„Made of Print” – to hasło przyświeca działalności krakowskiej drukarni Mellow, która od ponad dwóch dekad jest obecna na polskim rynku usług poligraficznych realizowanych w technice offsetowej. Przez wiele lat główną część jej portfolio stanowiły szeroko rozumiane materiały marketingowe wysokiej jakości, skierowane głównie do klientów korporacyjnych.
Obecnie Mellow – jak zapewnia prezes zarządu drukarni Wojciech Dworak – stara się zdywersyfikować swoją ofertę i rozszerzyć ją m.in. o wysoko uszlachetnione opakowania oraz inne produkty poligraficzne o wartości dodanej. Temu służą nowe inwestycje sprzętowe, m.in. w półformatową maszynę offsetową Rapida 76 z modułem do foliowania na zimno. To kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, na jakie zdecydował się ten krakowski zakład poligraficzny, a zarazem pierwsza na rynku europejskim półformatowa maszyna hybrydowa (UV/LED) tego producenta, wyposażona w opcję do cold-stampingu i pierwsza na świecie tak rozbudowana konfiguracja modelu
Rapida 76.
„Zawsze staraliśmy się, by nasza firma była postrzegana przez rynek i klientów głównie pod kątem najwyższej jakości oraz profesjonalnej i kompleksowej obsługi poligraficzno-reklamowej – mówi Wojciech Dworak. – Tak było zarówno w okresie, kiedy jako jedni z pierwszych w Polsce zaoferowaliśmy usługi w zakresie komercyjnego druku cyfrowego, jak też później – gdy zdecydowaliśmy się na inwestycję w druk offsetowy, który już od lat decyduje o naszej tożsamości biznesowej, oraz nabyliśmy agencję reklamową. Minionych kilkanaście lat to okres budowania marki Mellow jako profesjonalnego dostawcy kompleksowych usług poligraficzno-reklamowych dla klientów korporacyjnych. To z myślą o nich realizowane były i nadal są najwyższej jakości (niejednokrotnie bardzo subtelnie wykończone i uszlachetnione) materiały marketingowe: katalogi, raporty roczne, zaproszenia, foldery itd. Obecnie zdobyte doświadczenia chcielibyśmy przenieść na nowy dla nas grunt, jakim są opakowania oraz inne produkty wykonywane na grubszych podłożach, także nietypowych np. niewsiąkliwych. W obu przypadkach pragniemy oferować to, z czego jesteśmy znani: najwyższą jakość, ale przede wszystkim wyraziste, nietuzinkowe i nieszablonowe pomysły graficzne oraz rozwiązania produkcyjne. Proponujemy zastosowanie efektów specjalnych takich jak folia (np. metalizowana) aplikowana na zimno, druk wypukły, hologramy czy kody QR „zaszyte” w projektach. Temu służy modernizacja naszego parku sprzętowego, w tym zakup nowej, półformatowej maszyny Rapida 76, pozwalającej na drukowanie w technologii UV/LED, co oznacza m.in. możliwość zastosowania trudnych w obróbce podłoży oraz ich uszlachetnianie in-line w dedykowanym module do cold-stampingu”.
Nowa maszyna, nowa siedziba
Maszyna została zainstalowana w nowej siedzibie firmy Mellow, w której – po wielu latach działalności w dwóch lokalizacjach – znalazł się cały park sprzętowy drukarni, dedykowany produkcji cyfrowej i offsetowej. „O naszym biznesowym DNA od dłuższego już czasu decyduje druk offsetowy, w którym – od początku obecności na tym rynku – naszym sprawdzonym partnerem pozostaje firma Koenig & Bauer” – mówi Wojciech Dworak. Technika offsetowa pojawiła się w firmie Mellow (wówczas jeszcze funkcjonującej pod nazwą Copy 2000) w roku 2001, wraz z maszyną Rapida 74-5+L. Kilka lat później drukarnia zainwestowała w pierwszą w Polsce maszynę pełnoformatową Rapida 105-5+L, wyposażoną w system LogoTronic Professional.
„Było to w przełomowym dla nas roku 2008 – kontynuuje Wojciech Dworak. – Poza rozbudową parku sprzętowego, zmieniliśmy wówczas nazwę na Mellow i rozpoczęliśmy kreowanie wizerunku firmy jako profesjonalnego przedsiębiorstwa świadczącego usługi poligraficzno-reklamowe na najwyższym poziomie. Obecnie jesteśmy po raz kolejny pionierem jeżeli chodzi o wdrożenie maszyny marki Koenig & Bauer, nie tylko na rynku krajowym. Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie hybrydowe oraz wyposażone w opcję cold-stampingu, przede wszystkim z uwagi na ogromne możliwości technologiczne, jakie daje taka właśnie konfiguracja”.
Nowa strategia: wysoko przetworzone produkty o wartości dodanej
„Rynek się zmienia, a klienci oczekują w coraz większym stopniu oferty nietuzinkowej, z jednej strony dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb, z drugiej – pozwalającej na wyróżnienie się. Chcemy im w tym pomóc, zapewniając nie tylko najwyższej jakości sprzęt do produkcji opakowań czy materiałów komercyjnych, ale też oferując szkolenia, doradzając i wspierając w całym procesie powstawania produktu – począwszy od koncepcji i pomysłu na projekt graficzny, a na efektownej realizacji kończąc. Naszym zdaniem nawet z najprostszego druku, takiego jak ulotka pizzerii czy wizytówka, można stworzyć małe dzieło sztuki. Pokazujemy to m.in. w ramach uruchomionej jakiś czas temu „Akademii Mellow”, skierowanej do osób z działów kreacji i marketingu firm reprezentujących różne branże. Ale do tego potrzebny jest niebanalny pomysł, w ślad za nim – design, a na koniec – najwyższej jakości maszyny pozwalające go zrealizować. Nowa Rapida 76 jest przykładem takiej właśnie inwestycji”.
Adam Ślażyński, regionalny szef sprzedaży w firmie Koenig & Bauer (CEE), która była dostawcą maszyny, dodaje: „Zakupiona przez Mellow maszyna to nie tylko pierwsza Rapida 76 w Polsce, ale też pierwsza – w skali świata – tak bogata jej wersja, uwzględniająca system foliowania na zimno. Zaimplementowany tu pakiet umożliwia zadrukowywanie bardzo szerokiego spektrum podłoży: kartonów, folii, ale też cienkich folii czy materiałów niewsiąkliwych. Naszemu klientowi bardzo zależało na tym, by pod tym względem możliwości maszyny były jak największe, stąd taka jej konfiguracja”.
„Istotny był również format – dodaje Wojciech Dworak. - Po wcześniejszej inwestycji w maszynę B1 tym razem – ponownie – zdecydowaliśmy się na maszynę półformatową. Biorąc pod uwagę specyfikę rynku i różne wolumeny nakładów charakteryzujące naszych dotychczasowych jak i potencjalnych klientów, do których kierujemy nasze usługi, jest ona w tym przypadku bardziej elastycznym i
ekonomicznie uzasadnionym rozwiązaniem”.
Drukująca z prędkością maksymalną 18 tys. egz/h Rapida 76-7+L jest wyposażona w siedem zespołów drukujących, wieżę lakierującą oraz wspomniany już moduł do foliowania na zimno Vinfoil Optima. Adam Ślażyński zwraca uwagę na bogate wyposażenie kontrolno-pomiarowe, niezwykle ważne przy bardzo wysublimowanych, zaawansowanych technologicznie projektach, jakie realizuje Mellow: „Warto w tym kontekście wymienić choćby pomiar i regulację nafarbiania online i inline, jak też protokołowanie ISO online w systemie QualityPass. Tego typu rozwiązania mają dać użytkownikom pewność i niezawodność realizowanej produkcji, zwłaszcza przy wymagających zleceniach np. opakowaniach czy materiałach marketingowych o dużej wartości dodanej, w jakich specjalizuje się Mellow”.
Nowe kierunki działania, większy nacisk na eksport
Chcemy w większym niż dotychczas stopniu wyjść z naszą ofertą poza Polskę – mówi Wojciech Dworak. – Na rynku krajowym jesteśmy znani i rozpoznawalni, a ponad 20-letnie doświadczenie i bogata wiedza technologiczna pozwalają śmiało myśleć o zwiększeniu eksportu w naszym portfolio zamówień. Planujemy w związku z tym zmodyfikować nasze struktury handlowe i – po mamy nadzieję rychłym powrocie światowych rynków do normalnego funkcjonowania – ruszyć z zagraniczną promocją naszych usług, m.in. poprzez udział w międzynarodowych wydarzeniach branżowych”.
„Rozwój drukarni Mellow i inwestycje, realizowane – co warto zauważyć – w latach, gdy rynek borykał się z sytuacjami kryzysowymi, zasługują na szczególne słowa uznania. Tym bardziej jest nam miło, że jej kierownictwo po raz kolejny zaufało marce Koenig & Bauer, decydując się na zakup maszyny z naszego portfolio. Co więcej, po raz kolejny mamy do czynienia z pierwszą w Polsce maszyną danego modelu, a ze względu na rozbudowaną konfigurację – z wdrożeniem unikalnym nawet w skali światowej. Mamy nadzieję, że Rapida 76, podobnie jak poprzednie rozwiązania Koenig & Bauer, przyczyni się do dalszego, dynamicznego rozwoju firmy Mellow” – podsumowuje Jan Korenc, prezes zarządu Koenig & Bauer (CEE).
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej