Pro­du­cen­ci opa­ko­wań – dłu­gi jesz­cze ni­skie, ale pre­sja co­raz wi­ęk­szaPoprzedni artykuł 

Pol­ska jest wa­żnym pro­du­cen­tem opa­ko­wań, a bra­nża od lat utrzy­my­wa­ła ni­skie za­dłu­że­nie w sto­sun­ku do wiel­ko­ści swo­je­go sek­to­ra. Przez pierw­szy rok pan­de­mii zdo­ła­ła za­cho­wać do­brą kon­dy­cję fi­nan­so­wą, jed­nak na­stęp­ny rok przy­ni­ósł już ozna­ki lek­kie­go po­gor­sze­nia. Dłu­gi pro­du­cen­tów wzro­sły o 13,6 proc. r/r, do kwo­ty 56 mln zł – po­da­je Kra­jo­wy Re­jestr Dłu­gów Biu­ro In­for­ma­cji Go­spo­dar­czej. W naj­bli­ższym cza­sie wy­twór­ców opa­ko­wań cze­ka­ją ko­lej­ne wy­zwa­nia, jak dro­że­jące su­row­ce czy ko­niecz­no­ść in­we­sty­cji w eko­lo­gicz­ne li­nie pro­duk­cyj­ne.

W 2020 r. sek­tor opa­ko­wań oka­zał się wy­jąt­ko­wo od­por­ny na za­wi­ro­wa­nia, ja­kie przy­nio­sła pan­de­mia. We­dług ra­por­tu „Jak opa­ko­wać przy­szło­ść? Bra­nża opa­ko­wań w cza­sach zie­lo­nej trans­for­ma­cji” przy­go­to­wa­ne­go w li­sto­pa­dzie 2021 r. przez ana­li­ty­ków Ban­ku Pe­kao, uda­ło jej się w tym cza­sie utrzy­mać trend wzro­sto­wy dla war­to­ści sprze­da­nej pro­duk­cji (+1,2 proc. r/r), pod­czas gdy w ca­łym prze­my­śle pro­duk­cja spa­dła o 3,4 proc. r/r. Sek­tor im­po­no­wał do­brą kon­dy­cją ta­kże na prze­strze­ni ostat­niej de­ka­dy. W ci­ągu 10 lat pol­skim pro­du­cen­tom uda­ło się po­dwo­ić war­to­ść sprze­da­ży do po­zio­mu bli­sko 45 mld zł.

– Bra­nża opa­ko­wań w Pol­sce cha­rak­te­ry­zu­je się bar­dzo ni­skim za­dłu­że­niem, jak na jej wiel­ko­ść. Jed­nak w ci­ągu ostat­nie­go ro­ku wi­dzi­my w KRD przy­rost za­le­gło­ści. Licz­ba wpi­sa­nych do na­sze­go re­je­stru pro­du­cen­tów zwi­ęk­szy­ła się o po­nad jed­ną czwar­tą. Te­raz to 736 firm. O 6,7 mln zł wzro­sła też kwo­ta za­dłu­że­nia i obec­nie pro­du­ku­jący opa­ko­wa­nia są win­ni swo­im wie­rzy­cie­lom 56 mln zł. War­to za­uwa­żyć, że wcze­śniej bra­nża nie od­no­to­wy­wa­ła tak du­żych sko­ków za­dłu­że­nia. Naj­wi­ęk­sze za­le­gło­ści, wy­no­szące 33,8 mln zł, ma­ją do spła­ce­nia twór­cy opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych. Pro­du­cen­ci opa­ko­wań z pa­pie­ru lub tek­tu­ry powin­ni od­dać swo­im wie­rzy­cie­lom 15,1 mln zł. Z ko­lei 6,8 mln zł do spła­ce­nia ma­ją pro­du­cen­ci opa­ko­wań drew­nia­nych. Najm­niej za­dłu­żo­ne są fir­my wy­twa­rza­jące je z me­ta­lu. Do ure­gu­lo­wa­nia po­zo­sta­je im za­le­d­wie 269 tys. zł – wska­zu­je Adam Łąc­ki, pre­zes Za­rządu Kra­jo­we­go Re­je­stru Dłu­gów.

Le­asing głów­nym wie­rzy­cie­lem

Po­nad po­ło­wa su­my za­dłu­że­nia bra­nży na­le­ży do spółek z ogra­ni­czo­ną od­po­wie­dzial­no­ścią (29,2 mln zł). Na dru­gim miej­scu pla­su­ją się jed­no­oso­bo­we dzia­łal­no­ści go­spo­dar­cze z kwo­tą po­nad 15,1 mln zł do spła­ce­nia.

Fir­my pro­du­ku­jące opa­ko­wa­nia za­dłu­ży­ły się naj­bar­dziej u firm le­asin­go­wych. W Kra­jo­wym Re­je­strze Dłu­gów za­le­gło­ści wo­bec nich si­ęga­ją nie­mal 20 mln zł. Na spła­ce­nie po­nad 11 mln zł cze­ka z ko­lei bra­nża fi­nan­so­wa, w tym głów­nie ban­ki. Po­nad 7,7 mln zł próbu­ją odzy­skać wtór­ni wie­rzy­cie­le (fir­my win­dy­ka­cyj­ne i fun­du­sze se­ku­ry­ty­za­cyj­ne).

W po­dzia­le na re­gio­ny, naj­wy­ższy po­ziom za­dłu­że­nia no­tu­je wo­je­wódz­two po­mor­skie, gdzie wy­twór­cy opa­ko­wań po­win­ni ure­gu­lo­wać po­nad 19 mln zł. Ko­lej­ne jest Ma­zow­sze z 9,3 mln zł za­le­gło­ści. W pierw­szej trój­ce zna­la­zło się ta­kże Pod­kar­pa­cie z 6,8 mln zł prze­ter­mi­no­wa­nych zo­bo­wi­ązań. Najm­niej­sze za­dłu­że­nie no­tu­ją ko­lej­no wo­je­wódz­twa: opol­skie, pod­la­skie i lu­bel­skie.

Bra­nża opa­ko­wa­nio­wa sa­ma jest też wie­rzy­cie­lem. Dłu­żni­cy są jej win­ni 18 mln zł. Na naj­wi­ęk­sze su­my pro­du­cen­ci cze­ka­ją od in­nych prze­twór­ców prze­my­sło­wych (6,9 mln zł) oraz od han­dlu (6,5 mln zł).

Co­raz wi­ęk­sze obo­wi­ąz­ki dla pro­du­cen­tów

Kon­dy­cja fi­nan­so­wa pro­du­cen­tów opa­ko­wań jest wa­żna w kon­te­kście cze­ka­jących ją wy­zwań. Jed­nym z nich jest le­gi­sla­cja. Od 1 lip­ca 2021 r. UE wpro­wa­dzi­ła na­kaz wy­eli­mi­no­wa­nia z obro­tu wie­lu jed­no­ra­zo­wych pro­duk­tów, w tym opa­ko­wań np. po­jem­ni­ków sty­ro­pia­no­wych (The Sin­gle­-Use Pla­stics Di­rec­ti­ve). Za­kaz już obo­wi­ązu­je w wie­lu kra­jach, ale Pol­ska nie zdąży­ła jesz­cze uchwa­lić od­po­wied­nich prze­pi­sów. We­dług za­po­wie­dzi ma­ją one we­jść w ży­cie w 2022 r.

Z ko­lei z po­cząt­kiem bie­żące­go ro­ku we­szły w ży­cie dwa no­we roz­po­rządze­nia do­ty­czące re­cy­klin­gu od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych. Jed­no z nich okre­śla dla pro­du­cen­tów rocz­ne po­zio­my re­cy­klin­gu ich wy­ro­bów w per­spek­ty­wie od 2022 do 2030 r. Co ro­ku będą oni zo­bo­wi­ąza­ni do osi­ąga­nia co­raz wy­ższych pu­ła­pów.

Tr­wa­ją też pra­ce nad usta­wą o Roz­sze­rzo­nej Od­po­wie­dzial­no­ści Pro­du­cen­ta (ROP), która za­kła­da, że wpro­wa­dza­jący opa­ko­wy­wa­nia na ry­nek będą mu­sie­li za­dbać o nie ta­kże po ich prze­two­rze­niu przez kon­su­men­ta. Ozna­cza to ich udział w kosz­tach se­lek­tyw­nej zbi­ór­ki od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych, ich se­gre­ga­cji i przy­go­to­wa­niu do re­cy­klin­gu. No­wo­ścią na pol­skim ryn­ku będzie ta­kże sys­tem kau­cyj­ny, nad którym pra­cu­je obec­nie rząd. Na ra­zie jest on w fa­zie sze­ro­ko za­kro­jo­nych kon­sul­ta­cji, w których uczest­ni­czą przed­sta­wi­cie­le wie­lu sek­to­rów.

– No­we re­gu­la­cje do­ty­czące opa­ko­wań to nie tyl­ko kwe­stia sa­mych pro­du­cen­tów, ale rów­nież in­nych ga­łęzi go­spo­dar­ki, ta­kich jak han­del, bra­nża spo­żyw­cza czy jed­nost­ki sa­mo­rządu te­ry­to­rial­ne­go, które obec­nie są od­po­wie­dzial­ne za go­spo­dar­kę od­pa­da­mi w re­gio­nach. Pre­sja eko­lo­gicz­na sta­no­wi dziś naj­wi­ęk­sze wy­zwa­nie sek­to­ra opa­ko­wań, ale nie po­zo­sta­nie ona bez wpły­wu na in­nych uczest­ni­ków ryn­ku, w tym ta­kże na ko­ńco­wych użyt­kow­ni­ków pro­duk­tów. Na­sze po­de­jście do eko­lo­gii jest wi­ęc klu­czo­we i do­brze, aby naj­wi­ęk­sza zmia­na w tym za­kre­sie do­ko­na­ła się naj­pierw w świa­do­mo­ści kon­su­men­tów. Przy­kła­do­wo, pro­jekt sys­te­mu kau­cyj­ne­go ma spra­wić, że ob­jęte nim opa­ko­wa­nie będzie mia­ło war­to­ść dla kon­su­men­ta, który za­miast je wy­rzu­cić, od­nie­sie je do punk­tu de­ta­licz­ne­go, w którym odzy­ska kau­cję. Sy­stem mu­si być wi­ęc nie tyl­ko pro­eko­lo­gicz­ny, ale też przy­ja­zny dla kon­su­men­tów, po to, by chcie­li się włączyć we wspól­ny wy­si­łek. Do­pie­ro za­an­ga­żo­wa­nie wszyst­kich in­te­re­sa­riu­szy będzie klu­czem do suk­ce­su efek­tyw­ne­go dzia­ła­nia sys­te­mu – mówi An­drzej Ku­lik, eks­pert Rze­tel­nej Fir­my, part­ne­ra Kra­jo­we­go Re­je­stru Dłu­gów.

Jed­no­cze­śnie na sy­tu­ację bra­nży wpły­wa ta­kże oto­cze­nie ryn­ko­we. Pro­du­cen­ci opa­ko­wań mu­szą mie­rzyć się z wa­ha­jący­mi się ce­na­mi su­row­ców oraz ich nie­do­bo­ra­mi na ryn­ku. W 2021 wie­le pod­sta­wo­wych ma­te­ria­łów do pro­duk­cji no­to­wa­ło re­kor­do­we staw­ki (na przy­kład po­li­me­ry słu­żące do pro­duk­cji two­rzyw sztucz­nych).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my ZOOM bsc

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści