Ba­da­nia Sto­ra En­so na te­mat wie­lo­ra­zo­wych opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

W ostat­nim cza­sie Sto­ra En­so prze­pro­wa­dzi­ła ba­da­nia ryn­ko­we na te­mat opa­ko­wań wie­lo­krot­ne­go użyt­ku. Wzi­ęło w nich udział po­nad 7000 osób w wie­ku od 18 do 64 lat, za­miesz­ku­jących Wiel­ką Bry­ta­nię, Niem­cy, Wło­chy, Pol­skę i Szwe­cję. Jak po­ka­zu­ją opu­bli­ko­wa­ne przez fir­mę wy­ni­ki, aż 77% re­spon­den­tów po­zy­tyw­nie od­nio­sło się do kwe­stii za­sto­so­wa­nia wie­lo­krot­nych opa­ko­wań w ży­ciu co­dzien­nym.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że opa­ko­wa­nia wie­lo­ra­zo­we­go użyt­ku są już obec­ne w na­szym ży­ciu co­dzien­nym, np. w bra­nży ga­stro­no­micz­nej (ka­wa na wy­nos) czy w kon­te­kście środ­ków czy­sto­ści do użyt­ku do­mo­we­go, sa­mo­dziel­nie na­pe­łnia­nych przez klien­tów w de­dy­ko­wa­nych te­mu punk­tach. Fir­ma do­da­je, że – za­kła­da­jąc po­ten­cjal­ne zmia­ny w prze­pi­sach praw­nych obo­wi­ązu­jących w Eu­ro­pie – te­go ty­pu opa­ko­wa­nia ma­ją szan­sę po­ja­wić się w wi­ęk­szym stop­niu w re­stau­ra­cjach i punk­tach sprze­da­ży de­ta­licz­nej. Sto­ra En­so – za­da­jąc w swo­ich ba­da­niach na­stępu­jące py­ta­nia: co mo­że spo­wo­do­wać zna­czące roz­po­wszech­nie­nie wie­lo­ra­zo­wych opa­ko­wań w co­dzien­nej ru­ty­nie ży­cio­wej i ja­kie ma­te­ria­ły sto­so­wa­ne w ich pro­duk­cji by­ły­by tu pre­fe­ro­wa­ne – do­strze­ga fakt, że kon­su­men­ci są otwar­ci na te­go ty­pu roz­wi­ąza­nia. Pre­zen­tu­jąc ich wy­ni­ki, fir­ma pod­kre­śla bar­dzo wy­so­ki (77%) od­se­tek od­po­wie­dzi, wska­zu­jących na po­zy­tyw­ne na­sta­wie­nie kon­su­men­tów do te­go ty­pu roz­wi­ązań. Jed­nak, gdy prze­ana­li­zo­wa­no bar­dziej dro­bia­zgo­we py­ta­nia, oka­za­ło się, że ist­nie­je kil­ka czyn­ni­ków ogra­ni­cza­jących. Z punk­tu wi­dze­nia klien­ta są to po­wszech­no­ść wdro­że­nia wie­lo­ra­zo­wych opa­ko­wań; głów­nie z uwa­gi na kwe­stie czy­sto­ści i wy­go­dy. To – jak do­da­je Sto­ra En­so – sta­no­wi praw­dzi­we wy­zwa­nie dla wła­ści­cie­li ma­rek i sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej, które mu­szą uwzględ­nić – wdra­ża­jąc sys­te­my po­now­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia opa­ko­wań i ko­mu­ni­ko­wa­nia się z ryn­kiem – in­for­ma­cje o te­go ty­pu pro­ce­sach.

Sto­ra En­so wska­zu­je na jesz­cze je­den wa­żny jej zda­niem aspekt, zwi­ąza­ny z sa­mą ter­mi­no­lo­gią. Jak po­ka­za­ły ba­da­nia, wie­lu kon­su­men­tów ma pro­blem z wła­ści­wą in­ter­pre­ta­cją sło­wa „po­now­ny uży­te­k” i je­go prak­tycz­nym zna­cze­niem: część my­li bo­wiem mo­żli­wo­ść po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia te­go sa­me­go opa­ko­wa­nia np. na uży­tek do­mo­wy z prze­ka­zy­wa­niem zu­ży­tych opa­ko­wań skle­pom w ce­lu ich po­now­ne­go na­pe­łnie­nia i wpro­wa­dze­nia na ry­nek. Co wi­ęcej, 75% re­spon­den­tów po­strze­ga re­cy­kling opa­ko­wań ja­ko for­mę ich po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia, zwłasz­cza w kon­te­kście przedmio­tów co­dzien­ne­go użyt­ku, pod­da­wa­nych odzy­sko­wi na sze­ro­ką ska­lę, ta­kich jak pa­pier. 78% za­py­ta­nych osób za­sta­na­wia się też nad względa­mi hi­gie­nicz­ny­mi te­go ty­pu roz­wi­ąza­nia i pa­ko­wa­nia da­ne­go pro­duk­tu w po­jem­nik wie­lo­krot­ne­go użyt­ku. Z ko­lei 22% ba­da­nych stwier­dzi­ło, że zwrot zu­ży­tych opa­ko­wań do wy­zna­czo­ne­go punk­tu by­łby dla nich pro­blematyczny i wy­ma­gał zbyt du­żo za­an­ga­żo­wa­nia.

Re­spon­den­ci zo­sta­li za­py­ta­ni też o ro­dza­je ma­te­ria­łów, z których – ich zda­niem – po­win­no być wy­ko­na­ne opa­ko­wa­nie wie­lo­ra­zo­we. Ba­da­nia po­ka­za­ły, że te­go ty­pu roz­wi­ąza­nie nie jest w sta­nie za­spo­ko­ić wszyst­kich po­trzeb i ocze­ki­wań kon­su­men­tów, ale w kon­te­kście różnych kate­gorii zwi­ąza­nych z pro­duk­ta­mi spo­żyw­czy­mi pre­fe­ro­wa­ną opcją jest opa­ko­wa­nie kar­to­no­we. Sto­ra En­so pod­kre­śla jed­no­cze­śnie, że du­że zna­cze­nie dla wy­bo­rów do­ko­ny­wa­nych przez kon­su­men­tów ma odzy­ski­wal­no­ść: po­nad po­ło­wa re­spon­den­tów uzna­ła kar­ton za pre­fe­ro­wa­ny wa­riant z uwa­gi na mo­żli­wo­ść je­go re­cy­klin­gu (51% od­po­wie­dzi) i ła­two­ść w je­go re­ali­za­cji (52%).

Wnio­ski z ba­dań – zda­niem Sto­ra En­so

Fir­ma wska­zu­je, że zja­wi­sko po­now­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia różnych przedmio­tów na­bie­ra co­raz bar­dziej wy­ra­źne­go kszta­łtu w od­nie­sie­niu do ca­łe­go ryn­ku eu­ro­pej­skie­go i będzie mia­ło wpływ na obraz bra­nży opa­ko­wa­nio­wej już w nie­da­le­kiej przy­szło­ści. Kon­su­men­ci są za­in­try­go­wa­ni te­go ty­pu roz­wi­ąza­nia­mi, w zwi­ąz­ku z czym za­rów­no wła­ści­cie­le ma­rek jak i sie­ci de­ta­licz­nych mu­szą wzi­ąć pod uwa­gę sze­reg czyn­ni­ków: np. jak wła­ści­wie ko­mu­ni­ko­wać się z kon­su­men­ta­mi względem spo­so­bu czysz­cze­nia opa­ko­wań i ich zwro­tu, czy też ja­kie­go ro­dza­ju ma­te­ria­ły wy­brać z my­ślą o pro­duk­cji opa­ko­wań. Sto­ra En­so wska­zu­je np. na opa­ko­wa­nie wie­lo­ra­zo­we wy­ko­na­ne z pla­sti­ku i po­ten­cjal­ne wąt­pli­wo­ści z nim zwi­ąza­ne po stro­nie oso­by, która wspie­ra za­stępo­wa­nie two­rzyw sztucz­nych in­ny­mi ma­te­ria­ła­mi. Ko­lej­ne kwe­stie wa­żne z punk­tu wi­dze­nia ca­łe­go sys­te­mu to cykl ży­cia opa­ko­wa­nia wie­lo­ra­zo­wego i je­go wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne po uty­li­za­cji; mo­żli­wo­ść re­cy­klin­gu w sy­tu­acji gdy opa­ko­wa­nie nie na­da­je się do dal­sze­go użyt­ko­wa­nia; zwi­ęk­sze­nie wy­trzy­ma­ło­ści i ży­wot­no­ści opa­ko­wa­nia wie­lo­ra­zo­wego w ce­lu zwi­ęk­sze­nia je­go po­pu­lar­no­ści wśród kon­su­men­tów.

Sto­ra En­so wska­zu­je, że za­rów­no opa­ko­wa­nie wie­lo­ra­zo­we jak też opa­ko­wa­nie wy­ko­na­ne z ma­te­ria­łów od­na­wial­nych, po­cho­dzących z re­cy­klin­gu (np. roz­wi­ązań ba­zu­jących na włók­nach) ma­ją swo­je miej­sce w kon­te­kście przy­szłe­go kszta­łtu ca­łej /bra­nży opa­ko­wa­nio­wej. Fir­ma do­da­je, że ma­te­ria­ły wy­ko­na­ne z włókiem ma­ją klu­czo­wą ro­lę do ode­gra­nia w sys­te­mach po­now­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia opa­ko­wań, ta­kich jak kar­to­no­we po­jem­ni­ki na my­dło czy de­ter­gen­ty. Zda­niem Sto­ra En­so, te­go ty­pu ma­te­ria­ły od­na­wial­ne wspie­ra­ją w zna­czący spo­sób wie­le apli­ka­cji, dzi­ęki którym ogra­ni­cza­ny bądź mi­ni­ma­li­zo­wa­ny jest po­ziom two­rzyw sztucz­nych – ta­kże za spra­wą in­no­wa­cyj­nych po­włok ba­rie­ro­wych. Dla wła­ści­cie­li ma­rek, którzy de­cy­du­ją o ro­dza­ju opa­ko­wa­nia, wy­bór ma­te­ria­łu sta­je się jed­ną z klu­czo­wych zmien­nych. Sto­ra En­so pod­kre­śla, że pre­fe­ren­cje kon­su­men­tów są tu do­ść kla­row­ne, jed­nak będąc wła­ści­cie­lem mar­ki, klu­czo­wym jest zro­zu­mie­nie, że wła­ści­wy wy­bór ma­te­ria­łu za­le­ży od ko­ńco­we­go za­sto­so­wa­nia i wpły­wu opa­ko­wa­nia na oto­cze­nie w kon­te­kście ca­łe­go cy­klu ży­cia.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści