Stora Enso podała wyniki finansowe za 1. kwartał br. Podczas konferencji prasowej kierownictwo koncernu poinformowało o konieczności zweryfikowania wcześniejszych prognoz odnośnie rocznego zysku operacyjnego EBIT, spowodowanych pogarszającą się koniunkturą rynkową na kluczowych dla firmy segmentach – podjęte zostały odpowiednie działania prewencyjne w obszarze zarządzania kosztami i zabezpieczenia marż. W 1. kwartale br. przychody ze sprzedaży zrealizowane przez koncern wyniosły 2,721 mld euro, co oznacza spadek o 3%. Zysk operacyjny EBIT obniżył się – w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022 – o 53% do 234 mln euro. Marża zysku brutto spadła z kolei do poziomu 8,6% (z 18% przed rokiem).
„W ciągu ostatnich dwóch lat osiągaliśmy rekordowe wyniki i realizowaliśmy z powodzeniem naszą agendę wzrostu, uwzględniającą segmenty opakowań odnawialnych, zrównoważonych rozwiązań konstrukcyjnych i innowacji w dziedzinie biosurowców. Jednocześnie podjęliśmy szereg decyzji inwestycyjnych, mających poprawić konkurencyjność naszych strategicznych zasobów oraz kroki zmierzające do ograniczenia cykliczności w postaci opuszczenie biznesu papierniczego” – pisze Annica Bresky, CEO koncernu w specjalnym komunikacie do akcjonariuszy i inwestorów. Jak dodaje, firma oczekuje, że otoczenie biznesowe w bieżącym roku będzie o wiele bardziej wymagające w kontekście wszystkich działów Stora Enso. „Popyt na nasze produkty jest słaby bądź słabnie, a niepewność na rynku narasta – kontynuuje Annica Bresky. – W 1. kwartale utrzymywała się wysoka presja inflacyjna, w wyniku której ograniczyliśmy naszą produkcję, zmniejszając stany magazynowe i dostosowując się do obecnych warunków rynkowych. W naszym przypadku oznacza to wzmocnioną kontrolę kosztów i sumienne zarządzanie alokacją kapitału”.
Jak podkreśla Stora Enso, w segmencie opakowań (z wyjątkiem opakowań na napoje), oczekiwane jest osłabienie popytu w perspektywie całorocznej. W przypadku działu Wood Products wyzwaniem będzie słabsza koniunktura na rynku budowlanym wynikająca z mniejszej liczby pozwoleń na budowę i planowanych renowacji budynków. „W kontekście rynku celulozy obserwujemy mniejszą aktywność w Chinach i w obszarze końcowych zastosowań papierowych i opakowaniowych, tu globalne stany magazynowe osiągnęły na koniec 1. kwartału bardzo wysoki poziom. Co więcej, w ciągu roku na rynku pojawią się nowe moce wytwórcze w obszarze celulozy w wysokości 4,5 mln ton, co spowoduje dodatkową presję na cały rynek. W przypadku celulozy drzewnej sytuacja rynkowa jest napięta – to z kolei efekt braku dostaw drewna z Rosji oraz zwiększonej konkurencji ze strony sektora energetycznego” – pisze Annica Bresky.
Wyniki Stora Enso za 1. kwartał 2023
„Nasze wyniki za 1. kwartał br. są bardzo rozczarowujące – kontynuuje Annica Bresky. – Poza niższym popytem rynkowym i rosnącymi kosztami, negatywny wpływ na nie miały problemy operacyjne i strajki fińskiej branży logistycznej. W efekcie osiągnęliśmy w nim zysk operacyjny na poziomie 234 mln euro, przy marży 9%, co w przypadku tej ostatniej oznacza spadek o 53% rok do roku. Nasza sprzedaż wyniosła 2,722 mld euro – tu spadek rok do roku wyniósł 3%. W perspektywie całorocznej oczekujemy utrzymania się trudnych warunków rynkowych, więc nasza prognoza uwzględnia wynik finansowy znacząco niższy od ubiegłorocznego”. Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej wyniosły 254 mln euro (403 mln euro rok wcześniej). Wskaźnik długu do zysku operacyjnego EBITDA wyniósł w 1. kwartale 1,3 (1,1 przed rokiem). Celem firmy jest jego utrzymanie na poziomie nie przekraczającym 2,0.
Działania prewencyjne
„Aby zabezpieczyć marże, stale podejmujemy działania w obszarze ograniczenia produkcji, zredukowania kosztów stałych i zmiennych, zarządzanie kapitałem obrotowym, właściwej oceny portfolio produktów, a także – tu gdzie to możliwe – korekt cenowych. Kontynuujemy też decentralizację w kontekście procesów decyzyjnych, dzięki czemu poszczególne działy mogą bardziej skutecznie korzystać z ich potencjału rynkowego. Wdrażamy też odpowiednie działania w naszej centrali, mające na celu redukcję kosztów ogólnych, wzmocnienia przywództwa i zwiększenie wydajności całej grupy. Stale analizujemy nasze aktywa, by wzmacniać je pod względem konkurencyjności kosztowej, a w razie potrzeby – poddawać restrukturyzacji, dostosowując je do warunków rynkowych. W ostatnim czasie dokonaliśmy konsolidacji, w efekcie której – po zakończeniu działalności jednostki Paper – grupa składa się z pięciu dywizji. Ponieważ popyt na papiery publikacyjne drastycznie spada, planujemy na stałe zredukować moce przerobowe papierni Anjala”.
Dalsze strategiczne ruchy, dyscyplina w kontekście alokacji kapitałowej
Pierwszy kwartał br. oznaczał dla Stora Enso kontynuację działań w ramach jej strategicznej „mapy drogowej”, uwzględniającej wzmożoną aktywność w najbardziej perspektywicznych obszarach. „W ciągu ostatnich pięciu lat podjęliśmy szereg długoterminowych inicjatyw, o dużych perspektywach wzrostu, uwzględniających obszary: opakowań, produktów drzewnych i biosurowców. Z uwagi na obecne otoczenie rynkowe, wymagające dyscypliny umożliwiającej utrzymania odpowiednich wyników finansowych i przepływów gotówkowych, będziemy w stopniu ograniczonym wdrażać nowe działania inwestycyjne. Chcemy się koncentrować na dostarczaniu – w perspektywie długoterminowej – wartości dla naszych udziałowców i klientów, bazując na już podjętych strategicznych ruchach inwestycyjnych oraz bieżącej działalności w oparciu o jak największą wydajność”.
Wskazując na działania optymalizujące alokację kapitałową, Annica Bresky wskazała m.in. na decyzje związane z rynkiem chińskim: „Kontynuowanie działalności w Beihai wymagałoby dalszych, znaczących inwestycji, by poprawić konkurencyjność zakładu. Rozpoczęty przez nas proces sprzedaży tej fabryki przebiega bez zakłóceń; wspólnie z naszymi partnerami z tamtejszej spółki joint-venture pracujemy nad zwiększeniem zainteresowania nią ze strony potencjalnych nabywców. Uzyskane ze sprzedaży środki wesprą już zainicjowane procesy inwestycyjne w Europie, zwiększając szanse na długoterminowe, przynoszące zyski wzrosty”.
Jedną ze wspomnianych, strategicznych inwestycji było przejęcie De Jong Packaging Group. „Korzyści z tego wynikające zaczynają być dostrzegalne – pisze Annica Bresky. – Pozyskaliśmy nowoczesną, konkurencyjną bazę produkcyjną i dostęp do silnego ekosystemu w kontekście różnych zastosowań końcowych, m.in. dedykowanych produktom rolnym”. Jak podkreśla CEO koncernu, przejęcie holenderskiej firmy oznacza dla Stora Enso strategiczny krok w kontekście zwiększenia jej udziałów na rynku Europy Zachodniej. „Odnośnie rozważanej konwersji zakładów Langerbrugge, naszą decyzję odkładamy na okres bardziej sprzyjający rynkowi tektury falistej na opakowania zbiorcze”.
Kolejną realizowaną przez Stora Enso inwestycją jest nowa linia do wytwarzania tektury litej na opakowania jednostkowe w zakładach Oulu. Jej budowa ma rozpocząć się w 2024 roku, a pierwsze produkty zostaną tu wyprodukowane w roku 2025. „Ekonomia skali i dodatkowe inwestycje w realizowaną w Oulu produkcję celulozy mają poprawić strukturę kosztów i konkurencyjność całej fabryki” – podkreśla Annica Bresky. Dzięki temu, jak dodaje, zakład uzyska nowe możliwości m.in. w kontekście transportu zamorskiego, przy jednoczesnym oferowaniu produktów wysokomarżowych. „Dodatkowa elastyczność, jaką uzyskamy dzięki nowej linii, umożliwi też dalsze wzrosty na rynku opakowań na napoje – kontynuuje Annica Bresky. – Dzięki niej do Oulu będzie można przenieść produkcję realizowaną w innych zakładach obecnie wytwarzających tekturę litą, udoskonalając nasze portfolio i zwiększających wydajność wszystkich ww. fabryk”.
„Jednym z naszych celów jest też osiągnięcie czołowej pozycji w skali globu na rynku opakowań bazujących na włóknach w kontekście zastosowań premium. Oczekuje się, że popyt na tekturę litą na opakowania jednostkowe, bazującą zarówno na włóknach pierwotnych jak i odzyskiwalnych, wzrośnie w skali globalnej o ponad 11 mln tom, osiągając poziom 57 mln ton w roku 2030. Inwestycja w Oulu pozwoli nam działać zgodnie z trendem rynkowym w kierunku zastępowania tworzyw sztucznych materiałami papierowymi, jak też rosnąć w tym segmencie, wraz z obecnymi i nowymi klientami obsługiwanymi przez naszą globalną sieć sprzedaży” – pisze Annica Bresky.
„Zielona transformacja przyspiesza nasze działania”
Annica Bresky podkreśla, że obserwowany jest perspektywiczny w skali długookresowej, rosnący popyt na produkty odnawialne z oferty Stora Enso. „Jesteśmy przekonani, że nasza strategia przyniesie dalsze wzrosty naszych udziałów rynkowych w poszczególnych segmentach i zrównoważone wzrosty generowane z bardziej odpornej na cykle koniunkturalne i stabilnej platformy biznesowej. Bardzo dziękuję naszemu zespołowi za olbrzymie zaangażowanie w tych pełnych turbulencji czasach, by zapewnić Stora Enso dostarczanie na rynek innowacyjnych produktów oraz zachowanie stabilności finansowej i operacyjnej. W efekcie bowiem wspólnie tworzymy lepszą przyszłość i zwiększamy wartość dla wszystkich naszych udziałowców. Dzięki przyświecającym nam zasadom „przewodzenia” i „robienia tego co właściwe” będziemy w stanie zabezpieczyć naszą działalność w długiej perspektywie czasowej”.
W kontekście działań środowiskowych Stora Enso kontynuuje starania zmierzające do ograniczenia emitowanych w związku z jej działalnością gazów cieplarnianych. Jak podaje firma, w kontekście emisji bezpośrednich (powstałych podczas procesów produkcyjnych) jak też pośrednich (związanych z pozyskiwaniem elektryczności i energii cieplnej) firma zredukowała ich poziom o 32%, gdzie punktem odniesienia jest rok 2019.
Stora Enso po raz kolejny została też wyróżniona przez organizację non-profit CDP, która uznała ją za „jednego z globalnych liderów w kontekście działań zapobiegających zmianom klimatycznym”.
Prognozy rynkowe
Jak podaje firma w komunikacie podsumowującym pierwsze trzy miesiące br. oraz w nieco wcześniejszej informacji korygującej jej prognozy na br., koniunktura rynkowa pogarsza się, a trend ten przyspieszył pod koniec 1. kwartału. Kierownictwo Stora Enso oczekuje, że presja kosztowa i niepewność rynkowa będą o wiele większymi wyzwaniami niż to miało miejsce w roku ubiegłym, co wpłynie na wyniki finansowe grupy i obniży krótkoterminowe prognozy na 2023 rok. W porównaniu z rokiem ubiegłym oczekuje się, że na zrealizowane przez Stora Enso marże będą miały wpływ rosnące koszty, zwłaszcza w kontekście energii, drewna i chemikaliów. Kierownictwo koncernu podkreśla jednocześnie, że Stora Enso jest obecnie – pod względem finansowym, operacyjnym i strategicznym – lepiej przygotowana i odporna na rynkowe fluktuacje. To efekt realizowanych od lat inwestycji w kluczowe dla firmy i jej przyszłości segmenty opakowań odnawialnych, zrównoważonych rozwiązań konstrukcyjnych oraz innowacji w dziedzinie biosurowców.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej