Mark An­dy edu­ku­je stu­den­tów z ca­łe­go świa­taPoprzedni artykuł 

Od lewej: Phil Baldwin (Mark Andy) i Kirwan Waters (Watershed Group)
Od le­wej: Phil Bal­dwin (Mark An­dy) i Kir­wan Wa­ters (Wa­tershed Gro­up)

Fir­ma Mark An­dy zor­ga­ni­zo­wa­ła w ostat­nim cza­sie ko­lej­ne we­bi­na­ria. Tym ra­zem by­ły one skie­ro­wa­ne do stu­den­tów z ca­łe­go świa­ta, kszta­łcących się na kie­run­kach zwi­ąza­nych z bra­nżą po­li­gra­ficz­ną i jej po­krew­ny­mi. We­bi­na­ria od­by­wa­ły się w dwóch od­sło­nach – pierw­sza 23 kwiet­nia dla osób z Pol­ski, dru­ga – 26 kwiet­nia dla au­dien­cji mi­ędzy­na­ro­do­wej. Oba wy­da­rze­nia po­pro­wa­dzi­li spe­cja­li­ści z ra­mie­nia or­ga­ni­za­to­ra, zaś wśród go­ści spe­cjal­nych zna­le­źli się przed­sta­wi­cie­le Wa­ter­shed Gro­up (w tym na­le­żącej do niej dru­kar­ni Eti­ko ze Sz­cze­ci­na) – wie­lo­let­nie­go klien­ta i part­ne­ra bi­zne­so­we­go Mark An­dy. Nie za­bra­kło pre­zen­ta­cji ma­szyn znaj­du­jących się w cen­trach de­mon­stra­cyj­nych fir­my w Pol­sce i w USA. Ca­ło­ść zwie­ńczy­ła se­sja py­tań i od­po­wie­dzi.

Fir­ma Mark An­dy tak skon­stru­owa­ła oba spo­tka­nia, by ich uczest­ni­kom do­star­czyć jak naj­wi­ęk­szej daw­ki wie­dzy o tech­no­lo­gii, ma­szy­nach ja­kie po­sia­da w swo­jej ofer­cie, a ta­kże o tren­dach ryn­ko­wych i mo­żli­wo­ściach pra­cy w bra­nżach zwi­ąza­nych z dru­ko­wa­niem ety­kiet. Nie za­bra­kło rów­nież wy­po­wie­dzi użyt­kow­ni­ków ma­szyn Mark An­dy, którzy mówi­li o swo­ich co­dzien­nych ko­rzy­ściach z za­sto­so­wa­nia urządzeń te­go pro­du­cen­ta. Go­ściem spe­cjal­nym w se­sji pol­skiej był Ta­de­usz Ko­zi­ński, przed­sta­wi­ciel dru­kar­ni Eti­ko ze Sz­cze­ci­na, w se­sji an­giel­skiej Kir­wan Wa­ters przed­sta­wi­ciel Wa­tershed Gro­up – eu­ro­pej­skiej fir­my po­li­gra­ficz­nej (do której na­le­ży m.in. dru­kar­nia Eti­ko).

Mark An­dy i jej ofer­ta dla bra­nży ety­kiet

Oba we­bi­na­ria roz­po­częła Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron, Eu­ro­pe­an Mar­ke­ting Ma­na­ger Mark An­dy, pod­kre­śla­jąc fakt, że kon­ty­nu­acja spo­tkań ze stu­den­ta­mi – mi­mo pan­de­micz­nej sy­tu­acji – jest do­wo­dem na to, że fir­mie za­le­ży na kon­tak­tach i prze­ka­zy­wa­niu wie­dzy mło­de­mu po­ko­le­niu. Mo­de­ra­to­ra­mi spo­tkań by­li Łu­kasz Ch­ru­śli­ński – Sa­les Ma­na­ger Mark An­dy Po­land (se­sja pol­sko­języcz­na) i Phil Bal­dwin – Eu­ro­pe­an Sa­les Ma­na­ger Mark An­dy UK (we­bi­na­rium w języ­ku an­giel­skim). By­li oni wspie­ra­ni przez: Łu­kasza Ka­czy­ńskie­go – kie­ru­jące­go cen­trum de­mon­stra­cyj­nym w War­sza­wie oraz Grze­go­rza Rost­kow­skie­go i Mi­cha­ła Mo­krzyc­kie­go – spe­cja­li­stów dru­ku, zaś pod­czas se­sji mi­ędzy­na­ro­do­wej – do­dat­ko­wo ta­kże przez pra­cow­ni­ków show­ro­omu w St. Lo­uis – Ja­mes May­en­sche­in oraz Ke­vin Glatz. Łu­kasz Ch­ru­śli­ński i Phil Bal­dwin przed­sta­wi­li fir­mę Mark An­dy, krót­ko jej hi­sto­rię od 1946 ro­ku pod­kre­śla­jąc, że jest to je­den z naj­star­szych i naj­wi­ęk­szych pro­du­cen­tów wąskow­stęgo­wych ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych i cy­fro­wych, de­dy­ko­wa­nych pro­duk­cji ety­kie­to­wej. Za­pre­zen­to­wa­li jej port­fo­lio (uwzględ­nia­jące – po­za ma­szynami dru­kującym – ta­kże urządze­nia wy­ka­ńcza­jące oraz ma­te­ria­ły eks­plo­ata­cyj­ne) i do­mi­nu­jące obec­nie tren­dy na ryn­ku ety­kie­to­wym. Jak po­da­li, Mark An­dy po­sia­da obec­nie ba­zę ok. 8500 in­sta­la­cji ma­szyn na ca­łym świe­cie, zaś uwzględ­nia­jąc rów­nież urządze­nia do fi­ni­shin­gu – kil­ka­na­ście ty­si­ęcy. Za­trud­nia obec­nie oko­ło 400 osób, w tym oko­ło 80 in­ży­nie­rów. Jak pod­kre­śla­li pre­le­gen­ci – ma­szyny ofe­ro­wa­ne przez te­go do­staw­cę są bu­do­wa­ne od pod­staw przez Mark An­dy, co za­pew­nia wy­so­ką ja­ko­ść i sta­bil­no­ść re­ali­zo­wa­nej w nich pro­duk­cji. Pod­kre­śla­li przy tym, że ze­spół in­ży­nie­rów po­zwa­la re­ali­zo­wać in­dy­wi­du­al­ne za­mówie­nia klien­tów, skro­jo­ne na mia­rę ich ak­tu­al­nych po­trzeb.

Mark An­dy po­sia­da trzy głów­ne lo­ka­li­za­cje na świe­cie – w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, An­glii i w Pol­sce, po­za tym wie­le swo­ich od­dzia­łów w in­nych kra­jach. Na­stęp­nie przed­sta­wio­no do­mi­nu­jące w pro­duk­cji ety­kiet tech­no­lo­gie – flek­so­gra­ficz­ną, hy­bry­do­wą (in­kjet plus flek­so, to­ner plus flek­so) oraz si­ta ro­ta­cyj­ne­go. Jed­no­cze­śnie za­pre­zen­to­wa­no tech­no­lo­gie, ja­ki­mi zaj­mu­je się Mark An­dy wy­mie­nia­jąc przy tym ma­szy­ny z port­fo­lio fir­my opar­te na ka­żdej z nich. Mark An­dy po­sia­da dwie se­rie: Evo­lu­tion Se­ries E3 i E5 oraz Per­for­man­ce. Są one de­dy­ko­wa­ne wi­ęk­szym par­tiom ety­kiet (w tym na pro­duk­ty spo­żyw­cze a ta­kże nie­bez­piecz­ne), owi­jek na bu­tel­ki, wie­czek na jo­gur­ty, ety­kiet ty­pu shrink sle­eve, sa­mo­przy­lep­nym i wie­lu in­nym. Jak mówi­li pre­le­gen­ci, za­uwa­żal­nym tren­dem ryn­ko­wym jest po­trze­ba szyb­kie­go na­rządu ma­szy­ny dru­ku­jącej, szyb­kie­go prze­zbro­je­nia, mo­żli­wo­ści eko­no­micz­nej pro­duk­cji ety­kiet w mniej­szych na­kła­dach, w różnych wer­sjach, a ta­kże oszczęd­no­ść ma­te­ria­łu. W od­po­wie­dzi na te tren­dy po­wsta­ją co­raz lep­sze ma­szy­ny, które za­pew­nia­ją te­go ro­dza­ju pro­duk­cję na co­raz wi­ęk­szej różno­rod­no­ści podło­ży, w tym bio­de­gra­do­wal­nych. Od­po­wie­dzią Mark An­dy na te po­trze­by są hy­bry­do­we ma­szy­ny – Di­gi­tal Pro i Di­gi­tal Se­ries iQ i sztan­da­ro­wy mo­del w jej ofer­cie – Di­gi­tal Se­ries HD. Jak pod­kre­śla fir­ma, ka­żda z nich jest de­dy­ko­wa­na nie­co in­ne­mu ro­dza­jo­wi pro­duk­cji: to­nerowa do 400 me­trów bie­żących, in­kjet UV – do 2500–3000 me­trów. Omówio­na zo­sta­ła rów­nież ma­szy­na Di­gi­tal Pro. To od­po­wie­dź Mark An­dy na zmie­nia­jące się po­trze­by ryn­ku usług po­li­gra­ficz­nych, nie tyl­ko ety­kietowego, na którym mo­żna za­uwa­żyć sze­reg tren­dów: spa­da­jące na­kła­dy, ro­snące ocze­ki­wa­nia klien­tów względem krót­szych cza­sów do­staw czy po­trze­ba dy­wer­sy­fi­ka­cji pro­duk­tów. De­dy­ko­wa­na tym, którzy za­mie­rza­ją roz­po­cząć dzia­łal­no­ść w bra­nży po­li­gra­ficz­nej.

Tren­dy ryn­ko­we w bra­nży ety­kie­to­wej

Łu­kasz Ch­ru­śli­ński i Phil Bal­dwin przed­sta­wi­li też (wy­ko­rzy­stu­jąc m.in. da­ne z FINAT – eu­ro­pej­skie­go sto­wa­rzy­sze­nia bra­nży ety­kiet sa­mo­przy­lep­nych) obec­ną sy­tu­ację na ryn­ku ety­kiet, która – mi­mo ogól­no­świa­to­wej pan­de­mii – sprzy­ja ich pro­du­cen­tom. Za­pre­zen­to­wa­li ta­kże do­mi­nu­jące tren­dy do­ty­czące pro­duk­cji ety­kiet. Mówi­li o kie­run­kach, ja­kie obie­ra­ją so­bie dru­kar­nie na przy­szło­ść, a ta­kże o ich pla­nach za­ku­po­wych, w tym do­ty­czących ma­szyn cy­fro­wych, urządzeń pe­ry­fe­ryj­nych oraz wy­ka­ńcza­jących. Zda­niem pre­le­gen­tów bra­nża mi­mo ogól­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej roz­wi­ja się bar­dzo do­brze, zwłasz­cza w kon­te­kście nie­słab­nące­go za­in­te­re­so­wa­nia ety­kietami ze stro­ny wła­ści­cie­li ma­rek. Jak pod­kre­śla­li pre­le­gen­ci, wśród zle­ca­nych prac do­mi­nu­ją obec­nie ety­kiety na żyw­no­ść, dla far­ma­cji, na na­po­je i że­le de­zyn­fek­cyj­ne. Co­raz wi­ęcej jest ta­kże ety­kiet uszla­chet­nio­nych, z ko­da­mi QR, ta­ga­mi RFID czy ty­pu shrink sle­eve.

Po­ka­zy ma­szyn w cen­trach de­mon­stra­cyj­nych Mark An­dy

Z du­żym za­in­te­re­so­wa­niem stu­den­tów spo­tka­ły się po­ka­zy ma­szyn Mark An­dy, znaj­du­jących się w cen­trach de­mon­stra­cyj­nych fir­my. Spo­śród roz­wi­ązań za­in­sta­lo­wa­nych w War­sza­wie naj­wi­ęcej cza­su po­świ­ęco­no sztan­da­ro­wej ma­szynie wśród hy­bry­do­wych roz­wi­ązań fir­my – Di­gi­tal Se­ries HD. Dru­ko­wa­no w niej per­so­na­li­zo­wa­ne ety­kie­ty, wska­zu­jąc na ela­stycz­no­ść, pręd­ko­ść i wy­so­ką ja­ko­ść pro­duk­cji, za­pew­nia­ną przez czte­ry ze­spo­ły in­kje­to­wej CMYK oraz do­dat­ko­we mo­du­ły flek­so i wy­ka­ńcza­jące. Pierw­sza to wy­dru­ko­wa­na w różnych wa­rian­tach ety­kie­ta na szam­pon, ko­lej­na to ety­kie­ta ze zło­tym uszla­chet­nie­niem na sok po­ma­ra­ńczo­wy. Uczest­ni­cy spo­tkań mo­gli zo­ba­czyć jak szyb­ko (bo za­le­d­wie kil­ka mi­nut) tr­wa zmia­na prac na ma­szynie, co ma istot­ne zna­cze­nie dla pro­duk­cji mniej­szych na­kła­dów, różnych wa­rian­tów ety­kiet itp.

Po­za Di­gi­tal Se­ries HD w War­sza­wie znaj­du­ją się do dys­po­zy­cji klien­tów mo­de­le Di­gi­tal Pro 3 i Evo­lu­tion Se­ries E3. Pod­kre­śla­no, że w cen­trum od­by­wa się po­nad 120 pre­zen­ta­cji rocz­nie, a ośro­dek ob­słu­gu­je obec­nych i po­ten­cjal­nych klien­tów Mark An­dy z różnych kon­ty­nen­tów. Użyt­kow­ni­cy z dru­giej półku­li ma­ją do dys­po­zy­cji cen­trum de­mon­stra­cyj­ne w St. Lo­uis (USA), gdzie z ko­lei mo­żna zo­ba­czyć w pra­cy m.in. naj­now­szą hy­bry­do­wą ma­szy­nę cy­fro­wą z ofer­ty Mark An­dy – Di­gi­tal Se­ries iQ, jak też flek­so­gra­ficz­ną – Per­for­man­ce P7.

Wa­ter­shed Gro­up i Eti­ko: go­ście spe­cjal­ni we­bi­na­ri­ów

Tym ra­zem do udzia­łu w we­bi­na­riach skie­ro­wa­nych do stu­den­tów fir­ma Mark An­dy po­sta­no­wi­ła za­pro­sić ta­kże jed­ne­go ze swo­ich klu­czo­wych eu­ro­pej­skich klien­tów i wie­lo­let­nie­go użyt­kow­ni­ka jej roz­wi­ązań – ir­landz­ką, ro­dzin­ną gru­pę po­li­gra­ficz­ną Wa­ter­shed. Sku­pia ona obec­nie pi­ęć dru­ka­rń zlo­ka­li­zo­wa­nych w Ir­lan­dii, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Niem­czech i w Pol­sce (Eti­ko). Dy­rek­tor ostat­niej z wy­mie­nio­nych – Ta­de­usz Ko­zi­ński – był go­ściem spe­cjal­nym spo­tka­nia dla stu­den­tów z Pol­ski. Opo­wia­dał on o po­cząt­kach dru­kar­ni, jej roz­wo­ju, we­jściu w skład gru­py Wa­ter­shed, a ta­kże o obec­nej sy­tu­acji i pla­nach na przy­szło­ść. Wspo­mniał, że z Mark An­dy szcze­ci­ński za­kład wi­ąże wie­lo­let­nia hi­sto­ria – po­ja­wi­ło się tu w su­mie kil­ka­na­ście roz­wi­ązań te­go pro­du­cen­ta. Obec­nie użyt­ku­je ona pi­ęć ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych Mark An­dy i dwie prze­wi­jar­ki Ro­to­flex (przed­si­ębior­stwa wcho­dzące­go w skład gru­py Mark An­dy). Ta­de­usz Ko­zi­ński chęt­nie od­po­wia­dał na licz­ne py­ta­nia, ja­kie w ra­mach se­sji otwar­tej za­da­wa­li stu­den­ci. Do­ty­czy­ły one za­rów­no sa­mej dru­kar­ni i jej port­fo­lio oraz klien­tów (których gros sta­no­wią od­bior­cy z bra­nży spo­żyw­czej, za­kłady mle­czar­skie, pro­du­cen­ci che­mii go­spo­dar­czej i prze­my­sło­wej, a ta­kże fir­my z bra­nży ko­sme­tycz­nej i dzia­ła­jące dla bu­dow­nic­twa), jak też kwe­stii zwi­ąza­nych z ryn­kiem ety­kiet, obec­ną na nim sy­tu­acją i przy­szło­ścią ca­łej bra­nży. Wspo­mnia­no rów­nież o kwe­stiach ka­dro­wych i edu­ka­cji po­li­gra­ficz­nej, ta­kże w kon­te­kście współpra­cy do­staw­ców i dru­ka­rń z uczel­nia­mi czy szko­ła­mi śred­ni­mi.

Z ko­lei pod­czas se­sji mi­ędzy­na­ro­do­wej go­ściem spe­cjal­nym był Kir­wan Wa­ters – dy­rek­tor za­rządza­jący Wa­tershed Gro­up. Przed­sta­wił on cha­rak­te­ry­sty­kę dzia­ła­nia gru­py i jej mi­ędzy­na­ro­do­wy za­si­ęg, wska­zu­jąc na kil­ka lo­ka­li­za­cji w Eu­ro­pie i wy­ni­ka­jącą z te­go ela­stycz­no­ść w ob­słu­dze klien­tów oraz kom­plek­so­wo­ść w dzia­ła­niu. Pod­kre­ślał du­że in­we­sty­cje re­ali­zo­wa­ne ta­kże w trud­nym dla świa­ta okre­sie pan­de­mii. Jak do­dał, wśród uży­wa­nych przez dru­kar­nie Wa­tershed roz­wi­ązań ma­szy­ny Mark An­dy są licz­nie re­pre­zen­to­wa­ne. Pra­cu­ją one we wszyst­kich lo­ka­li­za­cjach; do jed­ne­go z ir­landz­kich za­kła­dów za­ku­pio­no m.in. mo­del Di­gi­tal Se­ries. Kir­wan Wa­ters pod­kre­ślał du­ży po­ten­cjał tkwi­ący w tej tech­no­lo­gii i jej zna­cze­nie dla zwi­ęk­sze­nia ela­stycz­no­ści pro­duk­cji. Gru­pa Wa­tershed, po­dob­nie jak na­le­żąca do niej dru­kar­nia Eti­ko, kon­cen­tru­je swo­ją dzia­łal­no­ść na bra­nżach spo­żyw­czej, FMCG i na­po­jów. Za­po­wie­dział dal­szą eks­pan­sję gru­py i wy­ra­ził na­dzie­ję, że za kil­ka lat będzie ona jed­nym z naj­wi­ęk­szych pry­wat­nych przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych w Eu­ro­pie.

„Je­ste­śmy prze­ko­na­ni, że te­go ty­pu spo­tka­nia – mówi Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron – przy­bli­ża­ją uczniom i stu­den­tom sa­mą tech­no­lo­gię i jej mo­żli­wo­ści w kon­te­kście kon­kret­nych pro­duk­tów, ale ta­kże da­ją obraz sy­tu­acji ryn­ko­wej, która być mo­że będzie dla nich in­spi­ra­cją do wy­bo­rów ta­kich a nie in­nych kie­run­ków za­wo­do­wych, zwi­ąza­nych z bra­nżą po­li­gra­ficz­ną. Fir­mie Mark An­dy za­le­ży na tym, by udo­stęp­niać im wie­dzę i dzie­lić się do­świad­cze­nia­mi, ta­kże tych osób, które na co dzień ko­rzy­sta­ją z na­szych ma­szyn. Jed­no­cze­śnie za­chęcam pro­du­cen­tów oraz przed­si­ębior­stwa po­li­gra­ficz­ne do bu­do­wa­nia bli­ższych re­la­cji z ucznia­mi, stu­den­ta­mi, wy­kła­dow­ca­mi szkół oraz uczel­ni po­li­gra­ficz­nych. po­nie­waż już dzi­siaj ra­zem mo­żemy szko­lić przy­szłych pra­cow­ni­ków na­szych firm, wy­star­czy wska­zać wła­ści­wą dro­gę i umo­żli­wić do­stęp do na­rzędzi. Bar­dzo dzi­ęku­je­my wszyst­kim go­ściom we­bi­na­ri­ów oraz ich uczest­ni­kom i cie­szy­my się ich du­żym za­in­te­re­so­wa­nie­m”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści