Opa­ko­wa­nie no­wym obli­czem mar­ki we­dług szóste­go co­rocz­ne­go ra­por­tu Mon­di Gro­upPoprzedni artykuł 

Mon­di, glo­bal­ny li­der w dzie­dzi­nie zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań i pa­pie­ru, ogło­si­ło wy­ni­ki swo­je­go szóste­go do­rocz­ne­go ra­por­tu na te­mat tren­dów w eCom­mer­ce za­ty­tu­ło­wa­ne­go „Zrów­no­wa­żo­ny roz­wój i je­go wpływ na opa­ko­wa­nia oraz wy­bo­ry kon­su­men­tów pod­czas za­ku­pów on­li­ne”. To kom­plek­so­we ba­da­nie ana­li­zu­je tren­dy, po­sta­wy i ocze­ki­wa­nia do­ty­czące han­dlu in­ter­ne­to­we­go oraz ro­li opa­ko­wań w do­świad­cze­niu kon­su­menc­kim.

Ra­port przed­sta­wia da­ne po­cho­dzące od oko­ło 6 000 kon­su­men­tów z Czech, Fran­cji, Nie­miec, Pol­ski, Szwe­cji oraz Tur­cji, ze­bra­ne za po­mo­cą an­kie­ty on­li­ne prze­pro­wa­dzo­nej w pa­ździer­ni­ku i li­sto­pa­dzie 2024 ro­ku. Wy­ni­ki do­star­cza­ją mar­kom eCom­mer­ce cen­nych in­for­ma­cji do­ty­czących za­spo­ka­ja­nia po­trzeb kon­su­men­tów, w tym wy­ni­ków spe­cy­ficz­nych dla po­szcze­gól­nych kra­jów. Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne przez Re­ta­ilX, które współtwo­rzy­ło ra­port.

„Te­go­rocz­ne wy­ni­ki po­twier­dza­ją, że zrów­no­wa­żo­ny roz­wój to już nie tyl­ko trend, lecz bi­zne­so­wy im­pe­ra­ty­w” – po­wie­dział Ar­mand Scho­on­bro­od, dy­rek­tor ope­ra­cyj­ny Mon­di Gro­up eCom­mer­ce. „Kon­su­men­ci do­ma­ga­ją się kon­kret­nych dzia­łań od sprze­daw­ców, aby zmniej­szyć ich wpływ na śro­do­wi­sko. W Mon­di je­ste­śmy dum­ni, że mo­że­my wspie­rać na­szych klien­tów in­no­wa­cyj­ny­mi, zrów­no­wa­żo­nymi roz­wi­ąza­nia­mi opa­ko­wa­nio­wy­mi i pa­pier­ni­czy­mi, które spe­łnia­ją ocze­ki­wa­nia kon­su­men­tów oraz po­ma­ga­ją bu­do­wać za­ufa­nie, lo­jal­no­ść i war­to­ść dłu­go­ter­mi­no­wą w prze­strze­ni eCom­mer­ce.”

Ian Jin­dal, re­dak­tor na­czel­ny Re­ta­ilX, sko­men­to­wał: „Wy­ni­ki te­go­rocz­ne­go ba­da­nia po­ka­zu­ją, że zrów­no­wa­żo­ne opa­ko­wa­nia w eCom­mer­ce sta­ły się czy­mś wi­ęcej niż pre­fe­ren­cją – są obec­nie ocze­ki­wa­niem kon­su­men­tów. Przej­rzy­sto­ść, in­no­wa­cyj­no­ść i wia­ry­god­no­ść w dzia­ła­niach na rzecz zrów­no­wa­żo­nego roz­wo­ju są klu­czo­we dla sprze­daw­ców, aby utrzy­mać za­ufa­nie, lo­jal­no­ść i zna­cze­nie na szyb­ko zmie­nia­jącym się ryn­ku.”

Wscho­dzące tren­dy i wnio­ski

Wzrost za­ku­pów on­li­ne: klu­czo­we in­for­ma­cje dla sprze­daw­ców

  • Sko­ko­wy wzrost często­tli­wo­ści za­ku­pów on­li­ne: 71% kon­su­men­tów ro­bi za­ku­py on­li­ne co mie­si­ąc, w po­rów­na­niu do 56% w ze­szłym ro­ku.
  • Sta­bil­ne wy­dat­ki: 1 na 4 kon­su­men­tów wy­da­je od 120 do 290 eu­ro mie­si­ęcz­nie.

Opa­ko­wa­nia bu­du­jące lo­jal­no­ść: co jest naj­wa­żniej­sze dla kon­su­men­tów

  • Och­ro­na na pierw­szym miej­scu: 95% kon­su­men­tów uzna­je ochron­ne opa­ko­wa­nie za prio­ry­tet.
  • Ro­snący po­pyt na zrów­no­wa­żo­ne opa­ko­wa­nia: 80% ocze­ku­je, że opa­ko­wa­nia będą eko­lo­gicz­ne lub na­da­jące się do re­cy­klin­gu.
  • Zna­cze­nie do­świad­cze­nia otwie­ra­nia prze­sy­łki: 59% kon­su­men­tów uwa­ża, że opa­ko­wa­nie wpły­wa na de­cy­zje o po­now­nych za­ku­pach; dla po­ko­le­nia Z (71%) li­czy się es­te­ty­ka i mo­żli­wo­ść re­cy­klin­gu.

Od obiet­nic do do­wo­dów: dla­cze­go przej­rzy­sto­ść ma zna­cze­nie

  • Scep­ty­cyzm wo­bec de­kla­ra­cji eko­lo­gicz­nych: tyl­ko 50% kon­su­men­tów ufa eko­lo­gicz­nym de­kla­ra­cjom ma­rek on­li­ne.
  • Zrów­no­wa­żo­ne opa­ko­wa­nia po­pra­wia­ją po­strze­ga­nie mar­ki: 90% pre­fe­ru­je mar­ki ko­rzy­sta­jące z opa­ko­wań na­da­jących się do re­cy­klin­gu i od­po­wied­nio do­bra­nych roz­mia­ro­wo.

Klu­czo­we wy­ni­ki ba­da­nia wśród Po­la­ków

  • Pol­scy kon­su­men­ci rów­no­wa­żą przy­stęp­no­ść ce­no­wą i zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, a pra­wie po­ło­wa z nich (46%) po­now­nie wy­ko­rzy­stu­je opa­ko­wa­nia.
  • Pra­wie po­ło­wa (46%) prze­cho­wu­je opa­ko­wa­nia do po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia, wy­dłu­ża­jąc ich cykl ży­cia i zmniej­sza­jąc ilo­ść od­pa­dów.
  • Po­nad­to są oni jed­ny­mi z naj­bar­dziej otwar­tych na pła­ce­nie za zwro­ty (75%), wy­ka­zu­jąc ela­stycz­no­ść w do­sto­so­wy­wa­niu się do zmie­nia­jących się za­sad han­dlu elek­tro­nicz­ne­go.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji pra­so­wej fir­my Mon­di

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści