Dru­kiem re­kla­ma stoi, czy­li nie­słab­nąca si­ła po­li­gra­fiiPoprzedni artykuł 

W erze roz­wi­ni­ętych tech­no­lo­gii wi­ęk­szo­ść stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych prze­no­si się do di­gi­ta­lu. Z ko­mu­ni­ka­ta­mi re­kla­mo­wy­mi w for­mie cy­fro­wej spo­ty­ka­my się nie­ma­lże na ka­żdym kro­ku, prze­gląda­jąc stro­ny www, ogląda­jąc te­le­wi­zję i słu­cha­jąc ra­dia. Czy ozna­cza to śmie­rć po­li­gra­fii re­kla­mo­wej? Wręcz prze­ciw­nie. Jak pod­kre­śla­ją eks­per­ci, pla­ka­ty, bro­szu­ry i ulot­ki są na­dal bar­dzo sku­tecz­ną me­to­dą pro­mo­cyj­ną.

(nie) tyl­ko on­li­ne

W obec­nym cza­sie re­kla­ma on­li­ne sta­ła się in­te­gral­ną częścią In­ter­ne­tu. Pra­wie ka­żda stycz­no­ść z plat­for­mą on­li­ne wi­ąże się otrzy­ma­niem ko­mu­ni­ka­tu re­kla­mo­we­go. Ba­ne­ry, ma­te­ria­ły spon­so­ro­wa­ne, ma­il­ling, dzia­ła­nia w so­cial me­diach to tyl­ko nie­licz­ne ze spo­so­bów pro­mo­cji w sie­ci. Obec­nie wi­ęk­szo­ść stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych wi­ąże się z ta­ki­mi wła­śnie dzia­ła­niami. Mar­ke­te­rzy, zna­jąc po­ten­cjał no­wych tech­no­lo­gii, chęt­nie „w­cho­dzą” ze swo­ją mar­ką do wir­tu­al­ne­go świa­ta, za­po­mi­na­jąc nie­kie­dy o bar­dziej tra­dy­cyj­nych for­mach re­kla­mo­wych, które… wca­le nie od­cho­dzą je­scze do la­mu­sa.

Druk wci­ąż w ce­nie

Bro­szu­ry i ulot­ki są naj­częściej wy­ko­rzy­sty­wa­ne do prze­ka­zu krót­kich ko­mu­ni­ka­tów. In­for­mu­ją o spe­cjal­nych ofer­tach, otwar­ciu no­wych punk­tów czy wprost o da­nym pro­duk­cie lub mar­ce. Jest to jed­na z nie­licz­nych form pro­mo­cyj­nych, która tra­fia bez­po­śred­nio „do rąk” po­ten­cjal­ne­go klien­ta. We­dług ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Fo­cus Re­se­arch aż 63 % re­spon­den­tów czy­ta ulot­ki by za­si­ęgnąć wie­dzy na te­mat ofert pro­mo­cyj­nych. Na­to­miast Ba­da­nie „GfK Shop­ping Mo­ni­tor 2017” do­wo­dzi, że aż 50% klien­tów czer­pie in­for­ma­cje o pro­mo­cjach w skle­pach z ga­ze­tek lub ulo­tek. Jest to do­wód na to, iż na­ma­cal­ne for­my re­kla­my sil­nie wpły­wa­ją na klien­ta, da­jąc mu mo­żli­wo­ść na­wi­ąza­nia z nią rze­czy­wi­ste­go kon­tak­tu – od­dzia­łu­ją na mi­ni­mum kil­ka zmy­słów, jak do­tyk czy wzrok, dzi­ęki cze­mu zo­sta­ją w pa­mi­ęci na dłu­że­j… O ile są od­po­wied­nio wy­ko­na­ne. Jak wy­ko­rzy­stać po­ten­cjał dru­ku?

Ulot­ka ide­al­na

Sku­tecz­na ulot­ka lub bor­szu­ra mu­si przy­ci­ągać uwa­gę, być atrak­cyj­na i pro­sta w od­bio­rze. Do wy­ko­rzy­sta­nia ma­my tyl­ko kil­ka li­ni­jek tek­stu, dla­te­go na­le­ży wy­brać tyl­ko naj­wa­żniej­sze tre­ści, które pe­łnią w prze­ka­zie naj­istot­niej­sza ro­lę. Im mniej tre­ści na ulot­ce – tym le­piej. Ja­sny i pro­sty ko­mu­ni­kat to bar­dziej pre­cy­zyj­na ko­mu­ni­ka­cja - mówi Mo­ni­ka No­wak z Pink Pep­per Me­dia. Ulot­ki i bro­szu­ry war­to two­rzyć z po­my­słem, tak, aby wy­różni­ły się w gąsz­czu in­nych. Dla­te­go po­win­ny być kre­atyw­ne, es­te­tycz­ne, za­wie­rać do­brej ja­ko­ści gra­fi­ki i wy­różnia­jące się ha­sła, które przy­ci­ągną oko. Nie­zmier­nie istot­ne są ta­kże do­brze wy­eks­po­no­wa­ne da­ne kon­tak­to­we fir­my, których nie mo­że za­brak­nąć, aby klient z ła­two­ścią do niej tra­fił. Roz­po­czy­na­jąc pro­jekt war­to rów­nież prze­my­śleć for­mat ulot­ki, a na­stęp­nie do­pa­so­wać do niej tre­ści, tak, aby te naj­wa­żniej­sze znaj­dy­wa­ły się w miej­scu, które ja­ko pierw­sze zwra­ca uwa­gę klien­ta - za­uwa­ża eks­pert Pink Pep­per Me­dia. Co naj­wa­żniej­sze, na­le­ży za­dbać o ja­ko­ść. Nie oszczędzaj­my na ulot­kach i bro­szu­rach, je­śli nie chce­my, aby od ra­zu zna­la­zły się w ko­szu. Po­dob­nie na ka­ta­lo­gach – to wi­zy­tów­ka na­szej fir­my. Pa­pier po­wi­nien być do­brej ja­ko­ści, tek­sty po­praw­ne gra­ma­tycz­nie, a ca­ło­ść za­pro­jek­to­wa­na przez do­świad­czo­ne­go gra­fi­ka.

Sku­tecz­no­ść na wa­gę zło­ta

Aby re­kla­ma dru­ko­wa­na przy­nio­sła ocze­ki­wa­ny suk­ces na­le­ży spoj­rzeć na nią ca­ło­ścio­wo. Dla­te­go nie wol­no za­po­mnieć o do­brym roz­pla­no­wa­niu te­go, w ja­ki spo­sób ulot­ka, bro­szu­ra czy ka­ta­log tra­fi do klien­ta. For­ma kol­por­ta­żu ma nie­oce­nio­ny wpływ na po­wo­dze­nie ak­cji pro­mo­cyj­nej. Oprócz te­go, za­le­ca­ne jest, aby sta­le kon­tro­lo­wać efek­tyw­no­ść pro­jek­tu. Dzi­ęki te­mu w przy­szło­ści, po­ja­wia się szan­sa na po­pra­wie­nie wy­ni­ków. Czy ulot­ka przy­ci­ąga wzrok? Czy znaj­du­ją się na niej wszyst­kie po­trzeb­ne in­for­ma­cje? Czy jej prze­kaz jest ja­sny? Na te wszyst­kie py­ta­nia nie od­po­wie nikt in­ny, jak sam klient, od które­go war­to zbie­rać in­for­ma­cje zwrot­ne.

By­wa, że naj­prost­sze roz­wi­ąza­nia oka­zu­ją się naj­bar­dziej sku­tecz­ne. Je­śli pod uwa­gę zo­sta­ną wzi­ęte wszyst­kie po­wy­ższe czyn­ni­ki, do­bra re­kla­ma dru­ko­wa­na mo­że za­pew­nić lep­sze efek­ty niż nie­prze­my­śla­na kam­pa­nia on­li­ne.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Pink Pep­per Me­dia

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści