Przy systemie :Avalon N8-22S stoją od lewej: Jarosław Suchodolski - regionalny szef sprzedaży Agfa Graphics oraz Bogdan Puckowski i Przemysław Marchwiński - współwłaściciele drukarni Vipro
Miniony rok to dla gdańskiej drukarni Vipro okres znaczącej prosperity. Firma ugruntowała swoją pozycję na rynku drukarń akcydensowych z Wybrzeża, z powodzeniem realizując zlecenia także dla klientów z innych regionów kraju. Duży udział w jej rozwoju miało zainstalowane tu kompletne rozwiązanie CtP dostarczone przez Agfa Graphics, składające się m.in. z naświetlarki :Avalon N8-22S oraz sterującego całością oprogramowania :Apogee Manage. Jak twierdzą właściciele Vipro, po tym wdrożeniu jakość oraz prędkość wykonywanych tu prac znacząco wzrosły, wpływając w dużej mierze na pozyskanie kolejnych klientów i wzmocnienie więzi z dotychczasowymi zleceniodawcami. Istniejąca od ponad dziesięciu lat drukarnia Vipro to przykład rozsądnego inwestowania i właściwego zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Rozpoczynając od jednokolorowego Romayora, zatrudniająca dziś około 40 osób firma należy do ścisłej czołówki drukarń akcydensowych na Wybrzeżu. W swojej działalności duży nacisk kładzie na jakość (drukarnia spełnia zalecenia normy ISO 12647-2)oraz na różne kanały sprzedaży produktów poligraficznych, uzależniając kolejne inwestycje od rozwiązań sygnalizowanych przez dział handlowy, reagujący na zapotrzebowanie rynku. „To odróżnia nas od części drukarń, które najpierw inwestują w najnowszą technologię, a dopiero potem szukają zleceń i klientów. My już dawno postawiliśmy na zrównoważony rozwój – stąd zamiast kupować przed rokiem nową maszynę drukującą, bazując na dotychczasowym parku sprzętowym, zdecydowaliśmy się unowocześnić działy prepress i postpress – mówi Przemysław Marchwiński, jeden ze współwłaścicieli Vipro. – Ten ruch okazał się strzałem w dziesiątkę, a uruchomiony przez nas system CtP firmy Agfa Graphics uważamy za jedną z najlepszych inwestycji zrealizowanych przez naszą drukarnię w całej jej historii”.
Inwestycja w nowe rozwiązanie CtP zbiegła się w czasie z uruchomieniem przez Vipro rozbudowanego sklepu internetowego, który szybko stał się jednym z kluczowych źródeł pozyskiwania nowych zleceń. Z tego też względu właściciele drukarni planują w przyszłym roku kolejne strategiczne przedsięwzięcie związane ze sprzedażą usług poligraficznych online. „Za wcześnie by mówić o szczegółach, ale sukces sklepu internetowego uruchomionego w styczniu 2012 zdecydował o naszej ekspansji w tym zakresie – dodaje Bogdan Puckowski, drugi ze współwłaścicieli. – Możemy jedynie powiedzieć, że będzie to projekt unikalny, nie tylko w skali naszego kraju”.
Filozofia firmy Vipro zakłada, że realizowane inwestycje wynikają z potrzeb zgłaszanych przez dział handlowy oraz malejącej – w stosunku do rosnącego popytu – wydajności poszczególnych procesów produkcyjnych. Tak też było w przypadku przygotowalni, która jeszcze do niedawna była oparta na rozwiązaniach innego dostawcy. „Poszukiwania nowego systemu CtP rozpoczęliśmy już półtora roku temu – mówi Przemysław Marchwiński – i przez dłuższy czas testowaliśmy oferty wszystkich znaczących dostawców, przede wszystkim pod kątem oprogramowania sterującego produkcją prepress. Muszę dodać, że zarówno my jak i nasi pracownicy jesteśmy niezwykle wymagający pod tym względem, a wybrany finalnie zestaw musiał w 100% odpowiadać naszym oczekiwaniom. Takim okazał się tylko jeden - zaproponowany przez Agfa Graphics”. Rozwiązanie, na które zdecydowała się firma Vipro, składa się z pełnoformatowej naświetlarki termicznej :Avalon N8-22S (która została podłączona do pracującej już tu wywoływarki) oraz proofera Epson Stylus Pro 4800. W urządzeniu wykorzystywane są najnowsze płyty termoczułe Agfa :Energy Elite Pro, a całością steruje system workflow :Apogee Prepress Manage, wyposażony m.in. w moduły :Apogee Impose (natywna impozycja), InkDrive Link (kompatybilność ze standardem CIP3), HardCopy Proofing (wykonywanie drukowanych odbitek próbnych), InRender Trapping (zalewkowanie), Raster Preview (podgląd rastrowy), pakiet rastrów konwencjonalnych Agfa Balanced Screening oraz rastry specjalne. „O wyborze firmy Agfa Graphics zdecydowało kilka czynników – mówi Bogdan Puckowski. - Po pierwsze bardzo dobre opinie od użytkowników jej rozwiązań CtP i systemu workflow, zasłyszane m.in. podczas dorocznej konferencji :Apogee. Po drugie, podejście Agfa Graphics do jej obecnych klientów. Po trzecie wreszcie bogata wiedza stojąca za serwisem tej firmy – jego pracownicy przez cały okres testowania systemu udzielali nam merytorycznych porad i wskazówek, co bardzo dobrze rokowało na przyszłość. Te aspekty, plus znakomity kontakt z przedstawicielami Agfa Graphics, zarówno od strony technicznej jak i handlowej, zdecydowały o naszym wyborze”.
Rozwiązanie Agfa Graphics pracuje w drukarni Vipro od roku i przez ten czas zrealizowano z jego udziałem około 25-30 tysięcy różnego rodzaju zleceń. „System :Apogee popełnił błędy w – dosłownie – dwóch przypadkach, co uważamy za odsetek zupełnie nieistotny. Przy bieżącej produkcji sprawdza się znakomicie. Niezwykle pomocne w osiągnięciu najwyższej jakości są też rastry, w jakie jest wyposażony. Te elementy wraz z nowoczesną, solidną naświetlarką oraz nowej generacji płytami termoczułymi sprawiły, że poziom wykonywanych u nas zleceń wzrósł w sposób zauważalny. Przed niektórymi klientami wręcz musieliśmy tłumaczyć się z dotychczasowej, niższej jakości” – śmieje się Przemysław Marchwiński. Ostatnich kilkanaście miesięcy były dla firmy okresem wzmożonych inwestycji (poza rozwiązaniem CtP m.in. w system MIS oraz urządzenia introligatorskie) i dynamicznego rozwoju, a wszystko wskazuje na to, że w roku 2013 będzie podobnie. Poza wcześniej wspomnianym, drugim już sklepem internetowym, firma zamierza nabyć kolejną, co najmniej jedną, nową maszynę offsetową (do tej pory posiada już trzy maszyny drukujące do formatu B1) oraz kolejne urządzenia introligatorskie. Z uwagi na coraz większe obłożenie systemu CtP rozważana jest też inwestycja w drugą naświetlarkę. „Jak widać, w dobie tzw. kryzysu wykonujemy kolejne strategiczne kroki, które mają zapewnić nam stabilne funkcjonowanie w najbliższych latach. Plan mamy ambitny, ale wierzymy, że m.in. za sprawą tak znakomitych rozwiązań technologicznych, jak system CtP firmy Agfa Graphics, uda nam się go zrealizować” – konkluduje Bogdan Puckowski. Dodatkowo drukarnia zakupiła już działkę pod budowę nowej siedziby. Jarosław Suchodolski, regionalny szef sprzedaży w polskim oddziale Agfa Graphics mówi: „Z radością i nieukrywaną satysfakcją obserwujemy rozwój drukarni Vipro. Jest to zakład poligraficzny, który w obszarze prepress w 100% bazuje na naszych rozwiązaniach – począwszy od oprogramowania, poprzez sprzęt, na płytach kończąc. Tym bardziej dumą napawają nas opinie właścicieli firmy, zwłaszcza w odniesieniu do wcześniej użytkowanego przez Vipro systemu CtP. Trzymamy kciuki za dalszy rozwój tej prężnej i dynamicznej drukarni i mamy nadzieję, że nasze rozwiązanie CtP będzie jej bezawaryjnie służyć przez kolejne lata”.