W Dniu Zie­mi przed­si­ębior­stwa mu­szą wy­słu­chać po­trzeb kon­su­men­tówPoprzedni artykuł 

22 kwiet­nia, w Dzień Zie­mi, przy­łączy­my się do świa­to­we­go ru­chu na rzecz ochro­ny śro­do­wi­ska. Prze­wi­du­je się, że do ro­ku 2050 licz­ba lud­no­ści na świe­cie wzro­śnie z obec­nych 8 mi­liar­dów do 10 mi­liar­dów, co pod­kre­śla pil­ną po­trze­bę za­jęcia się wpły­wem dzia­łal­no­ści czło­wie­ka na śro­do­wi­sko (we­dług Or­ga­ni­za­cji Współpra­cy Go­spo­dar­czej i Ro­zwo­ju). Po­mi­mo ci­ągłych obaw zwi­ąza­nych z glo­bal­nym kon­flik­tem i go­spo­dar­ką, kwe­stie ochro­ny śro­do­wi­ska po­zo­sta­ją prio­ry­te­tem w pro­gra­mie kon­su­menc­kim.

Na­sze naj­now­sze ba­da­nie po­strze­ga­nia opa­ko­wań przez kon­su­men­tów w Eu­ro­pie (Re­thin­king Pac­ka­ging – Con­su­mer Stu­dy, 2024) wy­ka­za­ło, że 68% kon­su­men­tów uzna­ło zmia­nę kli­ma­tu za swo­ją głów­ną tro­skę, przy czym Wło­chy zaj­mu­ją naj­wy­ższe miej­sce – 77%. Eu­ro­pej­scy re­spon­den­ci rów­nież w prze­wa­ża­jącej mie­rze twier­dzi­li, że zrów­no­wa­żo­ny styl ży­cia stał się „wa­żniej­szy” lub „bar­dzo wa­żny” w ci­ągu ostat­nich dwóch lat (62%).

Ro­śnie za­ufa­nie do prak­tyk re­cy­klin­gu – pra­wie po­ło­wa (49%) an­kie­to­wa­nych stwier­dzi­ła, że obec­nie pod­da­je re­cy­klin­go­wi wi­ęcej niż rok te­mu. Ba­da­nie wy­ka­za­ło rów­nież, że 82% kon­su­men­tów jest prze­ko­na­nych, że po­tra­fi odróżnić opa­ko­wa­nia na­da­jące się do re­cy­klin­gu od nie­na­da­jących się do re­cy­klin­gu, co wska­zu­je na ak­tyw­ne uczest­nic­two, wi­ęk­szą wie­dzę i świa­do­mo­ść.

Pra­wie 80 pro­cent wszyst­kich od­pa­dów z two­rzyw sztucz­nych, ja­kie kie­dy­kol­wiek wy­two­rzył czło­wiek, na­dal znaj­du­je się w śro­do­wi­sku (pod­daj re­cy­klin­go­wi) i ma dłu­go­tr­wa­ły wpływ na sie­dli­ska i na­sze śro­do­wi­sko. Re­cy­kling od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych – za­rów­no włók­ni­stych, jak i pla­sti­ko­wych – w po­bli­żu miej­sca kon­sump­cji jest spra­wą naj­wy­ższej wa­gi, a po­now­ne wy­ko­rzy­sta­nie opa­ko­wań będzie te­go uzu­pe­łnie­niem. Nie będzie pa­so­wać na ka­żdą oka­zję, ale tam, gdzie tak się dzie­je, do­brze by­ło­by ją wspie­rać.

Sz­tyw­ne bu­tel­ki PET są do­sko­na­łym przy­kła­dem wy­so­kie­go po­zio­mu zbi­ór­ki i re­cy­klin­gu. Mo­że się to udać, je­śli uda nam się po­ka­zać kon­su­men­to­wi wia­ry­god­ną na­gro­dę za je­go wy­si­łki w za­kre­sie sor­to­wa­nia i re­cy­klin­gu.

Pra­gnie­my, aby PPWR stał się dro­go­wska­zem dla bra­nży. Wresz­cie, wszel­kie prze­pi­sy mu­szą uwzględ­niać wy­ma­ga­nia kon­su­men­tów. Kon­su­men­ci wo­lą dziś jed­no­ra­zo­we, uży­wa­ne opa­ko­wa­nia kar­to­no­we od sys­te­mów opa­ko­wań wie­lo­krot­ne­go użyt­ku. Wdro­że­nie wszel­kich re­gu­la­cji od­po­wia­da­jących po­trze­bom kon­su­men­tów zaj­mie wi­ęcej cza­su. Dla­te­go chcie­li­by­śmy, aby PPWR był przej­rzy­sty i ła­twy do zro­zu­mie­nia. Na­gro­da dla nas wszyst­kich będzie ogrom­na.

Dzień Zie­mi w przej­mu­jący spo­sób przy­po­mi­na o zna­cze­niu ma­te­ria­łów na­da­jących się w spo­sób na­tu­ral­ny do re­cy­klin­gu, po­nie­waż przy­bli­ża­my spo­łe­cze­ństwo do osi­ągni­ęcia na­sze­go wspól­ne­go ce­lu, ja­kim jest zrów­no­wa­żo­na go­spo­dar­ka o obie­gu za­mkni­ętym. Je­ste­śmy dum­ni z na­szej ro­li – wraz z kon­su­men­ta­mi – w przy­czy­nia­niu się do zdro­we­go eko­sys­te­mu. Je­ste­śmy od­po­wie­dzial­ni za prze­su­wa­nie gra­nic z na­szej stro­ny w kie­run­ku do­dat­ko­wej i ci­ągłej re­duk­cji emi­sji.

Win­fried Mu­eh­ling, dy­rek­tor ds. mar­ke­tin­gu i ko­mu­ni­ka­cji w sto­wa­rzy­sze­niu Pro Car­ton

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści