Pri­ma Ta­pes & La­bels z cer­ty­fi­ka­tem BRC i z no­wą ma­szy­ną flek­so­gra­ficz­ną Mark An­dy Evo­lu­tionPoprzedni artykuł 

Mark Lee, David Lee i Glyn Waters - operator maszyn.
Mark Lee, Da­vid Lee i Glyn Wa­ters – ope­ra­tor ma­szyn.

Bry­tyj­ska dru­kar­nia Pri­ma, za­in­sta­lo­wa­ła nie­daw­no no­wą ma­szy­nę flek­so­gra­ficz­ną Mark An­dy Evo­lu­tion Se­ries E5 o sze­ro­ko­ści wstęgi 340 mm. Fir­ma spe­cja­li­zu­je się w dru­ko­wa­niu i prze­twa­rza­niu ety­kiet, a ww. ma­szy­na zo­sta­ła za­in­sta­lo­wa­na w jej za­kła­dzie w Opring­ton k. Lon­dy­nu. Wy­po­sa­żo­na w sze­ść ze­spo­łów dru­ku­jących w tech­ni­ce flek­so UV, zwi­ęk­szy­ła zna­cząco jej po­ten­cjał wy­twór­czy. Wdro­że­nie zbie­gło się w cza­sie z uzy­ska­niem przez dru­kar­nię Pri­ma cer­ty­fi­ka­tu BRCGS Gra­de A.

Fir­mę Pri­ma za­ło­żył w 1966 ro­ku Sam Lee – na po­cząt­ku zaj­mo­wa­ła się ona sprze­da­żą różne­go ro­dza­ju ta­śm kle­jących, przede wszyst­kim do od­bior­ców z re­gio­nu Lon­dy­nu i hrab­stwa Kent. Nie­co później prze­nio­sła się ona z Bec­ken­ham do Cry­stal Pa­la­ce, a na­stęp­nie do Cla­pham w po­łu­dnio­wym Lon­dy­nie. W obec­nej lo­ka­li­za­cji dzia­ła od 1996 ro­ku. Przez de­ka­dy dzia­łalności mar­ka „Pri­ma” zy­ska­ła – jak pod­kre­śla jej kie­row­nic­two – sta­tus uzna­ne­go i wia­ry­god­ne­go przed­si­ębior­stwa, sły­nące­go z wy­so­kiej ja­ko­ści i nie­za­wod­no­ści. Obec­nie dru­kar­nia za­rządza­na jest przez trze­cie po­ko­le­nie ro­dzi­ny Lee. Jej współwła­ści­cie­le – Da­vid Lee i Mark Lee z po­wo­dze­niem kon­ty­nu­ują mi­sję re­ali­zo­wa­ną przez ich oj­ców – Ju­lia­na i Mar­ti­na, dzi­ęki którym fir­ma w la­tach 80. ubie­głe­go wie­ku wy­pły­nęła na sze­ro­kie wo­dy.

Pri­ma we­szła na ry­nek pro­duk­cji ety­kiet wraz z za­ku­pem w 1994 ro­ku pierw­szej 6-ko­lo­ro­wej ma­szy­ny dru­ku­jącej Mark An­dy 2200 o sze­ro­ko­ści wstęgi 254 mm. Pra­cu­je ona do dzi­siaj, obok dwóch in­nych mo­de­li 2200, z których je­den ofe­ru­je opcje dru­ko­wa­nia za­rów­no far­ba­mi wod­ny­mi jak i UV. Jak za­pew­nia Ju­lian Lee, mo­del Mark An­dy 2200 zo­stał wy­bra­ny przez kie­row­nic­two dru­kar­ni z uwa­gi na bar­dzo do­bry sto­su­nek jej ce­ny do ja­ko­ści, cze­go po­twier­dze­niem jest jej dłu­go­wiecz­no­ść.

Da­vid Lee do­da­je: „Po­zo­sta­je­my wier­ni fir­mie Mark An­dy z uwa­gi na sta­łe wspar­cie, ja­kie ma­my z jej stro­ny przez te wszyst­kie la­ta. Po­sia­da­ne przez nas ma­szy­ny te­go pro­du­cen­ta – se­rii 2200 i 830 – ce­chu­je nie­za­wod­no­ść i trak­tu­je­my je jak praw­dzi­we „ko­nie ro­bo­cze”. Dlate­go też gdy na­de­szła po­ra, by roz­bu­do­wać na­sze mo­ce wy­twór­cze, Mark An­dy by­ła na­tu­ral­nym part­ne­rem pierw­sze­go wy­bo­ru do roz­mów”. W efek­cie w no­wo utwo­rzo­nych prze­strze­niach pro­duk­cyj­nych za­kła­du pro­duk­cyj­ne­go fir­my Pri­ma roz­po­częła nie­daw­no pra­cę ma­szy­na flek­so­gra­ficz­na Evo­lu­tion Se­ries E5 – je­den ze ska­lo­wal­nych mo­de­li z ofer­ty te­go pro­du­cen­ta.

Phil Bal­dwin, Sa­les Ma­na­ger Mark An­dy od­po­wie­dzial­ny za ry­nek bry­tyj­ski, mówi: „Evo­lu­tion Se­ries zo­sta­ła za­pro­jek­to­wa­na, by wy­jść na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom dru­ka­rń ety­kie­to­wych, które roz­wa­ża­ją wpro­wa­dze­nie zmian w swo­ich bi­zne­sach w kon­te­kście współcze­sne­go, chwiej­ne­go oto­cze­nia bi­zne­so­we­go. Jest to wszech­stron­na ma­szy­na, którą mo­żna – w spo­sób ska­lo­wal­ny – roz­bu­do­wy­wać w mia­rę po­trzeb. Ob­słu­gu­je sze­ro­kie spek­trum apli­ka­cji: od ba­zo­wych ety­kiet, po­przez ta­gi, fo­lie, ety­kiety IML, wiecz­ka, na tu­le­jach shrink sle­eve sko­ńczyw­szy”.

Evo­lu­tion Se­ries E5 to ma­szy­na ba­zu­jąca na ser­wo­na­pędach, dru­ku­jąca far­ba­mi UV z pręd­ko­ścią 230 m/min. na podło­żach o gru­bo­ści z za­kre­su 12–300 mi­kro­nów. Ofe­ru­je dłu­go­ść dru­ku z za­kre­su 140–610 mm i stan­dar­do­wy od­wi­jak ażu­ru o sze­ro­ko­ści mak­sy­mal­nej 10176 mm. Wy­po­sa­żo­na jest też w szy­nę umo­żli­wia­jącą za­in­sta­lo­wa­nie mo­du­łów do la­mi­no­wa­nia i tło­cze­nia fo­lią na zim­no. Po­sia­da też pio­no­wą sztan­cę, mo­duł wy­kra­wa­nia ar­ku­szo­we­go oraz podwój­ne prze­wi­ja­nie wstęgi.

Kie­row­nic­two dru­kar­ni Pri­ma pod­kre­śla, że in­we­sty­cja w no­wą ma­szy­nę, wraz z uzy­ska­nym nie­daw­no cer­ty­fi­ka­tem BRC, po­zwo­lą na dal­szy roz­wój bi­zne­su, zwłasz­cza wśród klien­tów z sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej, dzia­ła­jących na ryn­ku bry­tyj­skim. „Fakt, że otrzy­ma­li­śmy Gra­de A wspo­mnia­ne­go cer­ty­fi­ka­tu już przy pierw­szym do nie­go po­de­jściu, po­twier­dza na­sze wy­so­kie stan­dar­dy. Tym sa­mym otrzy­ma­li­śmy też po­twier­dze­nie na­szej wy­so­kiej ja­ko­ści ze stro­ny nie­za­le­żnej, mi­ędzy­na­ro­do­wej in­sty­tu­cji. Pro­gno­zy od­no­śnie dal­sze­go roz­wo­ju na­szego bi­zne­su ety­kie­to­we­go są w tym kon­te­kście bar­dzo po­zy­tyw­ne” – do­da­je Da­vid Lee.

Obec­nie udział ety­kiet w ca­łej pro­duk­cji re­ali­zo­wa­nej przez dru­kar­nię Pri­ma wy­no­si ok. 50%, po­zo­sta­łe 50% sta­no­wią ta­śmy. Jed­nak Da­vid Lee twier­dzi, że ob­szar ety­kiet po­sia­da tu du­żo wi­ęk­szy po­ten­cjał wzro­sto­wy. Ta­śmy, z uwa­gi na wie­lo­let­nie do­świad­cze­nie i eks­perc­ką wie­dzę fir­my w tym ob­szarze, trak­to­wa­ne są ja­ko fi­nan­so­wa ba­za dla ca­łe­go bi­zne­su. Pri­ma, jak pod­kre­śla jej kie­row­nic­two, jest w pe­łni sa­mo­wy­star­czal­na – po­sia­da wła­sne stu­dio pre­press i de­si­gnu, jak też bo­ga­te za­ple­cze w za­kre­sie fi­ni­szin­gu i do­staw go­to­wych wy­ro­bów do klien­tów. Dy­spo­nu­je bo­wiem wła­sną flo­tą sa­mo­cho­do­wą, która do­wo­zi fi­nal­ne pro­duk­ty w pro­mie­niu ok. 80 mil od jej sie­dzi­by. Do­dat­ko­wym atu­tem jest po­jem­ny ma­ga­zyn, z za­pa­sa­mi różnych ro­dza­jów podło­ży i ma­te­ria­łów, wspie­ra­jący spraw­ną ob­słu­gę zle­ceń.

Pri­ma za­trud­nia obec­nie 28 osób, które pra­cu­ją tu w sys­te­mie jed­no­zmia­no­wym przez pi­ęć dni ty­go­dnia. Phil Bal­dwin pod­su­mo­wu­je: „Na­sze re­la­cje z fir­mą Pri­ma to ty­po­wy przy­kład dłu­go­ter­mi­no­wej współpra­cy owoc­nej dla obu stron. Ma­my za­tem na­dzie­ję, że będzie­my dla niej wspar­ciem ta­kże w przy­szło­ści, po­ma­ga­jąc w roz­wi­ja­niu jej bi­zne­su w ob­sza­rze pro­duk­cji ety­kie­t”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści