Magazyn Packaging Europe podał listę finalistów tegorocznego konkursu Sustainability Awards, organizowanego przez to wydawnictwo. Produkowana przez Stora Enso pianka Papira znalazła się wśród produktów wyróżnionych w kategorii „Odnawialność”, obejmującej rozwiązania będące przed wprowadzeniem ich do sprzedaży. Zwycięzcy w tej kategorii zostaną nagrodzeni 22 listopada br. w Amsterdamie.
Jak podkreśla organizator konkursu, generowane odpady opakowaniowe, zmiana klimatu i kryzys środowiskowy wymagają niezwłocznej, wspólnej reakcji ze strony całej społeczności skupionej wokół segmentu dóbr konsumpcyjnych. Nagroda Sustainability Award uwzględnia wdrażanie najlepszych praktyk w firmie, zwraca uwagę na kluczowe kwestie związane z działalnością badawczo-rozwojową i wyróżnia najbardziej innowacyjne, proekologiczne rozwiązania. W tym roku w ramach konkursu pojawiło się pięć nowych kategorii przedsprzedażowych, uwzględniających najważniejsze, nowo powstałe i innowacyjne rozwiązania, które pojawią się na rynku w wersjach komercyjnych w niedługim czasie. Z myślą o produktach, które już są dostępne, również stworzono dwie nowe kategorie: „Klimat” i „Odnawialność”.
Z kolei Stora Enso podkreśla, że jej podejście do kwestii innowacyjności to suma potencjału firmy i materiałów odnawialnych stosowanych w realizowanej przez nią produkcji. co pozwala oddziaływać na zmiany w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Nordycki koncern wskazuje przy tym trendy, które wpływają na jego klientów oraz konsumentów końcowych, zaś w procesach wytwórczych coraz częściej stosuje zaawansowane rozwiązania, uniezależniające go od materiałów bazujących na surowcach kopalnych. Papira jest jedną z tego rodzaju innowacji.
Jest to naturalny, bazujący na biosurowcach i odzyskiwalny materiał, idealny – zdaniem producenta – w kontekście zastosowań opakowaniowych, gdzie istotne są aspekty ochrony i zabezpieczenia znajdującego się w środku produktu. Papira to wykonany z włókien celulozowych materiał piankowy – jest przy tym lekki, absorbuje wstrząsy oraz uderzenia. Stora Enso anonsuje go jako atrakcyjną alternatywę dla pianek wykonanych z surowców kopalnych. Skierowana jest do właścicieli marek, którzy oczekują, że opakowania na ich produkty będą cechowały odnawialność, biodegradowalność i 100% odzyskiwalność, a także możliwość przetwarzania w istniejących strumieniach do recyklingu odpadów papierowych i kartonowych.
Jak podaje Stora Enso, materiał ten znajduje się wciąż w fazie pilotażowej i nie jest dostępny w wersji komercyjnej. W certyfikowanym laboratorium ISTA trwają obecnie jego testy w kontekście różnych zastosowań opakowaniowych. Ambicją producenta pozostaje stworzenie z pianki Papira nowego standardu produktu w zakresie opakowań ochronnych, będącego trwałym, a zarazem proekologicznym rozwiązaniem.
Packaging Europe to firma medialna, specjalizująca się w segmencie FMCG. Poza działalnością dziennikarsko-wydawniczą (obejmującą różne formy multimedialne), jest inicjatorem takich projektów jak Sustainable Packaging Summit czy konkurs Sustainability Awards. Jest partnerem AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) w kontekście działań i dyskusji wokół tzw. opakowań inteligentnych.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl
Fot.: Stora Enso