Hol­men Ig­ge­sund in­we­stu­je w przy­szło­ść opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

Hein van den Reek, dyrektor ds. opakowań przyszłości, Holmen Iggesund
He­in van den Re­ek, dy­rek­tor ds. opa­ko­wań przy­szło­ści, Hol­men Ig­ge­sund

Na­szym ce­lem w Hol­men Ig­ge­sund za­wsze by­ła ści­sła współpra­ca z mar­ka­mi i in­ny­mi part­ne­ra­mi w ca­łym ła­ńcu­chu war­to­ści. Aby to da­lej roz­wi­jać, utwo­rzy­li­śmy no­wy dział. Po­ka­zu­jąc, w ja­ki spo­sób po­de­jście opar­te na współpra­cy po­mo­że za­spo­ko­ić po­trze­by klien­tów, dział Fu­tu­re Pac­ka­ging opra­co­wu­je opa­ko­wa­nia z no­wymi, eks­cy­tu­jący­mi kon­cep­cja­mi opar­ty­mi na włók­nach.

„Wi­dzi­my, że wła­ści­cie­le ma­rek szu­ka­ją no­wych spo­so­bów pa­ko­wa­nia” — mówi He­in van den Re­ek, dy­rek­tor ds. opa­ko­wań przy­szło­ści w fir­mie Hol­men Ig­ge­sund. „Ch­cą, aby ich opa­ko­wa­nia by­ły bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne. Jed­nym ze spo­so­bów na to jest za­stąpie­nie ma­te­ria­łów ko­pal­nych, ta­kich jak two­rzy­wa sztucz­ne. Po­strze­ga­my to ja­ko obo­wi­ązek, aby im po­móc. Aby to zro­bić, mu­si­my być bli­żej ma­rek, mu­si­my zro­zu­mieć, co ro­bią – a ta­kże zro­zu­mieć ca­ły ła­ńcuch war­to­ści, aby­śmy mo­gli ofe­ro­wać mar­kom in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia spe­łnia­jące ich po­trze­by”.

No­wy dział skła­da się z de­dy­ko­wa­nych spe­cja­li­stów o sze­ro­kim spek­trum mo­żli­wo­ści. Obej­mu­je ko­le­gów z do­świad­cze­niem w różnych seg­men­tach, ta­kich jak ko­sme­ty­ki, żyw­no­ść i elek­tro­ni­ka, a ta­kże oso­by, które ro­zu­mie­ją, jak dzia­ła­ją pro­du­cen­ci ory­gi­nal­ne­go sprzętu (OEM) i prze­twór­cy. Tam, gdzie to ko­niecz­ne, zo­sta­nie wnie­sio­na wie­dza spe­cja­li­stycz­na w ta­kich ob­sza­rach, jak oprzy­rządo­wa­nie, sztan­co­wa­nie i ba­rie­ry.

„Je­śli mar­ka, pro­du­cen­ci ma­szyn, do­staw­cy ma­te­ria­łów i pro­jek­tan­ci współpra­cu­ją ze so­bą, dro­ga do ryn­ku znacz­nie się skra­ca” — mówi van den Re­ek. „Mar­ki ma­ją ce­le bi­zne­so­we, aby zna­le­źć zrów­no­wa­żo­ne ma­te­ria­ły i mu­szą spro­stać wy­ma­ga­niom swo­ich kon­su­men­tów. Ch­ce­my za­ofe­ro­wać im tę tra­sę w upo­rząd­ko­wa­ny spo­sób. Po­mo­że­my im zna­le­źć od­po­wied­nie kon­wer­te­ry i od­po­wied­nie ma­szyny, aby spe­łnić ich ma­rze­nia”.

Aby po­ka­zać mar­kom, w ja­ki spo­sób po­de­jście opar­te na współpra­cy mo­że przy­spie­szyć ten pro­ces, fir­ma Hol­men Ig­ge­sund opra­co­wa­ła już pro­to­ty­po­we roz­wi­ąza­nia z part­ne­ra­mi ze­wnętrz­ny­mi. W 2021 r. fir­ma opra­co­wa­ła Co­nic, wy­so­kiej ja­ko­ści roz­wi­ąza­nie opa­ko­wa­nio­we na ba­zie drew­na, na­da­jące się do for­mo­wa­nia, prze­zna­czo­ne dla prze­my­słu ko­sme­tycz­ne­go. A te­raz Hol­men Ig­ge­sund i je­go part­ne­rzy wy­pro­du­ko­wa­li pu­de­łko cze­ko­la­dek CHOCO.

Pu­de­łko na cze­ko­lad­ki, wy­ko­na­ne w ca­ło­ści z ma­te­ria­łów od­na­wial­nych, skła­da się z pu­de­łka ze­wnętrz­ne­go i wkła­da­nej ta­cy, z różny­mi wgłębie­nia­mi na różnych po­zio­mach na po­szcze­gól­ne ka­wa­łki cze­ko­la­dy.

Wkła­da­na ta­ca jest wy­ko­na­na z Mo­ul­da­ble, który ma znacz­nie ni­ższy ślad CO2 niż je­go pla­sti­ko­wy po­przed­nik. Za­stąpie­nie pla­sti­ko­wych ta­cek for­mo­wal­ny­mi zmniej­szy­ło­by emi­sję CO2 o 90% w od­nie­sie­niu do su­row­ców.

Pu­de­łko zo­sta­ło opra­co­wa­ne we współpra­cy z kon­wer­te­rem Go­er­ner Form­pack, pro­du­cen­tem na­rzędzi HP Mol­ded Fi­bre Advan­ced To­oling So­lu­tions oraz Fu­tu­re Lab and Part­ners. Pu­de­łko ze­wnętrz­ne jest wy­ko­na­ne z pły­ty Inver­co­te Cre­ato 400 fir­my Hol­men Ig­ge­sund. Wkła­da­na ta­ca jest wy­twa­rza­na przez fir­mę Go­er­ner Form­pack w pro­ce­sie for­mo­wa­nia na mo­kro z wy­ko­rzy­sta­niem ma­te­ria­łu Imo­uld fir­my Hol­men Ig­ge­sund, ma­te­ria­łu bez­piecz­ne­go dla żyw­no­ści, skła­da­jące­go się z dłu­gich i krót­kich włókien pier­wot­nych.

„Obec­nie wi­ęk­szo­ść pu­de­łek z cze­ko­la­dą za­wie­ra pla­sti­ko­we tac­ki” — mówi van den Re­ek. „Ale nasz pro­to­typ po­ka­zu­je, że mo­że­my ca­łko­wi­cie za­stąpić pla­stik ma­te­ria­ła­mi od­na­wial­ny­mi i na­dal mieć coś, co jest pi­ęk­nym pro­jek­tem przy uży­ciu różnych tech­nik kszta­łto­wa­nia. I oczy­wi­ście mo­gli­by­śmy to zro­bić w przy­pad­ku ko­sme­ty­ków, elek­tro­ni­ki i wie­lu in­nych za­sto­so­wa­ń”.

Go­er­ner Form­pack to pio­nie­rzy w pro­duk­cji opa­ko­wań z ma­sy ce­lu­lo­zo­wej i wi­zjo­ne­rzy świa­ta bez pla­sti­ku. „Wszy­scy po­trze­bu­je­my opa­ko­wań, ale mu­si­my po­my­śleć o tym, ja­kie­go ro­dza­ju opa­ko­wa­nia uży­wa­my, skąd ono po­cho­dzi i gdzie znaj­du­je się cykl ko­ńca ży­cia, który na­szym zda­niem po­wi­nien tr­wa­ć”, mówi dy­rek­tor za­rządza­jąca Eli­sa­beth Go­er­ner. „Na­szym głów­nym mo­to­rem na­pędo­wym pro­jek­tu by­ło opra­co­wa­nie ta­cy na mi­ąższ do bez­po­śred­nie­go kon­tak­tu z żyw­no­ścią, która usu­nie pla­sti­ko­we ele­men­ty jed­no­ra­zo­we­go użyt­ku z dzia­łów pa­ko­wa­nia klien­tów”.

Ma­jąc na uwa­dze in­ny aspekt przy­szło­ści, fir­ma Hol­men Ig­ge­sund za­an­ga­żo­wa­ła pro­du­cen­ta na­rzędzi HP do pro­jek­tu pu­de­łka CHOCO. Fir­ma HP wy­ko­rzy­sta­ła druk 3D do stwo­rze­nia na­rzędzia do for­mo­wa­nia na mo­kro, które­go fir­ma Go­er­ner Form­pack uży­ła do wy­ko­na­nia ta­cy wkła­da­nej do pu­de­łek z cze­ko­lad­ka­mi.

„Dru­ko­wa­nie 3D to no­wy spo­sób pra­cy z na­rzędzia­mi” — mówi van den Re­ek. „To wa­żne, po­nie­waż mo­że być bar­dziej opła­cal­ne i zrów­no­wa­żo­ne niż uży­wa­nie tra­dy­cyj­nych na­rzędzi. Two­rząc w ten spo­sób na­rzędzie do for­mo­wa­nia na mo­kro pu­de­łek CHOCO, po­ka­zu­je­my, że bra­nża pa­trzy w przy­szło­ść”.

HP kon­cen­tru­je się na do­star­cza­niu tech­no­lo­gii, która przy­spie­sza prze­jście z two­rzyw sztucz­nych jed­no­ra­zo­we­go użyt­ku na zrów­no­wa­żo­ne roz­wi­ąza­nia, ta­kie jak for­mo­wa­ne włók­no. „W obli­czu zbli­ża­jącej się zmia­ny ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych po­trze­bu­je­my wszyst­kich part­ne­rów w ła­ńcu­chu war­to­ści, aby two­rzyć i wspie­rać roz­wój w ce­lu zwi­ęk­sze­nia mo­żli­wo­ści i wy­daj­no­ści bra­nży for­mo­wa­nych włókie­n” — mówi Dick Hu­izin­ga, Bu­si­ness De­ve­lop­ment and Sa­les Le­ad EMEA, HP Mol­ded Fi­bre Advan­ced To­oling So­lu­tions. „Opa­ko­wa­nia z włókien od­no­tu­ją ogrom­ny wzrost w nad­cho­dzących la­tach wraz ze spad­kiem wy­ko­rzy­sta­nia pla­sti­ku. Głów­ni gra­cze w bra­nży ce­lulozowo-papierniczej, ta­cy jak Hol­men Ig­ge­sund i mar­ki pre­mium, mu­szą współpra­co­wać, aby umo­żli­wić kon­wer­sję opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych”.

No­wy dział Fu­tu­re Pac­ka­ging wy­ko­rzy­stu­je pro­to­ty­py, ta­kie jak Sto­żek i Pu­de­łko CZEKOLADOWE, aby po­ka­zać, w ja­ki spo­sób dzi­ęki współpra­cy mo­żna osi­ągnąć roz­wi­ąza­nia, które mo­żna za­sto­so­wać w wie­lu różnych bra­nżach.

„Ch­ce­my uczy­nić świat opa­ko­wań lep­szym i two­rzyć sen­sow­ne, ce­lo­we opa­ko­wa­nia, które nie za­nie­czysz­cza­ją śro­do­wi­ska i które mo­żna pod­dać re­cy­klin­go­wi. Chęt­nie wy­słu­cha­my i wspól­nie wy­pra­cu­je­my kon­cep­cje. Będzie­my na­dal opra­co­wy­wać no­we pro­to­ty­py, aby po­ka­zać, że ro­zu­mie­my, z czym ma­ją do czy­nie­nia na­si klien­ci” — mówi van den Re­ek.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Hol­men Ig­ge­sund

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści