“Te wnioski podkreślają potrzebę szybkiego działania” – mówi Carsten Bruhn, wiceprezes w Ricoh Europe. „Zautomatyzowane procesy mogą przynieść sektorowi usług finansowych znaczące korzyści. Technologia może znacznie usprawnić pracę, ale istotne jest, aby procesy były regularnie przeglądane i aktualizowane przez ludzi (ekspertów biznesowych) w celu utrzymania zgodności z przepisami, wydajności i standardów bezpieczeństwa. Kiedy procesy są optymalizowane, a systemy powiązane, współpracujące i kreatywne środowisko pracy w lepszy sposób może sprostać potrzebom klientów.”
Kierownictwo w sektorze usług finansowych zdaje sobie sprawę, że automatyzacja może dodać wartości biznesowej i czasami interwencja ludzka ogranicza się do minimum. Zapytani, w jakich przypadkach wyobraźnia i intuicja ludzka były kluczowe, tylko nieliczni (8 proc.) przyznali, że w zarządzaniu przepisami, a jeszcze mniej (6 proc.), że w zapewnieniu bezpieczeństwa informacji. Jednakże, dla większości respondentów interwencja ludzka jest niezbędna w przypadku interakcji z klientami (46 proc.) i w zarządzaniu ryzykiem (31 proc.).
Największym wyzwaniem dla sektora usług finansowych (według 48 proc. respondentów) związanym z technologią są możliwości sektora do łączenia ze sobą systemów.
“Nadążanie za zmianami technologicznymi i zapewnienie bieżących powiązań między systemami nie jest łatwe. Wiemy, że technologia ewoluuje znacznie szybciej niż procesy czy sposoby ich używania. Aby z sukcesem tworzyć powiązane systemy, sektor usług finansowych powinien skupić się na optymalizacji procesów i wprowadzić zmiany do tradycyjnych sposobów pracy. W coraz większej mierze, kierownictwo z sektora usług finansowych powierza zarządzanie tymi zadaniami ekspertom z zewnątrz, co oznacza, że zyskują wszystkie korzyści umożliwiając przy tym pracownikom skupienie się na kluczowej działalności” – mówi Bruhn.
Kierownictwo z sektora usług finansowych jednomyślnie przyznaje, że najnowsze technologie nie mogą być traktowane jako jedyna droga do odniesienia sukcesu w przyszłości. Prawie trzy czwarte (71 proc.) przyznaje, że technologia w izolacji, bez procesu, ma niewielką wartość, a 86 proc. uważa, że interakcje ludzi i technologii dodadzą wartości tylko wtedy, kiedy procesy je wiążące będą bardziej kreatywne.
Mimo wyzwań, sektor usług finansowych pozostaje optymistyczny jeśli chodzi o korzyści wynikające z technologii. 41 proc. respondentów mówi, że innowacje tworzone przez ich zespoły w ciągu ostatnich trzech lat, nie powstałyby gdyby nie wsparcie technologii, a prawie 1/3 (30 proc.) mówi, że bez technologii te innowacje nie powstałyby nawet w wyobraźni. 78 proc. przyznaje, że technologia pomaga w osiąganiu większej produktywności. Technologia, jak dotąd, nie przejęła wszystkich kluczowych obowiązków, takich jak podejmowanie decyzji czy rozwijanie nowych pomysłów.
Bruhn dodaje: “To oczywiste, że technologia odgrywa istotną rolę w tworzeniu nowych rozwiązań dla sektora usług finansowych. Technologia powinna wzbogacać umiejętności ludzkie, a nie z nimi konkurować, poprzez co wzmacni ludzką kreatywność i innowacyjność. Korzyści z tego płynące to większa elastyczność i zdolność do zapewnienia lepszej obsługi klienta, z większą liczbą wydajnych procesów, które prowadzą do większego bezpieczeństwa danych i zarządzania zgodnością.”