Ba­da­nie „Le­asing In­dex 2023” – na­stro­je przed­si­ębior­ców po­zy­tyw­ne, go­rzej z ko­niunk­tu­rąPoprzedni artykuł 

Naj­now­sza edy­cja ba­da­nia „Le­asing In­de­x” zre­ali­zo­wa­ne­go przez San­tan­der Le­asing wska­zu­je, że w po­szcze­gól­nych bra­nżach fir­my oce­nia­ją swo­ją sy­tu­ację po­zy­tyw­nie – 41 proc. uwa­ża ją za do­brą, a wi­ęk­szo­ść bo 58 proc. uwa­ża, że nie ule­gnie ona zmia­nie w 2024 r. (23 proc. oce­nia, że mo­że się po­pra­wić). Ina­czej przed­si­ębior­cy po­strze­ga­ją ogól­ną sy­tu­ację go­spo­dar­czą w Pol­sce – aż 70 proc. re­spon­den­tów okre­śla ją ja­ko złą.

Z ba­da­nia „Le­asing In­de­x” wy­ni­ka, że fir­my oce­nia­ją sy­tu­ację w swo­jej bra­nży le­piej niż w ca­łej pol­skiej go­spo­dar­ce. Naj­bar­dziej po­zy­tyw­nie w tym za­kre­sie wy­po­wia­da­ją się przed­sta­wi­cie­le bra­nży usłu­go­wej i pro­duk­cyj­nej, gdzie bar­dzo do­brze i do­brze sy­tu­ację w swo­im sek­to­rze oce­nia 49 i 48 proc. firm. Ja­ko złą lub bar­dzo złą sy­tu­ację w tych bra­nżach oce­nia 10 proc. przed­si­ębior­ców pro­duk­cyj­nych i 7 proc. usłu­go­wych. Po­zo­sta­łe dwie bra­nże, czy­li bu­dow­la­na oraz han­dlo­wa po­zy­tyw­nie oce­nia­ją obec­ne wa­run­ki na po­zio­mie 36 i 29 proc. Od­mien­ne­go zda­nia jest 26 proc. firm z sek­to­ra bu­dow­la­ne­go oraz 25 proc. przed­si­ębiorstw usłu­go­wych.

- Sy­gna­ły na­pły­wa­jące z go­spo­dar­ki kra­jo­wej i glo­bal­nej oraz z ryn­ków fi­nan­so­wych po­zo­sta­ją nie­jed­no­znacz­ne. Po­twier­dza to rów­nież na­sze ba­da­nie i różne wska­za­nia przed­sta­wi­cie­li ana­li­zo­wa­nych bra­nż. W kra­jo­wych wska­źni­kach wi­dzi­my co­raz wi­ęcej po­twier­dze­nia te­go, że ak­tyw­no­ść go­spo­dar­cza za­częła de­li­kat­nie po­pra­wiać się w trze­cim kwar­ta­le. GUS wska­zy­wał na lek­kie oży­wie­nie, które jest wi­docz­ne m.in. w od­se­zo­no­wa­nych da­nych o sprze­da­ży de­ta­licz­nej, pro­duk­cji bu­dow­la­no- mon­ta­żo­wej, a ta­kże pro­duk­cji sprze­da­nej prze­my­słu. Jak wska­zu­ją ana­li­ty­cy ten trend po­wi­nien być kon­ty­nu­owa­ny, a sprzy­jać mu będzie sil­ny ry­nek pra­cy i wy­ra­źny wzrost re­al­nych do­cho­dów go­spo­darstw do­mo­wych – pod­kre­śla Ma­riusz Wło­dar­czyk, dy­rek­tor za­rządza­jący San­tan­der Le­asing. – Na­le­ży jed­nak wska­zać, że dy­na­mi­ka zy­sków przed­si­ębiorstw będzie ni­ższa niż w ro­ku ubie­głym głów­nie za spra­wą dłu­go­tr­wa­łe­go efek­tu wzro­stu cen i kosz­tów pro­duk­cji. Po­pyt kon­sump­cyj­ny zma­lał, udział in­we­sty­cji w PKB jest hi­sto­rycz­nie ni­ski, jed­nak nie ha­mu­je to po­py­tu na ryn­ku le­asin­gu, który w I po­ło­wie 2023 od­no­to­wał nie­ca­łe 15 proc. wzro­stu, a w na­szym przy­pad­ku uzy­skał jesz­cze lep­szy wska­źnik gdyż wy­ni­ósł 16 proc. – do­da­je.

In­we­sty­cje oraz ba­rie­ry w roz­wo­ju firm

43 proc. przed­si­ębiorstw, które wzi­ęły udział w ba­da­niu de­kla­ru­je, że chce roz­wi­jać ska­lę swo­jej dzia­łal­no­ści, co jed­nak sta­no­wi spa­dek o 13 punk­tów pro­cen­to­wych w po­rów­na­niu do ba­da­nia w 2019 ro­ku. Naj­częściej wska­zy­wa­nym (80 proc.) ob­sza­rem roz­wo­ju jest po­sze­rze­nie port­fo­lio o no­we pro­duk­ty lub usłu­gi. Spa­da na­to­miast chęć przed­si­ębior­ców do roz­wo­ju firm po­przez zwi­ęk­sza­nie za­trud­nie­nia.

- Aż o po­ło­wę wi­ęcej firm niż w 2019 ro­ku chce roz­wi­jać się w opar­ciu o wpro­wa­dze­nie no­wych pro­duk­tów i usług. Jed­nak w roz­bi­ciu na bra­nże po­ja­wia­ją się za­uwa­żal­ne dys­pro­por­cje, co jed­no­znacz­nie wska­zu­je, że fir­my wy­zna­cza­ją prio­ry­te­ty in­we­sty­cyj­ne w za­le­żno­ści od ak­tu­al­nej ko­niunk­tu­ry da­ne­go sek­to­ra. Z dru­giej stro­ny na­le­ży wska­zać, że zgod­nie z naj­now­szy­mi da­ny­mi GUS za trzy kwar­ta­ły br. wska­źnik cen na­kła­dów in­we­sty­cyj­nych w sto­sun­ku do trzech kwar­ta­łów 2022 r. wy­ni­ósł 104,9 co sta­no­wi wzrost o 4,9 proc. – pod­kre­śla Ma­riusz Wło­dar­czyk.

W przy­pad­ku bra­nży pro­duk­cyj­nej po­nad po­ło­wa ba­da­nych firm (54 proc.) de­kla­ru­je chęć roz­wo­ju głów­nie w opar­ciu o po­sze­rza­nie port­fo­lio (74 proc.), rza­dziej zaś po­przez zwi­ęk­sze­nie mo­cy pro­duk­cyj­nych (26 proc.) czy też zwi­ęk­sze­nie za­trud­nie­nia lub sie­ci dys­try­bu­cji (15 proc.). Po­dob­nie kszta­łtu­je się po­de­jście sek­to­ra usłu­go­we­go. Skłon­no­ść in­we­sty­cyj­ną wska­zu­je co dru­ga ba­da­na fir­ma, z cze­go zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść (89 proc.) chce to osi­ągnąć po­przez no­we pro­duk­ty i usłu­gi, rza­dziej zaś chcą sta­wiać na zwi­ęk­sze­nie za­trud­nie­nia (25 proc.) i no­we od­dzia­ły (11 proc.). Z ko­lei tyl­ko 38 proc. firm han­dlo­wych i 31 proc. bu­do­wal­nych w ogóle de­kla­ru­je chęć roz­wo­ju pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści.

- War­to pod­kre­ślić, że nie­mal sze­ść na dzie­si­ęć przed­si­ębiorstw uzna­ło, że ogól­na sy­tu­acja ryn­ko­wa (58 proc.) oraz wy­so­kie kosz­ty pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści (58 proc.) to głów­ne prze­szko­dy ha­mu­jące ich roz­wój. Wpływ trud­nej sy­tu­acji na ryn­ku od­czu­wa bli­sko trzy­krot­nie wi­ęcej firm niż w 2021 ro­ku, a wy­so­kie kosz­ty nie­mal dwu­krot­nie wi­ęcej. Od­dzia­ły­wa­nie kon­ku­ren­cji, które w 2021 ro­ku znaj­do­wa­ło się na dru­gim miej­scu, a obec­nie jest na trze­cim (27 proc.), a je­go istot­no­ść wzro­sła o 5 pp. w po­rów­na­niu do 2021 ro­ku – wska­zu­je Ma­riusz Wło­dar­czyk.

Wska­źnik ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej

Z naj­now­szej edy­cji ba­da­nia „Le­asing In­de­x” wy­ni­ka, że aż 70 proc. ba­da­nych firm okre­śla ogól­ną sy­tu­ację go­spo­dar­czą w Pol­sce ja­ko (ra­czej lub zde­cy­do­wa­nie) złą i je­dy­nie 13 proc. przed­si­ębior­ców uwa­ża, że w 2024 ro­ku ko­niunk­tu­ra w Pol­sce ule­gnie po­pra­wie.

- Bio­rąc pod uwa­gę oce­nę ma­łych firm w za­kre­sie obec­nej i przy­szłej sy­tu­acji w go­spo­dar­ce, w po­szcze­gól­nych bra­nżach oraz sy­tu­acji w ba­da­nych fir­mach obli­czy­li­śmy, że uśred­nio­ny wska­źnik ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej w 2023 ro­ku wy­no­si 58 proc. – wska­zu­je Ma­riusz Wło­dar­czyk.

Ja­ko złą i bar­dzo złą oce­nę bie­żącej sy­tu­acji go­spo­dar­czej w Pol­sce wska­zu­je aż 80 proc. firm bu­dow­la­nych, 69 proc. han­dlo­wych, 67 proc. pro­duk­cyj­nych oraz 64 proc. usłu­go­wych.

- Szu­ka­jąc mi­mo wszyst­ko po­zy­ty­wów, war­to jed­nak zwrócić uwa­gę na da­ne ma­kro je­śli cho­dzi o spo­dzie­wa­ny przez OECD wzrost PKB na po­zio­mie 2,6 proc. w 2024 r. i 2,9 proc. w 2025 r. Naj­now­sze da­ne GUS za III kwar­tał br. mówią, że PKB (wy­rów­na­ny se­zo­no­wo) zwi­ęk­szył się re­al­nie o 1,5 proc. w po­rów­na­niu z po­przed­nim kwar­tałem i był wy­ższy niż przed ro­kiem o 0,6 proc. Te wska­źni­ki wraz ze wzra­sta­jącą, po okre­sie za­ła­ma­nia, po­da­żą na środ­ki tr­wa­łe przez przed­si­ębior­ców da­ją moc­ne pod­sta­wy do utrzy­ma­nia pro­gno­zo­wa­ne­go po­nad 10 proc. wzro­stu le­asin­gu w ro­ku 2024 – pod­su­mo­wu­je Ma­riusz Wło­dar­czyk.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my San­tan­der Le­asing

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści