Le­asing In­dex – 25 proc. firm wska­zu­je, że pan­de­mia zmo­bi­li­zo­wa­ła je do wy­ko­rzy­sty­wa­nia wi­ęk­szej licz­by roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych niż przed kry­zy­semPoprzedni artykuł 

Jak wska­zu­je naj­now­sza 3 edy­cja ba­da­nia „Le­asing In­de­x” zre­ali­zo­wa­ne­go przez San­tan­der Le­asing wśród firm, które zde­cy­do­wa­ły się po wy­bu­chu pan­de­mii w 2020r. na zwi­ęk­sze­nie za­kre­su roz­wi­ązań IT do pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści, naj­wi­ęk­szy od­se­tek z nich po­sta­wił na roz­wi­ąza­nia mo­bil­ne, pro­gra­my CRM do za­rządza­nia fir­mą, roz­wi­ąza­nia chmu­ro­we czy opro­gra­mo­wa­nia do au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów bi­zne­so­wych.

- O pan­de­mii nikt nie my­śli z sym­pa­tią, ale to wła­śnie pan­de­mia zmo­bi­li­zo­wa­ła fir­my do znacz­nie wi­ęk­sze­go za­in­te­re­so­wa­nia in­no­wa­cja­mi, in­we­sto­wa­nia w no­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne. Co istot­ne to fakt, że to­le­ran­cja dla wdro­że­nia no­wych roz­wi­ązań IT wzro­sła rów­nież wśród ba­da­nych przez nas ma­łych firm. To znak, że nie tyl­ko du­że przed­si­ębior­stwa wska­zu­ją in­we­sty­cje tech­no­lo­gicz­ne ja­ko istot­ny czyn­nik dla utrzy­ma­nia czy roz­wo­ju pro­wa­dzo­ne­go bi­zne­su. Jak wska­zu­je ra­port z najwi­ęk­sze­go na świe­cie ba­da­nia li­de­rów IT „CIO Su­rvey 2020” zre­ali­zo­wa­ne­go przez KPMG i Ha­rvey Nash pod­czas pierw­szej fa­li pan­de­mii fir­my na ca­łym świe­cie wy­da­wa­ły do­dat­ko­wo oko­ło 15 mld USD ty­go­dnio­wo wi­ęcej na tech­no­lo­gie, aby za­pew­nić bez­piecz­ne prze­jście swo­ich or­ga­ni­za­cji na pra­cę w try­bie zdal­nym – mówi To­masz Jąder, pre­zes za­rządu w San­tan­der Le­asing. – Dzi­siaj je­ste­śmy w zu­pe­łnie in­nej rze­czy­wi­sto­ści, na­uczy­li­śmy się jak żyć i pro­wa­dzić na­sze przed­si­ębior­stwa w wa­run­kach pan­de­mii, i cho­ciaż w teo­rii po­wo­li mo­że­my wra­cać do na­szych przed pan­de­micz­nych tech­nik pra­cy i dzia­ła­nia, to prze­cież ja­sne jest, że pe­łne­go po­wro­tu do te­go co by­ło nie będzie. To cze­go się na­uczy­li­śmy, i do cze­go się prze­ko­na­li­śmy będzie ra­zem z na­mi w na­stęp­nych la­tach, i prze­ko­na­nie, że war­to na­dal in­we­sto­wać w roz­wój no­wych me­tod dzia­ła­nia i tech­no­lo­gię po­zo­sta­nie na wy­so­kim po­zio­mie. Wie­rzę że, będzie­my wi­dzie­li dyna­mikę in­we­sty­cji rów­ną co naj­mniej tej za­raz po wy­bu­chu pan­de­mii – do­da­je.

Ro­zwi­ąza­nia po­zwa­la­jące na wy­ko­rzy­sta­nie urządzeń mo­bil­nych do pro­wa­dze­nia fir­my są zde­cy­do­wa­nie naj­po­pu­lar­niej­sze wśród ma­łych firm – 90 proc. ko­rzy­sta lub pla­nu­je z nich ko­rzy­stać. Na dru­gim miej­scu upla­so­wa­ła się chmu­ra do prze­cho­wy­wa­nia da­nych (35 proc. ko­rzy­sta lub pla­nu­je), a na trze­cim pro­gra­my CRM (33 proc.).

Z po­zo­sta­łych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych ta­kich jak opro­gra­mo­wa­nie słu­żące do au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów w fir­mie, sys­te­my ERP czy ba­zu­jące na wy­ko­rzy­sta­niu sztucz­nej in­te­li­gen­cji ko­rzy­sta mniej niż ¼ ba­da­nych firm.

- W trak­cie pan­de­mii bra­nża ICT ode­gra­ła ogrom­ną ro­lę. Za­po­trze­bo­wa­nie na usłu­gi z te­go sek­to­ra sko­ko­wo wzro­sły, np. w kon­te­kście prze­pu­sto­wo­ści sie­ci. By­ło i jest to wy­ni­kiem dy­na­micz­ne­go roz­wo­ju tech­no­lo­gicz­ne­go, do które­go fir­my w krót­kim cza­sie mu­sia­ły się do­pa­so­wać, aby za­pew­nić ci­ągło­ść dzia­ła­nia bi­zne­su. We­dług ostat­nich da­nych z ra­por­tu UKE o sta­nie ryn­ku te­le­ko­mu­ni­ka­cyj­ne­go w 2020 r. wy­ni­ka, że pra­wie 59 proc. osób ko­rzy­sta­ła już z szyb­kie­go in­ter­ne­tu sta­cjo­nar­ne­go po­wy­żej 100 Mb/s. Dzi­ęki te­mu bez wi­ęk­szych pro­ble­mów uda­ło się wdro­żyć różne­go ro­dza­ju roz­wi­ąza­nia po­zwa­la­jące na pra­cę zdal­ną za­rów­no w sek­to­rze pu­blicz­nym – e-ad­mi­ni­stra­cja, e-z­dro­wie oraz e-e­du­ka­cja, jak i w ży­ciu co­dzien­nym – re­ali­za­cja za­dań słu­żbo­wych, spo­tka­nia on­li­ne, e-han­del czy wir­tu­al­na roz­ryw­ka, Przed na­mi ko­lej­ne wy­zwa­nia, które ma­ją na ce­lu wpro­wa­dze­nie ży­cia spo­łecz­no­-go­spo­dar­cze­go na jesz­cze wy­ższy po­ziom, ta­ki jak po­wszech­ne wy­ko­rzy­sty­wa­nie usług chmu­ro­wych czy roz­bu­do­wa in­fra­struk­tu­ry z my­ślą o IoT czy smart ci­ties – mówi An­drzej Dul­ka, Pre­zes Pol­skiej Izby In­for­ma­ty­ki i Te­le­ko­mu­ni­ka­cji.

In­we­sty­cje z po­dzia­łem na wiel­ko­ść fir­my

Cie­ka­wie pre­zen­tu­ją się rów­nież da­ne z ba­da­nia Le­asing In­dex je­śli cho­dzi o wska­za­nia firm z po­dzia­łem na licz­bę pra­cow­ni­ków wśród bada­nej przez Spółkę bra­nży usłu­go­wej, han­dlo­wej, bu­dow­la­nej oraz pro­duk­cyj­nej. Aż 87 proc. firm 1-o­so­bo­wych, 82 proc. za­trud­nia­jących od 2 do 9 pra­cow­ni­ków oraz 87 proc. do 49 osób ko­rzy­sta z roz­wi­ązań mo­bil­nych do pro­wa­dze­nia fir­my. W prze­dzia­le od 3 do 6 proc. wy­żej wy­mie­nio­nych podmio­tów za­mie­rza jesz­cze w tym ro­ku in­we­sty­cje w tym za­kre­sie.

Zu­pe­łnie ina­czej pre­zen­tu­ją się wnio­ski z ba­da­nia w za­kre­sie roz­wi­ązań chmu­ro­wych. Obec­nie 22 proc. mi­kro, 20 proc. za­trud­nia­jących od 2 do 9 osób oraz 26 proc. przed­si­ębiorstw do 49 pra­cow­ni­ków ko­rzy­sta z chmu­ry. Co istot­ne pla­ny zwi­ąza­ne z roz­wo­jem fir­my w tym za­kre­sie de­kla­ru­je od­po­wied­nio 9, 14 oraz 17 proc. ba­da­nych firm.

Je­śli cho­dzi o sys­te­my CRM to 14 proc. jed­no­oso­bo­wych oraz 21 proc.za­trud­nia­jących od 9 do 49 osób firm ko­rzy­sta z roz­wi­ązań za­rządza­jących kon­tak­ta­mi z klien­ta­mi. Od 9 do 10 proc. przed­si­ębior­ców de­kla­ru­je in­we­sty­cje w tym za­kre­sie jesz­cze w bie­żącym ro­ku.

- Istot­ne dys­pro­por­cje w po­rów­na­niu z po­wy­ższy­mi wska­za­nia­mi wy­stępu­ją w przy­pad­ku sys­te­mów do au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów w fir­mie. Jak wy­ni­ka z na­sze­go ba­da­nia fir­my za­trud­nia­jące co naj­mniej 10 pra­cow­ni­ków (28 proc.) i bra­nża pro­duk­cyj­na (26 proc.) zde­cy­do­wa­nie naj­częściej ko­rzy­sta z ta­kie­go opro­gra­mo­wa­nia. Aż 16 proc. mi­kro firm oraz 10 proc. przed­si­ębiorstw do 49 osób pla­nu­je in­we­sty­cje w tym za­kre­sie. Sz­cze­gól­nie am­bit­ne pla­ny w tym za­kre­sie de­kla­ru­je pro­duk­cja bo aż w 20 proc. , w 9 proc. usłu­gi, w 7 proc. bu­dow­lan­ka oraz 5 proc. firm han­dlo­wych – wska­zu­je Mag­da­le­na Re­imann, dy­rek­tor biu­ra roz­wo­ju ob­słu­gi cy­fro­wej w San­tan­der Le­asing.

Ta­kże sys­te­my ERP są naj­częściej wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez fir­my za­trud­nia­jące co naj­mniej 10 pra­cow­ni­ków i bra­nżę pro­duk­cyj­ną – 8 proc. do 9 pra­cow­ni­ków oraz 13 proc. do 49 pra­cow­ni­ków. Je­śli zaś cho­dzi o roz­wi­ąza­nia ba­zu­jące na sztucz­nej in­te­li­gen­cji – naj­rza­dziej wy­ko­rzy­sty­wa­ne są przez ma­łe fir­my, naj­wi­ęk­szy od­se­tek ko­rzy­sta­jących lub pla­nu­jących wy­ko­rzy­sta­nie jest wśród firm po­wy­żej 10 pra­cow­ni­ków – 23 proc.

- Ko­lej­ne in­we­sty­cje w za­kre­sie wspo­mnia­nych dwóch roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych de­kla­ru­ją przede wszyst­kim przed­sta­wi­cie­le bra­nży pro­duk­cyj­nej (w przy­pad­ku ERP to 22 proc. , je­śli cho­dzi o AI to 13 proc.) oraz bu­dow­la­nej, od­po­wied­nio 8 i 10 proc. – pod­su­mo­wu­je Mag­da­le­na Re­imann.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my San­tan­der Le­asing
Obraz Mi­ro­sla­va Ch­rie­no­va Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści