra­cja da­nych (26% w Eu­ro­pie, 27% na ca­łym świe­cie) oraz utrzy­ma­nie iden­ty­fi­ko­wal­no­ści (23% w Eu­ro­pie, 27% na ca­łym świe­cie).

Pla­ny wdra­ża­nia tech­no­lo­gii przez li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej uwzględ­nia­ją te wy­zwa­nia. W ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu lat wie­lu z nich pla­nu­je wdro­żyć ro­bo­ty­kę (63% w Eu­ro­pie, 65% na świe­cie), wi­zję ma­szy­no­wą (66% w Eu­ro­pie i na świe­cie), iden­ty­fi­ka­cję ra­dio­wą –RFID (62% w Eu­ro­pie, 66% na świe­cie) oraz sta­cjo­nar­ne ska­ne­ry prze­my­sło­we (53% w Eu­ro­pie, 57% na świe­cie). Wi­ęk­szo­ść li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej zga­dza się, że roz­wi­ąza­nia au­to­ma­ty­zu­jące są wy­ni­kiem różnych czyn­ni­ków, w tym po­trze­bą do­star­cza­nia pra­cow­ni­kom za­dań o du­żym zna­cze­niu dla or­ga­ni­za­cji (69% w Eu­ro­pie, 70% na świe­cie), za­gwa­ran­to­wa­nie od­po­wied­nie­go po­zio­mu ja­ko­ści świad­czo­nych usług (69% w Eu­ro­pie i na świe­cie) oraz zwi­ęk­sze­nie ela­stycz­no­ści na li­nii pro­duk­cyj­nej (63% w Eu­ro­pie, 64% na świe­cie).

NAJWAŻNIEJSZE DANE DLA POSZCZEGÓLNYCH REGIONÓW

AZJA I PACYFIK (APAC)

  • Pod­czas gdy tyl­ko 30% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej ko­rzy­sta z sys­te­mów wi­zyj­nych w ha­lach pro­duk­cyj­nych w re­gio­nie APAC, 67% wdra­ża lub pla­nu­je wdro­żyć tę tech­no­lo­gię w ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu lat.

EUROPA

  • W Eu­ro­pie prze­kwa­li­fi­ko­wa­nie si­ły ro­bo­czej w ce­lu zwi­ęk­sze­nia umie­jęt­no­ści ko­rzy­sta­nia z da­nych i tech­no­lo­gii jest naj­częściej wy­mie­nia­ną przez li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej stra­te­gią w za­kre­sie si­ły ro­bo­czej, ma­jącą na ce­lu sty­mu­lo­wa­nie wzro­stu dziś (46%) i za pi­ęć lat (71%).

AMERYKA ŁACIŃSKA (LATAM)

  • Pod­czas gdy tyl­ko 24% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej w kra­jach Ame­ry­ki Ła­ci­ńskiej wy­ko­rzy­stu­je tech­no­lo­gię track and tra­ce, 74% wdra­ża lub pla­nu­je wdro­żyć tę tech­no­lo­gię w ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu lat.

AMERYKA PÓŁNOCNA

  • W Ame­ry­ce Północ­nej 68% li­de­rów bra­nży pro­duk­cyj­nej uwa­ża wdra­ża­nie pro­gra­mów roz­wo­ju si­ły ro­bo­czej za swo­ją naj­wa­żniej­szą ini­cja­ty­wę pra­cow­ni­czą.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ze­bra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści