PIN Sp. z o.o. to firma specjalizująca się w produkcji małych i średnich nakładów płyt CD/DVD/BD oraz opakowań. Firma została założona w 1998 roku i do 2008 roku funkcjonowała jako wydawnictwo. Wydawała miesięcznik o telefonach komórkowych „Twoja KOMÓRKA”. W 2008 prawa do wydawania tytułu zostały sprzedane.
Od około 2000 roku, równolegle, w dużej mierze jako firma pośrednicząca, PIN zajmował się świadczeniem usług poligraficznych, głównie w zakresie druku nośników optycznych oraz ich opakowań. Firma wydawała również płyty z muzyką na potrzeby reklamowe klientów (płyty były wykorzystywane jako upominki reklamowe lub w promocji sprzedaży).
W 2006 drukarnia PIN rozpoczęła offsetowy druk nagrywalnych nośników optycznych (płyty CD-R i DVD-R). Do 2008 roku bardzo dynamicznie wzrastała sprzedaż tych usług. W tym czasie nośniki z nadrukiem stanowiły około 95% sprzedaży firmy. Pozostałe 5% przypadało na opakowania - pudełka z tworzywa sztucznego z papierowymi okładkami i opakowania wykonane z zadrukowanego kartonu. Obecnie w swojej działalności wykorzystuje dwie maszyny offsetowe, maszynę sitodrukową oraz drukarkę cyfrową.
Początkowo drukarnia korzystała z drukarek firmy konkurencyjnej. Były to urządzenia z pogranicza maszyn biurowych i produkcyjnych, zakupione przede wszystkim, aby nie zlecać realizacji drobnych zamówień na zewnątrz. Pracowały one okazjonalnie, były eksploatowane na bazie kontraktu serwisowego, koszty wydruków były wysokie.
„To były maszyny, które pracowały przede wszystkim na potrzeby nielicznych wówczas klientów, którzy oczekiwali od nas pełnej obsługi tzn. dostarczenia nie tylko płyty, ale i opakowania” – wspomina Zbigniew Szczerbicki, współwłaściciel i członek zarządu drukarni PIN.
Pod koniec 2008 roku PIN zauważył stagnację w segmencie płyt z nadrukiem, sprzedaż utrzymywała się na stałym poziomie, a działania zmierzające do pozyskania nowych klientów nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Drukarnia doszła wówczas do wniosku, że najprostszą drogą rozwoju, będzie pełniejsze wykorzystanie potencjału obecnych klientów.
Podstawowym problemem, z jakim firma zetknęła się przy eksploatacji urządzenia marki konkurencyjnej był fakt, że nie obsługiwało ono mediów stosowanych w druku offsetowym - nie radziło sobie z drukiem kartonu, z którego wykonuje się wiele rodzajów opakowań płyt. „Te opakowania staraliśmy się wykonywać z grubych papierów do druku cyfrowego, ale to był substytut, opakowania z papieru nie wyglądały jak wykonane przez drukarnię, przypominały raczej opakowania ze zwykłej, biurowej drukarki. Zarówno my, jak i nasi klienci nie byliśmy w pełni zadowoleni z rezultatów” – przyznaje Pan Szczerbicki.
Wówczas PIN postanowił poszukać urządzenia cyfrowego, które będzie w zasięgu możliwości finansowych firmy i będzie obsługiwało kartony. Brał pod uwagę oferty maszyn czterech firm, w tym Ricoh. Koszty maszyn i ich eksploatacji oraz jakość wydruków były porównywalne
. „Koronnym argumentem, który skłonił mnie do wyboru maszyny Ricoh Pro C901, była pomoc jaką uzyskałem od firmy Ricoh Polska przy doborze kartonu do produkcji opakowań oraz przeprowadzenie procesu kwalifikacji tego kartonu do druku na Pro C901 i dostosowanie podajnika drukarki do obsługi kartonu. Dodatkowo maszyna Ricoh była najmniejsza z branych przeze mnie pod uwagę, a nie mieliśmy dużo miejsca do instalacji” - mówi Pan Szczerbicki.
Wdrożenie przebiegało sprawnie. Urządzenie zostało zainstalowane 10 marca 2011 roku. To była pierwsza w Polsce instalacja tego modelu. Instalacja trwała dosłownie kilka godzin, po południu PIN drukował już pierwsze zamówienia.
Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition dla drukarni PIN była pierwszą w Europie customizowaną maszyną pod specyficzne wymagania klienta
. „Przeprowadziliśmy szereg testów na około 10 000 arkuszy w naszym laboratorium w Telford, co dało w efekcie możliwość szybkiej zmiany ustawień maszyny (przysłowiowym jednym przyciskiem) i przejścia w razie potrzeby z papieru np.: kredowanego 150 g/m2, na karton warstwowy Incada 220 lub 280 g/m2. Dodatkowo zastosowane zostały inne rolki prowadzenia arkusza i koła napędu” – mówi Jarosław Arendt, Production Printing Coordinator w Ricoh Polska.
W marcu miną dwa lata odkąd PIN współpracuje z Ricoh.
„Osiągnęliśmy bardzo znaczące oszczędności w wyniku zmiany papierów dedykowanych do druku cyfrowego na media offsetowe. Bardzo wzrosła produktywność, ogromną ilość prac realizujemy na grubych papierach i kartonach. W przeciwieństwie do poprzedniej maszyny, Ricoh Pro C901 nie zwalnia przy grubszych mediach i np. bez problemów radzi sobie z automatycznym dupleksem przy kredzie 350 g/m2. Jesteśmy zadowolonym użytkownikiem maszyny. Pakiet ORU (Operator Replaceable Units) umożliwia operatorowi samodzielne i szybkie usunięcie większości usterek. Przede wszystkim cenię jednak fakt, że na wszelkie zadawane pytania zawsze otrzymujemy szybką odpowiedź” – podsumowuje Zbigniew Szczerbicki.
Na podstawie informacji firmy Ricoh Polska Sp. z o.o.