Marimekko to fińska firma produkująca według własnego wzornictwa odzież i artykuły gospodarstwa domowego. W ostatnim czasie jej przedstawiciele zwrócili się do Stora Enso z propozycją współpracy przy tworzeniu nowych, skalowalnych i odzyskiwanych opakowań dedykowanych różnym produktom z jej oferty. Powstałe w efekcie innowacyjne i stylowe opakowania pudełkowe, wykonane z certyfikowanych materiałów odnawialnych (takich jak np. bazująca na włóknach tektura falista), uwzględniają m.in. Unikko – jeden z najbardziej znanych wzorów z oferty Marimekko.
Jak podają partnerzy przedsięwzięcia, dzięki wspólnie realizowanemu procesowi projektowania, wieloletniej wiedzy i zaawansowanym rozwiązaniom produkcyjnym, Stora Enso wspiera tę fińską markę w szybkim przeobrażaniu jej pomysłów w rzeczywistość, co przekłada się na sprawną dostawę finalnych produktów do klientów.
Współpraca Stora Enso i Marimekko została nawiązana przede wszystkim z myślą o „odświeżeniu” oferowanych przez drugą z firm opakowań prezentowych. Celem było nadanie im nordyckiego charakteru, zwiększenie doświadczenia użytkownika, a także wyeliminowanie zbędnego papieru, tasiemek czy naklejek, przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającej ochrony wrażliwym, podatnym na uszkodzenia produktom takim jak talerze, wazy, tacki czy kufle.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości wprowadzenia na rynek nowej serii opakowań prezentowych, co zbiegło się w czasie ze świętowanym przez nas 60-leciem obecności rynkowej Unikko – naszego ulubionego wzoru. Staramy się nieść radość w codziennym funkcjonowaniu ludzi poprzez wprowadzanie na opakowaniach atrakcyjnych w formie i treści obrazów i kolorów. Wspólnie ze Stora Enso stworzyliśmy opakowanie, które wychodzi naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom. Mamy jednocześnie nadzieję, że za sprawą innowacyjnego projektu znajdzie ono swoje drugie życie w domach naszych klientów” – mówi Eija Salmela, Head of Concept, Home & Production Planning w firmie Marimekko.
Wychodząc naprzeciw unikalnym potrzebom klientów
Założona w 1951 roku, fińska firma Marimekko znana jest w różnych zakątkach świata z tworzonych we własnym zakresie wyrazistych, kolorowych wzorów kolorystycznych nanoszonych na tekstylia, ubrania czy wyposażenie wnętrz domowych z jej oferty. W roku 1964 na rynku pojawiła się jedna z jej najbardziej popularnych marek – Unikko. Twórcą tego kwietnego wzoru była projektantka Maija Isola. Unikko to – jak podkreślają przedstawiciele firmy – przykład silnego, globalnego symbolu tej fińskiej marki.
Nowo powstałe portfolio opakowań prezentowych obejmuje pudełka w czterech rozmiarach, uwzględniających wzór Unikko i znajduje zastosowanie przy szerokim spektrum różnych produktów z oferty Marimekko.
„Największym wyzwaniem było stworzenie elastycznego portfolio opakowań, dopasowanych do możliwie najszerszej gamy produktów, z uwzględnieniem ich efektywności kosztowej i proekologiczności – mówi Anna Kjellberg, Design Project Manager, Business Expansion Division Packaging Solutions, odpowiedzialna za projekt z ramienia Stora Enso. – Kluczem było zatem znalezienie odpowiedzi na pytanie: jak stworzyć możliwie najmniejszą liczbę rozmiarów opakowań, które zabezpieczałyby możliwie największą liczbę wrażliwych, kruchych przedmiotów?”
Z myślą o tym wyprodukowane zostały dwa nośniki, co miało sprawić, że atrakcyjne i wielofunkcyjne pudełka same w sobie staną się pożądanym dobrem i nie będą chowane w torbach zakupowych. Trwałe opakowanie zostało stworzone lokalnie.
„Z ekologicznego punktu widzenia, całe portfolio bazuje na odnawialnych opakowaniach, a jego produkcja odbywa się w Finlandii i innych krajach Europy, przy użyciu drewna pochodzącego z nordyckich upraw leśnych. To znacząco skraca czas dostawy produktu na rynek” – mówi Anna Kjellberg.
Stora Enso podkreśla, że klient i jego potrzeby zawsze znajdują się w centrum uwagi w kontekście tworzenia przez nią nowych rozwiązań opakowaniowych. Z tego też względu jej przedstawiciele przeprowadzili wiele rozmów z pracownikami Marimekko, bacznie przyglądali się ich działaniom, by w pełni zrozumieć ich oczekiwania.
„Każdy ma inne potrzeby – od pracowników Marimekko zatrudnionych w sklepach detalicznych po klientów przynoszących zakupiony towar do domu. Z tego względu prowadziliśmy obserwacje i wywiady, mające pomóc nam zrozumieć wszystkich zainteresowanych, tak by znaleźć właściwy grunt dla tworzonych projektów opakowań. Nieoceniona w tym względzie była bliska interakcja i bezpośrednie spotkania, umożliwiające klientowi – w tym przypadku firmie Marimekko – samodzielne składanie pudełek, dotykanie materiału, testowanie formy pakowania i wnoszenia swoich uwag, by w efekcie powstało optymalne rozwiązanie” – dodaje Anna Kjellberg.
„Razem lepiej”
Stora Enso podkreśla wartość bliskiej współpracy w kontekście tego typu projektów. „To fantastyczne uczucie widzieć zaangażowanie klientów i ich zainteresowanie całym przedsięwzięciem, co przekłada się na właściwe wsparcie dla tworzonych rozwiązań. Wszak to oni znają swoje produkty najlepiej. My, dzięki posiadanej wiedzy o materiałach, projektowaniu i procesach produkcyjnych, możemy pomóc im w przyspieszeniu działań związanych z designem opakowań. Oferowana przez nas koncepcja zapewnia najszybszą drogę od pomysłu do finalnego produktu” – podsumowuje Anna Kjellberg.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej