Pa­pi­ra – ba­zu­jąca na pa­pie­rze, odzy­ski­wal­na pian­ka opa­ko­wa­nio­wa fir­my Sto­ra En­soPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Roz­kwit han­dlu in­ter­ne­to­we­go wpły­nął na zwi­ęk­sze­nie licz­by pa­czek i prze­sy­łek do­cie­ra­jących bez­po­śred­nio do kon­su­men­tów. Jed­no­cze­śnie uczest­ni­czące w tym pro­ce­sie fir­my mu­sia­ły do­sto­so­wać się do spe­cy­ficz­nych wy­ma­gań względem opa­ko­wań sto­so­wa­nych w e-bi­zne­sie. Wy­cho­dząc na­prze­ciw tym ocze­ki­wa­niom, uwzględ­nia­jącym co­raz częst­sze od­cho­dze­nie od roz­wi­ązań wy­ko­rzy­stu­jących pla­stik, Sto­ra En­so dąży do ko­mer­cja­li­za­cji ba­zu­jącej na pa­pie­rze i odzy­ski­wal­nej pian­ki opa­ko­wa­nio­wej – Pa­pi­ra.

E-han­del zmie­nia po­trze­by kon­su­men­tów i wy­ma­ga­nia względem opa­ko­wań

Wraz z bu­mem za­ku­pów in­ter­ne­to­wych, ro­śnie ro­la opa­ko­wań sto­so­wa­nych w e- han­dlu. Sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej wal­czą o uwa­gę kon­su­men­ta, sta­ra­jąc się jed­no­cze­śnie, by pro­ces roz­pa­ko­wy­wa­nia prze­sy­łki prze­bie­gał jak naj­spraw­niej i nie spra­wiał kło­po­tu na­byw­cy.

Spe­cy­fi­ka e-han­dlu de­ter­mi­nu­je też spo­sób za­bez­pie­cze­nia to­wa­rów – np. opa­ko­wa­nie po­win­no być od­por­ne na wstrząsy. Istot­nym aspek­tem ich ochro­ny , zwłasz­cza tych de­li­kat­nych,jest amor­ty­za­cja. Jed­nak, jak pod­kre­śla Sto­ra En­so, pla­sti­ko­we pian­ki, wci­ąż po­wszech­nie sto­so­wa­ne w tym ce­lu, ba­zu­ją za­zwy­czaj na ro­pie naf­to­wej co utrud­nia pro­ces ich re­cy­klin­gu. Jed­no­cze­śnie, wpro­wa­dza­ne w ska­li glo­bal­nej i kra­jo­wej prze­pi­sy co­raz częściej uwzględ­nia­ją za­kaz uży­wa­nia pla­sti­ku, co ma wpły­nąć na ogra­ni­cze­nie w za­nie­czysz­cza­niu śro­do­wi­ska. Od­po­wie­dzią Sto­ra En­so na po­wy­ższe me­ga­tren­dy jest Pa­pi­ra – pro­eko­lo­gicz­na pian­ka opa­ko­wa­nio­wa ba­zu­jąca na pa­pie­rze.

Pa­pie­ro­wa pian­ka do za­sto­so­wań prze­my­sło­wych

„Po­my­sł stwo­rze­nia odzy­ski­wal­nej pian­ki amor­ty­zu­jącej wstrząsy i wi­bra­cje na­ro­dził się w gru­pie ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­wej, której prze­wo­dził prof. Lars Wåg­berg z Królew­skie­go In­sty­tu­tu Tech­no­lo­gicz­ne­go w Sz­to­khol­mie” – mówi Pau­la Mar­ti­rez, Bu­si­ness De­ve­lo­per w fir­mie Sto­ra En­so.

Aby go zre­ali­zo­wać, w 2013 ro­ku za­ło­żo­na zo­sta­ła fir­ma Cel­lu­tech, która mia­ła stać się swe­go ro­dza­ju łącz­ni­kiem mi­ędzy wspo­mnia­ną uczel­nią a prze­my­słem. Głów­nym za­ło­że­niem jej twór­ców by­ło wpro­wa­dze­nie na ry­nek prze­ło­mo­we­go ma­te­ria­łu ba­zu­jące­go na in­no­wa­cyj­nych, od­na­wial­nych pro­duk­tach, wy­ko­rzy­stu­jących za­so­by le­śne.

Cel­lu­tech uży­wał tu ce­lu­lo­zy, która po­słu­ży­ła za ba­zę dla sta­bil­nej pian­ki, pod­da­wa­nej wy­daj­ne­mu pro­ce­so­wi su­sze­nia. W efek­cie po­wstał lek­ki, a za­ra­zem wy­trzy­ma­ły ma­te­riał o od­po­wied­nich wła­ści­wo­ściach me­cha­nicz­nych. Za spra­wą prac ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­wych, Pa­pi­ra sta­ła się pro­duk­tem w ca­ło­ści opar­tym na bio­su­row­cach i odzy­ski­wal­nym. W jej skład wcho­dzą bo­wiem ce­lu­lo­za i nie­wiel­ka ilo­ść bio­do­dat­ków. Jest do­star­cza­na w ar­ku­szach, po­dob­nie jak jej po­li­ety­le­no­we czy po­li­ure­ta­no­we od­po­wied­ni­ki.

„Gór­na część ka­żde­go ar­ku­sza jest la­mi­no­wa­na, dzi­ęki cze­mu po­wsta­je spe­cjal­na struk­tu­ra ota­cza­jąca pro­dukt, ja­ki ma zna­le­źć się w opa­ko­wa­niu. Ta me­to­da wy­twór­cza umo­żli­wia stwo­rze­nie kom­plek­so­we­go roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we­go z my­ślą o to­wa­rach o do­wol­nym kszta­łcie” – wy­ja­śnia Pau­la Mar­ti­rez.

Pro­jekt Pa­pi­ra częścią Sto­ra En­so od 2018 ro­ku

W 2018 ro­ku fir­ma Cel­lu­tech zo­sta­ła prze­jęta przez Sto­ra En­so i włączo­na w struk­tu­ry dzia­łu Bio­ma­te­rials. Z my­ślą o wy­twa­rza­niu no­wej pian­ki, w za­kła­dach Fors (Szwe­cja), będących pierw­szą na­le­żącą do nor­dyc­kie­go kon­cer­nu fa­bry­ką tek­tu­ry wol­ną od emi­sji dwu­tlen­ku węgla, zbu­do­wa­ny zo­stał za­kład pi­lo­ta­żo­wy. Umo­żli­wił on dal­szy roz­wój, opty­ma­li­za­cję pro­duk­to­wą i te­sto­wa­nie ma­te­ria­łu Pa­pi­ra pod kątem za­sto­so­wań ryn­ko­wych.

„Głów­nym je­go ce­lem jest do­pa­so­wa­nie ma­te­ria­łu Pa­pi­ra do za­sto­so­wa­nia go w różnych apli­ka­cjach. Dzi­ęki zwrot­nym in­for­ma­cjom od klien­tów i in­nych uczest­ni­ków ła­ńcu­cha do­staw, mo­że­my two­rzyć różne sce­na­riu­sze, do­ty­czące je­go przy­szłych za­sto­so­wa­ń” – mówi Pau­la Mar­ti­rez.

Jak pod­kre­śla Sto­ra En­so, od chwi­li po­wo­ła­nia do ży­cia wspo­mnia­ne­go pi­lo­ta­żo­we­go za­kła­du, wie­dza fir­my w kon­te­kście opty­ma­li­za­cji pro­ce­sów zna­cząco tu wzro­sła. „Uczy­my się jak ska­lo­wać pro­duk­cję w kon­te­kście pe­łnej ko­mer­cja­li­za­cji pian­ki Pa­pi­ra. Co wa­żne, wszyst­kie dzia­ła­nia re­ali­zo­wa­ne w tej jed­no­st­ce są w pe­łni wol­ne od węgla – fakt ten na­pa­wa nas praw­dzi­wą du­mą” – mówi Pau­la Mar­ti­rez.

Co da­lej?

Obec­nie Sto­ra En­so te­stu­je pro­dukt u wie­lu swo­ich klien­tów w kon­te­kście za­twier­dze­nia sa­me­go ma­te­ria­łu, ja­ki i je­go wła­ści­wo­ści do różnych apli­ka­cji prze­my­sło­wych. Jak do­da­je fir­ma, pro­jek­ty te są pro­wa­dzo­ne za­rów­no u obec­nych, jak i przy­szłych jej klien­tów, re­pre­zen­tu­jących różne seg­men­ty ryn­ko­we. „Ja­ko klu­czo­we po­strze­ga­my prze­te­sto­wa­nie ma­te­ria­łu przez ko­ńco­wych użyt­kow­ni­ków – w tym ce­lu wy­twa­rza­ne są ma­łe, pro­to­ty­po­we se­rie, wy­twa­rza­ne wspól­nie z pio­nie­ra­mi wdra­ża­nia pian­ki Pa­pi­ra na różnych ryn­kach. W ten spo­sób ma­te­riał ten jest za­twier­dza­ny w kon­te­kście różnych apli­ka­cji opa­ko­wa­nio­wy­ch” – mówi Pau­la Mar­ti­rez.

Zda­niem Sto­ra En­so Pa­pi­ra mo­że wy­zna­czyć no­we stan­dar­dy w ob­sza­rze opa­ko­wań ochron­nych. Aby to osi­ągnąć, fir­ma pla­nu­je stop­nio­we ska­lo­wa­nie dzia­łań zwi­ąza­nych z dal­szym roz­wo­jem i ko­mer­cja­li­za­cją te­go pro­duk­tu. Wśród po­ten­cjal­nych klien­tów pro­du­cent wy­mie­nia wszyst­kie podmio­ty po­szu­ku­jące opa­ko­wań ochron­nych, nie­zbęd­nych do trans­por­tu różnych wra­żli­wych to­wa­rów ta­kich jak: sprzęt elek­tro­nicz­ny, przedmio­ty użyt­ku do­mo­we­go, me­ble, wy­ro­by prze­my­sło­we oraz war­to­ścio­we pro­duk­ty kon­su­menc­kie. „Ch­ce­my wy­cho­dzić na­prze­ciw po­trze­bom na­szych klien­tów pod względem wy­glądu, funk­cjo­nal­no­ści oraz do­stęp­no­ści no­wego pro­duk­tu. War­to do­dać, że pierw­sze re­ak­cje z ich stro­ny są bar­dzo po­zy­tyw­ne. Je­że­li uwa­ża­cie pa­ństwo, że to wła­śnie Pa­pi­ra ma szan­sę być od­po­wied­nim roz­wi­ąza­niem opa­ko­wa­nio­wym dla wa­szej fir­my, za­chęca­my do kon­tak­tu” – pod­su­mo­wu­je Pau­la Mar­ti­rez.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści