Bez względu na to, co i dla kogo produkujesz, to wyrażenie prawdopodobnie przywołuje na myśl określoną porę roku. Produkcja licencjonowanej odzieży dla szkół oznacza, że „pracowity sezon” może przypadać na koniec lata — zapełnianie półek i realizacja pilnych zamówień zbiegają się z początkiem nowego roku. Jeśli większość działalności przypada na sporty na świeżym powietrzu, koncerty i festiwale, „pracowitym sezonem” może być wczesna wiosna.
Jednak w przypadku bardzo wielu firm — być może najczęściej wszystkich — „pracowity sezon” przypada między Halloween a Bożym Narodzeniem. Świąteczny pośpiech. Czarny Piątek. Szczyt wręczania prezentów. Twoja ostatnia szansa, aby uczynić pomyślny rok jeszcze bardziej dochodowym lub przynajmniej wyjść na zero w trudniejszych czasach.
Niestety, bardziej tradycyjne mechanizmy produkcji mody, odzieży i tekstyliów czy realizacji zamówień są ograniczone pod względem wydajności. Jeśli Twoja strategia operacyjna nie uwzględnia okresów szczytu, możesz gorączkowo pracować w nadgodzinach na ostatnią chwilę, aby zaspokoić popyt — przewidywalny, ale piekielny „czas kryzysu”, który naraża Cię na szczególne niebezpieczeństwo, jeśli coś pójdzie nie tak (awarie sprzętu, zakłócenia łańcucha dostaw, klęski żywiołowe lub inne nieprzewidziane okoliczności). Jeśli strategia operacyjna jest ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb w okresie szczytowym, produkcja może odbywać się wiele miesięcy wcześniej w oczekiwaniu na popyt, który może nigdy nie zostać zrealizowany lub może zostać opóźniony przez znaczne okresy przestoju (albo jedno i drugie).
Odpowiedź na wyjątkową dynamikę rynku w „pracowitym sezonie” jest kluczową zaletą zrównoważonej produkcji cyfrowej na żądanie. Co będzie popularne, gdy nadejdą święta? Ile ubrań będziemy musieli wyprodukować?
Dzięki wszechstronnym, jednoetapowym możliwościom druku cyfrowego na tekstyliach znika potrzeba prognozowania tak krytycznych wartości.
To, co sprzedaje się dzisiaj, robimy dzisiaj. Jeśli jutro będzie sprzedawać się coś innego, będziemy to robić jutro. A jeśli istnieje szansa na zaspokajanie nowych potrzeb przez cały następny rok – wirtualna pewność w dobie monetyzacji mediów społecznościowych, mikromomentów, mnożenia się narzędzi do projektowania online, eksplozji aplikacji dających twórcom możliwości zarabiania na inspiracjach i budowania marek osobistych, NFT, Metaverse — możliwości sprawnej produkcji cyfrowej pozwolą producentom wykorzystać tę szansę i rozwijać się niezależnie od szerszych warunków ekonomicznych. To, co sprzedaje się w danym dniu, robimy tego dnia.
Weźmy na przykład firmę Trevco — dostawcę niestandardowej i licencjonowanej odzieży na żądanie, mającego zakłady produkcyjne w stanach Michigan i Utah. Choć używa wielu mechanizmów produkcyjnych, aby odpowiadać na zapotrzebowanie na różne produkty w odpowiednim czasie, jednoetapowa, pigmentowa produkcja cyfrowa metodą DTG (Direct-to-Garment) pozwala obsłużyć największe sezonowe wolumeny przy jednoczesnym wspieraniu stałej trajektorii wzrostu.
Opisując te systemy jako „przełomowe” w zakresie realizacji zamówień na żądanie, wiceprezes ds. operacyjnych, James Drake, zauważa, że szybka produkcja cyfrowa oznacza, że „nie musimy martwić się o wcześniejsze kupowanie koszul, a następnie ich wstępne zadrukowanie w celu sprzedaży. Możemy wziąć niezadrukowaną sztukę, zadrukować ją po złożeniu zamówienia, a następnie wysłać. Uzyskane oszczędności związane z nakładem pracy i szybkością produkcji, ponieważ nie trzeba martwić o obróbkę wstępną, ponieważ można drukować na żądanie, dopóki wiadomo, że można wykorzystać te oszczędności, pracę, możliwość druku na żądanie, aby szybciej dostarczać koszule do klientów — często zdarza się nam pracować z jednodniowym i dwudniowym terminem realizacji — wszystko to naprawdę pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy”.
Wierzymy, że doskonałość zrównoważonych możliwości cyfrowej produkcji tekstyliów na żądanie jest kluczem do tego, aby produkcja odzieży była mniej marnotrawna, bardziej przyjazna dla środowiska i lepiej reagowała na potrzeby szalenie kreatywnego i coraz bardziej skoncentrowanego na sieci globalnego rynku.
Jak napisaliśmy w naszym Raporcie na temat oddziaływania na środowisko oraz ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego („ESG”) 2021, ostatecznym celem jest „odważnie zmieniać świat mody i tekstyliów z myślą o lepszej, bardziej zrównoważonej planecie”. Choć może to brzmieć górnolotnie w kontekście reagowania na wyzwania związane z pracowitym okresem świątecznym, uważamy, że cyfrowa produkcja na żądanie dojrzała do tego stopnia, że umożliwia producentom sprostanie wszelkim wyzwaniom operacyjnym — w tym sezonowym przypływom i odpływom, nieprzewidzianym zakłóceniom (jak miało to miejsce podczas pandemii COVID-19), nagłej popularności nowych zastosowań produktowych oraz lokalizacji produkcji w celu wyeliminowania komplikacji logistycznych i czasu wprowadzania na rynek. Producenci, którzy przestawili swoją działalność na produkcję cyfrową na żądanie, coraz częściej postrzegają zrównoważony rozwój jako kluczowy element strategii wzrostu, a nie kompromis, z którego należy się rozliczyć.
„Myślę, że wszystkie firmy powinny robić absolutnie wszystko, co w ich mocy, aby być tak zrównoważonymi i przyjaznymi dla środowiska, jak to tylko możliwe” — mówi Axel Jones, dyrektor walijskiej firmy odzieżowej My Needs Are Simple. Choć firma traktuje priorytetowo odpowiedzialne praktyki produkcyjne w swoich inwestycjach technologicznych, zauważył, że rozwiązanie na żądanie firmy Kornit „naprawdę przewyższa konkurencję, jeśli chodzi o koszt wydruku. To naprawdę najbardziej opłacalna maszyna do druku bezpośrednio na odzieży”.
Tę opinię podziela Sherri Barry z inkubatora mody The Fashioneer z siedzibą w Arizonie, który wykorzystuje zrównoważoną produkcję na żądanie w celu wyeliminowania barier w realizacji projektów dla prywatnych i aspirujących projektantów mody: „Chcę, aby tworzenie mody było zabawą, aby ludzie czuli się wspaniale, aby mieli niepowtarzalną część garderoby, którą będą bez przerwy nosić, która jest najbardziej zrównoważoną dostępną odzieżą” — mówi Barry. „Technologia taka jak ta pozwala wszystkim tym twórcom na drukowanie, automatyzację, cięcie, pakowanie i wysyłanie swoich kreacji do konsumenta”.
Cyfrowa produkcja na żądanie powoduje, że tworzysz tylko to, co sprzedajesz, co oznacza wyższe marże i mniej odpadów. Generuje to najwyższy możliwy dochód z „pracowitego sezonu”, zapewniając jednocześnie świadomość ekologiczną i przenosząc branżę odzieżową na wyższy poziom, dzięki czemu producenci, twórcy i konsumenci mają wiele powodów do zadowolenia.
Niech ten sezon świąteczny sprawi, aby Twoja firma była bardziej ekologiczna i silniejsza niż kiedykolwiek.
Chris Govier, prezes Kornit Digital EMEA