7. października br. przyznano nagrody w dorocznym konkursie European Carton Excellence Award na najlepsze europejskie opakowanie roku, wykonane na bazie kartonu. W związku ze światową pandemią jego organizator – stowarzyszenie Pro Carton – zdecydował się na przeprowadzenie wydarzenia związanego z wręczeniem nagród w trybie zdalnym.
Podczas wirtualnego spotkania – 2020 Carton E-vent & Award – nagrodzono zwycięzców konkursu, wśród których (po raz kolejny już) znaleźli się klienci Stora Enso wykorzystujący jej kartony. Zdobyli oni w sumie pięć nagród m.in. w prestiżowych kategoriach Carton of the Year (dla opakowania roku) i Save the Planet (uwzględniającej proekologiczne rozwiązania opakowaniowe).
Van Genechten Packaging: nagroda główna – „Carton of the Year” dla opakowania na gin marki Roku
Najważniejszą nagrodę w tegorocznej edycji konkursu zdobyło opakowanie na gin Roku, zgłoszone przez właściciela tej marki – firmę Beam Suntory. Zaprojektowane ono zostało wspólnie przez InnerWorkings i Pocket Rocket Creatie, a wyprodukowane – przy użyciu kartonu Stora Enso – przez Van Genechten Packaging. Jego design zakładał stworzenie holistycznego pudełka prezentowego, w niebanalny sposób „opowiadającego” historię znajdującego się w środku produktu (stąd jego sześciokątny kształt, nawiązujący do japońskiej sztuki botanicznej), przyjemnego w dotyku i uwzględniającego atrakcyjne detale aplikowane przy pomocy hot stampingu. Zdaniem jury, nagrodzone i estetyczne pod każdym względem opakowanie zapewnia właściwą komunikację wzrokową z klientem, który dostrzeże je na półce sklepowej; jest też wygodne w użytkowaniu, a zastosowana tu grafika wewnętrzna i zewnętrzna, dopełniają całości.
Sadu Packaging Group: nagroda „Save the Planet” dla projektu Eco Fit Lid
W kategorii dedykowanej rozwiązaniom proekologicznym zwyciężył projekt Eco Fit Lid, opracowany i wyprodukowany przez Seda Packaging Group na zlecenie firmy McDonald’s. Dedykowana zimnym i gorącym napojom pokrywka na kubek, dzięki zastosowaniu odpowiedniej powłoki barierowej, łączy w sobie – zdaniem jury – właściwie dobrany, odzyskiwalny i kompostowalny karton Stora Enso z innowacyjnymi metodami jego przetwarzania. Umożliwiono tym samym zastąpienie nim plastiku, wciąż powszechnie używanego w branży gastronomicznej. Dodatkową jego zaletą – co również podkreślono w uzasadnieniu – jest możliwość naniesienia nadruku na wieko, co znacząco podnosi atrakcyjność opakowania w punkcie sprzedaży detalicznej. Jak zaznacza jury w swoim werdykcie, „jedynym zaskoczeniem jest fakt, że tego typu pokrywki nie wynaleziono już wcześniej”.
Edelmann: nagroda projektu dla firmy Isana w kategorii opakowań ogólnego użytku
Kolejny klient Stora Enso – drukarnia Edelmann Group – zwyciężył w kategorii opakowań ogólnego użytku, wykonanych z kartonu bazującego na włóknach pierwotnych. Zaprojektowane przez Dirka Rossmanna z myślą o kosmetykach ISANA (marka własna sieci Rossmann) opakowanie, wykonane zostało z monomateriałowego kartonu Ensocoat 2S. Jak podkreśla jury jego design i zastosowana grafika zewnętrzna i wewnętrzna oraz niestandardowe zamknięcie wierzchnie przyciągają wzrok swoją atrakcyjnością i pozwalają zapoznać się ze znajdującym się w środku zestawem kosmetyków bez otwierania opakowania.
Nagrody „Gold Awards” dla firm PAWI Packaging i IGB
Jury konkursowe przyznało też osiem nagród w kategorii „Gold Awards”, wśród których znalazły się dwa projekty wykonane przez klientów Stora Enso, z zastosowaniem kartonów tej firmy. Pierwszy z nich, dostosowany do wymagań związanych z pandemią, to przyłbica (maska) ochronna Fiber Shield, zaprojektowana przez Patricka Euchnera dla firmy Erlenbacher Backwaren i wyprodukowana przez PAWI Packaging. Wykonana została ona z dwóch materiałów – kartonu (cechującego się niskim śladem węglowym) i folii PET (niezbędnej do stworzenia okienka), które po zużyciu mogą być utylizowane w standardowych liniach separacji odpadów. Maska – jak podkreśla jej producent – jest dzięki uniwersalnemu uchwytowi okalającemu głowę przystosowana dla każdej osoby. Co istotne, wzór wykrojnika, stworzony przez PAWI, został przez tę firmę udostępniony także dla innych, na nieodpłatnych zasadach.
Nagrodę w kategorii „Gold Award” zdobył też inny produkt stworzony z myślą o aktualnej sytuacji związanej z pandemią, a jednocześnie bardzo uniwersalny – pudełko na strzykawki zgłoszone do konkursu przez właściciela marki – IBSA Profhilo Syringe Pack. Opakowanie zaprojektowane zostało przez Michela Bressana (konstrukcja) i Corrado Maggiego (grafika), a wyprodukowane przez firmę IGB. Jak podkreśla IBSA, projektowi przyświecały zasady odpowiedzialności społecznej (co zostało wyartykułowane także na opakowaniu) – jest ono jednoczęściową konstrukcją i nie zawiera plastikowych naklejek, co czyni je rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej