Rozkwit handlu internetowego wpłynął na zwiększenie liczby paczek i przesyłek docierających bezpośrednio do konsumentów. Jednocześnie uczestniczące w tym procesie firmy musiały dostosować się do specyficznych wymagań względem opakowań stosowanych w e-biznesie. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, uwzględniającym coraz częstsze odchodzenie od rozwiązań wykorzystujących plastik, Stora Enso dąży do komercjalizacji bazującej na papierze i odzyskiwalnej pianki opakowaniowej – Papira.
E-handel zmienia potrzeby konsumentów i wymagania względem opakowań
Wraz z bumem zakupów internetowych, rośnie rola opakowań stosowanych w e- handlu. Sieci sprzedaży detalicznej walczą o uwagę konsumenta, starając się jednocześnie, by proces rozpakowywania przesyłki przebiegał jak najsprawniej i nie sprawiał kłopotu nabywcy.
Specyfika e-handlu determinuje też sposób zabezpieczenia towarów – np. opakowanie powinno być odporne na wstrząsy. Istotnym aspektem ich ochrony , zwłaszcza tych delikatnych,jest amortyzacja. Jednak, jak podkreśla Stora Enso, plastikowe pianki, wciąż powszechnie stosowane w tym celu, bazują zazwyczaj na ropie naftowej co utrudnia proces ich recyklingu. Jednocześnie, wprowadzane w skali globalnej i krajowej przepisy coraz częściej uwzględniają zakaz używania plastiku, co ma wpłynąć na ograniczenie w zanieczyszczaniu środowiska. Odpowiedzią Stora Enso na powyższe megatrendy jest Papira – proekologiczna pianka opakowaniowa bazująca na papierze.
Papierowa pianka do zastosowań przemysłowych
„Pomysł stworzenia odzyskiwalnej pianki amortyzującej wstrząsy i wibracje narodził się w grupie badawczo-rozwojowej, której przewodził prof. Lars Wågberg z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie” – mówi Paula Martirez, Business Developer w firmie Stora Enso.
Aby go zrealizować, w 2013 roku założona została firma Cellutech, która miała stać się swego rodzaju łącznikiem między wspomnianą uczelnią a przemysłem. Głównym założeniem jej twórców było wprowadzenie na rynek przełomowego materiału bazującego na innowacyjnych, odnawialnych produktach, wykorzystujących zasoby leśne.
Cellutech używał tu celulozy, która posłużyła za bazę dla stabilnej pianki, poddawanej wydajnemu procesowi suszenia. W efekcie powstał lekki, a zarazem wytrzymały materiał o odpowiednich właściwościach mechanicznych. Za sprawą prac badawczo-rozwojowych, Papira stała się produktem w całości opartym na biosurowcach i odzyskiwalnym. W jej skład wchodzą bowiem celuloza i niewielka ilość biododatków. Jest dostarczana w arkuszach, podobnie jak jej polietylenowe czy poliuretanowe odpowiedniki.
„Górna część każdego arkusza jest laminowana, dzięki czemu powstaje specjalna struktura otaczająca produkt, jaki ma znaleźć się w opakowaniu. Ta metoda wytwórcza umożliwia stworzenie kompleksowego rozwiązania opakowaniowego z myślą o towarach o dowolnym kształcie” – wyjaśnia Paula Martirez.
W 2018 roku firma Cellutech została przejęta przez Stora Enso i włączona w struktury działu Biomaterials. Z myślą o wytwarzaniu nowej pianki, w zakładach Fors (Szwecja), będących pierwszą należącą do nordyckiego koncernu fabryką tektury wolną od emisji dwutlenku węgla, zbudowany został zakład pilotażowy. Umożliwił on dalszy rozwój, optymalizację produktową i testowanie materiału Papira pod kątem zastosowań rynkowych.
„Głównym jego celem jest dopasowanie materiału Papira do zastosowania go w różnych aplikacjach. Dzięki zwrotnym informacjom od klientów i innych uczestników łańcucha dostaw, możemy tworzyć różne scenariusze, dotyczące jego przyszłych zastosowań” – mówi Paula Martirez.
Jak podkreśla Stora Enso, od chwili powołania do życia wspomnianego pilotażowego zakładu, wiedza firmy w kontekście optymalizacji procesów znacząco tu wzrosła. „Uczymy się jak skalować produkcję w kontekście pełnej komercjalizacji pianki Papira. Co ważne, wszystkie działania realizowane w tej jednostce są w pełni wolne od węgla – fakt ten napawa nas prawdziwą dumą” – mówi Paula Martirez.
Co dalej?
Obecnie Stora Enso testuje produkt u wielu swoich klientów w kontekście zatwierdzenia samego materiału, jaki i jego właściwości do różnych aplikacji przemysłowych. Jak dodaje firma, projekty te są prowadzone zarówno u obecnych, jak i przyszłych jej klientów, reprezentujących różne segmenty rynkowe. „Jako kluczowe postrzegamy przetestowanie materiału przez końcowych użytkowników – w tym celu wytwarzane są małe, prototypowe serie, wytwarzane wspólnie z pionierami wdrażania pianki Papira na różnych rynkach. W ten sposób materiał ten jest zatwierdzany w kontekście różnych aplikacji opakowaniowych” – mówi Paula Martirez.
Zdaniem Stora Enso Papira może wyznaczyć nowe standardy w obszarze opakowań ochronnych. Aby to osiągnąć, firma planuje stopniowe skalowanie działań związanych z dalszym rozwojem i komercjalizacją tego produktu. Wśród potencjalnych klientów producent wymienia wszystkie podmioty poszukujące opakowań ochronnych, niezbędnych do transportu różnych wrażliwych towarów takich jak: sprzęt elektroniczny, przedmioty użytku domowego, meble, wyroby przemysłowe oraz wartościowe produkty konsumenckie. „Chcemy wychodzić naprzeciw potrzebom naszych klientów pod względem wyglądu, funkcjonalności oraz dostępności nowego produktu. Warto dodać, że pierwsze reakcje z ich strony są bardzo pozytywne. Jeżeli uważacie państwo, że to właśnie Papira ma szansę być odpowiednim rozwiązaniem opakowaniowym dla waszej firmy, zachęcamy do kontaktu” – podsumowuje Paula Martirez.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej