Model Young Package - wyniki największego międzynarodowego konkursu projektowania opakowańPoprzedni artykuł 

Ludzie mają do czynienia z nimi kilka razy dziennie, a ich awaria może być naprawdę uciążliwa. Mowa o opakowaniach do żywności, które były tegorocznym tematem międzynarodowego konkursu opakowań Model Young Package. W konkursie 284 prac z całego świata pojawiły się kreatywne projekty opakowań pierogów i wafli do spa. Projektanci udowodnili, że innowacyjne i zrównoważone rozwiązania opakowaniowe mogą jednocześnie zwiększać doświadczenie konsumpcji i szanować naturę.

Czy można zaprojektować opakowanie, które sprawi, że jedzenie będzie jeszcze większym doznaniem? Było to wyzwanie 26. roku największego międzynarodowego konkursu projektowania opakowań dla projektantów i uczniów szkół średnich ogłoszonego przez Grupę Model.

Opakowanie pełni nie tylko funkcję ochronną. Dostarcza informacji o treści, może wznieść ją do rangi prezentu i tym samym wpływać na emocje. Podobnie jak sama żywność, opakowanie musi spełniać surowe wymagania pod względem jakości, przyjazności dla środowiska i użyteczności.

W sumie nadesłano 284 prace z 18 krajów od Australii po Chile. Uznane jury oceniało prototypy modeli w dwóch kategoriach – High School i Unlimited. W skład jury weszli uznani projektanci Jan Činčera i Jiří Pelcl, Joen Svensson, kierownik ds. materiałów opakowaniowych w Grupie LEGO, czy Juliana Fischerová, dziennikarka, pisarka i piekarz znana jako Maškrtnica.

Wśród nagrodzonych projektów znajdują się pomysłowe rozwiązania, które z łatwością można zastosować w praktyce i wyraźnie wyróżnić się na sklepowych półkach swoją szatą graficzną.

KATEGORIA SZKOŁA ŚREDNIA

1st Place in High School Category - 饺子 Jiaozi

Już sam moment zabrania jedzenia z restauracji może być wspaniałym przeżyciem. Młoda projektantka Lea Romanowská z Czech wcieliła to doświadczenie w luksusowe pudełko na chińskie pierogi o nazwie jiaozi. W środku zmieści się do 8 pierogów, otaczając miejsce na sos. W zależności od rodzaju pierogów, do opakowania można włożyć inny papier, tym samym personalizując opakowanie. Pudełko z zewnątrz prezentuje się bardzo elegancko, minimalistycznie, a dzięki wycięciu zastępującemu nadruk daje możliwość wyjątkowego brandingu i indywidualizacji. Ponadto, zdaniem ekspertów jury, jest doskonale rozwinięta konstrukcyjnie.

II miejsce w kategorii liceum – Pakiet Ciasteczek Kalorii

Koreański projektant Yoonsuh Lee zauważył, że ludzie często zjadają całą paczkę ciasteczek, a potem czują się winni. Dlatego stworzyła paczkę podzieloną na trzy części, z których każda reprezentuje określoną ilość ciastka, a co za tym idzie również zjedzone kalorie. Model wygląda bardzo subtelnie , czysto i prosto. Oprócz ciasteczek pomysł można wykorzystać do innych produktów spożywczych. Dzięki zastosowaniu tylko jednego materiału opakowanie jest również ekologiczne.

III miejsce w kategorii liceum – Jajka z historią

Celem pakietu od Kareřiny Hovorkovej z Czech jest zbliżenie ludzi do natury, zmotywowanie ich do zastanowienia się nad warunkami życia kurcząt oraz zakupu jajek z darmowej hodowli lub wyściółki. Na pierwszy rzut oka, dzięki materiałowi i wzornictwu, widać, że zawartość pudełka nie jest żadnym produktem przemysłowym, ale dziełem żywej istoty i darem natury. Opakowanie jajek zwróciło uwagę jury swoją charakterystyczną, monochromatyczną szatą graficzną. Dobrze wykonana technika linorytu przypomina użytkownikowi środowisko rolnika i stwarza potrzebę otwarcia pudełka (poprzez otwarcie skrzydełek kurczaka), aby odkryć, co jest w środku - jaja hodowlane.

Pakiet ten został również nagrodzony Nagrodą Centrum Innowacji Model Group .

NIEOGRANICZONA KATEGORIA

I miejsce w kategorii Unlimited - Pakiet Wafelków Spa

Wafle uzdrowiskowe to rarytas z wieloletnią tradycją, a ich opakowanie na przestrzeni lat niewiele się zmieniło. Klára Kiesewetterová z Czech postanowiła ją zmodernizować i stworzyła pudełko, które można otworzyć na dwie połówki, które może służyć jako uchwyt na wafle, a następnie można je ponownie zamknąć. Niekonwencjonalny heksagonalny kształt oraz atrakcyjna szata graficzna sprawią, że opakowanie będzie się wyróżniać w sklepach. Posiada również unikalną formę i przemyślaną konstrukcję, która świetnie sprawdzi się jako zabezpieczenie produktu.

2. miejsce w kategorii Unlimited - Ciasteczka dla kotów

Opakowania na ciasteczka dla zwierząt generalnie nie cieszą się dużym zainteresowaniem, ale Chiara Helységová ze Słowacji stworzyła zestaw 3 opakowań kocich ciasteczek, które z pewnością przykują uwagę na sklepowych półkach. Grafika oddaje figlarność kota i koresponduje z kształtem opakowania. Prosty, niepowtarzalny i dojrzały projekt reprezentuje kompletne, dobrze przemyślane rozwiązanie od konstrukcji po grafikę.

3. miejsce w kategorii Unlimited - Bez wstydu!

Większość opakowań cukierków na rynku jest przeznaczona dla dzieci, ale te od projektantki Andrei Kováčovej ze Słowacji przyciągną również dorosłych, którzy lubią słodycze. Jako materiał autorka wybrała papier transparentny, który zastępuje najczęściej używane w segmencie tworzywo sztuczne. Wygląda atrakcyjnie, a jednocześnie zapewnia przestrzeń na prostą i efektowną oprawę graficzną prezentującą wszystkie informacje o produkcie. Kolor cukierka tworzy nieco tajemnicze i ekscytujące odczucia smakowe, które można spełnić w momencie otwierania i degustacji zawartości.

NAGRODY SPECJALNE

Nagroda Centrum Innowacji Grupy Model - un_pack_up

Agnieszka Jaskierska z Polski przy projektowaniu opakowania myślała o osobach starszych. Zdała sobie sprawę, że wielu z nich ma problem z otwieraniem opakowań z suchą karmą, bo często się wylewa. Ruchome części opakowania umożliwiają mierzenie wielkości porcji, a otwór do nalewania zawartości można wielokrotnie otwierać i zamykać. Dużą zaletą tego opakowania ryżu jest również połączenie części nieprzezroczystych i przezroczystych, dzięki czemu można zobaczyć ilość produktu w środku. Plusem jest ekologiczne i w 100% nadające się do recyklingu opakowanie wykonane z jednego materiału.

Nagroda Przewodniczącego Jury - Wykałaczki

Papierowe opakowanie na wykałaczki Terezy Cvrčkovej z Czech umożliwia ich proste i jednocześnie higieniczne użytkowanie. Pudełko otwiera się dotykając środkowej części wykałaczki, dzięki czemu użytkownik nie musi dotykać końcówki wkładanej do ust wykałaczki. Końcówki są również chronione przed kurzem i innymi zabrudzeniami. Ten projekt udowadnia, jak prosto i celowo, oszczędnie, a jednocześnie funkcjonalnie można stworzyć opakowanie na wykałaczki.

Czechdesign Award - Opakowania do spaghetti

Veronika Fejtová z Czech postanowiła rozwiązać problem pomiaru wielkości porcji spaghetti. Zaprojektowała opakowanie, które zamiast niepraktycznego plastikowego opakowania wykorzystuje rurkę z otworem, który określa wielkość porcji. Proste i atrakcyjne rozwiązanie to funkcjonalny design z doskonałym pomysłem. Kształt tuby pozwala na łatwe przechowywanie i pasuje do jej minimalistycznej grafiki.

O KONKURSIE

Międzynarodowy konkurs Model Young Package ma dwie kategorie. Uczniowie szkół średnich i wyższych zawodowych mogą zarejestrować się w kategorii liceum. Kategoria Unlimited jest przeznaczona dla studentów i projektantów w każdym wieku. Konkursu Model Young Package nie mogła zainicjować bardziej głośna firma niż Grupa Model. Firma jest jednym z największych producentów opakowań papierowych w Europie i prowadzi kilka Centrów Innowacji, w których nowe projekty tworzone są rękami projektantów opakowań. Dzięki oryginalnej inicjatywie konkurs trwa od 1996 roku. Od 2009 roku konkurs organizuje Czechdesign, niezależna organizacja zawodowa, ściśle współpracująca z Grupą Model. Przyszły rok 2023 będzie poświęcony tematyce napojów. Więcej informacji i pełne zasady można znaleźć na stronie young-package.com .

Łącznie dla zwycięzców przygotowano 7.300 euro, a dla dwojga z nich wspaniała okazja w postaci trzytygodniowego honorowego stażu w Centrum Innowacji Grupy Model.

Jury Konkursu:

  • Jan Činčera (CZ), przewodniczący jury, wiodący projektant opakowań i założyciel Studio Činčera,
  • Jiří Pelcl (CZ), czołowy czeski projektant i założyciel Atelier Pelcl,
  • Pavel Komůrka (CZ), koordynator ds. innowacji i zrównoważonego rozwoju opakowań w Grupie Orkla,
  • Yücel Metin (CH), dyrektor ds. kompetencji w zakresie opakowań w Grupie Model,
  • Joen Svensson (DK), kierownik ds. materiałów opakowaniowych w Grupie LEGO,
  • Juliana Fischerová (SK), piekarz i dziennikarka.

Na podstawie informacji organizatora

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności