Ma­ri­mek­ko i Sto­ra En­so my­ślą o stwo­rze­niu no­wych, „dy­na­micz­nych” i od­na­wial­nych opa­ko­wań pre­zen­to­wychPoprzedni artykuł 

Ma­ri­mek­ko to fi­ńska fir­ma pro­du­ku­jąca we­dług wła­sne­go wzor­nic­twa odzież i ar­ty­ku­ły go­spo­dar­stwa do­mo­we­go. W ostat­nim cza­sie jej przed­sta­wi­cie­le zwróci­li się do Sto­ra En­so z pro­po­zy­cją współpra­cy przy two­rze­niu no­wych, ska­lo­wal­nych i odzy­ski­wa­nych opa­ko­wań de­dy­ko­wa­nych różnym pro­duk­tom z jej ofer­ty. Pow­sta­łe w efek­cie in­no­wa­cyj­ne i sty­lo­we opa­ko­wa­nia pu­de­łko­we, wy­ko­na­ne z cer­ty­fi­ko­wa­nych ma­te­ria­łów od­na­wial­nych (ta­kich jak np. ba­zu­jąca na włók­nach tek­tu­ra fa­li­sta), uwzględ­nia­ją m.in. Unik­ko – je­den z naj­bar­dziej zna­nych wzo­rów z ofer­ty Ma­ri­mek­ko.

Jak po­da­ją part­ne­rzy przed­si­ęw­zi­ęcia, dzi­ęki wspól­nie re­ali­zo­wa­ne­mu pro­ce­so­wi pro­jek­to­wa­nia, wie­lo­let­niej wie­dzy i za­awan­so­wa­nym roz­wi­ąza­niom pro­duk­cyj­nym, Sto­ra En­so wspie­ra tę fi­ńską mar­kę w szyb­kim prze­obra­ża­niu jej po­my­słów w rze­czy­wi­sto­ść, co prze­kła­da się na spraw­ną do­sta­wę fi­nal­nych pro­duk­tów do klien­tów.

Współpra­ca Sto­ra En­so i Ma­ri­mek­ko zo­sta­ła na­wi­ąza­na przede wszyst­kim z my­ślą o „o­dświe­że­niu” ofe­ro­wa­nych przez dru­gą z firm opa­ko­wań pre­zen­to­wych. Ce­lem by­ło nada­nie im nor­dyc­kie­go cha­rak­te­ru, zwi­ęk­sze­nie do­świad­cze­nia użyt­kow­ni­ka, a ta­kże wy­eli­mi­no­wa­nie zbęd­ne­go pa­pie­ru, ta­sie­mek czy na­kle­jek, przy jed­no­cze­snym za­pew­nie­niu wy­star­cza­jącej ochro­ny wra­żli­wym, po­dat­nym na uszko­dze­nia pro­duk­tom ta­kim jak ta­le­rze, wa­zy, tac­ki czy ku­fle.

„Je­ste­śmy bar­dzo za­do­wo­le­ni z mo­żli­wo­ści wpro­wa­dze­nia na ry­nek no­wej se­rii opa­ko­wań pre­zen­to­wych, co zbie­gło się w cza­sie ze świ­ęto­wa­nym przez nas 60-le­ciem obec­no­ści ryn­ko­wej Unik­ko – na­sze­go ulu­bio­ne­go wzo­ru. Sta­ra­my się nie­ść ra­do­ść w co­dzien­nym funk­cjo­no­wa­niu lu­dzi po­przez wpro­wa­dza­nie na opa­ko­wa­niach atrak­cyj­nych w for­mie i tre­ści obra­zów i ko­lo­rów. Wspól­nie ze Sto­ra En­so stwo­rzy­li­śmy opa­ko­wa­nie, które wy­cho­dzi na­prze­ciw tym po­trze­bom i ocze­ki­wa­niom. Ma­my jed­no­cze­śnie na­dzie­ję, że za spra­wą in­no­wa­cyj­ne­go pro­jek­tu znaj­dzie ono swo­je dru­gie ży­cie w do­mach na­szych klien­tów” – mówi Ei­ja Sal­me­la, He­ad of Con­cept, Ho­me & Pro­duc­tion Plan­ning w fir­mie Ma­ri­mek­ko.

Wy­cho­dząc na­prze­ciw uni­kal­nym po­trze­bom klien­tów

Za­ło­żo­na w 1951 ro­ku, fi­ńska fir­ma Ma­ri­mek­ko zna­na jest w różnych za­kąt­kach świa­ta z two­rzo­nych we wła­snym za­kre­sie wy­ra­zi­stych, ko­lo­ro­wych wzo­rów ko­lo­ry­stycz­nych na­no­szo­nych na tek­sty­lia, ubra­nia czy wy­po­sa­że­nie wnętrz do­mo­wych z jej ofer­ty. W ro­ku 1964 na ryn­ku po­ja­wi­ła się jed­na z jej naj­bar­dziej po­pu­lar­nych ma­rek – Unik­ko. Twór­cą te­go kwiet­ne­go wzo­ru by­ła pro­jek­tant­ka Ma­ija Iso­la. Unik­ko to – jak pod­kre­śla­ją przed­sta­wi­cie­le fir­my – przy­kład sil­ne­go, glo­bal­ne­go sym­bo­lu tej fi­ńskiej mar­ki.

No­wo po­wsta­łe port­fo­lio opa­ko­wań pre­zen­to­wych obej­mu­je pu­de­łka w czte­rech roz­mia­rach, uwzględ­nia­jących wzór Unik­ko i znaj­du­je za­sto­so­wa­nie przy sze­ro­kim spek­trum różnych pro­duk­tów z ofer­ty Ma­ri­mek­ko.

„Naj­wi­ęk­szym wy­zwa­niem by­ło stwo­rze­nie ela­stycz­ne­go port­fo­lio opa­ko­wań, do­pa­so­wa­nych do mo­żli­wie naj­szer­szej ga­my pro­duk­tów, z uwzględ­nie­niem ich efek­tyw­no­ści kosz­to­wej i pro­eko­lo­gicz­no­ści – mówi An­na Kjel­l­berg, De­sign Pro­ject Ma­na­ger, Bu­si­ness Expan­sion Di­vi­sion Pac­ka­ging So­lu­tions, od­po­wie­dzial­na za pro­jekt z ra­mie­nia Sto­ra En­so. – Klu­czem by­ło za­tem zna­le­zie­nie od­po­wie­dzi na py­ta­nie: jak stwo­rzyć mo­żli­wie naj­mniej­szą licz­bę roz­mia­rów opa­ko­wań, które za­bez­pie­cza­ły­by mo­żli­wie naj­wi­ęk­szą licz­bę wra­żli­wych, kru­chych przedmio­tów?”

Z my­ślą o tym wy­pro­du­ko­wa­ne zo­sta­ły dwa no­śni­ki, co mia­ło spra­wić, że atrak­cyj­ne i wie­lo­funk­cyj­ne pu­de­łka sa­me w so­bie sta­ną się po­żąda­nym do­brem i nie będą cho­wa­ne w tor­bach za­ku­po­wych. Tr­wa­łe opa­ko­wa­nie zo­sta­ło stwo­rzo­ne lo­kal­nie.

„Z eko­lo­gicz­ne­go punk­tu wi­dze­nia, ca­łe port­fo­lio ba­zu­je na od­na­wial­nych opa­ko­wa­niach, a je­go pro­duk­cja od­by­wa się w Fin­lan­dii i in­nych kra­jach Eu­ro­py, przy uży­ciu drew­na po­cho­dzące­go z nor­dyc­kich upraw le­śnych. To zna­cząco skra­ca czas do­sta­wy pro­duk­tu na ry­ne­k” – mówi An­na Kjel­l­berg.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że klient i je­go po­trze­by za­wsze znaj­du­ją się w cen­trum uwa­gi w kon­te­kście two­rze­nia przez nią no­wych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych. Z te­go też względu jej przed­sta­wi­cie­le prze­pro­wa­dzi­li wie­le roz­mów z pra­cow­ni­ka­mi Ma­ri­mek­ko, bacz­nie przy­gląda­li się ich dzia­ła­niom, by w pe­łni zro­zu­mieć ich ocze­ki­wa­nia.

„Ka­żdy ma in­ne po­trze­by – od pra­cow­ni­ków Ma­ri­mek­ko za­trud­nio­nych w skle­pach de­ta­licz­nych po klien­tów przy­no­szących za­ku­pio­ny to­war do do­mu. Z te­go względu pro­wa­dzi­li­śmy ob­ser­wa­cje i wy­wia­dy, ma­jące po­móc nam zro­zu­mieć wszyst­kich za­in­te­re­so­wa­nych, tak by zna­le­źć wła­ści­wy grunt dla two­rzo­nych pro­jek­tów opa­ko­wań. Nie­oce­nio­na w tym względzie by­ła bli­ska in­te­rak­cja i bez­po­śred­nie spo­tka­nia, umo­żli­wia­jące klien­to­wi – w tym przy­pad­ku fir­mie Ma­ri­mek­ko – sa­mo­dziel­ne skła­da­nie pu­de­łek, do­ty­ka­nie ma­te­ria­łu, te­sto­wa­nie for­my pa­ko­wa­nia i wno­sze­nia swo­ich uwag, by w efek­cie po­wsta­ło opty­mal­ne roz­wi­ąza­nie” – do­da­je An­na Kjel­l­berg.

„Ra­zem le­pie­j”

Sto­ra En­so pod­kre­śla war­to­ść bli­skiej współpra­cy w kon­te­kście te­go ty­pu pro­jek­tów. „To fan­ta­stycz­ne uczu­cie wi­dzieć za­an­ga­żo­wa­nie klien­tów i ich za­in­te­re­so­wa­nie ca­łym przed­si­ęw­zi­ęciem, co prze­kła­da się na wła­ści­we wspar­cie dla two­rzo­nych roz­wi­ązań. Wszak to oni zna­ją swo­je pro­duk­ty naj­le­piej. My, dzi­ęki po­sia­da­nej wie­dzy o ma­te­ria­łach, pro­jek­to­wa­niu i pro­ce­sach pro­duk­cyj­nych, mo­że­my po­móc im w przy­spie­sze­niu dzia­łań zwi­ąza­nych z de­si­gnem opa­ko­wań. Ofe­ro­wa­na przez nas kon­cep­cja za­pew­nia naj­szyb­szą dro­gę od po­my­słu do fi­nal­ne­go pro­duk­tu” – pod­su­mo­wu­je An­na Kjel­l­berg.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści