Miniony rok przyniósł spółce Santander Leasing kolejne solidne wyniki. Sprzedaż osiągnęła poziom 8,8 mld zł, co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 10,9% rok do roku (r/r). Tempo to jest zgodne z trendami w całej branży leasingowej, która według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) odnotowała wzrost o 10,4% r/r, finansując inwestycje o wartości 110,5 mld zł.
Kluczowe osiągnięcia spółki:
Miniony rok był kolejnym okresem zmian w strukturze finansowanych aktywów w branży leasingowej, co wynikało bezpośrednio z sytuacji gospodarczej. Trudności w sektorach transportu i rolnictwa oraz utrzymujące się na niskim poziomie nastroje przedsiębiorców ograniczyły dynamikę inwestycji. W efekcie finansowanie leasingiem samochodów ciężarowych oraz maszyn i urządzeń wyraźnie wyhamowało. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2024 roku to przede wszystkim zasługa rynku samochodów osobowych.
– Cieszy nas fakt, że wzrost wartości finansowania nie wynikał z podwyżek cen, lecz ze zwiększonej liczby sprzedanych nowych aut. Wciąż jednak mamy w Polsce wiele do zrobienia, bo daleko nam do poziomu sprzedaży nowych samochodów w takich krajach jak Niemcy czy Francja, gdzie jest ona wielokrotnie wyższa – wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. – Prognozy dla rynku leasingowego są optymistyczne. Spodziewane ożywienie gospodarcze, poprawa nastrojów w przemyśle oraz napływ środków unijnych powinny przełożyć się na wzrost inwestycji i ożywienie finansowania leasingiem we wszystkich kluczowych segmentach rynku – dodaje.
Pojazdy napędzają dynamikę inwestycji
Według danych ZPL, w minionym roku branża leasingowa sfinansowała pojazdy o wartości 80 mld zł (+12,7% r/r), w tym:
Spółka odnotowała dynamiczny wzrost zainteresowania leasingiem, co – podobnie jak w całej branży – wynikało z wysokiego poziomu inwestycji w pojazdy. Od stycznia do grudnia sfinansowała tę kategorię na poziomie ponad 5,3 mld zł (+13% r/r), w tym:
Najsłabszą dynamikę w 2024 roku zanotowano w segmencie maszyn i urządzeń, gdzie wartość finansowania wyniosła niemal 3,1 mld zł (-0,1% r/r).
– Odnotowana dysproporcja między finansowaniem pojazdów a maszyn i urządzeń nie jest dla nas zaskoczeniem. Sektor motoryzacyjny rozwija się w szybszym tempie. Wzrost liczby leasingowanych samochodów, zwłaszcza osobowych i dostawczych, napędza dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce, logistyki oraz zmieniające się modele użytkowania, takie jak car sharing czy wynajem długoterminowy. To daje tej branży przewagę nad segmentem maszyn i urządzeń. W tym ostatnim dominują maszyny rolnicze i sprzęt budowlany. O ile wartość finansowania sprzętu budowlanego wzrosła u nas o 27,9% r/r, o tyle maszyn rolniczych spadła o 2,4% r/r. Sektor rolniczy pozostaje pod silnym wpływem niepewnej sytuacji geopolitycznej – podkreśla Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający obszarem małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing.
Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego potwierdzają te obserwacje. W 2024 roku zarejestrowano 618 421 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, co oznacza wzrost o 14,6% r/r. Rekordowy wynik odnotowano w grudniu, kiedy wzrost wyniósł aż 29,6% r/r – najwyższy w historii notowań. Te dane napawają optymizmem co do inwestycji w 2025 roku, szczególnie w kontekście spodziewanego odbicia dzięki funduszom unijnym, w tym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Na podstawie informacji firmy Santander Leasing